با ختم اصلاحات ارضی شورای اصلاحات ارضی جز در مورد اشتباهات قلمی مصرح در ماده 38 آئین نامه اصلاحات ارضی حق اظهارنظر ندارد
تاریخ:28/10/1382 کلاسه پرونده:80/190 شماره دادنامه: 427
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
همانطور که در دادنامه شماره 145 مورخ 11/7/1377 هیات عمومی دیوان که در مقام ایجاد وحدت رویه انشاء شده است ، با اجرای کامل مقررات قانون اصلاحات ارضی و صدور اسناد مالکیت بنام اشخاص ذینفع و انقضاء مواعد اعتراض موضوع بحکم صریح ماده واحده قانون ترتیب رسیدگی و ختم پرونده های اصلاحات ارضی مصوب 54 خاتمه یافته تلقی می شود و مراجع ذیصلاح جز در موارد اشتباهات قلمی مصرح در ماده 38 آئین نامه اصلاحات ارضی مصوبه 1343 تکلیفی ندارند و چون مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در خصوص جواز صدور سند انتقال در مورد اراضی تحت تصرف زارعان مشمول قانون ، متضمن جواز صلاحیت به منظور رسیدگی در اساس اختلاف طرفین و صدور رای مشعر بر ایجاد حق جدید و یا نفی حق مکتسب قانونی اشخاص ذینفع نیست ، بنابراین آراء شعب 2 و 6 و 15 بدوی دیوان در حدی که متضمن این امر است صحیح و موافق قانون تشخیص داده می شود. این رای به استناد قسمت اخیر ماده 20 اصلاحی قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع می باشد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی
شماره هـ/80/190 20/2/1383
مرجع رسیدگی: هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: آقای نعمت ا... لعل گلی.
موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آراء صادره از شعب 2 و 4 و 6 و 15 دیوان عدالت اداری.
مقدمه: الف - شعبه ششم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/1087 موضوع شکایت آقای نعمت ا... لعل گلی بطرفیت سازمان امور اراضی خراسان (شورای اصلاحات ارضی) بخواسته ابطال تصمیم متخذه در کمیسیون موضوع ماده 6 الحاقی به آئین نامه اصلاحات ارضی مورخ 12/6/1375 بشرح دادنامه شماره 2009 مورخ 21/10/1378 چنین رای صادر نموده است ، باتوجه به سند رسمی شماره 49 که بنام شاکی صادر شده و با لحاظ این مطلب که مطابق ماده 38 آئین نامه اصلاحات ارضی و آراء وحدت رویه شماره 213 مورخ 15/10/1375 و 127 مورخ 21/6/1377 هیات عمومی دیوان عدالت اداری رسیدگی شورای اصلاحات ارضی جز درمورد اشتباهات مصرح در ماده مرقوم و در جهت ایجاد و یا نفی حقوق ثابت و یا مکتسب افراد فاقد وجاهت قانونی است فلذا شکایت شاکی وارد تشخیص و حکم برابطال صورت مجلس مورخ 12/6/1375کمیسیون ماده 6 مواد الحاقی به آئین نامه اصلاحات ارضی نسبت به شاکی صادر می گردد.
ب - شعبه پانزدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/910 موضوع شکایت آقای محمداسماعیل نصرتی بطرفیت سازمان کشاورزی خراسان و شورای اصلاحات ارضی بخواسته نقض تصمیم متخذه در کمیسیون تشخیص زارع استان بشرح دادنامه شماره 112 مورخ 3/2/1379 چنین رای صادر نموده است. باتوجه به رای وحدت رویه شماره 145 مورخ 11/7/1377 هیات عمومی دیوان عدالت اداری که مقرر می دارد (اصلاحات ارضی درخصوص مورد خاتمه یافته تلقی شده و آنکه ماده 38 آئین نامه اصلاحات ارضی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص جواز صدور سند انتقال در مورد اراضی تحت تصرفی زارعان مشمول قانون نیز متضمن ایجاد صلاحیت در حد نفی حقوق ثابت و مکتسب اشخاص و ایجاد حق جدیدی برای ایشان نیست) لهذا حکم به ورود شکایت صادر می گردد.
ج - شعبه دوم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/883 موضوع شکایت آقای فرج ا ایل بیگی بطرفیت سازمان کشاورزی خراسان بخواسته ابطال تصمیم متخذه در کمیسیون ماده 6 الحاقی جلسه مورخ 12/6/1375 بشرح دادنامه شماره 1260 مورخ 7/6/1379 چنین رای صادر نموده است ، نظر باینکه شاکی دارای سند رسمی شماره 17188 مورخ 8/7/1349 بوده و طبق ماده 38 آئین نامه اصلاحات ارضی و آراء وحـدت رویـه شمـاره 213ـ 15/10/1375 و 127ـ21/6/1377 هیات عمومی ، رسیدگی شورای اصلاحات ارضی جز در مورد اشتباهات مصرح در ماده مذکور و در جهت ایجاد یا نفی حقوق ثابت و یا مکتسب افراد فاقد وجاهت قانونی است لذا شکایت وارد است و رای به ابطال صورتجلسه مورد شکایت صادر می گردد.
د - شعبه چهارم در رسیدگی به پرونده کلاسه 77/2059 ، 2060 ، 2115 ، 969 ، 968 ، 967 موضوع شکایت آقای محمدحسن صالحی شیرین سوء و غیره بطرفیت ، سازمان کشاورزی استان خراسان و شورای اصلاحات ارضی و کمیسیون تشخیص زارع بخواسته نقض و ابطال تصمیم متخذه در کمیسیون ماده 6 الحاقی به آئین نامه قانون اصلاحات ارضی بشرح دادنامه شماره 1739 الی 1744 مورخ 17/10/1377 چنین رای صادر نموده است ، باتوجه به ... ملاحظه می شود که کمیسیون ماده 6 مواد الحاقی به آئین نامه اصلاحات ارضی با بررسی محتویات پرونده و متعاقب درخواست ورثه مرحوم میرزابزرگ گرایلی و اعلان این مطلب که زارعین تعیین شده در اراضی ایل بیگی فاقد سابقه موردنظر مقنن بوده و تشخیص ایشان بعنوان زارع صاحب نسق مبنی بر اشتباه بوده است... تا اینکه در تاریخ 5/5/1348 مبادرت به تعیین افرادی به عنوان زارع بعمل آمده و اجرای قانون تقسیم و فروش املاک مورد اجاره به زارعین مستاجر صورت گرفته است و براساس صورتمجلس مورخ 18/1/1375 مامورین اداره امور اراضی و مدیریت کشاورزی شهرستان چناران به خلاصه اینکه ملک تا سال 1349 فاقد زارع حقیقی بوده است و با رعایت کلیه موازین و مقررات مربوطه مبادرت به اتخاذ تصمیم بشرح متن صورتجلسه مورخ 12/6/1375 به خلاصه اینکه 14نفری که بعنوان زارع در شش دانگ مزرعه موصوف شناخته شده اند فاقد شرایط لازم و سمت زارعانه می باشند نموده است که مراتب در شورای اصلاحات ارضی نیز مطرح و شورا با بررسی سوابق امر رای به ابطال اسناد رسمی صادر نموده است که با توجه به مراتب فوق و اینکه خود شکات نیز هیچگونه دلیلی که حاکی از مخدوش بودن تصمیم کمیسیون ماده 6 مواد الحاقی به آئین نامه اصلاحات ارضی باشد ارائه نداده اند و در پرونده امر نیز هیچگونه دلیلی که موجبات ابطال تصمیم متخذه مورد اعتراض را ایجاب نماید ملحوظ بنظر نمی رسد درخصوص مورد تخلفی از اجرای قوانین و مقررات مربوطه محرز و مسلم نمی باشد و نتیجه موضوع شکایت و دعوی شکات غیرموجه و غیرثابت تشخیص و حکم به رد آن صادر می گردد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.
نوع : رای وحدت رویه
شماره انتشار : 427
تاریخ تصویب : 1382/10/28
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)