ابطال قسمتی از دستورالعمل اجرائی بخشنامه ایجاد تسهیلات برای فرزندان اعضاء هیات علمی دانشگاه

ابطال-قسمتی-از-دستورالعمل-اجرائی-بخشنامه-ایجاد-تسهیلات-برای-فرزندان-اعضاء-هیات-علمی-دانشگاه

ابطال قسمتی از دستورالعمل اجرائی بخشنامه ایجاد تسهیلات برای فرزندان اعضاء هیات علمی دانشگاه


شماره دادنامه : 74 تاریخ : 3/3/1383 کلاسه پرونده : 82/781

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
همانطور که در دادنامه شماره 16 مورخ 24/1/1382 هیات عمومی دیوان تصریح گردیده است ، اعطاء هرگونه امتیاز به اشخاص بدون وجود علل و اسباب موجه و وجوه تمایز مطلوب یا بدون حکم صریح قانونگذار از مصادیق بارز تبعیض ناروا محسوب می شود و با اصل استحقاق اشخاص در استفاده از امکانات مادی و معنوی مشابه و یکسان در شرایط مساوی و حکم مقرر دربند 9 اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص لزوم رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همگان در تمام زمینه های مادی ومعنوی منافات آشکار دارد . بنابراین مندرجات دستورالعمل اجرائی بخشنامه ایجادتسهیلات برای فرزندان اعضاء هیات علمی مشعر بر جواز تغییر محل تحصیل ورشته تحصیلی فرزندان اعضاء هیات علمی دانشگاهها به واسطه ایجاد تبعیض ناروا و آشکار بین نامبردگان و سایر دانشجویان خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مربوط تشخیص داده می شود و مستندا به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد .
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره هـ/82/781 30/3/1383
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری .
شاکی : آقای احمد سلامی .
موضوع شکایت وخواسته : ابطال قسمتی از دستورالعمل اجرائی بخشنامه ایجاد تسهیلات برای فرزندان اعضاء هیات علمی دانشگاهها .
مقدمه : شاکی طی دادخواست و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته اند ، اینجانب عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی ممیز شده از طریق وزارت علوم و تحقیقات و فناوری می باشم . در این راستا فرزندم در کنکور سراسری سال 1382 با توجه به رتبه در رشته دامپزشکی کلیه دانشگاه مورد پذیرش می تواند باشد و با در نظر گرفتن عضویت اینجانب در هیات علمی دانشگاه فرزندم می تواند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد لکن سازمان سنجش کشور از اعطای این تسهیلات با استناد به دستورالعمل مورد شکایت خودداری می نماید . در صفحه اول دستورالعمل اجرائی بخشنامه ایجاد تسهیلات برای فرزندان اعضاء هیات علمی دانشگاهها بند1ـ1 در تعریف دانشگاه با رعایت عدالت تمام ، دانشگاهها که زیر نظر وزارتین اداره می شوند نام برده است . در بند 1ـ6 تعریف عضو هیات علمی تمام دانشگاهها را که گزینش علمی واخلاقی آنها توسط یکی از وزارتین انجام شده باشد را نامبرده منتهی در تبصره همین بند اعضاء هیات علمی گزینش شده توسط وزارتین را در اعطاء تسهیلات به دو قسمت تقسیم و به همه اعضاء هیات علمی حق انتقال فرزند را قائل و به تعدادی حق تغییر رشته را منظور و از تعدادی این حق را سلب نموده است و این مصداق عدم رعایت اصول قانونی و تبعیض ناروا بوده و مغایر اصل تساوی حقوق در شرایط مشابه و در نهایت به همین اعتبار اصول مرتبط و نص قانون اساسی می باشد . فلذا خواستار اصلاح و حذف تبصره یک ماده 1ـ6 برابر قوانین حقوقی و اساسی می باشم .
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 10137/75 مورخ 27/12/1382 مبادرت به ارسال تصویرنامه شماره 8011/2 مورخ 18/12/1382 معاون فنی و آماری سنجش آموزش کشور نموده است .در این نامه آمده است ،
1ـ به دنبال لغو بخشنامه شماره 17846/3 مورخ 2/7/1369 ( ایجاد تسهیلات برای فرزندان اعضای هیات علمی ) به وسیله دادنامه شماره16 مورخ23/2/1382 دیوان عدالت اداری در سال 1382 وزرای علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در تاریخ 21/4/1382 بخشنامه دیگری ابلاغ نمودند که براساس آن فرزندان اعضای هیات علمی مجاز به انتقال بودند .
2ـ به دنبال ابلاغ این بخشنامه تهیه دستورالعمل اجرائی آن با هماهنگی وزارتین علوم و بهداشت بعهده سازمان سنجش گذاشته شد واین دستورالعمل جهت انتقال فرزندان اعضای هیات علمی تهیه گردید .
3ـ به دنبال ارسال نامه شماره 9962/82/1 مورخ 15/6/1382 رئیس نهاد قوه قضائیه در خصوص توقف اجرای دادنامه شمـاره 16ـ23/2/1382 فرزندان اعضای هیات علمی همانند سالهای گذشته مجاز به تغییر رشته بودند که این تغییر رشته براساس دستورالعمل اجرائی ایجاد تسهیلات برای فرزندان اعضای هیات علمی که در سال 1381 اجرا می شد ، صورت پذیرفت .
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روسا و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید .

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 74

تاریخ تصویب : 1383/03/03

تاریخ ابلاغ : 1383/04/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.