آئین نامه انتخاب نمایندگان کارگر و کارفرما

آئین-نامه-انتخاب-نمایندگان-کارگر-و-کارفرما

آئین نامه انتخاب نمایندگان کارگر و کارفرما


تصویب نامه شماره 11319 مورخ 21/8/34
هیئت وزیران در جلسه مورخه 17/8/1334 بنا به پیشنهاد شماره 14539 مورخه 6/8/34 وزارت کار و در اجرای ماده 12 قانون کار آئین نامه انتخاب نمایندگان کارگر و کارفرما در شوراها توافق و سازش کارگاه و هیئت حل اختلاف را مشتمل بر 16 ماده تصویب مینماید:
آئین نامه انتخابات نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شوراهای سازش و توافق و هیئت حل اختلاف
فصل اول - انتخاب نماینده کارگران در شوراهای سازش و توافق کارگاهها
ماده 1 - در هر کارگاه اشخاص واجد شرایط زیر اعم از مرد یا زن حق دارند در انتخاب نماینده کارگران شرکت کنند.
1 - داشتن هجده سال تمام
2 - کارگر بودن در کارگاهی که در آن انتخابات انجام میگیرد.
3 - عدم اعتیاد باستعمال تریاک یا مشتقات آن و همچنین عدم اعتیاد بمشروبات الکلی
ماده 2 - در هر کارگاهی اشخاص واجد شرایط زیر اعم از مرد یا زن میتوانند بنمایندگی انتخاب شوند.
1 - داشتن لااقل بیست و پنج سال تمام و در صورتیکه در کارگاه کارگر 25 ساله نباشد داوطلب نمایندگی از بین کارگرانی که لااقل بیست سال داشته باشند انتخاب خواهند شد.
2 - تابعیت ایران
3 - داشتن سواد خواندن و نوشتن
4 - عدم سابقه عضویت در سازمانها و احزاب غیرقانونی و عدم فعالیت بنفع آنان ( رسیدگی باین امر به کمیسیونی مرکب از فرماندار یا بخشدار یا نماینده او - فرمانده پادگان یا نماینده او - رئیس دادگستری یا نماینده او - رئیس شهربانی یا نماینده او و رئیس اداره کار محل یا نماینده او محول می شود در تهران بجای فرمانده پادگان نماینده ستاد ارتش در این کمیسیون شرکت خواهد نمود و در نقاطیکه پادگان یا شهربانی وجود ندارد ژاندارمری وظائف آنها را بر عهده دار خواهد بود.
5 - کارگر بودن در آن کارگاه
6 - لااقل بیست درصد از کارگران واجد شرائط کارگاه تمایل خود را کتباً نسبت به نمایندگی داوطلب اعلام نموده باشند
7 - عدم سابقه محکومیت بجنایت یا جنحه ای که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی است.
8 - دارا بودن لااقل یک سال سابقه کارگری در کارگاهیکه انتخابات در آن بعمل می آید چنانچه کارفرمائی دارای کارگاههای متعدد در نقاط مختلف باشد سوابق خدمت داوطلب نمایندگی مجموع مدتی است که در کارگاههای تابعه کار میکرده است.
تبصره - در کارگاههائیکه از تاسیس آنها یکسال نمیگذرد شرط فوق اجراء نخواهد شد.
9 - عدم اعتیاد باستعمال تریاک یا مشتقات آن و همچنین عدم از انتخاب پیدا شود منتخب منعزل خواهد شد.
ماده 3 - انتخابات در هر کارگاه سه هفته قبل از تشکیل هیئت نظارت از طرف اداره کار محل اعلام خواهد شد داوطلبین واجد شرایط فوق موظفند قبل از تشکیل هیئت نظارت مدارک مربوط به داوطلب بودن خود را باداره کار محل تسلیم نمایند.
ماده 4 - انتخابات هر کارگاه تحت نظر هیئت نظارتی مرکب از اشخاص زیر انجام خواهد شد.
فرماندار یا نماینده او - دادستان شهرستان یا نماینده او - رئیس اداره کار یا نماینده او - دو نفر از مسن ترین کارگران که سابقه خدمت آنها در همان کارگاه بیش از دیگران باشد بتشخیص رئیس اداره کار محل - کارگر عضو هیئت نظارت نباید داوطلب نمایندگی باشد.
ماده 5 - هیئت نظارت پس از تشکیل بمدارک و صلاحیت داوطلبین نمایندگی رسیدگی و آگهی روز و ساعت و محل اخذ رای را ضمن معرفی داوطلبان واحد شرایط پنج روز قبل از اخذ آراء صادر و اعلام خواهد نمود. فاصله اولین جلسه هیئت نظارت تا روز اخذ آراء نبایستی از بیست روز تجاوز نماید.
ماده 6 - در روز انتخابات بتعداد داوطلبان صندوق آراء در کارگاه تهیه گردیده و عکس هر یک از داوطلبان و علی البدل او بر یک صندوق الصاق خواهد شد و کارگران اوراقی را که از طرف اعضاء هیئت نظارت ممهور و امضاء شده باشد. در صندوق آراء مورد نظر خواهند ریخت - در هر حال اخذ آراء باید مخفی و مستقیم انجام گیرد.
ماده 7 - پس از اتمام اخذ آراء بلافاصله شمارش آراء شروع خواهد شد.
ماده 8 - حضور داوطلبان و کارگران کارگاه در موقع باز کردن صندوق ها و شمارش آراء آزاد است.
پس از شمارش آراء نتیجه انتخابات در صورت مجلس که بامضاء هیئت نظارت خواهد رسید در سه نسخه تنظیم و خلاصه آن در جایگاه آگهی های کارگاه مربوط اعلام می شود اوراق رای در پاکات ممهور و علیحده تا یک هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات محفوظ و سپس از طرف هیئت نظارت با حضور عده ای ازکارگران معدوم خواهد شد و نسخه ای از صورت جلسه نتیجه انتخابات در اداره کل نگاهداری خواهد شد.
ماده 9 - هر داوطلب نماینده علی البدل یا معاون خود را نیز قبلا کاندید مینماید و هر کارگر با یک رای به دو نفر یعنی کاندید نمایندگی و نماینده علی البدل رای خواهد داد.
تبصره - جهت تعیین نماینده علی البدل تشریفات مربوطه بتعیین نماینده کارگر مذکور در این آئین نامه عینا درباره نامبرده نیز اجرا خواهد شد.
ماده 10 - مدت اعتراض بانتخابات یک هفته است و در این مدت هیئت نظارت باعتراضات وارده رسیدگی خواهد کرد و در صورت وارد نبودن اعتراضات اعتبار نامه بنام نماینده اصلی و نماینده علی البدل از طرف اداره کار محل صادر و در صورت وارد بودن اعتراضات هیئت نظارت انتخابات را لغو کرده و بلافاصله تجدید انتخابات را اعلام خواهد نمود.
ماده 11 - اعتبار نمایندگی کارگران از تاریخ صدور اعتبار نامه تا مدت دو سال خواهد بود مگر اینکه دو سوم کارگران آن کارگاه کتبا نسبت بنمایندگی نامبرده اعتراضی نمایند که در این صورت انتخابات تجدید خواهد شد.
ماده 12 - در صورت پایان دوره نمایندگی با تجدید انتخابات تا تعیین نماینده جدید نماینده سابق کماکان وظائف نمایندگی را بعهده خواهد داشت.
ماده 13 - کارفرمایان حق اخراج یا انتقال نمایندگان کارگران را در مدت نمایندگی بدون جلب موافقت قبلی ادارات کار محل ندارند.
فصل دوم - انتخابات نماینده کارفرما در شوراهای سازش و توافق کارگاه ها
ماده 14 - کارفرما شخصا در شورای توافق کارگاه حاضر و یا نماینده تام الاختیار از طرف خود انتخابات و کتبا به ادارات کار معرفی خواهد نمود.
فصل سوم - انتخاب نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هیئت حل اختلاف
ماده 15 - در هر شهرستان نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان کارگران هر دسته علیحده دو نماینده اصلی و دو نماینده علی البدل برای مدت دو سال جهت شرکت درهیئت حل اختلاف مقرر در ماده 13 قانون کار انتخاب مینمایند.
تبصره - نمایندگان اصلی و علی البدل کارگران در هیئت حل اختلاف باید واجد شرایط مندرج در ماده 2 این آئین نامه باشند.
ماده 16 - طرز انتخاب بدین ترتیب خواهد بود که اداره کار محل از کلیه نمایندگان کارگران و کارفرمایان شوراهای توافق شهرستانی دعوتی بعمل آورده و نمایندگان مزبور هر دسته علیحده دو نفر نماینده اصلی و دو نفر نماینده علی البدل با رای مخفی انتخاب مینمایند اداره کار محل اعتبار نامه بنام نمایندگان اصلی و علی البدل کارگران و کارفرمایان مزبور صادر خواهد نمود.
این آئین نامه جایگزین آئین نامه قبلی موضوع تصویبنامه شماره 16642 - 18/6/1330 خواهد بود
تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است
از طرف نخست وزیر

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 3039

تاریخ تصویب : 1334/08/17

تاریخ ابلاغ : 1334/08/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.