تصویبنامه در مورد طرح اصلاحی پاره ای از مواد قانون تقسیم خالصجات

تصویبنامه-در-مورد-طرح-اصلاحی-پاره-ای-از-مواد-قانون-تقسیم-خالصجات

تصویبنامه در مورد طرح اصلاحی پاره ای از مواد قانون تقسیم خالصجات


29394 - 14/8/32

شماره 18623ر6 9/12 /41
وزارت کشاورزی
هیات وزیران در جلسه 17/11/41 بر حسب پیشنهاد شماره 12199/32107 - 13/10/41 وزارت کشاورزی در تکمیل قانون فروش خالصجات طرح اصلاحی پاره ای از مواد قانون تقسیم خالصجات را بشرح زیر تصویب نمودند.
الف - تبصره های الحاقی بماده یک قانون فروش خالجات
تبصره 3 - وزارت کشاورزی مجاز است خالصجات متصرفی خود را اعم از اینکه تقاضای ثبت شده و بعلت دعوی و اعتراض اشخاص تاکنون منتهی بصدور سند مالکیت نشده یا اساسا تقاضای ثبت نشده باشد بفروش برساند چنانچه دعوی منجر بصدور حکم قطعی بنفع اشخاص بشود محکوم له منحصرا مستحق دریافت بهای دریافتی از خریدار خواهد بود و بهای مذکور از محل 75% موضوع ماده 10 قانون فروش خالجات به اقساط 15 ساله پرداخت میشود. در صورت اختلاف در تصرف موضوع در کمیسیون مذکور در مناده 10 قانون تاسیس بنگاه خالجات مطرح خواهد شد و نظر کمیسیون مزبور در مورد تصرف قطعی میباشد.
تبصره 4 - وزارت کشاورزی مجاز است در نقاطیکه صلاح بداند دهات و اراضی مزروعی مفروز یا مشاع خالصه را بر طبق مقررات قانون اصلاحات ارضی ارزیابی و بزارعین بفروش برساند. ب - تبصره یک ماده 2 قانون فروش خالصجات بشرح زیر اصلاح میگردد.
تبصره یک ماده 2 - عرصه اعیانی هائی که تا این تاریخ احداث شده ارزیابی و بدون رعایت مقررات مزایده به اقساط ده ساله بصاحبان اعیانی بفروش خواهد رسید چنانچه صاحبان اعیانی حاضر بخرید عرضه نشوند هشت درصد ارزیابی در هر سال بعنوان حق الارض دریافت خواهد گردید.
فروشهای اقساطی که تا این تاریخ با احتساب بهره بعمل آمده مشمول این تبصره بوده و بهره احتسابی از حساب آنها موضوع میگردد.
ج - تبصره ها یالحاقی بماده 2 قانون فروش خالجات
تبصره 8 - اراضی خالصه داخل و متصل بشهر تا مسافت 6 کیلومتر از محیط نقشه شهر اراضی شهری محسوب و اراضی مذکور را نمیتوان بعنوان زمین بایر مجانا واگذار نمود.
تبصره 9 - خالجات غیرمزروعی مندرجه در ماده 2 قانون فروش خالجات که ارزش تقریبی آنها بیش از یکصد هزار ریال نباشد بر طبق آئین نامه معاملات دولتی از طریق مزایده بفروش خواهد رسید.
تبصره 2 - ماده 3 قانون فروش خالصجات بشرح زیر اصلاح میگردد.
د - تبصره 2 ماده 3 اراضی کرج مازاد بر آنچه تا این تاریخ بموسسات دولتی و شهرداری تحویل گردیده و یا تا سه ماه از تاریخ تصویب این لایحه قانونی تحویل گردد بقطعات مناسب تقسیم و از طریق مزایده بفروش خواهد رسید.
هر گاه قسمتی از این اراضی کشاورزانی باشند که منحصرا و مستقیما به امر زراعت اشتغال داتشه باشند وزارت کشاورزی صورت آنها را تهیه و بهئیت وزیران خواهد داد و بهر یک تا میزان دو هکتار ارزیابی و با اقساط 20 ساله فروخته خواهد شد لیکن عرصه اعیانیهای آنها مشمول مقررات تبصره یک اصلاحی ماده 2 قانون میباشد.
ه - تبصره 3 ماده 2 بشرح زیر اصلاح میگردد.
وزارت کشاورزی مجاز است از ابنیه ومستغلات و اراضی خالصه که مورد احتیاج دولت و موسسات دولتی نباشد برای تاسیس امور خیریه و ورزشگاهها و تاسیسات بهداشتی سازمان بیمه های اجتماعی کارگران که لزوم آنها مورد تایید دولت باشد بوزارتخانه ای که امور مذکور متناسب با وظائف آن باشد واگذار نماید. وزارتخانه های مذکور زمین مورد احتیاج را دراختیار موسسه متقاضی خواهند گذارد مشروط بر اینکه اولا این اراضی و ابنیه در ملکیت دولت باقی باشد ثانیا چنانچه در طریق غیر مقصود مورد استفاده واقع گردید موسسه تحویل گیرنده زمین ملزم بخلع ید از مورد واگذاری بوده و اعیانیهای احداثی متعلق به دولت باشد اراضی و ابنیه واگذاری بموسسات مزبور تا این تاریخ نیز مشمول این قانون است.
و - تبصره های الحاقی بماده 3 قانون فروش خالصجات
تبصره 11 - قطعات باقیمانده در فواصل اراضی تقسیم شده بین زارعین دهات خالصه که مساحت هر یک از قطعات کمتر از یک سهم زراعتی مذکور در ماده 6 آئین نامه اجرائی قانون فروش خالصجات باشد بزارعین مجاور قطعات بالسویه طبق ارزیابیکه برای قطعات اصلی بعمل آمده باقساط 20 ساله بفروش خواهد رسید مشروط بر اینکه سهم هر زارع از حداکثر مقرر در قانونت فروش خالصجات تجاوز ننماید در صورتیکه حاضر بخرید نباشند بطریق مزایده اقدام بفروش خواهد شد اراضی بدون آب نیز که وضع فوق را داشته باشد مشمول مقررات این تبصره میباشند.
ز - تبصره الحاقی بماده 5 قانون فروش خالصجات
تبصره 2 - از مراتع خصوصی قراء و مزارع مساحت متناسب با تعداد اغنام و احشام زارعین هر قریه و مزرعه مشروط بر اینکه مساحت کل مراتع آن قریه از مساحت کل اراضی مزروعی تجاوز ننماید به تشخیص نماینده وزارن کشاورزی بزارعین واگذار و مازاد آن طبق قانون بسازمان جنگلبانی تحویل میوشد.
ح - ماده 10 قانون فروش خالصجات بشرح زیر اصلاح میگردد.
بهای خالصجات فروخته میشود بترتیب زیر مصرف میگردد.
الف - هزینه های اجرای قانون فروش خالصجات و هزینه های مربوط به امور ثبتی و دعاوی املاک خالصه از محل فروش خالصجات تا میزان 25 درصد قیمت خالصجات فروخته شده تامین خواهد شد وصول اقساط خالصجات فروخته شده بعهده اعتبارات روستائی است چنانچه وجوه حاصل از فروش نقدی و اقساطی که در سررسیدها وصول میشود کمتر از 25 درصد کل فروش بوده و تکافوی هزینه های اجرائی را ننماید بانک اعتبارات کشاورزی مکلف است برای امکان اجرای قانون هر ساله تا بمیزان 25 درصد کل فروش برای انجام هزینه های مربوطه با تصویب وزارت کشاورزی به اختیار بنگاه خالصجان بگذارد و بتدریج از محل اقساط وصولی مستهلک سازد و به رحال کلیه هزینه های فوق الذکر نبایستی از 25 درصد قیمت خالصجات فروخته شده تجاوز نماید.
ب - بقیه وجوه ببانک اعتبارات کشاورزی واگذار میشود که بر طبق اسانامه بانک مزبور برای تاسیس شرکتهای تعاونی در دهات خالصه مورد استفاده قرار داه شود.
ضمنا هزینه های ناشی از محکومیت دولت راجع به املاک خالصه و دیون قطعی و قانونی خالصجات و همچنین محکومیت های ناشی از اجرای ماده 5 لایحه قانونی مصوب 2 و 3 و 34 کمیسیون های مشترک مجلسین و مطالبات صاحبان اراضی فرودگاهها از این محل تادیه میشود. وزارت کشاورزی و دادگستری مسئول اجراء این تصویب نامه قانونی میباشند.
وزارت کشاورزی مکلف است پس از افتتاح مجلسین مجوز قانونی آن را تحصیل نماید.
اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است.
از طرف نخست وزیر
48806 - 20/11/1341
رونوشت جهت اطلاع و اجراء بوزارت دادگستری ابلاغ میگردد.
از طرف نخست وزیر - محل امضاء

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 5261

تاریخ تصویب : 1341/11/17

تاریخ ابلاغ : 1341/12/15

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.