آئین‎نامه اجرائی بند ( ت ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور

آئین‎نامه-اجرائی-بند-(-ت-)-تبصره-(19)-قانون-بودجه-سال-1383-کل-کشور

آئین‎نامه اجرائی بند ( ت ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 کل کشور


شماره36701/ت31476ه 20/7/1383
سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور- وزارت صنایع و معادن
هیئت وزیران در جلسه مورخ 12/7/1383 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و وزارت صنایع و معادن ، موضوع نامه شماره 120204/101 مورخ 6/7/1383 سازمان یاد شده و به استناد بند ( ت ) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383کل کشور ، آئین‎نامه اجرائی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده1- در این آئین‎نامه ، اصطلاحات زیر در معانی مربوط به کار می‎روند:
1- سرمایه‎گذاری ریسک‎پذیر: سرمایه‎گذاری که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در شرکتهایی که دارای پتانسیل رشد در حوزه‎های صنایع نوین می‎باشند انجام می‎پذیرد. این سرمایه‎گذاری می‎تواند برای توسعه و رشد یک شرکت جدید و یا توسعه یک محصول یا خدمات جدید در صنایع مذکور مورد استفاده قرارگیرد.
2- سرمایه‎گذاری مستقیم ریسک‎پذیر: تسهیلات وام بلندمدت ریسک‎پذیر که به شرکتهای جدید یا شرکتهایی که در صدد توسعه محصول و خدمات جدیدی در حوزه صنایع نوین می‎باشند ، پرداخت می‎گردد.
3- سرمایه‎گذاری غیرمستقیم ریسک‎پذیر: تسهیلات وام بلندمدت ریسک‎پذیر که به شرکتهای سرمایه‎گذار ریسک‎پذیر در حوزه صنایع نوین پرداخت می‎گردد و هر شرکت سرمایه‎گذار ریسک‎پذیر به‎ازای سرمایه‎گذاریهایی که در فعالیتهای مختلف ریسک‎پذیر انجام دهد ، تسهیلات دریافت می‎نماید.
4- شرکت جدید: شرکتی که حداکثر سه سال تمام از ثبت آن در اداره ثبت شرکتها نگذشته است.
5- صندوق یا شرکت سرمایه‎گذار ریسک‎پذیر: صندوق یا شرکتی که در شرکتهای جدید و شرکتهایی که در صدد توسعه یک محصول یا خدمات جدید در حوزه صنایع نوین می‎باشند ، سرمایه‎گذاری می‎نماید.
6- صنایع نوین: صنایع الکترونیک ، بیوتکنولوژی ، مواد نو ، لیزر و اپتیک ، نرم‎افزار و هوافضا و نانوتکنولوژی.
ماده2- ریسک سرمایه‎گذاری در صنایع نوین شامل موارد زیر می‎گردد:
الف - ریسک ناشی از ناکامی در فرآیندهای تجاری‎سازی تکنولوژیها یا محصولات حاوی فن‎آوری نوین.
ب - سرعت بالای تحولات در فن‎آوریهای نوین به همراه ریسک بالای رقابت در این صنایع.
پ - ریسک ناشی از شرایط تحریم.
ت - ریسک ناشی از کمبود و جابجایی نیروی انسانی متخصص.
ث - ریسک ناشی از کمبود دانش فنی.
ماده3- مدت زمان بازپرداخت وامهای مربوط حداکثر هشت سال می‎باشد که چهار سال اول زمان استراحت بوده و هیچ‎گونه کارمزدی به آن تعلق نمی‎گیرد.
ماده4- شرکتهای استفاده‎کننده از تسهیلات باید حداقل بیست درصد (20%) از سرمایه‎گذاری ریسک‎پذیر را از منابع داخلی خود تامین نمایند.
ماده5- چنانچه شرکتهای دریافت‎کننده تسهیلات در بازپرداخت آن به‎دلایل مرتبط با مفهوم ریسک در صنایع‎نوین دچار مشکل شوند مراتب بنابه درخواست آنان توسط مجری طرحهای یاد شده بررسی و بخشی از تسهیلات طرحهای مذکور بلاعوض خواهد گردید.
ماده6 - مجری طرحهای کمک به توسعه صنایع‎نوین و کمک به واحدهای نمونه طراحی و ساخت تراشه موظف است بلاعوض نمودن تسهیلات مزبور را به‎گونه‎ای مدیریت نماید که سرجمع مبلغ بلاعوض شده از محل اعتبار سال 1383 درسالهای آینده (سررسید تسهیلات) از پنجاه درصد (50%) اعتبار سال 1383 طرحهای مزبور تجاوز نکند.
تبصره - بلاعوض نمودن تسهیلات در بدو تصویب طرحها ممنوع می‎باشد و صرفاً با ساز و کار فوق عمل خواهد شد.
ماده7- پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه‎گذاری ریسک‎پذیر به شرکتهای سرمایه‎گذار ریسک‎پذیر ، شرکتهای جدید و شرکتهایی که در صدد توسعه یک محصول یا خدمت جدید می‎باشند ، در سایر مواردی که در این آئین‎نامه ذکر نگردیده است ، در چارچوب ضوابط پرداخت تسهیلات وجوه اداره شده (موضوع ماده (8) آئین‎نامه اجرائی بند ( س ) تبصره (3) قانون بودجه سال 1382 کل کشور ، موضوع تصویبنامه شماره 15970/ت28728ه مورخ 8/4/1382) صورت خواهد گرفت.
معاون اول رییس جمهور - محمدرضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17371

تاریخ تصویب : 1383/07/12

تاریخ ابلاغ : 1383/07/25

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.