نفی بلد به بعنوان حد است و در نظر گرفتن حبس در تبعید نیز قهرا بعنوان حد میباشد و تعلیق مجازات در مجازاتهای تعزیری و باز دارنده است نه در مجازات به عنوان حد

نفی-بلد-به-بعنوان-حد-است-و-در-نظر-گرفتن-حبس-در-تبعید-نیز-قهرا-بعنوان-حد-میباشد-و-تعلیق-مجازات-در-مجازاتهای-تعزیری-و-باز-دارنده-است-نه-در-مجازات-به-عنوان-حد

نفی بلد به بعنوان حد است و در نظر گرفتن حبس در تبعید نیز قهرا بعنوان حد میباشد و تعلیق مجازات در مجازاتهای تعزیری و باز دارنده است نه در مجازات به عنوان حد

حبس نفی بلد چیست

مقدمه

حبس نفی بلد چیست؟ نفی بلد یکی از مجازات‌هایی است که سالیان طولانی موردبحث قرار گرفته است. این مجازات می‌تواند به‌کلی زندگی فرد را تغییر دهد؛ زیرا مجرم از دوستان، خانواده، خانه و کاشانه خود جدا شده و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کند. از طرفی، این افراد ممکن است از سوی میزبان نیز با خصومت و تبعیض روبه‌رو شوند.

 حبس نفی بلد بر روح و روان افراد تأثیر می‌گذارد و به افسردگی، اضطراب و گاهی اوقات خودکشی منجر می‌شود. از آن جایی که در اجرای این حکم، فرد از محل زندگی خود دور می‌شود، نفی بلد را به عنوان یکی از مجازات‌های غیرانسانی می‌دانند. اگر مایلید درباره مجازات نفی بلد اطلاعات بیشتری کسب کنید، لطفاً تا انتهای مقاله با ما باشید.

حبس-نفی-بلد-چیست

حبس نفی بلد چیست و چه معنایی دارد؟

نفی بلد یعنی یک فرد به صورت اجباری از محل زندگی یا وطن خود اخراج شود و به عنوان مجازات به مکان دیگری برود. در سیستم حقوقی کشور این مجازات به نام‌های مختلفی مانند نفی اقامت و تبعید نیز شناخته می‌شود.

بر اساس آیین دادرسی کیفری نفی بلد چه مدت طول می‌کشد؟

در جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر مجازات نفی بلد به صورت کلی از سیستم کیفری حذف گردیده است. قبل از حذف این مجازات از احکام کیفری، دادگاه با توجه به جرمی که مجرم مرتکب شده بود و همچنین شخصیت مجرم میزان محکومیت را تعیین می‌کرد.

گاهی اوقات نیز به‌جای این که برای مجازات بازه زمانی معینی بگذارند آن را به صورت دائمی اعمال می‌کردند. در صورتی که فرد تبعید شده از کار خود انابه یا توبه می‌کرد و تقاضای عفو می‌نمود، چنانچه مورد موافقت مقام‌های ذی‌صلاح قرار می‌گرفت، می‌توانست از این حکم رهایی یابد.

بررسی تفاوت نفی بلد و تبعید

تفاوت تبعید و حبس نفی بلد چیست؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است، زیرا این دو مجازات شباهت زیادی به هم دارند. در برخی از موارد نیز تفاوت بین آن‌ها کاملاً شفاف بیان نشده است و این دو مورد به‌جای یکدیگر به کار می‌روند. هم اکنون به دلیل ماهیت غیرانسانی که هر دو این مجازات‌ها دارند، اغلب کشورها آن‌ها را کنار گذاشته‌اند. حال به چند مورد از شباهت‌ها و تفاوت‌های نفی بلد و تبعید می‌پردازیم.

بررسی-تفاوت-نفی-بلد-و-تبعید

شباهت بین نفی بلد و تبعید

  • در هر دو مورد، مجرم مدتی را دور از محل سکونت خود زندگی می‌نماید که این زمان می‌تواند دائمی یا موقتی باشد.
  • تبعید و نفی بلد هر دو اغلب برای جرم‌های بسیار خاص مانند اخلال در امنیت کشور، جرم‌های اخلاقی و سیاسی صادر می‌گردد.
  • در هر دو این رروش‌های مجازات، فردی که مجرم است به میزان زیادی آزادی‌های رفت‌وآمد زندگی خود را از دست می‌دهد.

تفاوت بین نفی بلد و تبعید

در مجازات نفی بلد، فرد مجرم را به مکان خاصی تبعید می‌کنند و او باید تحت هر شرایطی در آن محل ساکن شود. این در حالی رخ می‌دهد که در تبعید، محل اقامت به صورت اجباری نیست و مجرم می‌تواند آزادانه در هر جایی که بخواهد به‌غیراز محل سکونت قبلی خود برود.

حکم تبعید ممکن است به صورت دائمی صادر گردد در حالی که برای نفی بلد معمولاً بازه زمانی مشخصی تعیین می‌کنند.

هدف از اجرای حکم در نفی بلد جلوگیری از اقامت در محل زندگی مجرم است تا از جرم جلوگیری شود. تبعید علاوه بر مجازات مجرمان می‌تواند وسیله‌ای برای کنترل مخالفان سیاسی حکومت و جلوگیری از ترویج ایدئولوژی‌های گوناگون باشد.                  

چه عواملی مدت مجازات نفی بلد را تعیین می‌نمایند؟

عومل موثر در حبس نفی بلد چیست؟ در این بخش برخی از عواملی که در مدت‌زمان محکومیت تأثیرگذار هستند را با هم بررسی می‌کنیم:

  • هر چقدر شدت جرم مرتکب شده بیشتر باشد، مدت نفی بلد نیز طولانی‌تر می‌گردد.
  • سابقه مجرم نیز عامل دیگری است که مقدار نفی بلد را تعیین می‌نماید.
  • اگر متهم اظهار پشیمانی نماید و برای جبران خسارت اقدام نماید، ممکن است با صلاحدید دادگاه مدت‌زمان حکم کاهش یابد.
  • حداقل زمان برای اجرای احکام کیفری نفی بلد 2 سال و حداکثر مدت آن 10 سال است.
  • در برخی از شرایط خاص، با حکم دادگاه حکم صادر شده می‌تواند، مجدداً تمدید شود.

مجازات نفی بلد در قرآن نیز مطرح شده و جرم‌هایی که این مجازات برای آن در نظر گرفته شده نیز ذکر گردیده است.

چه-عواملی-مدت-مجازات-نفی-بلد-را-تعیین-می‌نمایند؟

مجازات نفی بلد شامل چه جرم‌هایی می‌گردد؟

نفی بلد برای برخی از جرم‌های خاص صادر می‌گردید. هنگام وجود این مجازات نیز نفی بلد به صورت کامل و مطلق اجرا نمی‌شد و دادگاه‌ها از اختیارات لازم برای صدور آن بهره‌مند بودند. هم اکنون بر اساس اصلاحاتی که روی این مجازات انجام‌گرفته است نفی بلد در حقوق چیست؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی این محکومیت برای هیچ جرمی به عنوان مجازات اصلی در نظر گرفته نمی‌شود. جرم‌هایی که شامل این مجازات هستند عبارت‌اند از:

نفی بلد در محاربه چیست؟

بر اساس ماده 279 در قانون مجازات اسلامی، معنای محاربه این است که مجرم به روی مردم و نیروهای مسلح سلاح بکشد و موجب ایجاد حس ترس و ناامنی در فضای عمومی شود. بر اساس شدت جرم و انگیزه‌ای که مجرم از ارتکاب آن داشته است برای وی احکام نفی بلد، اعدام یا حبس را در نظر می‌گیرند. حداکثر مجازات نفی بلد در مورد محارب به تصمیم قاضی بستگی که شدت و میزان جرم را چگونه تشخیص دهد.  

زنا در حبس نفی بلد چیست؟

برای عمل زنا حبس نفی بلد چیست و چگونه صادر می‌گردد؟ بر اساس ماده 227 قانون مجازات اسلامی، برای افراد متاهلی که مرتکب زنا می‌شوند، حکم اعدام و برای افراد مجرد سنگسار، حد یا شلاق صادر می‌کنند. با وجود این، برخی از دادگاه‌ها به جای صدور حکم اعدام یا سنگسار نفی بلد صادر می‌کنند.

زنا-در-حبس-نفی-بلد-چیست؟

قوادی در حبس نفی بلد چیست؟

بر مبنای ماده 637 قانون مجازات اسلامی، قوادی به معنای فردی است که مکان برای فساد و فحشا فراهم می‌نماید. برای این مجازات بین 1 تا 5 سال حبس در نظر گرفته می‌شود. با وجود این، در برخی از محکومیت‌ها دادگاه به جای حکم حبس، برای مجرم نفی بلد صادر می‌نماید.

حبس ساده و حبس نفی بلد چه تفاوت‌هایی دارند؟

در حبس نفی بلد فردی که مجرم شناخته شده است، علاوه بر تحمل زندان باید به مکانی به غیر از جایی که در آن سکونت دارد، تبعید گردد. اکنون به چند تفاوت بین حبس ساده و نفی بلد می‌پردازیم:

  • در حبس نفی بلد، مجرم به محلی غیر از جایی که سکونت دارد منتقل می‌شود و باید تا پایان حکم در آن محل بماند، اما در حبس ساده مجرم محکومیت خود را در زندان محل زندگی خود سپری می‌کند.
  • در حبس نفی بلد، مجرم علاوه بر محدودیت‌هایی که در حبس ساده نیز اعمال می‌گردد از مواردی همچون آزادی در رفت‌وآمد، برقراری ارتباط با دیگران و گاهی اوقات از ملاقات با خانواده و دوستان نیز محروم می‌گردد.

آیا این امکان وجود دارد که تبعید به جزای نقدی یا حبس تبدیل گردد؟

همان‌طور که قبلاً نیز ذکر کرده‌ایم در جمهوری اسلامی ایران مجازات نفی بلد از احکام کیفری حذف گردیده است، به همین خاطر دیگری موضوعی مبنی بر تبدیل حکم نفی بلد به جزای نقدی یا حبس وجود ندارد.

آیا-این-امکان-وجود-دارد-که-تبعید-به-جزای-نقدی-یا-حبس-تبدیل-گردد؟

اکنون به این پرسش می‌رسیم که شرایط تبدیل حبس نفی بلد چیست؟ پیش از این که این مجازات از نظام کیفری حذف گردد، در برخی از شرایط امکان تبدیل حکم به حبس یا جزای نقدی وجود داشت. این موضوع در همه موارد پیش‌آمده ممکن نبود؛ اما در برخی از جرم‌ها دادگاه به صورت اختیاری قادر به تبدیل حکم بود. البته برای تبدیل حکم نیز شرایطی مانند آنچه در ادامه خواهیم گفت، وجود داشت:

  • بر اساس ماده 20 قانون مجازات اسلامی، چنانچه فردی به مجازات نفی بلد محکوم شده بود و به هر دلیلی از محل مجازات فرار می‌کرد، دادگاه می توانست حکم را به حبس تعزیری تبدیل نماید.
  • جبران خسارت و توبه نیز شرط دیگری است که برای تبدیل حکم وجود داشت. چنانچه مجرم توبه می‌کرد یا خسارت وارد شده را جبران می‌نمود، دادگاه می‌توانست با کسب اجازه از مقامات مربوطه حکم مجرم را به جزای نقدی یا حبس تبدیل کند.

به طور کلی، دادگاه برای تبدیل حکم به حبس یا جزای نقدی، آنچه به صلاح مردم و جامعه است را در نظر می‌گیرد.

نتیجه‌گیری حبس نفی بلد چیست؟

در این مقاله سعی کردیم درباره این که حبس نفی بلد و حبس در تبعید چیست، صحبت نماییم تا تفاوت این دو حکم برای شما واضح گردد. صدور هر دو این احکام کیفری بر اساس صلاحدید قاضی و همچنین انگیزه و شدت جرمی است که مجرمان مرتکب شده‌اند.

معمولاً از این دو حکم برای افرادی که در نظام سیاسی کشور اخلال ایجاد می‌کنند، صادر می‌گردد. اگر درباره این مقاله سؤالی دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

کلمات کلیدی: حبس نفی بلد چیست

شماره دادنامه : 392 - 2/11/1374

بتاریخ 2/11/74 در وقت فوق العاده شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به تصدی امضاء کنندگان ذیل تشکیل و پرونده به کلاسه 74/22 - 379 تحت نظر است . دادگاه با بررسی اوراق پرونده و ملاحظه در مندرجات و محتویات پرونده و انجام مشاوره ختم رسیدگی اعلام و به شرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دادگاه
درخصوص نظرخواهی آقای سعید ... با وکالت آقای احمد ... نسبت به دادنامه شماره 36253 مورخ 28/6/74 صادره از شعبه 10 دادگاه انقلاب اسلامی تهران از جهت محکومیت به نه (9) سال حبس در تبعید و تعلیق مدت چهار سال از حبس صادره گر چه به حکایت محتویات پرونده و اسباب موجهه حکم در دادنامه از حیث احراز بزه و تطبیق مورد به قانون ایجاب نماید به عمل نیاورده است . لیکن چون نفی بلد به صراحت ماده 190 قانون مجازات اسلامی بعنوان حد است و در نظر گرفتن حبس در تبعید نیز قهرا" بعنوان حد میباشد و تعلیق مجازات به صراحت ماده 25 قانون مجازات اسلامی در مجازاتهای تعزیری و باز دارنده است نه در مجازات به عنوان حد و از طرفی با توجه به وضعیت خاص تجدیدنظر خواه و اینکه از سال 1364 به بعد گزارشی خاص و ویژه ای در امر هواداری گروهک تروریستی و یاغی منافقین از ناحیه مشارالیه نگردیده است که حاکی از ندامت و پشیمانی وی می باشد و گزارش فعالیتهای مثبت در امر پیشبرد اهداف مقدس انقلاب اسلامی گردید به نظر می رسد میزان مجازات نیز متناسب نباشد لذا دادگاه با نقض این بخش از دادنامه به تجویز ماده 22 قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مستندا به مواد یاد شده در متن دادنامه تجدیدنظر خواسته و اختیار حاصله از ماده 194 قانون مجازات اسلامی رای بر تحمل پانزده ماه حبس در تبعید به عنوان حد از ارتکاب جرم محاربه برای متهم پرونده تجدیدنظرخواه را صادر و اعلام می دارد. این رای قطعی است .
رئیس شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران
بسمه تعالی
بتاریخ 27/6/74 شعبه 10 دادگاه انقلاب اسلامی تهران در وقت مقرر بتصدی امضاء کننده ذیل تشکیل است . پرونده پیوست ک-لاسه 74/128/ط/د/1 اتهامی آقای سعید ... فرزند احمد دائر به هواداری از گروهک ترورسیتی و یاغی منافقین تحت نظر است .
گردشکار
حسب گردشکار تنظیمی از ناحیه وزارت اطلاعات مندرج در صفحات 59 و60 پرونده ، متهم سعید ... در بازجوئیهای به عمل آمده اظهار می دارد.
قبل از پیروزی انقلاب از طریق حضور در تظاهرات با منافقین آشنا و در زمان تشریح آرم این گروهک، در بهشت زهرا، حضور داشته و پس از انقلاب نیز نشریات آنان را مطالعه نموده است . و در اواخر سال 63 یا اوایل سال 64 یکی از دوستان وی به نام محمدرضا ... فرزند ابراهیم (منافق متواری و معدوم در عملیات مرصاد) با او تماس گرفته و قصد برقراری ارتباط وی را با منافقین داشته و چند نوبت دیگر، نامبرده اخیرالذکر و همسرش با متهم تماس تلفنی داشته اند که متهم می گوید من در نهایت با عدم حضور در محل قرارهای تلفنی، به مادر بزرگم که از تلفن منزل آنها قرار بود جهت صحبت با منافقین استفاده نمایم، گفتم که به آنان جواب رد بدهد. مدتی بعد مجددا متهم به تشکیلات منافقین وصل و حداقل چهار نوبت با گروهک مذکور در محل کارش تماس تلقنی داشته و از آنان کد رادیوئی سهراب 9000 را جهت اخذ پیامهای رادیوئی ویک شماره جهت رمز نمودن شماره تلقنهایی که از آنها برای تماسها استفاده می شود دریافت و در خصوص ارسال اخبار برای منافقین اعلام آمادگی می نماید.
متهم حتی درتعرفه های پرسنلی مربوط به حراست محیط کار خود، از عنوان نمودن سوابق گروهکی خود و حتی برادرانش فریدون و مسعود که زندانی آزاد شده نفاق می باشند خودداری نموده است . علی الحال با عنایت به مراتب مارالذکر و مجموع محتویات پرونده، دادگاه ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به انشاء رای می نماید :
رای دادگاه
در خصوص اتهام آقای سعید ... فرزند احمد، دارنده ش ش 142 صادره از اراک متولد 1335 ، ایرانی ، متاهل ، مسلمان ، دارای تحصیلات فوق لیسانس، کارمند صدا و سیما ، ساکن تهران، بازداشت موقت از تاریخ 25/4/74 تا کنون دائر به هواداری از گروهک تروریستی و یاغی منافقین، با توجه به مجموع محتویات پرونده و اظهارات و اقاریر متهم موصوف و قبول ارتباط با منافقین در سال 64 در زمانی که چهره ضد اسلامی و انسانی آنها بر هیچکس پوشیده نبوده است حکایت از این دارد که وی از انگیزه بالایی برخوردار بوده است و در جلسات بازجوئی نیز پس از تذکرات متعدد حاضر به افشاء ارتباطات خودش با سازمان نشده حتی زمانیکه نوار مکالماتش را شنیده و مجبور به اعتراف گشته نیز کمتر از آن را اقرار کرده که این خود دلیل بر سر موضع بودن وی می باشد و با توجه به حساس بودن شغلش نفوذی به تنها بعید نیست بلکه می توان آن را قطعی هم دانست لذا با توجه به مراتب مارالذکر مجرمیت نامبرده محرز و مسلم است و عمل وی منطبق با ماده 186 قانون مجازات اسلامی می باشد علیهذا مستندا به ماده 190 و اختیار حاصله از ماده 191 قانون مذکور وی را به نه 9 سال حبس تعزیری در تبعید محکوم می نماید. ولکن با توجه به وضع خاص زندگی مشارالیه و نداشتن پیشینه، محکومیت کیفری و با اختیار حاصله از ماده 25 قانون مجازات اسلامی، چهار سال از محکومیت مزبور را به مدت پنج سال معلق می نماید. و تعلیق مربور از زمان آزادی مصروع خواهد شد. تا در صورت تکرار بزه مشابه، علاوه بر تحمل محکومیت بزه مشابه، محکومیت مزبور قطعی گردد. رای صادره حضوری و با پرداخت هزینه دادرسی و ظرف مهلت مقرر قانونی قابل تجدیدنظر در دادگاه تجدید نظر استان می باشد./11
رئیس شعبه 10 دادگاه انقلاب اسلامی تهران

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 392

تاریخ تصویب : 1374-11-02

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.