آئین نامه وظائف و اختیارات سازمان پلیس مسلح آب

آئین-نامه-وظائف-و-اختیارات-سازمان-پلیس-مسلح-آب

آئین نامه وظائف و اختیارات سازمان پلیس مسلح آب


شماره 8460 21/4/1350
وزارت آب و برق
هیئت وزیران در جلسه مورخ 19/4/1350 بنا به پیشنهاد شماره 200/18226/23183 مورخ 29/10/1349 وزارت آب و برق و در اجرای مواد 21 و 66 قانون آب و نحوه ملی شدن آن آئین نامه وظائف و اختیارات سازمان پلیس مسلح آب را بشرح پیوست تصویب نمودند.
اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور - محمود کشفیان
آئین نامه تشکیل پلیس مسلح آب و وظایف آن
ماده 1 - وزارت آب و برق میتواند در هر منطقه که مقتضی بداند پلیس مسلح آب تاسیس نماید. روسای پلیس مسلح آب مناطق به پیشنهاد مدیر عامل سازمان آب منطقه ای یا اداره کل آبیاری محل و تصویب وزیر آب و برق از بین افسران شاغل یا بازنشیته نیروهای مسلح شاهنشاهی با رعایت مقررات مربوط منصوب خواهند شد.
ماده 2 - روسای پلیس نواحی و مناطق در اجرای وظایف قانونی خود تحت نظر مدیران عامل شرکتها یا سازمانها یا ادارات کل آبیاری انجام وظیفه نموده و گزارش اقدامات خود را بمدیر عامل میدهند و در برابر آنها مسئول خواهند بود.
ماده 3 - وزارت آب و برق برای تشکیل پلیس مسلح آب مناطق از بین افراد داوطلب واجد شرایط عده لازم را با مسابقه انتخاب می نماید.
داوطلبان پس از اخذ تعلیمات لازم ( یادآوری نظامی ، فنی، اداری و حقوقی ) طبق برنامه ای که وزارت آب وبرق تنظیم خواهد کرد در اختیار شرکتها و سازمانهای آب منطقه ای و یا ادارات کل آبیاری قرار خواهند گرفت.
ماده 4 - پرداخت حقوق و مزایای افسران و افراد و درجه داران پلیس مسلح آب که در اختیار سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای گذارده میشوند با شرکتهای و سازمان های مذکور است.
ماده 5 - بکارآموزان در دوره اخذ تعلیمات ماهانه مبلغ سه هزار ریال کمک هزینه تحصیلی پرداخت میشود کلیه هزینه های مربوط به آموزش کارآموزان در دوره اخذ تعلیمات و همچنین هزینه تحصیلی آنان متناسبا از اعتبار شرکتها و سازمانهای مربوط تامین و پرداخت خواهد شد.
تبصره - در صورتیکه کارآموزان از نگهبانان واجد شرایط سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای باشند کمک هزینه دوره کارآموزی به آنان پرداخت نمیشود ولی حقوق و مزایای خود را از محل مربوط دریافت خواهند نمود و چنانچه پس از اتمام کارآموزی حقوق آنان کمتر از حقوق دریافتی قبلی باشد همان حقوق و مزایای سابق خود را دریافت خواهند کرد.
ماده 6 - شرایط استخدام :
داوطلبان خدمت در پلیس مسلح آب باید دارای شرایط زیر باشند:
1 - تابعیت ایران
2 - عدم محکومیت به بزه هائی که مستلزم محرومیت از حق استخدام دولتی باشد.
3 - عدم اعتیاد باستعمال مواد مخدر و الکل
4 - داشتن صحت کامل مزاج و بنیه قوی و حداقل 170 سانتیمتر قد و نداشتن نقص عضو
5 - دارا بودن برگ خاتمه خدمت زیر پرچم با خدمت سپاهی
6 - نداشتن بیش از 25 سال سن گ
7 - داشتن کارنامه قبولی سوم متوسطه ( داوطلبان واجد درجات تحصیلی بالاتر حق تقدم خواهند داشت.)
8 - سپردن تعهد و تضمین قابل قبول وزارت آب و برق برای مدت پنجسال خدمت دائم در پلیس مسلح آب مناطق و قبول انجام ماموریت در هر نقطه از کشور
تبصره - وزارت آب و برق میتواند آن عده از نگهبانان را که در تاریخ تصویب این آئین نامه درسازمانها و شرکتهای تابع وزارت مذکور اشتغال بخدمت دارند و مدت خدمت آنها از دو سال متجاوز است بشرط داشتن حداقل گواهینامه ششم ابتدائی بخدمت پلیس مسلح آب بگمارد. این قبیل افراد از شرط محدودیت سن معاف می باشند.
ماده 7 - بجز آنچه که در این آئین نامه پیش بینی شده سایر مقررات استخدامی افراد پلیس مسلح آب تابع مقررات قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی خواهد بود.
ماده 8 - پلیس مسلح آب از افراد و درجه داران ثابت و افسران مامور تشکیل و افراد و درجه داران پلیس مسلح آب بشرح زیر میباشند:
پاسبان سوم
پاسبان دوم
پاسبان یکم
سرپاسبان سوم
سرپاسبان دوم
سرپاسبان یکم
استوار دوم
استوار یکم
تبصره - در مورد ماده 19 قانون استخدام نیروهای مسلح شاهنشاهی و سایر موارد باستخدام و ترفیع و اضافه حقوق و اخراج و بازنشستگی مدیر عامل سازمان یا شرکت آب منطقه ای و یا رئیس اداره کل آبیاری قائم مقام مقامات مندرج در قانون مزبور خواهد بود.
ماده 9 - کمیسیون تحقیق مقرر در ماه 118 قانون نیروهای مسلح شاهنشاهی در مورد پلیس مسلح آب از سه نفر اشخاص زیر تشکیل می شود:
1 - یکی از معاونین شرکت یا سازمان بانتخاب مدیر عامل یا معاون اداره کل آبیاری منطقه
2 - رئیس کارگزینی سازمان یا شرکت آب منطقه ای یا اداره کل آبیاری منطقه
ماده 10 - افراد پلیس مسلح آب دارای لباس متحدالشکل پلیس و علامت مخصوص وزارت آب و برق خواهند بود.
ماده 11 - پلیس مسلح آب در حدود مقررات قانون آب و نحوه ملی شدن آن دارای اختیارات ضابطین دادگستری میباشد و اهم وظائف آن بشرح زیر است :
1 - اجرای آن قسمت از انتظامات مربوط بامور آب در شرکت ها و سازمانهای آب منطقه ای و ادارات کل آبیاری که به آنان واگذار میشود.
2 - حراست و مراقبت از اموال وتاسیسات کلیه سازمانها و شرکتها و ادارات آبیاری تابع وزارت آب و برق و جلوگیری از تجاوز اشخاص به آنها در حوزه ماموریت خود.
3 - حفظ و نگهداری آلات و آثار جرم با تنظیم صورتمجلس و تحویل آنها بمراجع قضائی
4 - جلوگیری از تجاوز و اقدام بخلع ید متجاوزین از اراضی در حدود مقررات تبصره 2 ماده 52 قانون آب و نحوه ملی شدن آن .
5 - ابلاغ هر گونه اخطاریه و اعلامیه های سازمان ها و شرکتهای آب منطقه ای همچنین همکاری در ابلاغ و اجرای آراء صدره از مراجع قضائی مربوط بشرکتها و سازمانهای آب منطقه ای و ادارات کل آبیاری و هیئت های سه نفری و پنج نفری
6 - جلوگیری از تجاوز اشخاص به بستر وحریم رودخانه ها و دریاها و دریاچه ها و جلوگیری از احداث تاسیسات فاقد پروانه صادره از وزارت بآآ
آب و برق در سواحل دریاها و دریاچه ها و سایر موارد مندرج در مواد 1 و 2 قانون آب و نحوه ملی شدن آن و همچنین ممانعت از تجاوز اشخاص بساختمانها و تاسیسات و جاده ها و حریم آنها مربوط بامور آب که از طرف وزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای تابع وزارت آب و برق احداث گردیده است.
7 - جلوگیری از آلودگی آب با رعایت ماده 58 قانون آب و نحوه ملی شدن آن و آئین نامه مربوط.
8 - حفظ و حراست کلیه تاسیسات مربوط به نیروی برق آبی و پست های فشار قوی و خطوط انتقال در محل تاسیسات سد.
ماده 12 - افراد و درجه داران پلیس مسلح آب در مورد جرائم مشهود مذکور در قانون آب و نحوه ملی شدن آن و این آئین نامه باید شخص متجاوز یا متخلف را حین تجاوز یا تخلف جلب و با تنظیم صورتمجلس و پرونده متشکله مستقیما یا بوسیله ژاندارمری بمراجع قضائی اعزام و مراتب را فورا با رعایت سلسله مراتب بسازمان یا شرکت مربوط گزارش دهند.
در مورد جرایم غیرمشهود در صورتیکه به مرتکب دسترسی نباشد پلیس مسلح آب تحقیقات مقدماتی را بعمل آورده و با جمع آوری دلایل پرونده امر را برای تعقیب از طریق سازمان یا شرکت آب منطقه یا ناحیه ای یا ادارات کل آبیاری مربوطه بدادسرای محل ارسال خواهد داشت.
ماده 13 - در مواردی که در اجرای قانون آب و نحوه ملی شدن آن همکاری واحدهای انتظامی لازم گردد وزارت آب و برق و سازمانها و شرکتها و ادارات کل آبیاری وابسته بوزارت مذکور میتوانند مستقیما از واحدهای مربوط درخواست کمک و همکاری نمایند.
پلیس مسلح آب نیز میتواند در موارد ضروری مساعدت و همکاری سازمانهای انتظامی را مستقیما در انجام وظائف خود خواستار شود. ژاندارمری کل کشور و شهربانی کل کشور در این مورد همکاری لازم بعمل خواهند آورد.
ماده 14 - افراد و درجه داران پلیس مسلح آب مانند افراد و درجه داران نیروهای مسلح شاهنشاهی موظف به حفظ کلیه سلاح و مهمات خود بوده و در صورت قصور در حفظ آنها با تنظیم پرونده رسیدگی و تعیین مجازات به مراجع صلاحیتدار قضائی تسلیم خواهند شد.
ماده 15 - افراد و درجه داران پلیس مسلح آب باید مانند افراد سازمانهای انتظامی رعایت اصول و مقررات انضباطی را در هر مورد بنمایند و از لحاظ انضباطی تابع آئین نامه های انضباطی مربوط بافراد و درجه داران شهربانی کل کشور خواهند بود.
ماده 16 - موارد استعمال اسلحه برابر مقررات مورد عمل در سازمانهای انتظامی خواهد بود.
ماده 17 - وزارت آب و برق اسلحه و مهمات مورد نیاز را از وزارت جنگ درخواست مینماید و وزارت جنگ اسلحه و مهمات مذکور را برابر مقررات مربوط تحویل پلیس مسلح آب خواهد داد.
ماده 18 - بمنظور تمرکز و هم آهنگی فعالیتهای پلیس مسلح آب مناطق مختلف و هدایت آ،ان در مسائل عمومی و کلی دفتری در تشکیلات مرکزی وزارت آب و برق پیش بینی خواهد شد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 7725

تاریخ تصویب : 1350/04/19

تاریخ ابلاغ : 1350/05/17

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.