تعطیل و انحلال کارگاه طبیعت و ماهیت کارهای سخت و زیان آور انجام شده در زمان دایر بودن کارگاه را منتفی نمی سازد

تعطیل-و-انحلال-کارگاه-طبیعت-و-ماهیت-کارهای-سخت-و-زیان-آور-انجام-شده-در-زمان-دایر-بودن-کارگاه-را-منتفی-نمی-سازد

تعطیل و انحلال کارگاه طبیعت و ماهیت کارهای سخت و زیان آور انجام شده در زمان دایر بودن کارگاه را منتفی نمی سازد


تاریخ : 29/9/1383 کلاسه پرونده : 82/25 ، 26 ، 27 ، 30 ، 331 ، 334 شماره دادنامه : 480 ، 479 ، 478 ، 477 ، 476 ، 475

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
به موجب حکم مقرر در بند الف تبصره 2 ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) الحاقی ماه (76) قانون اصلاح مواد(72)و(77) و تبصره ماده (76) قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 والحاق دو تبصره به ماده (76) مصوب 1371 که درتاریخ 1380 به تصویب رسیده ( کارهای سخت و زیان اور کارهایی است که در آنها عوامل فیزیکی ، شیمیائی ، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار ، غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیتهای طبیعی ( جسمی و روانی ) در وی ایجاد گردد که نتیجه ان بیماری شغلی و عوارض ناشی از ان بوده و بتوان با به کارگیری تمهیدات فنی ، مهندسی ، بهداشتی و ایمنی و غیره صفت سخت و زیان اور بودن را از ان مشاغل کاهش یا حذف نمود. ) نظر به اینکه اطلاق حکم مزبور و اجرای آن درمورد مشاغل کارگری سخت و زیان آور با رعایت عوامل مؤثر مقرر در حکم مقنن در کارگاههای منحله یا تعطیل شده منع قانونی ندارد و نظر به اینکه مراعات تبعات و آثار قانونی مترتب بر مشاغل کارگری سخت و زیان آور به حکم قانون الزامی است و تعطیل و انحلال کارگاه طبیعت و ماهیت کارهای سخت و زیان آور انجام شده در زمان دایر بودن کارگاه را منتفی نمی سازد ، بخشنامه شماره 10 کارهای سخت و زیان آور سازمان تامین اجتماعی که به بهانه تعطیل و یا دایرنبودن کارگاه بررسی مشاغل مذکور را فاقد موضوعیت و منتفی اعلام داشته است ، خلاف حکم قانونگذار تشخیص داده می شود و مستندا به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می شود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - علی رازینی

شماره ه - /82/25 16/10/1383
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی : آقایان 1 - جواد حسینی علائی 2 - علی اصغر همتیان 3 - قدرت الله احمدیان 4 - فرهاد غریبی 5 - حبیب الله طحان 6 - فرهاد کیاستی
موضوع شکایت و خواسته : ابطال بخشنامه های شماره 10 کارهای سخت و زیان اور سازمان تامین اجتماعی.
مقدمه : شکات طی دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته اند ، پس از سالها اشتغال در کارهای سخت و زیان اور ، شرکت محل اشتغال منحل گردید. پس از اظهارنظر کمیته هفت نفره تشخیص مشاغل سخت و زیان اور تقاضای برقراری مستمری بازنشستگی کارهای سخت و زیان اور را نمودم ولی متاسفانه اداره تامین اجتماعی مربوط به استناد بخشنامه شماره 10 سازمان اعلام نمودند که بررسی سخت و زیان اوری مشاغل کارگاههائی که به هردلیل تعطیل و دایر نیستند موضوعیت ندارد. باعنایت به مفاد تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی مخالفت بخشنامه شماره10 سازمان تامین اجتماعی با قانون محرز می باشد. لذا درخواست ابطال بخشنامه مذکور را دارد.
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی درپاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 2328/د/7100 مورخ 8/2/1383 اعلام داشته اند, بخشنامه موردشکایت هیچگونه مغایرتی با مفاد ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) الحاقی ماه (76) قانون اصلاح مواد(72)و(77) و تبصره ماده (76) قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 والحاق دو تبصره به ماده (76) مصوب 1371 که درتاریخ 1380 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است ندارد. زیرا مطابق بند الف ماده واحده مذکور ، کارهای سخت و زیان اور عبارت است از کارهایی که در آنها عوامل فیزیکی ، شیمیایی ، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی ( جسمی و روانی ) در وی ایجاد گردد که نتیجه ان بیماری شغلی و عوارضی ناشی از ان بوده و... مستنبط از تعریف فوق این است که مشاغل سخت و زیان اور وقتی مصداق خارجی پیدا می نماید که کارهای مزبور در محیط کار و یا به اصطلاح ( کارگاه ) انجام گیرد لذا تصور شغل سخت و زیان اور بدون تصور ( کارگاه ) منطقا و قانونا ممکن نمی باشد. ازجمله موضوعات بسیارمهم در ماده واحده سال 1380 که باید موردکمال توجه قرارگیرد بحث تامین مالی اجرای مفاد مصوبه است. همانگونه که ماده واحده در بندهای 4 و 6 جزء ( ب ) مقرر نموده است تامین مالی ماده واحده از محل افزایش نرخ حق بیمه به میزان 4% نسبت به حق بیمه مقرر در قانون تامین اجتماعی است. استناد به بحث تامین مالی جهت اثبات این مدعا که ماده واحده فقط شامل کارگاههای موجود می باشد اینگونه است که افزایش 4% حق بیمه در رابطه با کارگاههایی که برچیده و وجود خارجی ندارند موضوعا منتفی است. زیرا حق بیمه در رابطه با کارگر قابل تصور است و زمانی که کارگری به دلیل فقدان کارگاه اشتغال به کار ندارد چگونه می توان حق بیمه مقرر در قانون تامین اجتماعی به اضافه 4% را از کارفرما مطالبه نمود باعنایت به جمیع مطالب استدعای رد شکایت شکات را دارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس ازبحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت اراء به شرح اتی مبادرت به صدور رای می نماید

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 480

تاریخ تصویب : 1383/09/29

تاریخ ابلاغ : 1383/11/03

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.