آئین نامه اجرائی بند ( د ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(-د-)-تبصره-(-19-)-قانون-بودجه-سال-1382-کل-کشور

آئین نامه اجرائی بند ( د ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور


شماره 9743/ت 28585ه 30/2/1382
هیات وزیران در جلسه مورخ 21/2/1382 بنا به پیشنهاد شماره 4099/940/61 مورخ 6/2/1382 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند ( د ) تبصره ( 19 ) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، آئین نامه اجرائی بند یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:
ماده 1 - در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار می روند:
1 - وزارتخانه ها ، موسسات و شرکتهای دولتی : دستگاههای موضوع مواد ( 2 ) ، ( 3 ) و ( 4 ) قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب 1366 - ( به استثنای بانکهای دولتی ) .
2 - طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای : کلیه طرحهای مذکور در قسمت ذیل ماده ( 77 ) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380.
3 - منابع داخلی : منابع داخلی شرکتهای دولتی .
4 - تامین کننده منابع ملی : کلیه اشخاص حقیقی و یا حقوقی اعم از پیمانکار ، سازنده طرح ، اشخاص حقوقی ایرانی ، بانکها و موسسات مالی اعتباری غیر دولتی که براساس قرارداد و یا قراردادهای منعقده برای پروژه طرحهای در دست اجراء اقدامات لازم نظیر منابع مالی مورد نیاز با مشارکت بخش غیر دولتی ، انعقاد قرارداد با پیمانکاران ذیصلاح و افتتاح اعتبار اسنادی ریالی نزد یکی از بانکهای داخلی را انجام می دهد.
5 - پیمانکار: شخص حقیقی و حقوقی که در چهارچوب مقررات مربوط و مفاد قرارداد منعقده و شرایط عمومی پیمان انتخاب شده واجرای عملیات تمام یا قسمتی از پروژه های دارایی های سرمایه ای ملی را به عهده دارد.
6 - اعتبار اسنادی ریالی : اعتبار اسنادی داخلی ریالی که توسط وزارتخانه ها ، موسسات دولتی و شرکتهای دولتی برای پرداخت مبالغ مربوط به قراردادهای پروژه به نفع پیمانکار طرف قرارداد حسب ضوابط مربوط نزد شبکه بانکی کشور افتتاح و پرداختهای پروژه براساس آن صورت می گیرد.
8 - بانک عامل : بانکی که از سوی وزارت امور اقتصادی ودارایی تعیین می شود و خدمات مربوط به پرداخت پروژه را بر اساس مقررات مربوط انجام می دهد.
9 - دستگاه متقاضی و دستگاه اجرائی : وزارتخانه ها ، موسسات دولتی و شرکتهای دولتی مشمول این آئین نامه .
ماده 2 - طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای ملی ( طرحهای عمرانی و ملی ) و دستگاه اجرائی ذیربط با توجه به قانون بودجه سالانه و همچنین منابع داخلی شرکتهای دولتی توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور اعلام می گردد.
ماده 3 - بازپرداخت مبالغ و هزینه های مربوط به اعتباراسنادی ریالی طرحهای مذکور توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از طرف دولت تضمین و دربودجه کل کشور منظور می گردد و در مورد شرکتهای دولتی ، مراجع ذیربط مکلفند اعتبار لازم به منظورتضمین بازپرداخت مبالغ و هزینه های مذکور از طرف شرکت در بودجه شرکت منظور و به تصویب مراجع ذیربط و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برسانند.
ماده 4 - نحوه پرداخت تسهیلات به پیمانکار براساس قرارداد منعقده فیمابین و شرایط عمومی پیمان طی مراحل مربوط بر اساس شرایط مذکور در اعتبار اسنادی ریالی توسط رئیس دستگاه اجرائی به بانک عامل اعلام خواهد شد.
ماده 5 - مبالغ و هزینه های مربوط به اعتبار اسنادی ریالی موضوع این آئین نامه از محل تملک دارایی های سرمایه ای مربوط یا منابع داخلی شرکتهای دولتی ذیربط قابل تامین و پرداخت خواهد بود.
ماده 6 - وزارتخانه ها ، موسسات دولتی و شرکتهای دولتی در صورتی می توانند نسبت به افتتاح اعتبار اسنادی ریالی در مورد پروژه های طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای ملی ( طرحهای عمرانی سال جاری و ملی ) اقدام نمایند که معادل کل مبلغ آن و هزینه های متعلقه را تامین اعتبار کرده باشند.
ماده 7 - افتتاح اعتبار اسنادی ریالی در مورد پروژه هایی که اجرای آنها تدریجا" و یا به طور یکجا در سالهای بعد انجام می گیرد ، تنها با تضمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سالهای مربوط مجاز می باشد.
ماده 8 - افتتاح حساب اعتبار اسنادی ریالی برای اجرای پروژه های مورد نظر این آئین نامه باید به تایید بلاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط برسد.
ماده 9 - دستگاه متقاضی مکلف است به منظور اخذ تضمین موضوع این آئین نامه یک نسخه از قرارداد و سایر مدارک مورد نیاز را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارائه نماید.
ماده 10 - متعهد اصلی بازپرداخت مطالبات بانک از این بابت دستگاه اجرائی ذیربط خواهد بود و تعهد تضمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور رافع مسئولیت دستگاه متقاضی در بازپرداخت مطالبات بانک عامل نیست .
ماده 11 - دستگاه متقاضی موظف است اعتبارات لازم جهت مبالغ تعهد شده بابت اعتبارات اسنادی ریالی افتتاح شده موضوع این آئین نامه را در بودجه پیشنهادی سال مربوط پیش بینی نماید ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است ضمن منظور نمودن اعتبارات مذکور در لایحه بودجه کل کشور ، پس از تصویب وابلاغ قانون بودجه کل کشور اعتبارات مصوب مربوط به مبالغ تعهد شده فوق را به طور مشخص به دستگاه مربوط و به بانک عامل اعلام نماید و دستگاه مربوط نیز ملزم خواهد بود وجوه تخصیص یافته از محل اعتبارات مذکور ار صرفا" جهت پرداخت تعهدات مربوط و حداکثر تا پایان تیرماه سال سررسید تعهدات به بانک عامل طبق قرارداد منعقده پرداخت نماید.
ماده 12 - تعهد و تضمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مورد شرکتهای دولتی صرفا" مربوط به اعتبارات طرحهای تملکی دارایی های سرمایه ای آنها از محل منابع دولتی می باشد و در مورد طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای از محل منابع داخلی شرکتهای دولتی با پیش بینی اعتبار لازم در بودجه شرکت ، در صورت تصویب مجمع عمومی شرکت و مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور مجاز است .
مجمع عمومی شرکتهای دولتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلفند در این قبیل موارد منابع مورد نیازبرای بازپرداخت در سالهای سررسید را در بودجه شرکت مقدم بر سایر هزینه ها منظور نمایند.
ماده 13 - تعهد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حداکثر تا سقف اعتبار سالهای طرحهای ذیربط مندرج در آخرین پیوست طرحهای تملک دارای های سرمایه ای ملی منضم به قانون بودجه کل کشور بدون الزام به رعایت سال خاتمه طرح یاد شده وتنها در چارچوب زمان بندی بازپرداخت تسهیلات مندرج در قرارداد مربوط خواهدبود.
ماده 14 - انتخاب و مشارکت با تامین کنندگان منابع مالی و پیمانکاری مربوط توسط وزارتخانه ها ، موسسات و شرکتهای دولتی بر اساس مقررات مربوط انجام و دستگاه اجرائی ذیربط مکلف است برای افتتاح اعتبار اسنادی ریالی یک نسخه از قرارداد منعقده را به بانک عامل ارایه نماید.
ماده 15 - بانک عامل باید شرایط اعتبار اسنادی ریالی را به نحوی تنظیم و ابلاغ نماید که کلیه پرداختهای اعتبار براساس صورت وضعیت ارائه شده توسط ذینفع اعتبار و تایید شده توسط دستگاه اجرائی ذیربط صورت گیرد.
تبصره 1 - تادیه پیش پرداخت توسط بانک عامل بر اساس شرایط مذکور در قرارداد و رعایت ضوابط مربوط به آئین نامه پیش پرداختهای طرحهای عمرانی مصوب صورت می گیرد. ذینفع اعتبار اسنادی ریالی برای دریافت پیش پرداختها باید گواهی ذیحسابی در دستگاه مربوط مبنی بر تایید شرایط مذکور را به بانک ارایه دهد
تبصره 2 - کسورات قانونی متعلقه به هر پرداخت توسط ذیحسابی دستگاه اجرائی مربوط محاسبه و به بانک عامل اعلام می شود. بانکهای عامل موظفند متن اعتبار اسنادی مربوط را به نحوی تنظیم نمایند که از هر پرداخت کسورات قانونی مورد اشاره را کسر و به حساب معرفی شده توسط ذیحسابی دستگاه اجرائی مربوط واریزنمایند
تبصره 3 - روابط حقوقی بین بانک عامل و ذینفع اعتبار اسنادی ریالی براساس مقررات بانکی و شرایط مذکور در متن اعتباراسنادی ریالی مربوط می باشد.
ماده 16 - پیش پرداخت و صورت وضعیت باید به تایید وامضای بالاترین مقام اجرائی دستگاه ذیربط و ذیحسابی مربوط رسیده و جهت دریافت مبلغ یا مبالغ اعتبار اسنادی ریالی به بانک ارائه شود.
ماده 17 - پرداخت کلیه هزینه های مربوط به اعتبار اسنادی ریالی براساس قراردادی خواهد بود که در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ربا - مصوب 1362 - و آئین نامه های اجرائی آن بین دستگاه اجرائی ذیربط و بانک عامل به امضاء خواهد رسید. ضمنا" نرخ سود ، خسارات و جرائم تاخیر متعلقه با نرخ سود بخش مربوط براساس مصوبات شورای پول واعتبار محاسبه وملاک عمل خواهد بود.
تبصره - در صورت عدم پرداخت مبالغ مذکور توسط دستگاه اجرائی ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با درخواست بانک عامل نسبت به پرداخت مطالبات بانک عامل اقدام خواهد کرد.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16964

تاریخ تصویب : 1382/02/21

تاریخ ابلاغ : 1382/03/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.