آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران ساختمانی و تاسیساتی

آئین-نامه-تشخیص-صلاحیت-پیمانکاران-ساختمانی-و-تاسیساتی

آئین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران ساختمانی و تاسیساتی



فصل اول ـ تعاریف
ماده 1ـ اشخاص حقیقی یا حقوقی وابسته به بخش عمومی و یا خصوصی، ایرانی و یا خارجی که دستگاه های اجراییو سازمان می تواند طبق ماده 22 قانون برنامه و بودجه کشور برای انجام عملیات ساختمانی و یا تأسیساتی و یاتجهیزاتی و یا تهیه و یا نصب و یا سایر عملیات مشابه مربوط به طرحهای عمرانی با آنها پیمان منعقد و کار ارجاع نمایند به 4 طبقه بشرح زیر تقسیم و تعریف می شوند:
طبقه اول ـ شرکت پیمانکاری ساختمانی و یا تأسیساتی ایرانی وابسته به بخش خصوصی:
شخصی است حقوقی در بخش خصوصی که طبق قانون تجارت به صورت شرکت در ایران تأسیس شده و به ثبت رسیده و اکثریت سهام یا سرمایه آن متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی در بخش خصوصی باشد.
طبقه دوم ـ کنسرسیوم پیمانکاری متشکل از چند شرکت ایرانی:
همکاری دو یا چند شرکت ایرانی است که برای اجرای عملیات مربوط به طرحهای بزرگ بوجود آمده باشد وشرکتهای تشکیل دهنده آن در عین حال بطور مستقل شخصیت حقوقی خود را حفظ نمایند.
طبقه سوم ـ شرکت پیمانکاری ساختمانی و یا تأسیساتی وابسته به بخش عمومی:
شرکتی است در بخش عمومی که بصورت یک واحد مسئول و مستقل با اجازه قانون تأسیس شده و لااقل 51 درصدسرمایه آن متعلق به بخش عمومی باشد.
طبقه چهارم ـ شرکت پیمانکاری ساختمانی و یا تأسیساتی خارجی:
شرکتی است که در کشور خود رسماً به ثبت رسیده و اکثریت سرمایه یا سهام آن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی غیرایرانی باشد.
تبصره ـ شرکتهای مختلط ایرانی و خارجی که در ایران به ثبت رسیده و بیش از 51 درصد سهام آن متعلق به اشخاص حقیقی و یا حقوقی غیرایرانی باشد نیز جزو این طبقه محسوب می گردند.
ماده 2ـ عملیات ساختمانی و تأسیساتی از نظر این آئیننامه بر حسب نوع و طبیعت بشرح زیر تقسیم می شوند:
1ـ رشته کارهای عمومی سیویل، مانند:
زیرسازی و یا روسازی راه و خیابان ـ زیرسازی راهآهن ـ عملیات ساختمانی مترو ـ باند و محوطه فرودگاه ـ پل ـ تونلدیوار ساحلی ـ محوطه سازی بندر ـ شمع کوبی و سپرکوبی ـ ساختمان کانال و نهر و زهکش ـ بند ـ سیل برگردان ـ تسطیح اراضی ـ کارهای مشابه.
2ـ رشته تأسیسات شهری، مانند:
ساختمان شبکه آب و فاضل آب و یا گاز شهری ـ آبرسانی عملیات ساختمانی تأسیسات آبگیری و تصفیه خانه آبو یا فاضلآب ـ کارهای مشابه.
3ـ رشته ابنیه، مانند:
ساختمان ابنیه عمومی ـ مسکن ـ ابنیه درمانی و بهداشتی ـ ابنیه آموزشی و فرهنگی و ورزشی ـ ابنیه و آشیانه فرودگاه ـابنیه و انبار بندر ـ ابنیه صنعتی و انبار ـ سیلو ـ ایستگاه راهآهن ـ محوطه سازیهای شهری ـ کارهای مشابه.
4ـ رشته تأسیسات ابنیه، مانند:
تأسیسات گرم کننده و یا خنک کننده ابنیه ـ تأسسیات برقی ابنیه ـ تأسیسات بیمارستان ـ تأسیسات آزمایشگاه ـ کارهای مشابه.
5ـ رشته تأسیسات برقی، شامل:
شبکه برق و تأسیسات فرودگاه و بندر ـ تأسیسات برقی ابنیه بزرگ ـ کارهای مشابه.
6ـ رشته های اختصاصی، شامل:
کلیه کارهایی که جزو رشته های قبلی نباشد رشته های اختصاصی نامیده می شود مانند:
(1) سدسازی
(2) ساختمان اسکله و موج شکن
(3) لولهکشی بزرگ نفت و یا گاز
(4) تزریق سیمان و یا مواد دیگر
(5) ساختمان و یا مخازن و یا انبارهای بزرگ فلزی
(6) عملیات حفاری و سنداژهای اکتشافی
(7) حفر چاه عمیق
(8) لاروبی
(9) تهیه و یا نصب آسانسور
(10) تهیه و یا نصب ماشین آلات صنعتی
(11) تهیه و یا نصب تأسیسات و تجهیزات نیروگاه
(12) تهیه و یا نصب خط انتقال نیرو و تأسیسات مربوط
(13) تهیه و یا نصب تأسیسات و تجهیزات سردخانه
(14) تهیه و یا نصب تأسیسات تجهیزات کشتارگاه ها
(15) تهیه و یا نصب ماشین آلات و کارخانجات صنایع غذایی
(16) تهیه و یا نصب ماشین آلات و کارخانجات صنایع کشاورزی و دامی (کارخانجات قند ـ پنبه ـ روغن نباتی و غیره)
(17) تهیه و یا نصب ماشین آلات و کارخانجات شیر پاستوریزه یا استریل
(18) تهیه و یا نصب ماشین آلات و کارخانجات غذای دام
(19) تهیه و یا نصب ماشین آلات و کارخانجات صنایع چوب و کاغذ
(20) سرویس و نگهداری هرگونه تأسیسات برق و یا مکانیکی و یا صنعتی و یا ماشین آلات
(21) شبکه های مخابراتی
(22) سایر کارهای اختصاصی به تشخیص سازمان.
ماده 3ـ اصطلاحات دیگری که در این آئیننامه بکار رفته طبق تعاریف مندرج در قانون برنامه و بودجه کشور است.
فصل دوم ـ صلاحیت پیمانکاران
ماده 4ـ صلاحیت شرکت پیمانکاری ساختمانی و یا تأسیساتی ایران وابسته به بخش خصوصی (طبقه اول):
شرکتی از طبقه اول بر طبق این آئیننامه صلاحیت آن، مورد رسیدگی قرار گرفته و رتبه بندی می شود که دارای شرایطزیر باشد:
الف ـ بمنظور اجرای عملیات و یا تأسیساتی بر طبق قوانین جاری در ایران تأسیس شده و به ثبت رسیده باشد.
ب ـ بیش از نصف سهام با سرمایه آن متعلق به اشخاص حقیقی ایرانی در بخش خصوصی باشد.
پ ـ شرکت یا مدیران یا شرکاء آن مشمول قانون منع مداخله کارمندان دولت در معاملات دولتی مصوب دیماه 1337نباشند.
ت ـ لااقل دو نفر از مدیران شریک مهندس با تحصیلات دانشگاهی بوده و نیز دارای حداقل معادل 5 سال سابقه کار در رشته تخصصی مربوط به کار شرکت باشند.
تبصره ـ شرکتهایی که در تاریخ تصویب این آئیننامه نام آنها در فهرست پیمانکاران درجه بندی شده توسط سازمان مندرج است مادام که اکثریت سهام آنها متعلق به شرکایی باشد که در زمان آخرین تجدیدنظر در درجه بندی جزوشرکاء شرکت بودهاند از شمول بند (ت) بالا مستثنی هستند.
ماده 5ـ صلاحیت کنسرسیوم پیمانکاری (طبقه دوم):
صلاحیت کنسرسیومی از طبقه دوم برطبق این آئیننامه مورد رسیدگی قرار میگیرد که دارای شرایط زیر باشد:
الف ـ از همکاری دو یا چند شرکت که صلاحیت هر یک طبق این آئیننامه قبلاً شناخته و رتبه بندی شده بوجود آمده باشد.
ب ـ شرکتهای عضو کنسرسیوم همکاری خود را کتباً و با ارسال مدارک لازم به سازمان اعلام کرده باشند.
پ ـ در موافقتنامه تشکیل کنسرسیوم باید موضوع و حدود مسئولیتها و اختیارات کنسرسیوم در مقابل مسئولیتها و اختیارات شرکتهای تشکیل دهنده روشن باشد.
ماده 6ـ صلاحیت شرکت پیمانکاری وابسته به بخش عمومی (طبقه سوم):
الف ـ اکثریت سهام یا سرمایه آن متعلق به بخش عمومی باشد.
ب ـ بمنظور انجام عملیات پیمانکاری ساختمانی و یا تأسیساتی بر طبق قوانین جاری تأسیس شده و به ثبت رسیده باشد.
پ ـ وظایف و مسئولیتهایی را که در موارد مشابه به پیمانکاران وابسته به بخش خصوصی واگذار می شود بتواند تقبل نموده و رأساً انجام دهد.
ماده 7ـ صلاحیت شرکت یا مؤسسه پیمانکاری خارجی (طبقه چهارم):
در موارد استثنایی که بعلت شرایط خاص یا ماهیت کار و یا کمبود تعداد پیمانکاران ایرانی واجد شرایط استفاده از پیمانکاران خارجی ضرورت داشته باشد سازمان از میان شرکتها و مؤسسات خارجی متقاضی صلاحیت آن مؤسسه ویا شرکتی را بررسی و در صورت لزوم برای این موارد تشخیص خواهد داد که واجد شرایط زیر باشد.
الف ـ در کشور خود رسماً به ثبت رسیده باشد و مدارک مربوط از طرف نمایندگی کنسولی شاهنشاهی در آن کشور گواهی شده باشد.
ب ـ دارای تخصص و سابقه و تجربه ممتاز در رشته های مورد نظر بوده و در صورت لزوم این امر مورد گواهی مقامات رسمی صلاحیتدار خارجی و یا مقامات دیگر مورد قبول و اعتماد سازمان باشد.
پ ـ تعهد نماید قبل از امضاء قرارداد با دستگاه های اجرایی مربوط شعبه خود را در ایران تأسیس کرده و در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت برساند و تغییراتی که در وضع شرکت و یا شعبه ثبت شده آن در ایران داده شود پس از ثبت رسمی مراتب را به سازمان اطلاع دهد.
ت ـ کار مورد قرارداد خود را در ایران با همکاری و مشارکت یک یا چند شرکت پیمانکاری ایرانی ذیصلاح که دارای رتبه مناسب با اهمیت کار باشد بطور مؤثر و طبق برنامه همکاری و مشارکتی که قبل از تسلیم پیشنهاد به تصویب کارفرما رسیده باشد انجام دهد.
فصل سوم ـ تشخیص صلاحیت و تعیین رتبه پیمانکاران ساختمانی و یا تأسیساتی
ماده 8ـ سازمان صلاحیت پیمانکاران را در سر طبقه و با توجه به قدرت اجرایی و رشته تخصصی آنها براساس عوامل زیر تشخیص داده و رتبه مربوط را تعیین خواهد نمود:
الف ـ تحصیلات و سوابق کار و تجربیات شرکاء و مدیران و کادر فنی شرکت.
ب ـ توانایی مالی شرکت
پ ـ مقدار کارهای انجام شده بوسیله شرکت.
ت ـ کیفیت اجرای کارها و حسن انجام تعهدات شرکت.
ث ـ تشکیلات و مدیریت شرکت.
ج ـ حسن شهرت شرکت و مدیران آن.
در مورد هریک از عوامل فوق سازمان ضوابطی معین می کند و بر طبق آن نمراتی برای هر شرکت پیمانکاری محاسبه می نمایدو بر مبنای این نمرات و با رعایت مفاد این آئیننامه رتبه شرکت پیمانکاری را در رشته یا رشته های تخصصی تعیین خواهد نمود.
تبصره 1ـ نمرات مربوط به سابقه بر حسب نحوه انجام تعهدات و رفتار شرکت و باتوجه به گزارشهای ارزشیابی واصله از دستگاه های اجرایی و مهندسان مشاور و صورتجلسات کمیسیونهای تحویل موقت و قطعی و سایر اطلاعات وگزارشهای رسیده و نقش مدیران فعلی شرکت در انجام کارهای گذشته در ضریبی به نام ضریب سابقه کار که بین یک تاشش تعیین خواهد شد، ضرب خواهد گردید.
تبصره 2ـ سازمان می تواند باتوجه به ارزشیابی های گذشته و نحوه کار متقاضی و درجه قبلی آن از یک تا سه رتبه به رتبه متقاضی در رشته اول تخصص اضافه نماید به شرطی که این اضافه رتبه از نصف رتبه تحصیل شده متقاضی در آن رشته تجاوز ننماید.
ماده 9ـ سازمان فهرست کلی طبقه بندی و رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری را که تخصص آنها در رشته های 1 تا 5 مندرج در ماده 3 آئیننامه باشد و هم چنین فهرست، کلی شرکتهای پیمانکاری رتبه بندی شده در سایر رشته ها را که به تشخیص سازمان تعداد آنها کافی باشد، تهیه کرده و با تعیین حد نصابهای موضوع ماده 15 آئیننامه معاملات دولتی و مدت اعتبار آن در اختیار دستگاه های اجرایی و سایر مؤسسات ذیربط خواهد گذاشت.
در مورد شرکتهای پیمانکاری سایر رشته های اختصاصی و یا در مورد بعضی کارهای خاص و پارهای از مناقصه هایبین المللی و یا در مورد شرایط خاص اعتباری و یا در مورد کارهای بیش از حدنصابهای مندرج در فهرست کلی،بررسی تشخیص صلاحیت شرکتهای پیمانکاری موردنیاز باتوجه به اهمیت و شرایط و مشخصات کار قبلاً بعمل خواهد آمد و در هر مورد فهرست خاص مشترکاً توسط سازمان و دستگاه اجرایی طبق شرایط زیر تهیه و در اختیار دستگاه اجرایی مربوط گذاشته خواهد شد:
1ـ دستگاه اجرایی مربوط در هر مورد باید قبلاً اطلاعات مورد نیاز درباره مشخصات کار و همچنین اسامی پیمانکارانپیشنهادی خود را در اختیار سازمان قرار دهد.
2ـ سازمان باتوجه به ماهیت و اهمیت و شرایط کار می تواند به تناسب و برحسب مورد ضوابط تکمیلی برای تشخیصصلاحیت شرکتهای پیمانکاری موضوع فهرست خاص تعیین نماید.
3ـ برای تهیه فهرست خاص تا آنجا که استفاده از پیمانکاران مندرج در آخرین فهرست کلی مقدور باشد از فهرستمزبور استفاده خواهد شد.
4ـ در صورتی که استفاده از پیمانکار خارجی الزامآور باشد شرایط و حدود همکاری شرکتهای خارجی با شرکتهایایرانی تعیین و در فهرست خاص مربوط منعکس خواهد شد.
ماده 10ـ واحد مربوط به امور پیمانکاران سازمان به منظور تهیه فهرست کلی، ضوابط رتبه بندی را طبق مفاد ماده 13آئیننامه معاملات دولتی به اطلاع متقاضیان خواهد رسانید و پرسشنامه ها و مدارک واصله از متقاضیان را رسیدگینموده و در صورت لزوم در مورد هریک از مندرجات پرسشنامه و مدارک پیوست آن از مسئولین شرکت متقاضی و یااز هر دستگاهی که تشخیص میدهد اطلاعات تکمیلی را کسب و بر طبق ضوابط مربوط نمرات و رتبه هر یک ازمتقاضیان را در رشته های تخصص مورد تقاضا تعیین و جهت تصویب به وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجهپیشنهاد خواهد نمود و پس از تصویب مراتب را در فهرست کلی منعکس خواهد کرد.
ماده 11ـ در صورتی که هر یک از شرکتهای مندرج در فهرست کلی نسبت به رتبه و رشته تخصصی تعیین شده خود معترض باشد مراتب را کتباً به سازمان اعلام خواهد نمود.
ماده 12ـ رسیدگی به اعتراضات پیمانکاران در مورد صلاحیت و رتبه بندی بعهده کمیسیونی مرکب از:
1ـ یکنفر نماینده متخصص و بصیر از سازمان به انتخاب وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه.
2ـ یک نفر نماینده متخصص و بصیر از هر یک از دستگاه های اجرایی مشروحه زیر به انتخاب وزیر مربوط:
ـ وزارت راه
ـ وزارت آبادانی و مسکن
ـ وزارت جنگ
ـ وزارت آب و برق.
3ـ یکنفر نماینده از طرف سندیکای قانونی شرکتهای ساختمانی
4ـ یکنفر نماینده از طرف سندیکای قانونی شرکتهای تأسیساتی خواهد بود.
کمیسیون با حداقل 5 نفر رسمیت خواهد داشت و تصمیمات کمیسیون با اکثریت چهار رأی قطعی است. واحدمربوط به امور پیمانکاران در سازمان وظایف دبیرخانه کمیسیون را بعهده خواهد داشت.
وظایف این کمیسیون و حدود اختیارات آن بشرح زیر خواهد بود:
رسیدگی به اعتراض شرکتها و گزارش واحد مربوط به پیمانکاران در سازمان و در صورت لزوم:
الف ـ تعیین ضریب سابقه کار موضوع تبصره 1 ماده 8 در مورد شرکت معترض.
ب ـ تعیین رتبه اضافی موضوع تبصره 2 ماده 8 در مورد شرکت معترض.
پ ـ تعیین رشته یا رشته های تخصصی در مورد شرکت معترض.
ت ـ تعیین رتبه شرکت در رشته یا رشته های تخصصی.
تبصره ـ درمواردی که صلاحیت پیمانکار در رشتهای از تخصص در دست رسیدگی باشد که عمده کارهای آن تخصصمربوط به دستگاه هایی به غیر از دستگاه های اجرایی فوقالذکر باشد در این موارد از نماینده دستگاه اجرایی ذیربط(نظیر وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و یا وزارت تعاون و امور روستاها و غیره) نیز علاوه بر نمایندگان مشروح فوقبرای عضویت در کمیسیون دعوت خواهد شد.
ماده 13ـ هرگاه دستگاه های اجرایی عدم رضایت خود را از یک پیمانکار کتباً به سازمان اطلاع دهند سازمان موظفاست پس از رسیدگیهای لازم مراتب را به کمیسیون موضوع ماده 12 گزارش نماید.
کمیسیون پس از رسیدگی و استماع توضیحات نماینده شرکت مربوط و در صورت لزوم استماع توضیحات نمایندهدستگاه اجرایی مربوط اقدام تنبیهی در مورد پیمانکار متخلف را نیز به سازمان پیشنهاد خواهد کرد.
ماده 14ـ پیمانکاری که پرسشنامه رتبه بندی و یا تجدیدنظر در رتبه بندی را در مهلت تعیین شده تکمیل نکرد و همراهمدارک خواسته شده ارسال ننماید ولو آنکه دارای درجهبندی یا رتبه بندی بوده باشد در آن مرحله رتبه بندی نخواهدشد.
فصل چهارم ـ مقررات متفرقه
ماده 15ـ سازمان براساس این آئیننامه دستورالعمل رتبه بندی پیمانکاران محلی را تهیه و برای اجرا به مسئولین مربوطابلاغ خواهد نمود.
ماده 16ـ دستگاه های اجرایی طرف قرارداد با پیمانکاران باید در پایان هر کار یا در هر زمان که سازمان درخواست کند وضع پیمانکار را باتوجه به کیفیت عملیات ـ نحوه کار ـ دقت و صحت عمل و ضوابط دیگری که سازمان تعیین خواهدکرد مورد ارزشیابی قرار داده و نتایج این ارزشیابی را کتباً به سازمان اعلام دارند تا پس از بررسی در طبقه بندی ورتبه بندی پیمانکار با تغییرات آن ملحوظ گردد.
اقدامات تشویقی در مورد ارتقاء رتبه و اقدامات تنبیهی در مورد تنزل و یا حذف نام شرکت پیمانکاری از صورت رتبه بندی و محرومیت آن، پس از تصویب مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به مرحله اجراء درمیآید.
ماده 17ـ پیمانکاران ملزم به رعایت مفاد این آئیننامه و دستورالعملهایی که بر مبنای آئیننامه های مربوط از طرف سازمان به آنها ابلاغ می گرددو ارسال اطلاعات خواسته شده و اعلام فوری تغییرات حاصله در عوامل اصلی و مؤثردر رتبه بندی شرکت، به سازمان می باشند.
درصورتی که اطلاعات مورد درخواست سازمان را به موقع تسلیم نمایند نام آنها حداقل به مدت سه ماه ازفهرستهای سازمان حذف و در صورت تکرار علاوه بر آن مشمول تنزل رتبه خواهند گردید.
ماده 18ـ سازمان موظف است با استفاده از ماشینهای حسابگر مستمراً اطلاعات مربوط به رشته های تخصصی و رتبه و کارهای تحت اجرای پیمانکاران بهنگام نموده و این اطلاعات را بطور منظم یا در هر زمانی که دستگاه های اجرایی درخواست کنند در دسترس قرار دهد.
ماده 19ـ با ابلاغ فهرستهای کلی موضوع این آئیننامه کلیه فهرستهای مربوط به درجه بندیهای قبلی از درجه اعتبار ساقط است.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 5596

تاریخ تصویب : 1352/03/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.