آئین نامه تسهیلات اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی

آئین-نامه-تسهیلات-اعضای-هیئت-علمی-دانشگاهها-و-موسسات-آموزش-عالی-و-پژوهشی

آئین نامه تسهیلات اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی


شماره30881/ت26104ه- 4/6/1382
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری - وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
هیئت وزیران در جلسه مورخ 22/4/1382 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای قسمت ( ه- ) بند ( 3 ) تصویبنامه شماره 25171/ت23269ه- مورخ 28/5/1380 ، موضوع راهکارهای اجرائی بخش آموزش عالی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه تسهیلات اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی را به شرح زیر تصویب نمود :
آئین نامه تسهیلات اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی
ماده 1- در این آئین نامه عضو هیئت علمی به کسی اطلاق می شود که طبق قوانین و مقررات مصوب در کادر آموزشی و پژوهشی یکی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و مراکز تحقیقاتی مصوب شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به صورت رسمی قطعی ، رسمی آزمایشی و یا پیمانی استخدام شده و با حداقل رتبه استادیاری مشغول به خدمت باشد .
ماده 2- صندوقهای غیردولتی رفاه اعضای هیئت علمی در وزارتخانه های ذیربط و دانشگاهها و مراکز پژوهشی وفق ضوابط و مقررات مربوط برای حمایت و پشتیبانی نیازهای معیشتی و علمی اعضای هیئت علمی تاسیس می گردد . سرمایه این صندوق از طریق مشارکت دولت و بانکها و موسسات اعتباری و کمک اشخاص حقیقی و حقوقی و سرمایه گذاری دانشگاهیان تامین می گردد .
ماده 3- شرکتها و دستگاههای تامین کننده خدمات آب ، برق ، گاز و تلفن موظفند حق انشعاب خدمات مذکور برای یک واحد مسکونی متعلق به عضو هیئت علمی مشمول این آئین نامه و یا مجموعه مسکونی اعضاء هیئت علمی را به صورت خارج از نوبت و طی اقساط حداکثر سه ساله تامین کنند .
ماده 4- برای مشمولان این آئین نامه جهت انجام مسافرتهای علمی و پژوهشی به خارج از کشور ( یک بار در سال ) پنجاه درصد ( 50% ) تخفیف در هزینه بلیط هواپیما درنظر گرفته می شود .
تبصره - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبار لازم را در ردیفهای مربوط در بودجه سنواتی دستگاهها به منظور پرداخت به شرکتهای هواپیمایی بابت پنجاه درصد ( 50% ) باقیمانده بهای بلیط اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی مشمول این آئین نامه پیش بینی نماید .
ماده 5 - افراد مشمول این آئین نامه در مراتب استادی و همچنین اعضای هیئت علمی نمونه که به تایید وزارتخانه های ذیربط رسیده باشند و اعضای رسمی فرهنگستانهای کشور با ارائه معرفی نامه از موسسه ذیربط می توانند در فرودگاههای کشور از جایگاه تشریفات ویژه استفاده کنند .
ماده 6 - به منظور تداوم سیاست بهبود کیفیت در آموزش عالی و تحقیقات ، ارتقاء بهره وری و حضور فعال و مستمر اعضای هیئت علمی و ایجاد شرایط لازم برای تحقق رسالت و اهداف نظام آموزش عالی کشور فوق العاده شغل اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی که علاوه بر وظایف مندرج در آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی و حداقلهای مندرج در آئین نامه ترفیع ، بیشترین حضور را درمحل کار داشته باشند و فعالیتهای پژوهشی و خدمات علمی کیفی و ویژه ای ارائه نمایند ، افزایش می یابد .
میزان این افزایش از حاصل ضرب ضریب بهره وری در مجموع حقوق و پایه و فوق العاده شغل و فوق العاده جذب مرتبه به صورت زیر محاسبه می شود :

(برای ملاحظه فرمول به روزنامه رسمی مراجعه شود)

عدد از جمع امتیازات آئین نامه ارتقاء باتوجه به دستورالعمل اجرائی که توسط هریک از وزارتخانه های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تدوین و تصویب می گردد تعیین می شود .
تبصره 1- حداکثر مشمولان فوق العاده موضوع این ماده چهل درصد ( 40% ) اعضای هیئت دانشگاهها خواهند بود .
تبصره2- اعتبار موردنیاز برای اجرای این ماده از بهمن ماه سال 1382 از محل صرفه جویی اعتبارات مصوب و درآمدهای اختصاصی دانشگاهها و موسسات پژوهشی تامین و برای سالهای بعد ، در بودجه سنواتی پیش بینی خواهد شد .
تبصره 3- حداکثر تا سقف ده درصد ( 10% ) با تصویب هیئت امناء هر موسسه ازمربیان شاغل در هر دانشگاه و یا موسسه پژوهشی می توانند از امتیاز موضوع این ماده استفاده نمایند .
ماده 7- اعضای هیئت علمی مشمول این آئین نامه می توانند به منظور خرید یک دستگاه خودرو از تولیدات داخلی معادل هفتاد درصد ( 70% ) قیمت خودرو ، حداکثر یکصد میلیون ( 000‚000‚100 ) ریال تسهیلات درازمدت و با پنجاه درصد ( 50% ) نرخ سود بخش صنعت از بانکهای کشور وام دریافت کنند .
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبار معادل پنجاه درصد ( 50% ) باقیمانده نرخ سود تسهیلات بانکی پرداختی را در ردیف اعتباری خاص در بودجه سالانه کشور پیش بینی نماید .
معاون اول رئیس - جمهور محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17133

تاریخ تصویب : 1382/04/22

تاریخ ابلاغ : 1382/10/01

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.