درصورتیکه مامور به دلیل ضیق وقت موفق به دریافت ارز نشده باشد و از تاریخ اختتام ماموریت بیش از سه ماه نگذشته باشد پرداخت ارز بلامانع میباشد

درصورتیکه-مامور-به-دلیل-ضیق-وقت-موفق-به-دریافت-ارز-نشده-باشد-و-از-تاریخ-اختتام-ماموریت-بیش-از-سه-ماه-نگذشته-باشد-پرداخت-ارز-بلامانع-میباشد

درصورتیکه مامور به دلیل ضیق وقت موفق به دریافت ارز نشده باشد و از تاریخ اختتام ماموریت بیش از سه ماه نگذشته باشد پرداخت ارز بلامانع میباشد


بسمه تعالی
تاریخ 24/3/76 شماره دادنامه 23 کلاسه پرونده 75/243
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای ناصر قیدی
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 1060/60 - 25/4/74 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند, پس از انجام ماموریت در کشور پاکستان در تاریخ 23/2/72 به کشور مراجعت نمودم و از آن تاریخ به دنبال اخذ پاداش و مابه التفاوت و هزینه ماموریت خود بوده ام , نهایتاً بموجب سند مورخ 23/3/75 صادره از ذیحسابی و امور مالی وزارت دفاع مستحق دریافت 2788 دلار گردیده ام. با مراجعه به بانک مسئولین مربوطه به بهانه بخشنامه مورد شکایت از پرداخت وجه خودداری می نمایند. نظر باینکه وفق ماده 149 قانون ارتش مصوب سال 66 مستحق دریافت وجه مذکور هستم و بخشنامه و دستورالعمل نمیتواند ناقض قانون باشد, ابطال بخشنامه بانک مرکزی مورد تقاضاست,
اداره حقوقی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره حق/298 - 21/1/76 اعلام داشته اند:
باستناد مفاد بند ج ماده 11 قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18/4/51 تنظیم مقررات مربوط به معاملات ارزی و تعهد و تضمین پرداختهای ارزی و همچنین نظارت بر معاملات ارزی از جمله وظایف و اختیارات بانک مرکزی است, لذا دستورالعمل صادره 6/1/60 مورخ 25/4/74 براساس مقررات فوق الذکر تنظیم و صادر گردیده, و بموجب بند هفت بخشنامه مذکور در صورتیکه از پایان ماموریت مامور یا مامورین به خارج از کشور بیش از سه ماه , نگذشته باشد شبکه بانکی مجاز به پرداخت ارز متعلقه میباشد , بهمین لحاظ شاکی میبایست از طریق سازمان ذیربط تسویه حساب ریالی بر مبنای محاسبه نرخ صادراتی بنماید.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعبه دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای
با توجه به اختیارات بانک مرکزی در تنظیم مقررات معاملات و تعهدات ارزی و اینکه ماده 149 قانون ارتش صرفاً ناظر به اساس استحقاق پرسنل مشمول قانون مزبور بدریافت فوق العاده های مندرج در آن ماده از جمله فوق العاده ماموریت خارج از کشور است, بند 7 مصوبه مورد اعتراض مغایر ماده مزبور تشخیص داده نمیشود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی پور
-------------------------------------
شماره 1060/60 - 25/4/74

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
بسمه تعالی
در اجرای مصوبه شماره 21062/ت 14917ه مورخ 3/2/74 هیات محترم وزیران در خصوص تعیین ضوابط و میزان ارز ماموریت متعلقه به مامورین اعزامی به خارج از کشور در دوره های کوتاه مدت تا 90 روز خواهشمند است دستور فرمائید کلیه شعب ارزی و واحدهای تابعه آن بانک نسبت به پرداخت ارز مقرر به شرح جدول پیوست با رعایت نکات ذیل و درج مراتب فروش ارز در گذرنامه مامور یا مامورین اقدام نمایند:
1 - اخذ و ارائه موافقت هیات نظارت بر سفرهای خارجی کارکنان دولت سالجاری را که در آن مدت ماموریت, نام مامور یا مامورین و مقصد مشخص شده باشد. ضمناً کلیه سازمانهائی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام میباشد از ارائه موافقت مزبور مستثنی بوده که مراتب با تائید, بالاترین مقام اجرائی مشخص میگردد.
2 - درخواست کتبی سازمان با امضاء های مجاز که در آن رده شغلی و استفاده یا عدم استفاده از تسهیلات در محل مامور مشخص شده باشد.
3 - نرخ ارز پرداختی در مورد سازمانهائی که از بودجه عمومی استفاده میکنند از محل سهمیه ارزی دستگاه ذیربط و با نرخ مندرج در گواهی ثبت آماری و در مورد سایر سازمانها بنرخ ارز صادراتی اعلام شده توسط بانک مرکزی خواهد بود.
4 - میزان ارز متعلقه طبق جدول پیوست قابل پرداخت بوده که در مورد هزینه های هتل و غذای مامور یا مامورین سازمان ذیربط مسئول تسویه آن میباشد. ضمناً غیر از موارد مندرج در جدول ضمیمه ارزی قابل پرداخت نمی باشد.
تبصره1) سایر شرکتها و موسسات و سازمانهائی دولتی که از بودجه عمومی استفاده نمی نمایند تابع مقررات و آئین نامه های داخلی خود خواهند بود.
تبصره 2 - مفاد این تصویبنامه شامل ماموران دستگاههای اجرائی که برای خدمت به زائران خانه خدا و در مراسم به عربستان سعودی اعزام می شوند, نخواهد بود.
5 - از آنجائیکه به مامورین اعزامی دولت به خارج از کشور ارز مسافرتی تعلق نمی گیرد لذا در صورتیکه در گذرنامه مامور یا مامورین مهر فروش ارز مسافرتی درج شده و اقدام به مسافرت نشده باشد بایستی مابه التفاوت ارز ماموریت و مسافرتی پرداخت گردد.
6 - پرداخت ارز بابت هزینه ثبت نام, حق شرکت در سمینارهای بین المللی, تهیه بلیط هوائی در خارج از کشور از محلی به محل دیگر در صورت تائید بالاترین مقام نرخ صادراتی اعلام شده از سور بانک مرکزی قابل انجام می باشد.
7 - در صورتیکه مامور یا مامورین به دلیل ضیق وقت موفق به دریافت ارز نشده باشند و از تاریخ اختتام ماموریت آنان بیش از سه ماه نگذشته باشد پرداخت ارز مقررات با رعایت موارد فوق الذکر بلامانع میباشد.
8 - کلیه دستور العملهای مغایر با بخشنامه حاضر ملغی اعلام می گردد.
اداره سیاستها و مقررات ارزی
علی کفاشیان داود آقائی قمی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 23

تاریخ تصویب : 1376/03/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.