آئین نامه هیاتهای تشخیص مطالبات
شماره 9/963 11/12/1354
نحوه تسلیم اعتراض :
ماده 1 - در صورتیکه کارفرما بمیزان حق بیمه و خسارت تاخیری که از طرف سازمان تعیین و مطالبه شده است معترض باشد باید ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ بدهی ( اعلامیه یا اخطاریه سازمان) اعتراض خود را کتباَ بشعبه یا نمایندگی سازمان که کارگاه در حوزه عمل آن واقع شده است تسلیم و رسید دریافت نماید.
ماده 2 - شعب و نمایندگی های سازمان مکلفند اعتراض کارفرما را در دفترنامه های وارده ثبت نموده و برگ رسید اعرتاض را بکارفرما یا نماینده او تسلیم نمایند.
ماده 3 - شعب و نمایندگی های سازمان موظفند اعتراض کارفرما را بانضمام پرونده امر و نظر سازمان درباره موارد اعتراضی حداکثر تا ده روز جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم به هیاتهای بدوی تشخیص مطالبات ارسال دارند.
تشکیل هیاتهای و ترتیب رسیدگی و صدور رای
ماده 4 - جلسات هیاتهای بدوی تشخیص مطالبات در محل شعب و یا نمایندگی هالی سازمان و جلسات هیاتهای تجدیدنظر در تهران تشکیل میشود.
ماده 5 - برای تشکیل و رسمیت جلسات هیائهای تشخیص مطالبات حضور کلیه اعضای هیات ضروری است و در صورت عدم حضور هر یک ا زاعضاء اصلی جلسات با شرکت عضو جانشین تشکیل خواهد شد.
تبصره - هر یک از اعضاء در صورت عدم امکان حضور در جلسه باید مراتب را بموقع بسازمان اطلاع دهد بنحوی که امکان حضور عضو جانشین در جلسه هیات میسر باشد.
ماده 6 - در صورتیکه هر یک از اعضاء هیاتهای سه جلسه متوالی یا ده جلسه متناوب در سال بدون عذر موجه از حضور در جلسات هیاتها ( بدوی - تجدیدنظر) خودداری نماید سازمان تقاضای اعییت جانشین او را مراجع مربوطه خواهند نمود. جانشین نماینده معزول به ترتیب مذکور در مواد 43 و 49 قانون تامین اجتماعی انتخاب و معرفی خواهد شد.
ماده 7 - هیاتهای تشخیص مطالبات به اعتراضات وارده به ترتیب تاریخ ثبت آنها در دفتر هیات رسیدگی خواهند نمود.
تبصره - در مورادیکه ضرورت تسریع در تعیین تکلیف پرونده ای از طرف سازمان به هیات اعلام شود هیات پرونده مورد نظر را خارج ا زنوبت رسیدگی خواهد کرد.
ماده 8 - هیاتهای بدوی و تجدیدنظر باید تاریخ رسیدگی را بکارفرما ابلاغ کنند و حضور کارفرما در جلسه رسیدگی برای ادای توضیحات بلامانع است.
تبصره - تاریخ تشکیل جلسه رسیدگی جهت اطلاع بکارفرما از طرف دبیرخانه هیات تجدیدنظر بنا بمورد مستقیما بمدیریت درآمد یا واحد مربوطه ( شعبه یا نمایندگی) اعلام خواهد شد در هر حال عدم حضور کارفرما یا وکیل یا نماینده او مانع رسیدگی و صدور رای نخواهد بود.
ماده 9 - هیاتهای قبل ازاستماع توضیحات کارفرما یا وکیل یا نماینده او باید هویت آنان و همچنین اختیارات وکیل یا نماینده کارفرما را احراز نمایند.
ماده 10 - هیئت ها پس از بررسی و مطالعه محتویات پرونده و در صورت حضور کارفرما یا نماینده او پس از استماع توضیحات وی مبادرت بصدور قرار یا رای خواهند نمود.
ماده 11 - تصمیم هیاتها در صورتی که قاطع اختلاف نباشد قرار نامیده میشود. قرارهای صادره از طرف هیاتهای بدوی جهت اجراء بواحدهای سازمان و قرارهای تجدیدنظر بسازمان ابلاغ میشود.
تبصره 1 - قرارهای صادره از طرف هیاتهای بدوی حداکثر ظرف مدت یک ماه و قرارهای صادره از طرف هیاتهای تجدیدنظر حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ بسازمان باید اجراء و به هیاتهای مربوطه اعاده شود.
تبصره 2 - در صورتیکه هیات ها بازرسی از کارگاه را لازم بدانند میتوانند قرار بازرسی از کارگاه را صادر یا راسا مبادرت ببازرسی نمایند.
ماده 12 - تصمیمات هیاتهای بدوی و تجدیدنظر با اکثریت آراء نافذ خواهد بود.
ماده 13 - صورتجلسه رسیدگی و رای یا قرار صادره باید بامضای کلیه اعضای هیات برسد در صورتی که رای به اکثریت صادر شود در نسخه ای که بجای پیش نویس نگهداری میشود نظر اقلیت بطور مشروح و مستدل نوشته خواهد شد و در سایر رای که برای ابلاغ بطرفین ارسال میشود نظر اقلیت درج نشده و فقط اعضای اقلیت با ذکر کلمه اقلیت ذیل رای را امضاء خواهند کرد.
تبصره - در صورتیکه پس از امضاء اصل رای و قبل از پاکنویس شدن اعضاء هیات تغییر کنند عضو جدید موظف است پاکنویس رای را بجای عضو سابق با ذکر کلمه علی الاصول امضاء نماید.
ماده 14 - رای هیاتهای باید موجه و مدلل بوده و منجز باشد.
تبصره - رفع ابهام از آراء صادره با هیات صادر کننده رای است.
ماده 15 - هر گاه در تنظیم رای اشتباه در حساب یا سهو قلم یا سایر اشتباهات بین رخ دهد هیات صادر کننده رای میتوانند مادام که رای اجرا نشده است بدرخواست سازمان یا کارفرما رای را تصحیح کند این تصحیح در زیر یا در برگ دیگری که پیوست رای میشود نوشته خواهد شد و مانند اصل رای باید بطرفین ابلاغ گردد. در صورتیکه اصل رای قابل اعتراض باشد شامل رای تصحیح شده نیز خواهد بود.
ماده 16 - رای هیاتها باید شامل نکات و موارد زیر باشد:
1 - شماره و تاریخ صدور رای
2 - نام و نشانی و مشخصات کامل کارفرما
3 - نام و مشخصات کامل کارگاه با ذکر نوع فعالیت آن
4 - نام وکیل کارفرما ( در صورت ارائه برگ وکالت)
5 - نام واحد سازمانی ارجاع کننده پرونده به هیات
6 - مشخصات هیات صادر کننده رای
7 - خلاصه جریان پرونده و مفاد اعتراض کارفرما
8 - شماره و تاریخ صدور برگ اعلام بدهی و تاریخ ابلاغ آن بکارفرما و تاریخ ثبت اعتراض کارفرما در دفترنامه های وارده واحد مربوطه سازمان.
تصمیم هیات که در قسمت آخر رای نوشته میشود باید حاوی نکات زیر باشد:
1 - تصمیم در مورد حق بیمه
2 - تصمیم در مورد خسارات
3 - تصمیم در مورد معافیت های قانونی
4 - تعیین اینکه رای قطعی یا قابل تجدیدنظر است ( در هیاتهای بدوی)
تبصره - دبیر هیات خلاصه رای صادره را در دفتر مخصوص ثبت نموده و متن رای را بتعداد لازم بعلاوه یه نسخه ( سه نسخه برای سازمان و دو نسخه برای ابلاغ بهر کارفرما) بامضاء اعضاء هیات رسانده بواحد مربوطه سازمان ارسال خواهد داشت.
ابلاغ آراء :
ماده 17 - آراء صادره باید بسازمان و کارفرما ( یا وکیل یا نماینده کارفرما که حق تقاضای تجدیدنظر داشته باشد) ابلاغ گردد. درموقع ابلاغ باید یک نسخه از رای بکارفرما یا وکیل یا نماینده او تسلیم ونسخه دوم که برویت رسیده است جهت اقدام بسازمان اعاده شود.
ماده 18 - ابلاغ آراء و قرارها و تصمیمات هیاتها بکارفرما بوسیله مامور سازمان یا وسیله کلانتریها یا ژاندارمری و بر اساس ضوابطی که در قانون آئین دادرسی مدنی برای ابلاغ احکام محاکم مقرر گردیده است انجام خواهد گرفت.
ماده 19 - تاریخ ابلاغ رای بسازمان تاریخ ثبت رای در دفترنامه های وارده واحد مربوطه سازمان خواهد بود.
ماده 20 - نحوه اعرتاض به رای هیات بدوی از طرف کارفرما یا سازمان عینا مانند نحوه اعرتاض به اعلام بدهی سازمان ( موضوع مواد 1 و 2 و 3 این آئین نامه ) و مستلزم رعایت 20 روز مهلت مقرر در قانون میباشد.
ماده 21 - وکیل یا نماینده کارفرما میتواند ظرف مهلت مقرر در قانون بوکالت یا نمایندگی از طرف کارفرما نسبت به رای هیات بدوی اعتراض و تقاضای تجدیدنظر نماید در این صورت باید حق اعتراض یا حق تقاضای تجدید نظر در وکالت نامه یا برگ نمایندگی تصریح شده باشد.
ماده 22 - در صورتیکه ارسال پرونده به هیات تجدیدنظر فقط بعلت اعتراض سازمان باشد باید شعبه یا نمایندگی و همچنین مدیریت درآمد گواهی کند که کارفرما یا وکیل یا نماینده او ظرف 20 روز ا زتاریخ ابلاغ رای هیات بدوی ( با عدم احتساب روز ابلاغ و اقدام جزء مدت) تقاضای تجدیدنظر ننموده است و گواهی مذکور باید جزو مدارک سازمان به پرونده ضمیمه شود.
تبصره - عدم اعتراض کارفرما بآراء هیاتهای بدوی در مهلت مقرر موجب عدم ابلاغ تاریخ تشکیل جلسه هیات تجدیدنظر بمنظور حضور وی در جلسه نخواهد بود.
ماده 23 - مسئول دبیرخانه هیات تجدیدنظر میتواند در موارد زیر پرونده را قبل از طرح در هیات جهت رفع نقص بواحد ارسال کننده ( مدیریت درآمد) پرونده اعاده نماید:
1 - برگ اعتراض فاقد نام و نام خانوادگی امضاء یا مهر یا اثر انگشت باشد.
2 - در ابلاغ رای هیات بدوی نام و نام خانوادگی سمت رویت کننده رای مشخص نباشد.
3 - در مواردی که اعتراض کننده وکیل یا نماینده کارفرما باشد وکالتنامه یا برگ نمایندگی ضمیمه برگ اعرتاض نباشد.
4 - نسخ رای بدوی که بکارفرما و سازمان ابلاغ گردیده است در پرونده مضبوط نباشد.
5 - در مورادیکه اسناد پیوست برگ اعتراض بزبان فارسی نباشد.
6 - تاریخ ورود و شماره ثبت برگ اعتراض کارفرما بدفتر سازمان در برگ اعتراض منعکس نباشد.
7 - گواهی مذکور در ماده 22 این آئیننامه ضمیمه پرونده نشده باشد.
تبصره - واحد مذکور مکلف است که ظرف حداکثر 15 روز در تهران و یک ماه در شهرستان ها پرونده را تکمیل و اعاده دهد.
این آئین نامه که مشتمل بر 23 ماده و 10 تبصره میباشد با توجه بماده 45 قانون تامین اجتماعی در جلسه مورخ 7/11/54 شورایعالی سازمان تامین اجتماعی بتصویب رسید.
سازمان تامین اجتماعی
نوع : آیین نامه
شماره انتشار : 9087
تاریخ تصویب : 1354/11/07
تاریخ ابلاغ : 1354/12/20
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
آئین نامه مربوط به پرداخت حق الکشف کاشفین مواد مخدر و پاداش مامورین آئین نامه اجرائی ماده ( 13 ) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان