آییننامه مرجع ملی و نهاد هماهنگی کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد
شماره ویژه نامه: 668
چهارشنبه،28 اسفند 1392
سال هفتاد شماره 20112 آییننامه مرجع ملی و نهاد هماهنگی کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد
شماره190849/ت47918هـ 26/12/1392
وزارت دادگستری ـ وزارت اطلاعات ـ وزارت کشور
وزارت امور خارجه ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
هیأتوزیران در جلسه 21/12/1392 به پیشنهاد شماره 48222/01/90 مورخ 24/12/1390 وزارت دادگستری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و برای اجرای تصویبنامه شماره 258840/44136 مورخ 24/12/1388، آئیننامه مرجع ملی و نهاد هماهنگی کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد را به شرح زیر تصویب کرد:
آئیننامه مرجع ملی و نهاد هماهنگی کنوانسیون سازمان ملل متحد
برای مبارزه با فساد
ماده1ـ در این آئیننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بکار میروند:
الف ـ کنوانسیون: کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد ـ مصوب 1382ـ (برابر با سال 2003 میلادی) موضوع قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد ـ مصوب 1387ـ .
ب ـ مرجع ملی: وزارت دادگستری به عنوان نهاد هماهنگ کننده.
ج ـ نظارت و ارزیابی: پایش و ارزیابی مستمر و دورهای فعالیت دستگاههای دولتی و بخشهای عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی در اجرای مفاد کنوانسیون در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
د ـ دبیرخانه: واحد اداری مستقر در وزارت دادگستری که تحت نظارت دبیر مرجع ملی فعالیت میکند.
هـ ـ مجمع دولتهای عضو: مجمع موضوع بند (1) ماده (63) کنوانسیون.
و ـ دبیرخانه کنوانسیون: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد مستقر در وین که از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد مسئول پیگیری اجرای ماده (64) کنوانسیون است.
زـ مرور: فرآیند بررسی و ارزیابی تدابیر و اقدامات هریک از دولتهای عضو برای اجرای مفاد کنوانسیون توسط سایر اعضاء بر اساس الزامات مندرج در بند (7) ماده (63) کنوانسیون و مصوبات مجمع دولتهای عضو.
ح ـ شورا: شورای مرجع ملی.
ماده2ـ این آئیننامه در اجرای کنوانسیون تصویب و مرجع ملی در چارچوب کنوانسیون فعالیت میکند و هدف آن ایجاد بسترهای لازم جهت تحقق اهداف کنوانسیون است.
ماده3ـ وظایـف و اختیارات مرجع ملی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر میباشد:
1ـ تدوین برنامههای اجرایی و دستورالعملها در زمینه اجرای مفاد کنوانسیون.
2ـ تبادل اطلاعات و تجربیات مرتبط با کنوانسیون با اشخاص ذیصلاح موضوع کنوانسیون با رعایت مصالح کشور مطابق دستورالعمل مصوب مرجع ملی.
3ـ ایجاد هماهنگی بین دستگاهها، نهادها و اشخاص موضوع کنوانسیون و حسب مورد کمک به افزایش همکاری بین بخشی در راستای اجرای کنوانسیون.
4ـ شناسایی خلأها و الزامات و ضرورتهای تقنینی، اجرایی و قضایی و ارایه گزارش و پیشنهاد به مراجع مربوط.
5 ـ برقراری ارتباط با دبیرخانه کنوانسیون و تشکیلات وابسته با هماهنگی وزارت امور خارجه.
6 ـ مشارکت در تهیه، تدوین و پیگیری تصویب یادداشت تفاهم و موافقتنامههای دو یا چند جانبه و همکاری در تنظیم روابط با سایر دولتها و سازمانهای بینالمللی به منظور پیگیری همکاریهای بینالمللی در زمینه اجرای کنوانسیون و بهرهگیری بهینه از ظرفیتهای آن.
7ـ تهیه، تنظیم و ارایه گزارشهای مرور، دورهای و موردی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سایر دستگاههای ذیربط.
8 ـ مدیریت و هدایـت فرایند مرور سایر کشورهای عضو توسط جمهوری اسلامی ایران.
9ـ تعیین و معرفی مأمور یا مأموران رابط با هماهنگی دستگاههای ذیربط، به منظور تسهیل ارتباط مؤثر حسب مورد بین مراجع ذیصلاح داخلی و خارجی در چارچوب ترتیبات یا موافقتنامههای دو جانبه.
10ـ مساعدت به دستگاههای اجرایی و سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی به منظور آموزش و تقویت بنیه علمی و عملی لازم در راستای پیشگیری و مبارزه با فساد و در صورت لزوم فراهمسازی و تبادل اطلاعات علمی و تحقیقی.
11ـ همکاری با دستگاههای ذیربط به منظور افزایش آگاهیهای عمومی از جمله ایجاد دیدارگاه (پایگاه) اطلاعرسانی.
12ـ نظارت و پیگیری مستمر بر اجرای مفاد کنوانسیون و ارزیابی آن.
13ـ مشارکت مؤثر در فعالیتهای مجمع دولتهای عضو و نهادهای وابسته با هماهنگی وزارت امور خارجه و همکاری دیگر نهادهای صلاحیتدار داخلی و پیگیری، هماهنگی و نظارت بر اجرای مصوبات مجمع مذکور در چارچوب قوانین و مقررات داخلی.
ماده4ـ ارکان مرجع ملی عبارتند از:
1ـ رئیس (وزیر دادگستری)
2ـ شورای مرجع ملی
3ـ دبیر
ماده5 ـ وظایف و اختیارات رئیس عبارتند از:
1ـ ریاست شورا و نظارت بر حسن اجرای مصوبات آن
2ـ ارتباط و هماهنگی با دستگاههای اجرایی، تقنینی و قضایی و سازمانهای مردم نهاد داخلی
3ـ ارتباط و هماهنگی با مراجع خارجی و بینالمللی ذیربط، با هماهنگی دستگاههای ذیربط و رعایت مقررات مربوط
4ـ ارایه گزارش عملکرد دورهای یا موردی مرجع ملی به مقامات کشور
5 ـ پیشنهاد بودجه مرجع ملی
6 ـ تدوین برنامههای اجرایی و ابلاغ آن به دستگاههای اجرایی مربوط در چارچوب مقررات
7ـ ارزیابی عملکرد بر مبنای برنامههای ابلاغی
8 ـ سایر وظایف و اختیارات مرجع ملی مصرح در ماده (3) که در اختیار سایر ارکان قرار داده نشدهاست.
تبصره ـ رئیس میتواند بخشی از اختیارات و وظایف خود را به معاونین و مدیران ذیربط خود تفویض کند.
ماده6 ـ شورای مرجع ملی با هدف هماهنگی و ارایه مشورت به رئیس در موارد ارجاعی، با ترکیب زیر تشکیل میشود:
1ـ رئیس مرجع ملی (رییس شورا)
2ـ دبیر مرجع ملی (دبیر شورا)
3ـ معاون حقوقی قوه قضاییه
4ـ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
5 ـ رئیس کل دادگستری استان تهران
6 ـ رئیس سازمان حسابرسی یا یکی از معاونان وی
7ـ رئیس دیوان محاسبات کشور یا یکی از معاونان وی
8 ـ رئیس سازمان بازرسی کل کشور یا یکی از معاونان وی
9ـ نمایندگان مطلع و تامالاختیار:
الف ـ وزارت اطلاعات
ب ـ وزارت امور خارجه
پ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی
ت ـ وزارت کشور
ث ـ شورای عالی امنیت ملی
ج ـ دادستانی کل کشور
چ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
ح ـ قوه قضائیه در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی
خ ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
د ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
ذـ معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
رـ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور
تبصره ـ دبیر شورا میتواند حسب مورد از نمایندگان سایر دستگاههای اجرایی، قضایی و تقنینی و نمایندگان بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد و کارشناسان مجرب دعوت نماید.
ماده7ـ شورا به تشخیص رئیس و با دعوت اعضاء توسط دبیر تشکیل جلسه خواهد داد.
ماده8 ـ دبیر مرجع ملی از میان معاونان وزیر دادگستری که در زمینه کنوانسیون تجربه کافی دارد توسط رئیس منصوب میشود.
ماده9ـ وظایف دبیر مرجع ملی عبارتند از:
1ـ تمشیت امور اداری و اجرایی مرجع ملی
2ـ دعوت از اعضاء، تهیه دستور جلسات، تدوین صورتجلسات و ابلاغ مصوبات مرجع ملی به دستگاههای اجرایی و پیگیری آنها
3ـ کسب آگاهی و جمعآوری اطلاعات درباره تحولات بینالمللی مرتبط با کنوانسیون و ارایه گزارش به رئیس مرجع و اعضاء شورا
4ـ ارتباط با دبیرخانه کنوانسیون و پاسخ به استعلامات و پرسشهای واصل شده از آن، با اطلاع رئیس مرجع ملی و با هماهنگی وزارت امور خارجه
5 ـ پیشنهـاد ترکیب هیأتهای اعـزامـی بـرای شـرکت در اجلاسهای مربـوط به کنوانسیون به رئیس مرجع ملی
6 ـ پیگیری اجرای مصوبات مرجع ملی
7ـ پیگیری تشکیل کارگروههای تخصصی با حضور خود یا نماینده وی در آن
8 ـ ایجاد بانک اطلاعات اسناد و گزارشهای مربوط به کنوانسیون
9ـ پیگیری اجرای مصوبات مجمع ملی دولتهای عضو در چهارچوب قوانین و مقررات داخلی
تبصره ـ دبیر میتواند با تأیید رئیس از مراکز پژوهشی و کارشناسان مجرب جهت انجام وظایف دبیرخانه استفاده نماید.
ماده10ـ دبیرخانه با رعایت ساختار تشکیلاتی وزارت دادگستری در این وزارتخانه با مسئولیت دبیر مرجع ملی تشکیل و انجام وظیفه مینماید.
ماده 11ـ در اجرای مطلوب وظایف و اختیارات مرجع ملی، کارگروههای تخصصی حسب نظر شورای مرجع ملی تشکیل و اصلاح میشوند. عناوین، وظایف، ترکیب اعضاء و دستورالعمل کاری هر یک از کارگروههای تخصصی با نظر شورای مرجع ملی تعیین و با حکم رئیس مرجع ملی ابلاغ میشود.
تبصره ـ گزارشها و مصوبات کارگروهها از طریق دبیر و حسب مورد به رئیس و اعضای شورا ارسال میشوند.
ماده 12ـ وزیر دادگسـتری مسئول نظارت بر حسن اجرای این آئیننامه میباشد و تمامی نهادها و دستگاههای اجرایی در چارچوب وظایف محوله موظف به همکاری هستند.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری
نوع : آیین نامه
شماره انتشار : 19940
تاریخ تصویب :
تاریخ ابلاغ :
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
آییننامه اجرایی بند (ب) تبصره (17) قانون بودجه سال 1393 کل کشور اصلاح ماده (1) آییننامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از حقالتولیه و حقالنظاره در سالهای 1390 و