آئین نامه ماده 61 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفترداران و دفتریاران

آئین-نامه-ماده-61-قانون-دفاتر-اسناد-رسمی-و-کانون-سردفترداران-و-دفتریاران

آئین نامه ماده 61 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفترداران و دفتریاران


ماده 1. سه ماه قبل از پایان هر دوره کانون سردفتران و دفتریاران تاریخ انقضای آن دوره را به وزارت دادگستری اعلام می نماید و وزیر دادگستری هیئت نظارت بر انتخابات کانون را تعیین خواهد کرد.
ماده 2. هیئت نظارت در استان تهران مرکب از دو نفر از قضات عالیرتبه و دو نفر از معاونین یا مدیران کل ثبت اسناد واملاک کشور و دو نفر از سردفتران و یک نفر دفتریار شاغل در تهران که بیش از ده سال سابقه سردفتری و دفتریاری داشته باشد و در سایر استانها تعداد مذکور از قضات و کارکنان عالیرتبه اداره کل ثبت اسناد و املاک و سردفتران و دفتریاران شاغل همان استان به انتخاب وزیر دادگستری تشکیل خواهد شد.
ماده 3. سردفتران و دفتریارانی که به عضویت هیئت نظارت تعیین می شوند حق انتخاب شدن در هیئت مدیره را ندارند و اعضاء هیئت مدیره وقت کانون اعم از اصلی و علی البدل به عضویت هیئت نظارت بر انتخابات تعیین خواهند شد.
ماده 4. اعضاء هیئت نظارت بر انتخابات باید بلافاصله جهت فراهم نمودن مقدمات انتخابات در محل کانون تشکیل جلسه داده و از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس انتخاب و تاریخ و ساعت شروع و ختم اخذ رأی را تعیین نمایند و مراتب با درج در روزنامه کثیرالانتشار محل یا به هر طریقی که هیئت مقتضی تشخیص دهد بوسله رئیس ه اطلاع سردفتران و دفتریاران حوزه انتخابی خواهد رسید.
ماده 5. تاریخ انجام انتخابات دوره جدید یک ماه قبل از پایان هر دوره خواهد بود.
ماده 6. هیئت مدیره وقت کانون سردفتران موظف است وسایلی را که جهت انجام و اجرای انتخابات لازم است در اختیار هیئت نظارت بر انتخابات قرار دهد.
ماده 7. هیئت نظارت باید قبلاً صورت اسامی سردفتران و دفتریاران شاغل حوزه انتخابی را تهیه کند و رأی دهندگان موقع دادن رأی مقابل اسم خود را امضاء خواهند کرد.
ماده 8. در روز اخذ رأی و قرائت آراء هرگونه تبلیغ بوسیله سخنرانی و پخش و الصاق آگهی و نظایر آنها در محوطه کانون ممنوع است.
ماده 9. اخذ آراء در یک روز و در مدتی که کمتر از 7 ساعت نباشد در محل کانون انجام می شود و هیئت نظارت موظف است پس از اخذ آراء بلافاصله شروع به شمارش و قرائت آراء ضمن ارائه آن به حاضرین نموده و بعد از قرائت هر رأی آنرا با مهر قرائت شده ممهور نماید.
ماده 10. هرگاه قرات همه آراء در روز اخذ رأی میسر نباشد پس از شمارش باقی مانده آراء هیئت نظارت صندوق محتوی آراء را لاک و مهر نموده و روز بعد لاک و مهر را برداشته و آراء را قرائت می نماید.
ماده 11. کلیه سردفتران و دفتریاران شاغل هر استان فقط برای کانون همان استان حق رأی خواهند داشت و انتخاب کنندگان حق تعیین وکیل و یا نماینده جهت دادن رأی ندارند.
ماده 12. پس از پایان قرائت رأی و اعلام حائزین اکثریت واجد شرایط مقرر در ماده 62 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران در محل اخذ رأی چنانچه نسبت به انتخابات معترضی باشد بایستی اعتراض خود را ظرف سه روز از تاریخ اعلام حائزین اکثریت به هیئت نظارت تسلیم نماید و هیئت نظارت ظرف یک هفته نسبت به اعتراضات رسیدگی و نظر خود را اعلام می نماید.
ماده 13. در صورتی که هیئت نظارت بر ابطال انتخابات نظر بدهد وزیر دادگستری هیئت نظارت دیگری تعیین و تجدید انتخابات بعمل خواهد آمد.
ماده 14. در صورت نبودن معترض و یا رد اعتراض هیئت نظارت صورت حائزین اکثریت را به ترتیب آراء و با قید تعداد آراء آنها تهیه و به سازمان ثبت اسناد ارسال می دارد تا طبق ماده 63 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران اعضاء اصلی و علی البدل انتخاب شوند.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1357/11/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.