سابقه طولانی راننده در اشتغال بکار منظور ، مسئولیت حفظ ایمنی و نظارت کارفرما را منتفی نمی سازد

سابقه-طولانی-راننده-در-اشتغال-بکار-منظور-،-مسئولیت-حفظ-ایمنی-و-نظارت-کارفرما-را-منتفی-نمی-سازد

سابقه طولانی راننده در اشتغال بکار منظور ، مسئولیت حفظ ایمنی و نظارت کارفرما را منتفی نمی سازد


تاریخ : 18/10/74 پرونده کلاسه : 3،74/1274ت شماره دادنامه : 1324
مرجع رسیدگی : شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان تهران
با حضور امضاء کنندگان ذیل
تجدید نظر خواه : آقای حسن ... به نشانی ...
تجدید نظرخوانده : آقای رضا ... به نشانی ...
خواسته : تجدید نظر خواهی از دادنامه 705 - 24/8/74 صادره از شعبه 192 دادگاه عمومی تهران
گرشکار : تجدید نظر خواه دادخواستی به خواسته فوق تقدیم داشته که به شعبه سوم ارجاع و پس از ثبت بکلاسه فوق و انجام تشریفات قانونی مورد رسیدگی واقع و سرانجام در وقت فوق العاده دادگاه تشکیل و با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام و به شرح ذیل مبادرت بصدور رای می نماید.
رای دادگاه
تجدید نظرخواهی آقای حسن ... به طرفیت آقای رضا ... نسبت به دادنامه 705 - 28/8/74 شعبه 192 دادگاه عمومی تهران که به موجب آن به اتهام شرکت در ایراد صدمه غیر عمدی به پرداخت دیه و جزای نقدی در اثر بی احتیاطی ( عدم رعایت نظامات فنی ) محکومیت حاصل کرده خلاصتا این است که با بازرس کار که یکی از علل حادثه را عدم تجهیز جرثقیل تعیین نموده ملاقاتی نداشته و نظریه او را از حیث اینکه صحنه حادثه را مورد بازدید قرار نداده بدون ماخذ است علاوه بر اینکه راننده کامیون دارای 20 سال سابقه کار بوده و قدرت تشخیص زنجیر را داشته و مسئولیت منحصرا متوجه او می باشد و به شرح اعتراضیه مفادا نقض دادنامه منظور را تقاضا کرده است که اینک دادگاه با ملاحظه اینکه کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده 85 قانون کار به منظور تامین حفاظت مکلفند وسایل و امکانات لازم را تهیه و درمورد چگونگی کار برد تجهیزات نیز نظارت نمایند بنابراین از آنجا که تجدید نظر خواه به عنوان مدیر بنگاه موظف بوده است برای تدارک امنیت و حفاظت محیط کار و احتراز از وقوع هر گونه حادثه ای وسایل حفاظ متناسب تهیه و حتی در استفاده راننده از آن نظارت نماید و سابقه طولانی راننده در اشتغال بکار منظور هم مسئولیت حفظ ایمنی و نظارت کارفرما را منتفی نمی سازد بنابراین تجدید نظر خواهی را غیر موجه تشخیص و با رد آن دادنامه معترض عنه را که از حیث احراز بزهکاری و تطبیق عمل وی با مواد قانونیه و تعیین مجازات متناسب صحیحا صادر شده است عینا تائید می نماید. این رای قطعی است .
رئیس شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان تهران - نادر دیوسالار

بسمه تعالی
کلاسه پرونده : 74 - 192 - 555 شماره دادنامه : 705 - 24/8/74
مرجع رسیدگی : شعبه 192 دادگاه عمومی تهران واقع در مجتمع قضائی یافت آباد
متهمین : - مسلم ... به نشانی ... 2- حسین ... به نشانی ...
شاکی : رضا ... به نشانی ...
اتهام : ایراد صدمه
رای دادگاه
در این پرونده آقایان مسلم ... فرزند الخاص 27 ساله و حسن ... فرزند محسن 64 ساله متهم هستند به شرکت درایراد صدمه غیر عمدی نسبت به آقای رضا ... فرزند ولی اله که منجر به قطع انگشتان پای چپ وی گردیده و ضایعات دیگری درکمر نامبرده شده که بازرسین وزارت کار ایجاد حادثه را به علت عدم رعایت مقررات ایمنی اعلام نموده اند جریان بدین شرح اعلام شده که اداره برق منطقه ای جهت تغییر تیر بتونی از پیاده رو به محل دیگر از بنگاه حقیقت بکار فرمائی آقای حسن ... تقاضای یکدستگاه جرثقیل می نماید جرثقیل به رانندگی آقای مسلم ... و آقای رضا ... کارگر برق به محل رفته و در حین بلند کردن تیر بتونی از محل نصب زنجیر جرثقیل پاره شده و تیر بتونی بروی پای آقای رضا ... افتاده و نامبرده را مجروح و مصدوم می نماید که منجر به قطع انگشتان پای چپ وی گردیده و بازپرس اولیه وزارت کار محل رابازدید و علت وقوع حادثه را عدم مقاومت زنجیر جرثقیل درمقابل وزن سنگین تیر بتوتی اعلام و اشهار نظر نموده که می بایست قبل از بلند کردن تیر بتونی توسط جرثقیل مقاومت زنجیر آزمایش می شد و از زنجیری با مقاومت بیشتر استفاده می شد و در مرحله ثانی که از بازرس وزارت کار نظر خواهی شده ضمن تائید نظریه بازرس قبلی کارفرما را مسئول دانسته با بررسی محتویات پرونده و اظهارات آقای مسلم ... در محضر دادگاه که حاکی از اطلاع وی از نحوه عمل جرثقیل وتعداد زنجیرهای موردنیاز وسیله می باشد و با اینکه احتمال پاره شدن زنجیر را می داده اقدام به برداشتن تیر بتونی نموده بنظر دادگاه مسئول واقعه کارفرما و راننده جرثقیل می باشند لذا دادگاه با احراز توجه اتهام به نامبردگان در مورد صدمات وارده به آقای رضا ... در مورد قطع انگشتان پای چپ وی که گواهی حاکی از قطع پای چپ بیمار از وسط می باشد مستندا به ماده 428 قانون مجازات اسلامی آقایان حسن ... فرزند محسن و مسلم ... فرزند الخاص تساویا به پرداخت نصف دیه کامل از نوع دیه ای که مورد انتخاب نامبردگان بوده و نسبت به خونریزی وسیع زیر جلوی کمر و ایجاد نقض زیبائی به میزان سه در صد و ایجاد استخوان تازه ایکه از قسمت قدامی فوقانی مهره کمری چهارم به وجود آمده و به علت کوتاهی فاصله مهره چهار و 5 کمر نقص عضوی به میزان ده درصد ایجاد شده مستندا به ماده 367 قانون مجازات اسلامی با توجه به طول مدت درمان جمعا به پرداخت پنج میلیون ریال جراحت بخیه شده در ناحیه کمر به اندازه های مختلف چون این جراحت جهت تخلیه چون کمر از ناحیه پزشک ایجاد شده مشمول دیه مقرر نخواهد بود و نظر به اینکه کار فرما در این حادثه مقصر شناخته شده مستندا به مواد 91 و176 قانون کار و بیمه و رعایت ماده 22 قانون مجازات اسلامی بلحاظ اینکه متهم فاقد سابقه محکومیت کیفری است دادگاه آقای حسن ... فرزند محمد را به پرداخت پانصد هزار ریال جریمه در حق وزارت کار محکوم می نماید. رای صادره قابل اعتراض و تجدید نظر در دادگاه تجدید نظر استان می باشد.
رئیس شعبه 192 دادگاه عمومی تهران - سید فخرالدین صدر نیا

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1324

تاریخ تصویب : 1374/10/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.