با عنایت به اختیارات قانونی واحدهای دولتی در تعیین محل خدمت مستخدمین خود بخشنامه مورد اعتراض خلاف قانون تشخیص داده نمی شود

با-عنایت-به-اختیارات-قانونی-واحدهای-دولتی-در-تعیین-محل-خدمت-مستخدمین-خود-بخشنامه-مورد-اعتراض-خلاف-قانون-تشخیص-داده-نمی-شود

با عنایت به اختیارات قانونی واحدهای دولتی در تعیین محل خدمت مستخدمین خود بخشنامه مورد اعتراض خلاف قانون تشخیص داده نمی شود


بسمه تعالی
تاریخ2/4/71 شماره دادنامه : 25 کلاسه پرونده : 70/135
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : خانم خدیجه آذرشب.
طرف شکایت : وزارت آموزش و پرورش .
موضوع شکایت و خواسته : لغو بخشنامه 8 - 4/3/66 .
مقدمه : شاکی بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته است : در سال 1370 از مرکز تربیت معلم علامه طباطبایی فارغ التحصیل شده ام که اداره آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بدون توجه به سهمیه اینجانب اصرار دارد باستناد بخشنامه 8 آموز در شهرستان دیگر انجام وظیفه نمایم که این تصمیم مغایر تعهد اولیه و ناقض قوانین کشور می باشد نظر به اینکه براساس مقررات قانون مدنی بویژه ماده 10 آن رعایت مفاد قرارداد بین طرفین لازم الاجرا است لذا با تقدیم مستندات مورد استناد ابطال بخشنامه مورد اشاره مورد تقاضا است.
مدیر کل حقوقی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ بشکایت مزبور طی نامه شماره 15521/810 - 21/12/70 اعلام داشته اند : اولاً بدلیل اینکه نامبرده در سال 70 فارغ التحصیل گردیده مشمول مفاد بخشنامه 8 مورخ 3/4/66 نبوده و براساس ضوابط مندرج در دفترچه آزمون تربیت معلم سال تحصیلی 69 – 68 نسبت به تعیین محل خدمت مشارالیها اقدام گردیده است. ثانیاً براساس ضوابط مورد نظر اداره کل آموزش و پرورش استان می تواند با توجه به نیاز در محدود مجموعه آموزشی انتخابی از سوی داوطلب نسبت به جابجائی وی اقدام نماید ثانیاً باستناد تذکر نحوه تعیین رتبه علمی داوطلبان مندرج در صفحه 4 راهنمای آزمون گزینش دانشجو معلم در سال تحصیلی 69 –68 چنانچه منطقه ای در زمان فراغ از تحصیل دانشجویان این دوره بدلائل پیش بینی شده در رشته ای با توجه به جنسیت با عدم نیاز معلم مواجه بوده و نتواند از آنان در سهمیه مورد پذیرش استفاده نمایند در این صورت با نظر اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط این عده از فارغ التحصیلان بایستی در سایر مناطق هم مجموعه با سهمیه انتخابی پذیرش شده خدمت نمایند رابعاً براساس مفاد سند تعهد مشارالیه ها متعهد گردیده است در محلی که وزارت آموزش و پرورش براساس ضوابط تعیین سهمیه خدمتی در سال پذیرش و آزمون تربیت معلم معین کرده است خدمت نمایند بنا بمراتب شکایت شاکیه منصرف از بخشنامه 8 آموز - 3/4/66 بوده و تقاضای رد آنرا دارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محمدرضا عباسی فرد و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای
قطع نظر از اینکه بخشنامه شماره 8 مورخ 4/3/66 دفتر آموزش ابتدائی و راهنمائی وزارت آموزش و پرورش در باب ضوابط مربوط به تعیین محل خدمت فارغ التحصیلان سال 1366 مراکز تربیت معلم منحصراً ناظر سال تحصیلی مذکور در آن بخشنامه بوده است اساساً با عنایت به اختیارات قانونی واحدهای دولتی در تعیین محل خدمت مستخدمین خود بخشنامه مورد اعتراض خلاف قانون تشخیص داده نمی شود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری
محمدرضا عباسی فرد
--------------------------------------
شماره : 8 - 4/3/66
بسمه تعالی
جمهوری اسلامی ایران
وزارت آموزش و پرورش
معاونت امور آموزشی
دفتر آموزش ابتدائی و راهنمائی تحصیلی
اداره کل آموزش و پرورش استان
پیرو دستور العمل شماره 48 / آموز - 4/3/65 با توجه به اینکه برای فارغ التحصیلان سال تحصیلی جاری مراکز تربیت معلم قبلاً محل سهمیه تعیین گردیده اما به دلایل متعدد در حال حاضر نیاز مناطق آموزشی تغییر کرده است.
لذا خواهشمند است محل خدمت فارغ التحصیل مراکز تربیت معلم با در نظر گرفتن نیاز مناطق آموزشی و با رعایت دقیق موارد زیر تعیین شود :
الف - تعداد ردیفهای حقوقی هر منطقه با توجه به سهمیه تعیین شده در هنگام ثبت نامه و گزینش اولیه منظور توزیع گردد.
ب - فارغ التحصیلان سال جاری که محل سهمیه آنان قبلاً مشخص شده است چنانچه منطقه آموزشی محل سهمیه آنان به تعداد سهمیه نیاز داشته باشد محل خدمت آنان در همان منطقه تعیین شود. بدیهی است تعیین نیاز هر منطقه بعهده استان خواهد بود.
ج . در صورتی که تعداد سهمیه منطقه ای بیش از نیاز فعلی باشد تعداد افراد مورد نیاز را به ترتیب امتیاز فضلی ( طبق ضوابطه این دستور العمل) و با اولویت افراد بومی سهمیه منطقه تعیین و افراد مازاد بر نیاز به سایر مناطق نیازمند استان بمدت دو سال خواهد شد مثلا چنانچه سهمیه منطقه ای 10 نفر و تعداد مورد نیاز 8 نفر انتخاب می شوند و در صورتی که از 10 نفر سهمیه 6 نفر بومی و 4 نفر غیر بومی باشد ابتدا 6 نفر بومی در اولویت خواهند بود و سپس 2 نفر از 4 نفر غیر بومی به ترتیب امتیازات فعلی تعیین می شود و 2 ؟؟ سایر مناطق ؟؟؟.
د - فارغ التحصیلان سال تحصیلی جاری که محل سهمیه آنان قبلاً تعیین شده است ولی در حال حاضر منطقه بوجود آنان نیاز ندارد در همان منطقه محل سهمیه اولی استخدام و با رعایت بند ج بمدت دو سال در مناطق دیگر آموزشی استان مربوط بصورت مامور (انتقال موقت) بکار گمارده شوند.
ه - ملاک و ضوابط تعیین محل خدمت فارغ التحصیلان که بعلت عدم نیاز بایستی در مناطق دیگر استان مامور خدمت شوند و همچنین تعیین محل خدمت کلیه فارغ التحصیلان و سطح ؟؟؟( شهر و روستا) اعم از مامور ؟؟؟؟شرح زیر می باشد:
1 - معدل کل بالاتر از 14 بازا هر نیم نمره یک امتیاز حداکثر 12 امتیاز.
2 - انضباط ( بازا هر نمره از 16 به بالا) یک امتیاز " 4 "
3 - فعالیتهای پرورشی ( با تائید مربی پرورشی و مسئول مرکزی) " 4 "
4 - تاهل ( به استناد شناسنامه و سایر مدارک مثبته) 8 "
5 - اولاد ( به استناد شناسنامه فرزند ) هر فرزند 3 3 "
6 - تکفل ( با استناد قیم نامه رسمی دادگستری یا سایر مراجع ذیصلاح) هر نفر تحت تکفل یک امتیاز.
7 - حضور داوطلبانه در جبهه :
1 - 7 - قبل از ورود بمرکز تربیت معلم با ارائه گواهی لازم و معتبر بازا هر ماه 2/1 امتیاز .
2 - 7 - در حین تحصیل در طول سال تحصیلی بازا هر ماه 2 امتیاز.
3 - 7 - در ایام تعطیلات تابستان هر ماه 4 امتیاز
4 - 7 - آموزش نظامی 4 ماهه در صورت حضور در جبهه برابر بندهای (2 -7 و 3 - 7 ) امتیاز خواهد داشت امتیاز این بند برای افرادی که بعد از سازماندهی و در حین سال تحصیلی از دوره آموزش نظامی بر گردند فقط در بین افراد باقیمانده و سازمان داده نشده قابل احتساب است بدیهی است افرادی که مدت خدمت در جبهه آنان قبل از ورود به تربیت معلم یاد و حین تحصیل بوده و بجای آموزش نظامی محاسبه می گردد فقط یکباره قابل احتساب می باشد.
8 - خدمات نظام وظیفه قبل از ورود به تربیت معلم هر ماه 4/1 امتیاز.
9 - برای جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی معادل درصد جانبازی آنان براساس گواهی بنیاد شهید یا کارت جانبازی امتیاز منظور شود (مثلاً 20% معلولیت 20 امتیاز و…)
10 - خدمت خواهران در مناطق جنگی جهت پشتیبانی رزمندگان عزیز ازا هر ماه 2 امتیاز .
11 - افراد زیر می توانند خارج از ضوابط این دستور العمل از بین مناطق نیازمند محلی را که خود تمایل دارند انتخاب نمایند و در منطقه از نظر انتخاب آموزشگاه نسبت به سایر فارغ التحصیلان هم رشته و هم جنس در اولویت خواهند بود.
الف - خواهرانی که همسرشان شهید , اسیر , یامفقود الاثر شده باشد. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
توضیح :
1 - در صورتیکه امتیازات دو یا چند نفر مساوی باشد دارنده معدل بیشتر در تعیین محل خدمت حق تقدم دارد.
2 - بمنظور عملکرد یکسان برای افراد مشابه در مورد دانشجویان معلمان سنوات قبل از محل سهمیه آنان قبلاً تعیین نشده و در سال جاری از مراکز ربیت معلم فارغ التحصیل می شوند ویا با دلیل موجه در سال قبل استخدام نشده و در سال جاری جهت تعیین محل خدمت مراجعه نمایند مفاد دستور العمل شماره 48/ آموز - 4/3/65 عمل شود.
3 - فارغ التحصیلان سالهای آتی کلیه مراکز تربیت معلم و دانشسراهای تربیت معلم بدین طریق تعیین محل خدمت خواهند شد که ابتدا در استان افراد بومی با توجه به نیاز در محل خود تعیین محل خدمت شوند. سپس محل خدمت سایر فارغ التحصیلان براساس ضوابط این دستور العمل و نیاز مناطق آموزشی استان تعیین گردد.
(ملاک بومی بودن , محل تولد , محل اخذ دیپلم یا محل سکونت خانواده براساس دفترچه بسیج اقتصادی یا مدارک قانونی دیگر خواهد بود) افراد ذینفع بایستی قبلاً محل بومی خود را براساس فقط یکی از موار فوق تعیین نمایند.
4 - فارغ التحصیلان دانشسراهای تربیت معلم نیز در سال جاری و سالهای آتی براساس ضوابط این دستور العمل تعیین محل خدمت خواهد شد.
5 - برای اینکه حقی از دانشجو ؟؟؟ در زمان توزیع محل خدمت بعلت حضور در جبهه یا دوره آموزش نظامی در محل تعیین سهمیه حضور ندارند ضایع نشود . اداره کل آموزش و پرورش به دانشجویان ابلاغ نمایند قبل از اعزام به دوره های آموزش نظامی یا جبهه به فرد دیگری وکالت نامه کتبی داده تا در هنگام توزیع محل خدمت را بجای ذینفع انتخاب نمایند.
با عنایت به مراتب فوق مراکز تربیت معلم با توجه به امتیازات نسبت به تکمیل فرم پیوست اقدام و حداکثر تا تاریخ 31/4/66 از طریق اداره کل آموزش و پرورش محل تحصیل به اداره کل آموزش و پرورش محل سهمیه ارسال دارند.
سیدکاظم اکرمی
وزیر آموزش و پرورش

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 25

تاریخ تصویب : 1371/04/02

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.