در قانون تربیت بهداشتکاران دهان و دندان هیچ گونه مزیتی از نظر حقوق و مزایا برای این افراد مقرر نشده است

در-قانون-تربیت-بهداشتکاران-دهان-و-دندان-هیچ-گونه-مزیتی-از-نظر-حقوق-و-مزایا-برای-این-افراد-مقرر-نشده-است

در قانون تربیت بهداشتکاران دهان و دندان هیچ گونه مزیتی از نظر حقوق و مزایا برای این افراد مقرر نشده است


بسمه تعالی
تاریخ14/8/70 شماره دادنامه : 107 کلاسه پرونده : 70/102
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
طرف شکایت : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی .
موضوع شکایت و خواسته : ابطال بخشنامه شماره 1022/15/68 - 20/9/68 .
مقدمه : شکات در دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند : در قانون تربیت بهداشتکاران دهان و دندان دوره آموزشی نسبتاً کاملی برای داوطلبان این دوره پیش بینی و اجرا گردیده است در حالی که طبق تبصره 6 قانون مذکور فارغ التحصیلان از اشتغال آزاد و داشتن مطب محروم شده اند و در نتیجه تنظیم کنندگان آئین نامه اجرائی قانون مذکور با توجه به سطح مهارت و دانش فارغ التحصیلان این دوره نسبت به دانش آموختگان دوره های کاردانی و محرومیت آنان از داشتن حق مطب خدمات آنان را ارج نهاده و در بند 8 آئین نامه فوق الاشعار دستمزد و مزایای این افراد را 50% حقوق و مزایای دندانپزشکانی تصویب کرده اند که بطور تمام وقت و بدون داشتن حق مطب در خدمت وزارت بهداری و در محل خدمت همان بهداشتکار باشند ما نیز بخاطر همان امتیاز ادامه تحصیل پس از فراغ از انجام تعهد پنجساله خدمت در مناطق محروم به تحصیل در این دوره روی آوریم. مسئولین فعلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز به تفاوت فاحش دوره تربیت بهداشتکاران با سایر دوره های کاردان واقف و معاونت محترم آموزشی وزارتخانه مذکور واحدهای درسی آن را یک و نیم برابر کاردانی و دوره تحصیلی آن را 5/4 سال و منتظر عنوان جدیدی غیر از کاردانی برای مدرک تحصیلی فارغ التحصیلان این دوره است . با وصف این بجای اجرای ماده 8 آئین نامه طی بخشنامه 1022/15/68 - 20/9/68 - آن را لغو و حقوق و مزایای ما را تابع ضوابط سازمان منطقه ای همانند سایر کاردانهای بهداشتی دانسته است که به آن اعتراض داریم و لغو آن را خواستاریم.
مدیر کل امور حقوقی بهداشت درمان و آموزش در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 2412/5 - ن - 1/8/70 اعلام داشته اند در قانون تربیت بهداشتکاران دهان و دندان هیچ گونه مزیتی از نظر حقوق و مزایا برای این افراد مقرر نشده است تا حقی برای آنان ایجاد کند بهداشتکاران دهان و دندان طبق قانون اجازه تاسیس مطب مصوب 1362 مجاز به تاسیس مطب نیستند و طبق نص صریح ماده 3 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و داروئی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال 1334 هیچ فردی بدون داشتن پروانه دندانپزشکی حق دخالت در امور دندانپزشکی را ندارد. مفاد ماده 8 آئین نامه اجرائی قانون تربیت بهداشتکار دهان و دندان خلاف قانون و ضوابط استخدامی بود زیرا طبق آئین نامه نمی توان حقوق و مزایایی بیش از آنچه در قوانین مقرر گردیده برای مستخدمین دولت تعیین نمود و بلحاظ مغایرت این امر با قانون ماده 8 فاقد اعتبار بوده و حقی برای کسی ایجاد نمایند تا ادعائی متصور باشد و بهمین دلیل نیز از ابتدا مفاد ماده 8 آئین نامه مذکور اجرا نگردیده تا اینکه شورای معاونین در جلسه 6/9/68 ماده مذکور اصلاح و حقوق و مزایای بهداشتکاران را مطابق قانون مربوط اعلام شد و بخشنامه شماره 1022 نیز بمنظور اعلام اصلاح آئین نامه به واحدهای ذیربط صادر گردیده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بریاست حجه السلام محمدرضا عباسی فرد و با حضور شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره , باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
رای .
نظر به اینکه قانون تربیت بهداشت کار دهان و دندان بمنظور گسترش خدمات درمانی و بهداشتی در روستاها مصوب 23/1/1360 از نظر حقوق و مزایا پیش بینی خاصی ننموده و نیز قانون اجازه تاسیس مطب مصوب 18/5/1362 اجازه تاسیس مطب را منحصراً مربوط به پزشکان و دندانپزشکان و متخصصین رشته های پزشکی دانسته و بنابراین بخشنامه شماره 1022/15/68 شورای معاونین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مطابق قوانین حاکم بر مورد تشخیص میشود و حکم به رد شکایت صادر و اعلام می گردد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمد رضا عباسی فرد
--------------------------------------
جمهوری اسلامی ایران
وزارت بهداشت , درمان و آموزش پزشکی
هفته پرستار 11 الی 17 آذرماه به ویژه 5 جمادی الاول سالروز ولادت با سعادت پرستار عالم حضرت زینب کبری (س) گرامی باد.
مرکز آموزشی بهداشتکار دهان و دندان تبریز
بدینوسیله باستحضار می رساند که در جلسه مورخ 6/9/68 شورای معاونین محترم ماده 8 آئین نامه اجرائی قانون بهداشتکاران دهان و دندان بشرح ذیل اصلاح و تصویب گردیده است .
حقوق و مزایای بهداشتکاران دهان و دندان برابر ضوابط استخدامی سازمانهای منطقه ای بهداشت درمان معادل سایر کاردانهای بهداشتی خواهد بود.
بدیهی است که براساس مقررات جاری در صورت موجودی اعتبار و انجام کار بهداشتکاران دهان و دندان می توانند مانند سایر کاردانها تا سقف 175 ساعت اضافه کاری انجام و در مقابل صدور گواهی حق الزحمه اضافه کاری مربوطه را دریافت نمایند.
خواهشمند است مقررات فرمائید مراتب به دانشجویان و فارغ التحصیلان آن ابلاغ گردد.
دکتر محمد حسین خوشنویسان
مدیر اجرائی و مجری طرح بهداشتکار دهان و دندان

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 107

تاریخ تصویب : 1370/08/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.