در رسیدگی به امور قاچاق ابتداء امر مرجع ذینفع مثل گمرک و دخانیات اقدام به رسیدگی و اظهار نظر می نمایند و سپس درصورت اعتراض به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال می نمایند بنابر این رسیدگی بدوی دادگاه به نظر می رسد موجه نباشد

در-رسیدگی-به-امور-قاچاق-ابتداء-امر-مرجع-ذینفع-مثل-گمرک-و-دخانیات-اقدام-به-رسیدگی-و-اظهار-نظر-می-نمایند-و-سپس-درصورت-اعتراض-به-دادگاه-انقلاب-اسلامی-ارسال-می-نمایند-بنابر-این-رسیدگی-بدوی-دادگاه-به-نظر-می-رسد-موجه-نباشد

در رسیدگی به امور قاچاق ابتداء امر مرجع ذینفع مثل گمرک و دخانیات اقدام به رسیدگی و اظهار نظر می نمایند و سپس درصورت اعتراض به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال می نمایند بنابر این رسیدگی بدوی دادگاه به نظر می رسد موجه نباشد


تاریخ : 15/11/74 پرونده کلاسه : 74/23ت - 154 74/دتا/23/293 - 21/11/74
مرجع رسیدگی : شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران با تصدی امضاء کنندگاه ذیل
تجدید نظرخواه : آقای محمد ... فرزند رشید
تجدید نظرخوانده : دادنامه شماره 741500/3/144 - 20/7/74
گردشکار : حسب شکایت پرونده و صورت جلسه کشف تاری-خ 30/5/74 مامورین انتظامی چهار قلم کالای خارجی حین تخلیه در محل کسب آقای محمد ... فرزند رشید کشف و توقیف می نمایند که پس از طی تشریفات آئین دادرسی به موجب دادنامه مورخ الصدور 20/7/74 نامبرده از سوی دادرس محترم شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی محکوم به ضبط کالا و پرداخت جریمه و حبس تعلیقی می گردد که پس از صدور حکم محکوم علیه مستنداتی را برای توقیف دو قلم کالای خود تقدیم دادگاه و سپس گمرک می نماید و گمرک نیز شکایت خود نسبت به دو قلم کالا صرف نظر نموده اما فاکتورهای ابرازی از طرف صاحب کالا نسبت به بقیه اقلام درخواست جریمه و تعقیب کیفری متهم را می نماید از دادگاه و دادرس محترم جهت تجدید نظر استان ارسال می فرمایند که مکانی قابل ذکر به نظر می رسد :
الف - آقای محمد ... اولا فاکتور خرید و برگ سبز ارائه نموده و از صادر کنندگان فاکتورها تحقیق نشده است که شاید برگ سبز داشته باشند.
ب- از اینکه اظهار می دارد اطلاع از ورود به صورت قاچاق کالاها نداشته لذا در مراء و منظور عموم بوده کالا و مامورین در حین تخلیه توقیف کرده اند و اگر اطلاع داشت اقدام به اخفاء می نمود که اماره ای بر آگاهی از قاچاق بودن داشت .
ج - رسیدگی به امور قاچاق کلا طبق قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی تصریح نموده که ابتداء امر مرجع ذینفع مثل گمرک و دخانیات ... اقدام به رسیدگی و اظهار نظر می نمایند و سپس درصورت اعتراض به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال می نمایند بنابر این رسیدگی بدوی دادگاه به نظر می رسد موجه نباشد لیکن پس از ارجاع پرونده از اداره شاکی و انشاء حکم از ناحیه دادگاه انقلاب، حکم قطعی خواهد بود و قابل طرح در محاکم و مراجع تجدید نظر نمی باشد.
د - ماده واحده اصلاحیه ذیل ماده 45 دو شرط برای تحقق و صدق بزه قاچاق ذکر نموده است که بجاست مورد توجه قرار گیرد علی ایحال طبق مصرح قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی دادگاه تجدید نظر استان تکلیفی ندارد و مقرر می شود پرونده از آمار کسر و عینا به دادگاه انقلاب اسلامی کرج ارسال گردد .
رئیس شعبه 23 دادگاه تجدید نظر استان تهران

تاریخ : 20/7/74 پرونده کلاسه : 2177/74
بتاریخ 20/7/74 پرونده بکلاسه 2177/74 دقت نظر است جلسه دادگاه بتصدی دادرسی امضاءکننده ذیل در وقت اداری تشکیل و پس از بررسی اوراق پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.
رای دادگاه
در خصوص اتهام آقای محمد ... فرزند رشید به ش ش 764 متولد 1343 صادره از ارومیه کاسب، باسواد دارای سابقه دستگیری در خصوص کالای قاچاق و فاقد سابقه محکوم به کیفری متاهل ساکن کرج به آدرس پرونده دائر به خرید و فروش و حمل و نگهداری کالای قاچاق جهت فروش با توجه به گزارش واصله نامه شماره 12948/74/506/525 گمرک دفاع غیر موجه متهم و مجموع محتویات پرونده بزه انتسابی محرز و به استناد ماده 2 و ذیل بند ب آن در تبصره 1 ماده 4 و ماده 10 قانون نحوه اعمال تعزیرات است حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز و ماده 5 آئین نامه اجرائی آن و ماده 1 قانون مجازات مرتکبین قاچاق ضمن صدور حکم به ضبط کالای مکشوفه به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران و پرداخت جریمه متعلقه به مبلغ 25044170 ریال به صندوق دولت جمهوری اسلامی ایران محکوم می گردد و با توجه به وضع ظاهری متهم و به استناد بند 5 ماده 22 قانون مجازات اسلامی به تحمل شش ماه حبس محکوم و محکومیت حبس وی به مدت سه سال به شرط عدم تکرار تعلیقی می گردد حکم صادره حضوری و قطعی است .
دادرس شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 293

تاریخ تصویب : 1374/11/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.