چون مجری قرار وظایف قانونی خود را برای تهیه صورت ریز در موقع رفع مهر و موم ترکه انجام نداده ، از این حیث تخلف وی مسلم است

چون-مجری-قرار-وظایف-قانونی-خود-را-برای-تهیه-صورت-ریز-در-موقع-رفع-مهر-و-موم-ترکه-انجام-نداده-،-از-این-حیث-تخلف-وی-مسلم-است

چون مجری قرار وظایف قانونی خود را برای تهیه صورت ریز در موقع رفع مهر و موم ترکه انجام نداده ، از این حیث تخلف وی مسلم است


دادنامه شماره : 119 - 25/7/1373

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
عمده دفاع دادرس دادگاه حقوقی 2 در قبال گزارش تخلف اینست که اولا" ابلاغ وقت اجرای قرار فک مهر و موم از وظایف دادرس مامور رسیدگی می باشد، و چون وی مجری قرار بوده در این قسمت مواجه با تکلیفی نبوده است .
ثانیا" بر اساس ماده 197 قانون امور حسبی چنانچه محل اقامت ورثه ، خارج از حوزه قضایی دادگاه باشد ، ابلاغ وقت به آنهاضرورتی ندارد.
و بر فرض لزوم ، انجام تکلیف قسمت اخیر ماده مرقوم با دادرس رسیدگی کننده به پرونده است .
ثالثا" با فرض اینکه حسب مستفاد از ماده 202 قانون امور حسبی درموقع برداشتن مهر و موم ، تهیه صورت ریز وسیله مجری قرار وظیفه و تکلیف شناخته شده باشد، در ماده 205 همین قانون که جهت تکمیل مقررات راجع به آن وضع شده ، ورثه غایب ( بنظر غایب مفقودالاثر ) و محجور درموردی که وراث متوفی معلوم نباشند ، از شمول موارد مندرج در ماده مرقوم خارج ، و از مفهوم مخالف آن چنین مستنبط است که در بقیه موارد، تحریرترکه ضرورتی ندارد.
مع هذا وی در این قسمت به وظایف قانونی خود عمل نموده ، و در ذیل صورتجلسه مورخ 17/5/72 قید نموده است که کلیه اموال مندرج در صورتجلسه مورخ 23/4/72 دست نخورده ، و کلیه اثاثیه موجود به خواهانها تحویل شده ، و این اقدام پس از تطبیق صورت مجالس اجرای قرار مهروموم ، و با اطمینان از باقی بودن کل آنهاصورت گرفته است . بنظر این دادگاه ، چون وقت اجرای قرار به طرفین ابلاغ شده و عدم حضور خواندگان مانع اجرای آن نبوده ، و اصولا" انجام تکالیف مقرر در این خصوص بعهده دادرس دادگاه مربوطه است ، قسمتی از مدافعات نامبرده در این باره موثر در مقام است .
ولی چون اعلام شده که متوفی صغیر دارد که از این حیث وباتوجه به ماده 205 قانون امور حسبی که تهیه صورت اموال را لازم دانسته ، و هم چنین اطلاق و عمومیت این ماده که ناظر بر مورد است ، چون مجری قرار وظایف قانونی خود را برای تهیه صورت ریز در موقع رفع مهر و موم ترکه انجام نداده ، از این حیث تخلف وی مسلم است .

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378

140

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 119

تاریخ تصویب : 1373/07/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.