آیین‌نامه اجرایی بند « ب» تبصره (6) قانون بودجه سال 1385 کل کشور

آیین‌نامه-اجرایی-بند-«-ب»-تبصره-(6)-قانون-بودجه-سال-1385-کل-کشور

آیین‌نامه اجرایی بند « ب» تبصره (6) قانون بودجه سال 1385 کل کشور

آیین‌نامه اجرایی بند « ب» تبصره (6) قانون بودجه سال 1385 کل کشور



وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت مسکن و شهرسازی ـ وزارت کشور ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

هیئت وزیران در جلسه مورخ5/7/1385 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های کشور، مسکن و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد بند « ب» تبصره (6) قانون بودجه سال 1385 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند « ب» تبصره (6) قانون بودجه سال 1385 کل کشور

ماده1ـ وزارت مسکن و شهرسازی موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، الگوی مسکن شهری و روستایی (خانه نمونه شهری و روستایی) شامل سطوح زیربنا، تعداد طبقات و فناوری ساخت مسکن را متناسب با شاخصهای اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی و اقلیمی تدوین و به هیئت وزیران ارائه کند.
ماده2ـ کلیه سازندگان غیردولتی واحدهای مسکونی با اولویت بخش تعاون که نسبت به نوسازی، مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی فرسوده واقع در بافتهای فرسوده (موضوع جزء (3) بند « ب» تبصره (6) قانون بودجه سال جاری) اقدام کنند، اعم از مالکان واحدها و یا اشخاص حقوقی متشکل از مالکان یا نمایندگان قانونی ایشان و همچنین تعاونیهای مسکن، انبوه‌سازان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداریها در صورت رعایت طرحهای مصوب با اولویت بافتهای فرسوده و رعایت قوانین و ضوابط میراث فرهنگی در بافتهای تاریخی و همچنین خریداران واحدهای مسکونی نوسازی شده در این بافتها می‌توانند از یارانه سود تسهیلات موضوع جزء (1) بند « ب» تبصره (6) قانون بودجه سال جاری از محل طرح شماره 40906011 مندرج در پیوست شماره (1) قانون بودجه سال 1385 کل کشور استفاده کنند.
تبصره1ـ وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) موظف است با همکاری وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه اقدامهای ذیل را انجام دهد:
الف ـ تدوین و تنظیم اسامی شهرهای مشمول (براساس تصمیم کارگروه موضوع ماده(8) این آیین‌نامه) و همچنین تنظیم دستورالعمل میزان و نحوه اعطای یارانه تسهیلات به تفکیک کلانشهرها، شهرهای بالای دویست هزار (200،000) نفر و سایر شهرها و همچنین میزان یارانه در دوره‌های مشارکت مدنی و فروش اقساطی برای سازندگان مختلف موضوع ماده (2) این آیین‌نامه.
ب ـ هماهنگی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تعیین بانک و یا بانکهای عامل و تعیین سهم هر یک از بانکها و استانها برای اعطای تسهیلات موضوع این ماده و معرفی آنها به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای انعقاد قرارداد واگذاری اعتبارات یارانه پیش‌بینی شده از محل طرح شماره 40906011 بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) و بانک یا بانکهای عامل تعیین شده.
تبصره2ـ بانکـهای عامل در چـارچوب قرارداد مـنعقد شده موضوع جزء « ب» تبصره (1) این ماده و رعایت دستورالعمل جزء « الف» تبصره مزبور نسبت به اعطای تسهیلات و یارانه پیش‌بینی شده در دوره‌های مشارکت مدنی و فروش اقساطی به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی معرفی شده توسط نماینده سازمان عمران و بهسازی شهری در هر یک از شهرها اقدام می‌کنند.
تبصره3ـ وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) موظف است گزارش عملکرد این ماده را هر سه ماه یک بار به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال کند.
ماده3ـ وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) موظف است به میزان حداقل سی و پنج درصد (35%) از منابع درآمدی خود ناشی از فروش زمین و وجوه برگشتی مربوط به واگذاری واحدهای مسکونی استیجاری احداث‌شده در طول برنامه‌های دوم و سوم توسعه را به میزان حداقل سیصد میلیارد (300،000،000،000) ریال به منظور خرید املاک و مستحدثات، آماده‌سازی و احداث واحدهای مسکونی استیجاری در بافتهای فرسوده برابر شیوه‌نامه وزارت مسکن و شهرسازی (مقررات عمران و بهسازی) و طرحهای مصوب هزینه کند.
تبصره1ـ پروژه‌های استیجاری موضوع این ماده در بافتهای فرسوده شهرهایی که توسط کارگروه موضوع ماده (8) این آیین‌نامه مشخص می‌شوند، اجرا خواهدشد.
تبصره2ـ پرداخت هزینه‌های مربوط به خرید املاک و مستحدثات و آماده‌سازی زمین مربوط به پروژه‌های استیجاری برابر شیوه‌نامه وزارت مسکن و شهرسازی (مقررات عمران و بهسازی) و طرحهای مصوب تعیین شده از محل این اعتبارات بلامانع است.
ماده4ـ وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) مجاز است به منظور اجرای پروژه‌های نوسازی بافتهای فرسوده در طرحهای مصوب، با رعایت آیین‌نامه اجرایی بند « الف» تبصره (1) قانون بودجه سال 1385 کل کشور نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت به میزان پانصد میلیارد (500،000،000،000) ریال اقدام کند تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اجرای طرحهای مربوط هزینه شود.
ماده5 ـ شهرداریها می‌توانند با تصویب شورای اسلامی شهر برای سرمایه‌گذاری در نوسازی بافتهای فرسوده جمعاً تا سقف پانصد میلیارد (500،000،000،000) ریال اوراق مشارکت با تضمین خود نسبت به بازپرداخت اصل و سود منتشر کنند.
تبصره ـ روش انتشار اوراق و گردشکار مربوط براساس آیین‌نامه پیشنهادی وزارت کشور به شرح پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، خواهد بود.
ماده6 ـ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیسیونهای موضوع ماده (5) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موظفند بررسی و تصویب طرحها و پروژه‌های پیشنهادی موضوع این آیین‌نامه را خارج از نوبت انجام دهند.
ماده7ـ به منظور ایجاد هماهنگی و تسریع در اجرای طرحهای موضوع این آیین‌نامه ستاد احیـاء ، بهـسازی و نوسـازی بافتهای فرسوده شهری استان به ریاست معاون عمرانی استاندار و عضویت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان و شهردار شهر ذی‌ربط تشکیل می‌شود. صدور پروانه‌های ساختمانی توسط مدیریت ویژه بافت فرسوده یا تاریخی (که با هماهنگی ستاد مزبور تعیین و با حکم شهردار منصوب می‌شوند) به صورت خارج از نوبت انجام می‌شود.
تبصره ـ تسهیلات پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه صرفاً در شهرهایی ارائه خواهدشد که شهرداری و شورای اسلامی آن شهر حداقل پنجاه درصد (50%) هزینه پروانه شامل عوارض احداث ساختمان و تراکم منظور در طرح بهسازی مصوب را متناسب با میزان تجمیع خانه‌های پراکنده و ریز کاهش دهد.
ماده8 ـ به منظور تعیین اسامی شهرها، عناوین طرحها و پروژه‌ها، مبالغ اختصاصی به هر شهر مشمول جزء « الف» تبصره (1) ماده (2)، تبصره (1) ماده (3) و مواد (4) و (5) کارگروهی با مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی (سازمان عمران و بهسازی شهری) و با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و کشور ( سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) و سازمانهای میراث فرهنگی و گردشگری و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل می‌شود تا اقدامات لازم را انجام دهد.
ماده9ـ این تصویب‌نامه جایگزین تصویب‌نامه شماره 89902/ت34775هـ مورخ 28/12/1384 می‌شود.





معاون اول رئیس جمهور ـ پرویز داودی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 17966

تاریخ تصویب : 1385/7/5

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - وزارت مسكن و شهرسازی - وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.