اساسنامه « نهاد علمی و آموزشی جامعة المصطفی العالمیة»
اساسنامه « نهاد علمی و آموزشی جامعة المصطفی العالمیة» شماره6903/دش
(مصوب جلسه 635 مورخ 21/8/1387 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 635 مورخ 21/8/1387، اساسنامه « نهاد علمی و آموزشی جامعة المصطفی العالمیة» را به شرح ذیل تصویب نمود:
مقدمه
با استعانت از ذات اقدس الهی و توسل به ذیل عنایات پیامبر اعظم و اهل بیت عصمت و طهارت« علیهم صلوات ا...» و به پیروی از اندیشههای نورانی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی « رضوان الله تعالی علیه» و هدایتهای داهیانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنهای « مدظله العالی» و سیاستگذاریهای ارزشمند هیأت محترم امنا « دامتتوفیقاتهم» و کوشش خالصانه و عالمانه فرزانگان جوان، گامهای بلند و اساسی در مسیر پیشرفت و بالندگی فعالیتهای حوزهای ـ بینالمللی از سوی مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور برداشته شد.
اینک پس از سه دهه تجربه فراز و فرودها و تحولات بزرگ داخلی و خارجی در عرصه مدیریت دینی جهانی، با هدف تربیت طراز برجستهای از عالمان و پرچمداران هدایت قرآنی و اندیشه تمدن اسلامی و نظریهپردازان معاصر برای پاسخگویی به نیاز تشنگان زلال معارف الهی و ایجاد خیزش جدید در توسعه سهم نرمافزار و نظریههای اسلامی در مدیریت اندیشه، منابع بشری و ساختاردهی به جهان معاصر، لازم آمد طرحی نوآفرینانه و ابتکاری درمیان افکنده شود، تا قلههای رفیع دین و فرهنگ و تحولات تمدنی در عصر حاضر نیز با نهادها و عقول برافراشته و سازوکارهای بنیادین و منسجم با آن، دست یافتنی شود و با توسعه و تعمیق این آرمان بزرگ، ساختاری جهانی، راهبردی و تمدنی و مدیریتی بینشی، معنویت محور، نواندیش و نوآور رنگ تحقق یابد.
این مهم با فرمان حکیمانه مقام معظم رهبری « مدظلهالعالی» در تاریخ 28/9/1386 مبنی بر تلفیق دو نهاد یاد شده در آستانه تحقق قرار گرفت و بدین منظور نهادی جدید، با استفاده از تمامی ظرفیت، توانمندی و تجارب دو دستگاه و برآمده از روح نوآوری و شکوفایی، تأسیس و در آستانه میلاد نبی مکرم اسلام به نام جامعة المصطفی العالمیة مزین گردید.
اساسنامه حاضر به اهداف، وظایف، تشکیلات و چگونگی اداره آن میپردازد.
فصل اول: کلیات
نام:
ماده1ـ نام؛ « جامعة المصطفی العالمیة» که در این اساسنامه به اختصار «جامعه» نامیده میشود.
مدت:
ماده2ـ مدت فعالیت جامعه نامحدود است.
مکان:
ماده3ـ مرکز جامعه شهر قم است و میتواند در دیگر مناطق ایران و سایر کشورها نمایندگی یا واحدهای تابعه و وابسته دایر نماید.
ماهیت:
ماده4ـ جامعه نهادی علمی ـ حوزهای و دارای ماهیتی عمومی، غیردولتی و غیرانتفاعی بوده و از استقلال مالی، اداری و استخدامی برخوردار است و منحصرا برابر مفاد این اساسنامه اداره میشود.
ماده5 ـ انجام فعالیتهای حوزهای ـ دانشگاهی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای غیر ایرانیهای داخل و خارج کشور در انحصار جامعه است و هر گونه اقدام بدون هماهنگی جامعه مجاز نیست.
تبصره: جامعه میتواند اجازه انجام فعالیت یاد شده را با حفظ اشراف و نظارت خود به سایر شخصیت های حقیقی و حقوقی اعطا نماید.
ماده6 ـ جامعه در چارچوب مقررات و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، به صورت مستقل به برنامهریزی آموزشی و گسترش رشتهها و اعطای مدرک رسمی پرداخته و مدرک آن در هر مقطعی که صادر شود مورد تایید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است.
ماده7ـ جامعه مشمول کلیه امتیازات و تسهیلاتی است که به موجب قانون، به حوزههای علمیه، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی تعلق میگیرد.
ماده8 ـ جامعه در مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است تابع ضوابط و مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میباشد.
فصل دوم: اهداف، وظایف و اختیارات
اهداف:
ماده 9ـ اهداف جامعه عبارت است از:
1ـ تربیت مجتهدان، عالمان، محققان، متخصصان، مدرسان، مبلغان، مترجمان، مربیان و مدیران پارسا، متعهد و زمان شناس؛
2ـ تبیین، تولید و تعمیق اندیشه دینی و قرآنی و توسعه نظریههای اسلامی در زمینههای گوناگون ؛
3ـ نشر و ترویج اسلام ناب محمدی صلیا... علیه مبتنی بر معارف قرآن و اهل بیت علیهمالسلام.
وظایف و اختیارات:
ماده 10ـ وظایف و اختیارات جامعه به شرح زیر است:
1ـ تاسیس، اداره،حمایت و گسترش حوزه ها، دانشگاهها، معاهد قرآنی و موسسات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تابعه ، وابسته و مردم نهاد (N.G.O) ، بومی و غیر بومی در داخل و خارج کشور؛
2ـ سیاستگذاری و مدیریت امور طلاب و فضلای خواهر و برادر غیر ایرانی در داخل و خارج کشور؛
3ـ طراحی، تدوین و اجرای نظام های جامع آموزشی، پژوهشی و تربیتی؛
4ـ طراحی و اجرای رشتهها در سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی، آموزشهای تمهیدی، زبان فارسی و سایر زبانهای موردنیاز ـ متناسب با اهداف جامعه ـ به شیوه حضوری و غیرحضوری ؛
5 ـ برگزاری دورههای کوتاه مدت، کاربردی و اعطای فرصتهای مطالعاتی متناسب با نیاز جوامع مختلف؛
6 ـ جذب و پذیرش داوطلبان به صورت مستقل که حداکثر بیست درصد آن میتواند از اتباع ایرانی باشد؛
7ـ کشف، جذب، پرورش استعدادها و حمایت از نخبگان و شخصیتهای علمی جهان اسلام؛
8 ـ تهیه و تدوین محتوای آموزشی مورد نیاز؛
9ـ اجرای نظام اخلاقی و تربیتی اسلامی، تعالی بخشی معنوی و اخلاقی و تربیت جامع و متوازن طلاب ، خانواده و فرزندان آنان؛
10ـ تألیف، ترجمه و انجام پژوهش های بنیادین و کاربردی مورد نیاز؛
11ـ نشر محصولات علمی ـ فرهنگی جامعه در قالبها و زبانهای گوناگون در چارچوب مأموریت و اهداف ؛
12ـ ایجاد، اداره و حمایت فعالیتهای رسانه ای در چارچوب مأموریت و اهداف؛
13ـ گسترش روابط و همکاریهای علمی فرهنگی با مؤسسات و مراکز آموزشی، پژوهشی و فرهنگی سراسر جهان؛
14ـ عضویت در نهادها و سازمانهای بینالمللی علمی ـ فرهنگی و اعطای مدرک و عضویت افتخاری به شخصیتهای علمی جهان؛
15ـ ایجاد کرسیهای علمی ـ آموزشی با اولویت اسلامشناسی و شیعهشناسی در دانشگاهها و مراکز علمی؛
16ـ سرپرستی و حمایت قانونی از طلاب ، همسر و فرزندان آنان در جمهوری اسلامی ایران و در صورت لزوم در خارج از کشور و ارایه خدمات اداری ـ رفاهی به آنان؛
17ـ زمینه سازی و مدیریت فعالیتهای آموزشی، علمی ، فرهنگی و تبلیغی دانش پژوهان و فضلای جامعه و حمایت و پشتیبانی از آنان؛
18ـ مدیریت و ساماندهی امور دانشآموختگان حوزهها، دانشگاهها و مراکز تابعه و وابسته؛
19ـ توانمندسازی سازمانی، تأمین کادر علمی ـ مدیریتی واحدها و مراکز تابعه و وابسته جامعه و بهسازی مستمر و ارتقای سطح دانش، بینش و مهارت منابع انسانی؛
20ـ تاسیس مدارس عصری در صورت ضرورت و با تصویب هیأت امنا؛
21ـ اعطای بورستحصیلی به اساتید، طلاب و روحانیونجامعه و یا طلاب و دانشجویان دیگر نهادها و مراکز آموزشی ـ پژوهشی؛
22ـ همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در امر پذیرش دانشجویان غیرایرانی، فعالیتهای فرهنگی و آموزش زبان فارسی و معارف اسلامی به آنان، همسر و فرزندان ایشان؛
23ـ تأسیس مؤسسات مالی ـ اعتباری و خدماتی وابسته برای دستیابی به اهداف جامعه و حمایت از دانش آموختگان.
فصل سوم: ارکان
ماده 11ـ ریاست عالیه جامعه با فقیه عهدهدار رهبری جمهوری اسلامی ایران است و تصویب اساسنامه، انتخاب اعضای هیأت امنا، نصب و عزل رئیس جامعه، ارائه رهنمودهای اساسی و انحلال جامعه توسط معظم له صورت می پذیرد.
ماده12ـ ارکان جامعه عبارت است از:
1ـ هیأت امنا؛
2ـ رئیس جامعه؛
3ـ شورای جامعه.
هیأت امنا:
ماده13ـ هیأت امنا مرکب از شخصیت های حقوقی و حقیقی زیر است که از سوی ریاست عالیه برای مدت پنج سال منصوب می شوند:
الف) رئیس جامعه؛
ب) نماینده شورای عالی حوزه؛
ج) معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری؛
د) رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛
هـ) دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت « علیهم السلام»؛
و ) دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛
ز) سه تا پنج تن از علما و اندیشمندان آشنا به مسائل بینالملل به انتخاب ریاست عالیه.
ماده14ـ هیأت امنا دارای رئیس، نایب رئیس و دبیر است که به مدت یکسال برای نوبت اول و دو سال برای نوبت های بعد، از بین اعضا انتخاب می شوند.
تبصره1ـ در صورتی که رئیس و نایب رئیس در جلسهای حضور نداشته باشند اعضای هیأت امنا یکی را از میان خود برای اداره موقت جلسه انتخاب مینمایند.
تبصره2ـ دبیر هیأت امنا میتواند از غیر اعضا انتخاب شود که در این صورت حق رأی نخواهد داشت.
ماده15ـ وظایف و اختیارات هیأت امنا عبارت است از:
1ـ اجرای منویات و رهنمودهای ریاست عالیه؛
2ـ سیاستگذاری کلان جامعه در عرصه های گوناگون؛
3ـ نظارت بر حسن اجرای منویات و رهنمودهای ریاست عالیه و مصوبات هیأت امنا،
4ـ تصویب طرح کلان جامعه؛
5 ـ تصویب برنامههای بلند مدت و برنامه و بودجه سالانه جامعه؛
6 ـ نظارت عالی بر فعالیت جامعه و انجام بازرسی لازم در محدوده اختیارات؛
7ـ ارایه گزارشهای دورهای و موردی به ریاست عالیه؛
8 ـ تصویب آییننامههای مالی ـ معاملاتی و استخدامی کارکنان و اعضای هیأت علمی؛
9ـ تصویب دریافت وام و تسهیلات از بانک ها و مؤسسات اعتباری خارجی؛
10ـ تصویب ساختار و شرح وظایف جامعه تا سطح اداره کل؛
11ـ تصویب سقف نیروی انسانی و پستهای سازمانی؛
12ـ تصویب صورتهای مالی و گزارش برنامهای سالانه جامعه؛
13ـ انتخاب رئیس، نایب رئیس و دبیر هیأت امنا؛
14ـ پیشنهاد نصوب یا عزل رئیس جامعه به ریاست عالیه؛
15ـ پیشنهاد هر نوع تغییر در اساسنامه به ریاست عالیه؛
16ـ تفسیر اساسنامه؛
17ـ پیشنهاد انحلال جامعه به ریاست عالیه؛
18ـ تصویب آییننامه داخلی هیأت امنا و ساختار تشکیلات دبیرخانه؛
19ـ سایر مواردی که در این اساسنامه بر عهده هیأت امنا قرار گرفته است.
ماده16ـ هیأت امنا میتواند در صورت لزوم برخی از وظایف خود را به یک یا جمعی از اعضا واگذار نماید.
ماده 17ـ جلسات هیأت امنا با حضور اکثریت اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر معتبر میباشد.
تبصره: در موارد پیشنهاد تغییر یا اصلاح اساسنامه، نصب یا عزل رئیس و انحلال جامعه، مصوبات هیأت امنا با رأی حداقل دو سوم کل اعضا معتبر است.
ماده 18ـ هیأت امنا دارای دبیرخانهای است که زیر نظر دبیر اداره میشود.
ماده 19ـ دبیرخانه وظایف زیر را عهدهدار است:
1ـ آمادهسازی دستور و تمهید مقدمات تشکیل جلسات، ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات آن؛
2ـ اطلاعرسانی و ارائه گزارشات لازم به هیأت امنا و هماهنگی ارتباطات رسمی اعضا؛
3ـ تأمین خدمات کارشناسی و ارائه مشاورههای مورد نیاز هیأت امنا؛
4ـ انجام بررسیهای دورهای و موردی و اعمال نظارت از سوی هیأت امنا؛
5 ـ دریافت و بررسی صورتهای مالی و گزارش عملکرد برنامهای جامعه؛
6 ـ ثبت و ضبط و نگهداری اسناد و مدارک هیأت امنا؛
7ـ پیشنهاد آییننامه داخلی هیأت امنا و ساختار دبیرخانه؛
8 ـ انجام سایر امور محوله از سوی هیأت امنا.
رئیس جامعه:
ماده 20ـ رئیس جامعه از میان شخصیتهای برجسته حوزه با پیشنهاد هیأت امنا از جانب ریاست عالیه برای مدت پنج سال انتخاب میشود و در دورههای بعد نیز قابل تمدید است.
ماده 21ـ رئیس جامعه میتواند « قائم مقام» داشته باشد.
ماده 22ـ وظایف و اختیارات رئیس جامعه عبارت است از:
1ـ حُسن اجرای منویات ریاست عالیه، مفاد اساسنامه، مصوبات هیأت امنا و مقررات و آییننامههای ابلاغی؛ و وابسته.
2ـ هدایت کلیه فعالیتهای جامعه، نمایندگیها، واحدها، مدارس و مؤسسات تابعه و وابسته؛
3ـ تعیین سیاستهای اجرایی و خط مشیهای جامعه در چارچوب رهنمودهای ریاست عالیه، مفاد اساسنامه و مصوبات هیأت امنا؛
4ـ نظارت بر حُسناجرای فعالیتهای جاری جامعه و پیگیری اشکالات و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مقامات دارای صلاحیت؛
5 ـ نصب و عزل قائممقام، معاونان، مشاوران و مدیران مستقل ستادی و رؤسای مراکز، نمایندگیها، واحدها و مؤسسات تابعه و وابسته و مدیران گروههای علمی داخل و خارج کشور و تأیید معاونان پیشنهادی آنان؛
6 ـ ارتقابخشی توانمندیها و ظرفیتهای جامعه با بهرهگیری از فناوریهای روز و پشتیبانی علمی، فنی و اداری ـ مالی؛
7ـ پیشنهاد برنامههای بلند مدت و بودجه سالانه جامعه به هیأت امنا؛
8 ـ مسئولیت امور مالی و اداری جامعه در حدود قوانین و مقررات؛
9ـ امضای قراردادها، اوراق بهادار و هرگونه سند تعهدآور با حق توکیل به غیر؛
10ـ گشایش حسابهای جامعه نزد بانکها و دیگر مؤسسات مالی و اعتباری داخل و خارج کشور و یا بستن آنها و حفظ و حراست از اموال و داراییهای جامعه برابر مقررات؛
11ـ حفظ و استیفای کلیه حقوق و تحصیل مطالبات جامعه از اشخاص حقیقی و حقوقی، اقامه هر نوع دعوا، صلح و پرداخت دیون و نمایندگی جامعه نزد مراجع دارای صلاحیت با حق توکیل به غیر؛
12ـ تهیه صورتهای مالی، گزارش عملکرد و تفریغ بودجه سالانه و ارائه آن به هیأت امنا و در صورت لزوم نماینده ریاست عالیه؛
13ـ ارائه گزارشهایدورهای از روند اجرای برنامههای واحدهای مختلف جامعه به هیأت امنا و ریاست عالیه؛
14ـ پیشنهاد نمودار سازمانی و ساختار تشکیلات و شرح وظایف قسمتها تا سطح اداره کل؛
15ـ پیشنهاد سقف نیروی انسانی و پستهای سازمانی به هیأت امنا؛
16ـ پیشنهاد آییننامه مالی ـ معاملاتی و مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی و کارکنان جامعه به هیأت امنا؛
17ـ قبول هدایا از اشخاص حقیقی و حقوقی و جذب کمکهای مالی آنان در چارچوب قوانین و مقررات؛
18ـ ایجاد فرصت و امکان بهرهگیری از ظرفیتهای سازمانها و مراکز بینالمللی دارای صلاحیت و سازمانهای ایرانی فعال در عرصه بینالملل؛
19ـ تأیید آییننامه داخلی شورای جامعه و شوراهای تخصصی.
ماده23ـ رئیس جامعه میتواند بخشی از اختیارات و نیز حق امضای خود را به قائممقام و یا هر یک از معاونان یا مدیران تفویض نماید.
شورای جامعه:
ماده24ـ ترکیب شورای جامعه عبارت است از:
الف) رئیس جامعه؛
ب) قائم مقام، معاونان مشاور عالی رئیس و مدیران مستقل ستادی؛
ج) مدیران واحدهای صفی تخصصی داخل قم؛
د) از مدیران واحدهای صفی و نمایندگیهای خارج قم دو نفر و خارج از کشور چهار نفر به انتخاب رئیس جامعه، منوط به حضور در قم یا محل برگزاری جلسه؛
هـ) رئیس پژوهشگاه؛
و) مدیر مرکز امور طلاب و خانوادهها؛
ز) دو تا پنج تن از اعضای هیأت علمی استادیار و بالاتر، اساتید، فضلا، مشاوران و کارشناسان خبره در امور بینالملل به انتخاب رئیس جامعه برای مدت دو سال.
ماده 25ـ وظایف و اختیارات شورای جامعه عبارت است از:
1ـ بررسی طرح کلان جامعه و پیشنهاد آن به هیأت امنا؛
2ـ تصویب ضوابط و مقررات اداری، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی جامعه؛
3ـ تصویب دورهها، رشتهها، برنامههای آموزشی و گسترش آنها؛
4ـ تصویب تأسیس مراکز، نمایندگیها، واحدها و مؤسسات تابعه و وابسته، تعطیل یا انحلال آنها؛
5 ـ بررسی و تصویب اعطای هر نوع مجوز دائم یا موقت به شخصیتهای حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیتهای حوزهای ـ دانشگاهی در داخل و خارج کشور در چارچوب مأموریت جامعه؛
6 ـ تصویب سقف و سهمیه پذیرش بر اساس امکانات و برنامه توسعه جامعه؛
7ـ تصویب موارد، میزان و مقررات دریافت شهریه از دانشپژوهان؛
8 ـ تعیین ضوابط و سیاستهای ارتباط و همکاری با مؤسسات دولتی و غیر دولتی، داخلی و خارجی؛
9ـ بررسی برنامههای بلند مدت و برنامه و بودجه سالانه جامعه و پیشنهاد آن به هیأت امنا؛
10ـ بررسی سالانه امکانات علمی، نیروی انسانی، تجهیزات جامعه، تعیین کمبودها و نیازها و اقدام برای تأمین آنها؛
11ـ ارزیابی عملکرد جامعه، تحلیل نقاط قوت و ضعف و اخذ تصمیم مقتضی؛
12ـ تصویب تشکیل شوراهای تخصصی جامعه؛
13ـ واگذاری برخی موارد مصرح در وظایف شورای جامعه یا غیر آن به شوراهای تخصصی، کمیسیونها و یا کمیته خاص؛
14ـ تصویب آییننامه داخلی شورای جامعه و شوراهای تخصصی؛
15ـ بررسی سایر مسائل قرار گرفته در دستور کار شورا.
ماده26ـ ریاست شورا با رئیس جامعه و یا قائممقام وی بوده و میتواند در غیاب ایشان به یکی از اعضا تفویض گردد.
ماده27ـ ارسال یا ابلاغ پیشنهادات و مصوبات شورا، بهوسیله رئیس یا قائممقام جامعه انجام میشود.
فصل چهارم : منابع و امور مالی
ماده 28 ـ داراییهای جامعه که بخشی از بیتالمال مسلمین است عبارت است از: خالص کلیه اموال منقول و غیرمنقول، مشهود و نامشهود و حقوق متعلقه که به جامعه واگذار شده یا میشود.
ماده 29 ـ منابع مالی جامعه عبارت است از:
1ـ مساعدتهای ریاست عالیه؛
2ـ کمکهای دولت جمهوری اسلامی ایران؛
3ـ عواید املاک و اموال و درآمدهای حاصل از ارایه خدمات و سایر فعالیتهایی که به تأیید هیأت امنا میرسد؛
4ـ موقوفات و عواید حاصل از آن؛
5 ـ وجوه شرعی، هدایا و کمکهای مالی اشخاص حقیقی و حقوقی؛
6 ـ وام تسهیلات دریافتی از بانکها و مؤسسات اعتباری داخل و خارج کشور.
تبصره ـ عواید حاصل از فعالیتهای جامعه یا واحدهای وابسته، هم چنین اموالی که به جامعه واگذار میشود ـ به جز موقوفات خاص ـ ملک اختصاصی جامعه بوده و طبق مقررات جامعه از آن بهرهبرداری میشود.
ماده30ـ جامعه دارای ردیف مستقل در قانون بودجه میباشد و کلیه اعتبارات پرداخت شده به جامعه، « کمک» تلقی شده و به هزینه قطعی منظور میشود.
ماده31ـ هزینه اعتبارات جامعه تابع قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مصوب مجلس شورای اسلامی است که به تصویب هیأت امنا نیز میرسد.
ماده32 ـ سال مالی جامعه از اول فروردین هر سال تا آخر اسفند همان سال میباشد.
ماده33ـ معاملات جامعه ـ اعم از مستقیم یا غیرمستقیم ـ با رئیس جامعه، اعضای هیـأت امنا و شورای جامعه و نزدیکان درجه اول سببی و نسبی آنان ممنوع میباشد و اعطای هرگونه تسهیلات صرفاً در چارچوب آییننامههای مصوب امکان پذیر است.
ماده34ـ بازرس و حسابرس از سوی ریاست عالیه یا هیأت امنا تعیین و برابر این اساسنامه و قوانین و مقرّرات مصرّح در آن اقدام خواهد نمود.
تبصره ـ حسابرسی نهادهای ذیربط که بر اساس قانون حق حسابرسی و نظارت بر بودجه عمومی را دارند، با تأیید ریاست عالیه بلامانع میباشد.
فصل پنجم ـ انحلال و تسویه
ماده35 ـ چنانچه جامعه به هر علت نتواند به فعالیت خود ادامه دهد با پیشنهاد حداقل دو سوم کل اعضای هیأت امنا و تصویب ریاست عالیه انحلال یافته و « هیأت تسویه» سه نفره، از سوی هیأت امنا تعیین و عهدهدار امر تسویه میگردند.
ماده 36 ـ وظایف هیأت تسویه عبارت است از:
1ـ تعیین تکلیف طلاب و فضلای شاغل به تحصیل در واحدهای آموزشی ـ پژوهشی جامعه؛
2ـ تعیین تکلیف کلیه کارمندان و اعضای هیأت علمی؛
3ـ تعیین تکلیف کلیه داراییها و بدهیها، وصول مطالبات و استیفای حقوق، تأدیه دیون جامعه و قراردادن باقیمانده آن در اختیار ریاست عالیه.
ماده37ـ از تاریخ تصویب این اساسنامه، مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور منحل و کلیه مدارس، مراکز، مؤسسات و واحدهای تابعه و وابسته داخل و خارج کشور، داراییها، حقوق عینیه و فرضیه، اعتبارات، امتیازات و متعلقات آنها با اشراف هیأت امنا و با حضور نماینده ریاست عالیه، بدون نیاز به تشریفات « هیأت تسویه» به جامعه منتقل میشود و جامعه قائم مقام حقوقی دو دستگاه یاد شده در زمینه انجام تعهدات و مطالبات میباشد.
ماده38ـ این اساسنامه، مشتمل بر 38ماده و 6 تبصره، در جلسه635 مورخ 21/8/1387 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ محمود احمدینژاد
نوع : اساس نامه
شماره انتشار : 18617
تاریخ تصویب : 1387/8/21
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی : وزارت آموزش و پرورش - وزارت علوم و تحقیقات و فناوری - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران - سازمان تبلیغات اسلامی - سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی -
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
رأی شماره 636 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص چگونگی طرح شکایت بابت حقوق دوران بازنشستگی که نی بایست به طرفیت سازمان بازنشستگی و وزارتخانه و یا سازمان دولتی مطبوع صورت گیرد رأی شماره 1011 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص الزام کارفرما و سازمان تأمین اجتماعی به انجام تکالیف قانونی خود نسبت به پرداخت حق بیمه کارگر و وصول آن و احتساب مدت خدمت