متهم با مغرور کردن آنان جهت اخذ وام اسناد ملکی آنان را نزد بانک وثیقه گذاشته ولی وامی به آنها پرداخت نگردیده

متهم-با-مغرور-کردن-آنان-جهت-اخذ-وام-اسناد-ملکی-آنان-را-نزد-بانک-وثیقه-گذاشته-ولی-وامی-به-آنها-پرداخت-نگردیده

متهم با مغرور کردن آنان جهت اخذ وام اسناد ملکی آنان را نزد بانک وثیقه گذاشته ولی وامی به آنها پرداخت نگردیده


تاریخ : 11/7/74 کلاسه پرونده : 83/74/886 شماره دادنامه : 1054 - 11/7/74
شکاه : 1- محبوبه ... 2- گیتی ...
متهم : واروژ ...
اتهام : خیانت در امانت
مرجع رسیدگی : شعبه 83 دادگاه عمومی تهران
گردشکار : شاکی تسلیم دادگاههای عمومی تهران نموده که باین شعبه ارجاع و پس از جری تشریفات قانونی دادگاه ختم رسیدگی را اعلام وبه شرح زیر مبادرت بصدور رای مینماید.
رای دادگاه
برابر کیفرخواست دادسرای عمومی تهران آقای واروژ ... متهم است به دو فقره کلاهبرداری که با توجه به محتویات پرونده و اظهارات شکاه مبنی بر اینکه متهم با مغرور کردن آنان جهت اخذ وام اسناد ملکی آنان را نزد بانک وثیقه گذاشته ولی وامی به آنها پرداخت نگردیده صرفنظر از دفاعیات متهم از آنجا که یکی از عناصر تشکیل دهنده جرم کلاهبرداری بردن مال غیر بوده و در اینجا مالی از شکاه توسط شخص متهم یا شخص مورد نظر وی بوده نشده و همچنین نمیتوان آنرا شروع به کلاهبرداری تلقی نمود چه آنکه بردن مال شکاه توسط بانک که شخص مورد نظر متهم میباشد در صورت احراز اعمال متقلبانه از مقدمات بعیده آن میباشد بناء علیه ضمن رد اتهام انتسابی و ماده استنادی دادسرا اعمال متهم مصداق خیانت در امانت داشته بدین دلیل که شکاه با متهم توافق کرده در قبال اخذ وام اسناد ملکی آنان در رهن بانک قرار گیرد و صرفنظر از اینکه وامی به آنها پرداخت نشده متهم بدون اخذ وام آنها را بضرر مالکین وثیقه خود قرار داده بنا علیه توجها به شکایت شکاه و قبول این امر از ناحیه متهم که می خواسته ضمن وثیقه قراردادن اسناد شکاه قسمتی از وام را نیز به آنها بپردازد و نبود دفاع موثر از ناحیه وی در قبال اینکه شکاه از افعال وی مطلع بوده باشند بزه خیانت در امانت از ناحیه وی محرز بوده با انطباق عمل وی با ماده 119 قانون تعزیرات و رعایت ماده 47 قانون محازات اسلامی وی را به تحمل هفتاد ضربه شلاق محکوم می نماید. رای حضوری و قابل تجدید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر تهران است .
رئیس شعبه 83 دادگاه عمومی تهران - شکاری

بسمه تعالی
بتاریخ : 11/8/74 کلاسه پرونده : 74/358 شماره دادنامه : 296
مرجع رسیدگی : شعبه 14 دادگاه تجدید نظر دادگستری استان تهران
هیئت شعبه آقایان : قاسم چنگیزی رئیس و عباسیان مستشار
تجدید نظرخواه : آقای واروش ...
تجدید نظرخوانده :
تجدید نظرخواسته : دادنامه 1054- 11/7/74 شعبه 83 دادگاه عمومی تهران
بتاریخ 11/8/74 در وقت فوق العاده شعبه 14 دادگاه تجدید نظر استان تهران بتصدی امضاء کنندگان زیر تشکیل است پرونده کلاسه 74/358 تحت نظر با توجه به مندرجات آن و پس از مشاوره و اعلام ختم رسیدگی به شرح زیر مبادرت بصدور رای مینماید.
رای دادگاه
در خصوص تجدید نظرخواهی واروش ... نسبت به دادنامه 1054 - 11/7/74 صادره از دادگاه عمومی تهران 83 از حیث محکومیت خود به 74 ضربه شلاق. ایراد و اعتراض موثر و موجهی که از موجبات فسخ دادنامه بدوی باشد به عمل نیامده است و مستفاد از مجموع مندرجات پرونده احراز می گردد که اسناد جهت رهن قرار دادن ملک موضوع اسناد در اختیار محکوم علیه قرار گرفته و بنابر آن بوده که از وام ماخوذه به نفع شکات نیز استفاده شود که به ضرر صاحبان سند مورد استعمال قرار گرفته است و نظر به اینکه دیوانعالی کشور استنباط اولیه دادگاه بدوی را از حیث کلاهبرداری بودن عنوان بزه ، نیز نقض نموده است تحقق بزه در حدود ماده 119 استنادی با تعبیرات مندرج در دادنامه بدوی و استدلال دیوانعالی کشور و این مرجع تجدید نظر، به شرح فوق الذکر، موید است و نظر به اینکه در تعیین میزان مجازات قانونی و سایر جهات متصوره قانونی نیز خدشه و اشکالی بر دادنامه بدوی صادر نبوده و خالی از هرگونه منقصت قانونی است عینا تائید و تصدیق میگردد این رای قطعی و لازم الاجراء است . ر
مستشار شعب14دادگاه تجدید نظر تهران رئیس شعبه14دادگاه تجدید نظر تهران
عباسیان چنگیزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1054

تاریخ تصویب : 1374/07/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.