قانون عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق

قانون-عهدنامه-مربوط-به-مرز-دولتی-و-حسن-همجواری-بین-ایران-و-عراق

قانون عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق


ماده واحده - عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق که در تاریخ 23 خرداد ماه 1354 (13 ژوئن 1975) به امضا رسیده و مشتمل بر یک مقدمه و هشت ماده و سه پروتکل و یک الحاقیه به شرح ذیل می باشد.
1 - پروتکل راجع به علامت گذاری مجدد مرز زمینی بین ایران و عراق مشتمل بر یک مقدمه و شش ماده و 58 نقشه به مقیاس 150000 مورخ 23 خرداد ماه 1354 (13 ژوئن 1975) به شرح خط مرز مورخ 30 آذر ماه 1354 (21 دسامبر 1975) و همچنین صورتجلسه مورخ 5 دی ماه 1354 (26 دسامبر 1975) در مورد ترتیبات مربوط به شرح خط مرز.(توضیح آن که به موجب بند ج ماده 1 پروتکل - متعاقبا نقشه هایی به مقیاس 250000/1 تهیه و بر اساس آنها شرح خط مرز اصلاح و نقشه های تهیه شده پس از تصویب جایگزین نقشه های فعلی 50000/1 خواهد شد.
2 - پروتکل راجع به تعیین مرز رودخانه های بین ایران و عراق مشتمل بر یک مقدمه و نه ماده و چهار نقشه مورخ 23 خرداد ماه 1354 (13 ژوئن 1975).
3 - پروتکل مربوط به امنیت در مرز بین ایران و عراق مشتمل بر یک مقدمه و نه ماده و یک شرح ضمیمه مورخ 23 خرداد ماه 1354 (13 ژوئن 1975).
4 - الحاقیه مربوط به بنده 5 ماده 6 مورخ 5 دی ماه 1354 (26 دسامبر 1975) تصویب و اجازه مبادله اسناد تصویب آن داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن عهدنامه و نقشه های ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز سه شنبه 21 اردیبهشت ماه 2535 در جلسه روز چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت ماه دو هزار و پانصد و سی و پنج شاهنشاهی به تصویب مجلس سنا رسیده است .
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی
عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق
اعلیحضرت شاهنشاه ایران و حضرت رییس جمهوری عراق
نظر به اراده صادقانه طرفین ، منعکس در توافق الجزیره مورخ 6 مارس 1975 برای نیل به حل و فصل قطعی و پایداری کلیه مسائل مابه اختلاف بین دو کشور ، نظر به این که طرفین بر اساس پروتکل قسطنطنیه مورخ 1913 و صورت جلسات کمیسیون تحدید حدود 1914 به علامت گذاری مجدد قطعی مرز زمینی و بر مبنای خط تالوگ به تحدید مرز رودخانه ای خود مبادرت نموده اند - نظر به اداره طرفین به برقراری امنیت و اعتماد متقابل در طول مرز مشترک خود.
نظر به پیوندهای همجواری تاریخی و مذهبی و فرهنگی و تمدنی موجود بین ملتهای ایران و عراق - با تمایل به تحکیم پیوندهای مودت و حسن همجواری و تشیید مناسبات فیمابین در زمینه های اقتصادی و فرهنگی و توسعه مبادلات و مناسبات انسانی بین مردم
خود - بر اساس اصل تمامیت ارضی و مصونیت مرزها از تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی - با تصمیم به بذل مساعی در جهت برقراری عصری جدید در مناسبات دوستانه بین ایران و عراق بر مبنای احترام کامل استقلال ملی و سلطه حاکمیت مساوی دولتها -
با اعتقاد به مشارکت در اجرای اصول و تحقق آمال و اهداف میثاق ملل متحد از این طریق تصمیم به انعقاد عهدنامه حاضر گرفتند و بدنی منظور نمایندگان تام الاختیار خود را به ترتیب ذیل تعیین نمودند: اعلیحضرت شاهنشاه ایران
جناب آقای عباسعلی خلعتبری - وزیر امور خارجه ایران .
حضرت رییس جمهوری عراق جناب آقای سعدون حمادی وزیر امور خارجه عراق .
مشارالیهم پس از ارائه اختیارنامه های خود که در کمال صحت و اعتبار بود نسبت به مقررات مشروحه زیر توافق نمودند:
ماده 1 - طرفین معظمین متعاهدین - تایید می نمایند که مرز زمینی دولتی بین ایران و عراق همان است که علامت گذاری مجدد آن بر اساس و طبق مقررات مندرج در پروتکل مربوط به علامت گذاری مجدد مرز زمینی و ضمائم پروتکل مذکور که به این عهدنامه ملحق می باشند انجام یافته است .
ماده 2 - طرفین معظمین متعاهدین - تایید می نمایند که مرز دولتی در شطالعرب همان است که تحدید مرز رودخانه ای و ضمائم پروتکل مذکور که به عهدنامه حاضر ملحق است - انجام یافته است .
ماده 3 - طرفین معظمین متعاهدین - متعهد می شوند که بر اساس و طبق مقررات مندرج در پروتکل مربوط به امنیت در مرز و ضمائم آن که ملحق به این عهدنامه می باشند - در طول مرز به طور مداوم کنترل دقیق و موثر به منظور پایان دادن به هر نوع رخنه اخلال گرانه صرف نظر از منشا آن - اعمال دارند.
ماده 4 - طرفین معظمین متعاهدین - تایید می نمایند که مقررات سه پروتکل و ضمائم آنها، مذکور در مواد 1 و 2 و 3 عهدنامه حاضر که پروتکلهای فوق الذکر بدان ملحق و جز لایتجزای آن می باشند - مقرراتی قطعی و دائمی و غیر قابل نقض بوده و عناصر غیر قابل تجزیه یک راه حل کلی را تشکیل می دهند. نتیجتا خدشه به هر یک از عناصر متشکله این راه حل کلی - اصولا مغایر با روح توافق الجزیره خواهد بود.
ماده 5 - در قابل غیر قابل تغییر بودن مرزها و احترام کامل به تمامیت ارضی دو دولت - طرفین معظمین متعاهدین تایید می نمایند که خط مرز زمینی و رودخانه ای آنان لایتغیر و دائمی و قطعی می باشد.
ماده 6 - 1 - در صورت اختلاف درباره تفسیر یا اجرای عهدنامه حاضر و سه پروتکل و ضمائم آنها - این اختلاف با رعایت کامل مسیر خط مرز ایران و عراق مندرج در مواد 1 و 2 فوق الاشعار و نیز با رعایت حفظ امنیت در مرز ایران و عراق - طبق ماده 3 فوق الذکر - حل و فصل خواهد شد.
2 - این اختلافات در مرحله اول طی مهلت دو ماه از تاریخ درخواست یکی از طرفین از طریق مذاکرات مستقیم دوجانبه بین طرفین معظمین متعاهدین - حل و فصل خواهد شد.
3 - در صورت عدم توافق - طرفین معظمین متعاهدین ظرف مدت سه ماه - به مساعی جمیله یک دولت ثالث دوست توسل خواهند جست .
4 - در صورت خودداری هر یک از طرفین از توسل به مساعی جمیله یا عدم موفقیت مساعی جمیله - اختلاف طی مدت یک ماه از تاریخ رد مساعی جمیله یا عدم موفقیت آن از طریق داوری حل و فصل خواهد شد.
5 - در صورت عدم توافق بین طرفین معظمین متعاهدین نسبت به آیین و یا نحوه داوری - هر یک از طرفین معظمین متعاهدین می تواند ظرف پانزده روز از تاریخ احراز عدم توافق - به یک دادگاه داوری مراجعه نماید.
برای تشکیل دادگاه داوری و برای حل و فصل هر یک از اختلافات - هر یک از طرفین معظمین متعاهدین یکی از اتباع خود را به عنوان داور تعیین خواهد نمود و دو داور یک سرداور انتخاب خواهند نمود.
اگر طرفین معظمین متعاهدین ظرف مدت یک ماه پس از وصول درخواست داوری از جانب یکی از طرفین از دیگری به تعیین داور مبادرت ننمایند - و یا چنانچه داوران قبل از انقضای همین مدت در انتخاب سرداور به توافق نرسند طرف معظم متعاهدی که داوری را درخواست نموده است - حق خواهد داشت از رییس دیوان بین المللی دادگستری تقاضا نماید تا طبق مقررات دیوان دائمی داوری داورها یا سرداور تعیین نماید.
6 - تصمیم دادگاه داوری برای طرفین معظمین متعاهدین الزام آور و لازم الاجرا خواهد بود.
طرفین معظمین متعاهدین هر کدام نصف هزینه داوری را بر عهده خواهند گرفت .
ماده 7 - این عهدنامه و سه پروتکل و ضمائم آنها طبق ماده 102 منشور ملل متحد به ثبت خواهد رسید.
ماده 8 - عهدنامه حاضر و سه پروتکل و ضمائم آنها طبق مقررات داخلی به وسیله هر یک از طرفین معظمین به تصویب خواهد رسید. عهدنامه حاضر و سه پروتکل و ضمائم آنها از تاریخ تصویب مبادله اسناد تصویب که در تهران انجام خواهد شد به موقع اجرا در خواهند آمد. بنا به مراتب ، نمایندگان تام الاختیار طرفین معظمین متعاهدین عهدنامه حاضر و سه پروتکل و ضمائم آنها را امضا نمودند.
بغداد 13 ژوئن 1975
عباسعلی خلعتبری سعدون حمادی
وزیر امور خارجه ایران وزیر امور خارجه عراق
عهدنامه حاضر و سه پروتکل و ضمائم آنها با حضور جناب عبدالعزیز بوتفلیقه عضو شورای انقلاب و وزیر امور خارجه الجزایر به امضا رسید.
الحاقیه
با بررسی مجدد متن بند 5 ماده 6 عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق که در تاریخ 13 ژوئن 1975 در بغداد امضا شده است - طرفین معظمین نسبت به مقررات ذیل توافق نمودند: آخرین قسمت بند 5 ماده 6 عهدنامه فوق الذکر یعنی "طبق مقررات دیوان دائمی داوری " حذف و جملات ذیل جانشین آن می شود: "اگر رییس دیوان بین المللی دادگستری معذور بوده و یا از اتباع یکی از طرفین باشد - انتخاب داورها یا سرداور به وسیله نایب رییس انجام خواهدشد.
چنانچه شخص اخیرالذکر نیز معذور بوده و یا از اتباع یکی از طرفین باشد - انتخاب داوران یا سرداور به وسیله مسن ترین عضو دیوان که از اتباع هیچ یک از طرفین نباشد - انجام خواهد شد.
طرفین توافقنامه ای که موضوع اختلاف و نحوه رسیدگی به آن را تعیین نماید تنظیم خواهند نمود. در صورت عدم تنظیم توافقنامه در مهلت پانزده روز از تاریخ تشکیل دادگاه و یا در صورت فقدان قرائن یا مشخصات کافی در متن توافقنامه مزبور درباره نکات مندرج در بند قبل - در صورت لزوم مقررات کنوانسیون لاهه مورخ 18 اکتبر 1907 برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی - به مورد اجرا گذارده خواهد شد. در صورت عدم ذکر موضوع در متن توافقنامه و یا در صورت عدم تنظیم توافقنامه - دادگاه قواعد ماهوی مندرج در ماده 38 اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری را اجرا خواهد نمود. این الحاقیه جز لایتجزای عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق که در تاریخ 13 ژوئن 1975 در بغداد امضا شده است بوده و همزمان با عهدنامه فوق الذکر به تصویب خواهد رسید.
بغداد: 26 دسامبر 1975
از طرف دولت شاهنشاهی ایران از طرف دولت جمهوری عراق
عباسعلی خلعتبری سعدون حمادی
ترجمه
پروتکل راجع به علامت گذاری مجدد مرز زمینی بین ایران و عراق
طبق تصمیم متخذه در اعلامیه الجزیره مورخ 6 مارس 1975 طرفین معظمین نسبت به مقررات ذیل توافق نمودند:
ماده 1 - الف - طرفین متعاهدین تایید و اذعان می نمایند که علامت گذاری مجدد مرز زمینی دولتی بین ایران و عراق توسط کمیته مختلط ایران و عراق و الجزایر بر مبنای مراتب زیر انجام یافته است :
1 - پروتکل قسطنطنیه 1913 و صورت جلسات کمیسیون تحدید حدود ترکیه و ایران 1914.
2 - پروتکل تهران مورخ 17 مارس 1975.
3 - صورت جلسه اجتماع وزیران امور خارجه که در تاریخ 20 آوریل 1975 در بغداد به امضا رسید و ضمن آن از جمله صورت جلسه کمیته مامور علامت گذاری مرز زمینی را که در 30 مارس 1975 در تهران امضا شده بود - مورد تصدیق قرار داد -
4 - صورت جلسه اجتماع وزیران امور خارجه که در تاریخ 20 مه 1975 در الجزیره به امضا رسید -
5 - صورت جلسات تفصیلی عملیات علامت گذاری مرز زمینی بین ایران و عراق مورخ 13 ژوئن 1975 که به وسیله کمیته مامور علامت گذاری مرز زمینی تنظیم گردید و ضمیمه شماره 1 و جز لایتجزای پروتکل حاضر را تشکیل می دهد.
6 - نقشه هایی به مقیاس 50000/1 که بر روی آنها خط مرز زمینی و نیز محل و علائم قدیم و جدید مشخص گردیده و ضمیمه شماره 2 و جز لایتجزای پروتکل حاضر را تشکیل می دهند.
7 - فیش های شناسایی علائم مرزی قدیم و جدید.
8 - مدارک مربوط به مختصات علائم مرزی .
9 - عکسهای هوایی نوار مرزی ایران و عراق که بر روی آنها محل علائم قدیم و جدید علامت گذاری شده است .
ب - طرفین متعهد می شوند علامت گذاری مرزی بین علائم 14 الف و 15 را ظرف مدت دو ماه به اتمام برسانند.
ج - طرفین متعاهدین برای تهیه عکسهای هوایی مربوط به مرز زمینی ایران و عراق به منظور به کار بردن آنها در ترسیم خط مرز بر روی نقشه هایی به مقیاس 25000/1 و تعیین محل و علائم مرزی - در مهلتی که از یک سال از تاریخ 20 مه 1975 تجاوز نخواهد کرد - همکاری خواهند نمود - بدون آن که این امر به اعتبار یافتن عهدنامه که پروتکل حاضر جز لایتجزای آن است خللی وارد آورد. صورت جلسه تفصیلی مرز زمینی مذکور در بند 5 فوق بالنتیجه اصلاح خواهد شد. نقشه های تهیه شده طبق مقررات بند ج حاضر جایگزین کلیه نقشه های موجود خواهد شد.
ماده 2 - مرز زمینی دولتی بین ایران و عراق در امتداد خطی است که در صورت جلسه تفصیلی تعیین و در نقشه های موضوع بندهای 5 و 6 ماده 1 فوق و با توجه به مفاد بند ج مذکور ترسیم گردیده است .
ماده 3 - خط مرزی مشروحه در مواد 1 و 2 پروتکل حاضر - در جهت عمودی فضای هوایی و زیر زمین طرفین را نیز تحدید می کند.
ماده 4 - طرفین متعاهدین یک کمیسیون مختلط عراقی و ایرانی تشکیل می دهند تا وضع اموال غیر منقول و ساختمان ها و تاسیسات فنی و غیر فنی را که تعلق ملی آنها به سبب علامت گذاری مجدد مرز زمینی ایران و عراق تغییر می یابد - با روحی توام با حسن همجواری و همکاری و به منظور اجتناب از هر نوع اختلاف - از طریق بازخرید یا از طریق جبران خسارت و یا طبق هر روش مقتضی دیگر - رسیدگی نماید. کمیسیون مزبور در مدت دو ماه وضع اموال عمومی را تعیین خواهد نمود. دعاوی مربوط به اموال خصوصی طی مدت دو ماه به کمیسیون واصل خواهد شد. رسیدگی به وضع این اموال خصوصی ظرف سه ماه بعدی تعیین خواهد گردید.
ماده 15 - یک کمیسیون مختلط متشکل از مقامات ذیصلاحیت دو دولت به منظور بازرسی علائم مرزی و اطمینان از وضع آنها تشکیل می گردد. این بازرسی سالانه در ماه سپتامبر طبق برنامه ای که قبلا کمیسیون در مهلتی مناسب تنظیم خواهد نمود - انجام می یابد.
2 - هر یک از طرفین متعاهدین می تواند کتبا از طرف دیگر درخواست نماید که کمیسیون در هر زمان خارج از موعد مقرر به بازرسی تکمیلی علائم مرزی مبادرت کند در این صورت بازرسی در مهلتی که از سی روز از تاریخ تقاضای اقدام تجاوز نخواهد کرد - انجام خواهد یافت .
3 - کمیسیون مختلط در صورت مبادرت به بازرسی ، صورت جلسات مربوطه را تنظیم نموده و پس از امضا به مقامات ذیصلاحیت هر یک از دو دولت تسلیم خواهند نمود. کمیسیون می تواند عنداللزوم تصمیم به ساختمان علائم جدیدی که واجد همان مختصات علائم فعلی باشند اتخاذ نماید - مشروط بر این که این امر در مسیر خط مرز تغییری ایجاد ننماید. در این صورت مقامات ذیصلاحیت دو دولت بایستی علائم مرزی و مختصات آنها را روی نقشه ها و مدارک مربوطه در ماده 1 پروتکل حاضر - تصدیق نمایند. این مقامات تحت سرپرستی کمیسیون مختلط به نصب علائم مزبور مبادرت خواهند فرمود و کمیسیون مختلط صورت جلسه ای درباره کارهای انجام یافته تنظیم نموده و آن را به مقامات ذیصلاحیت هر یک از دو دولت تسلیم می دارد تا به اسناد مشروحه در ماده 1 پروتکل حاضر ضمیمه شود.
4 - طرفین متعاهدین مشترکا هزینه های ناشی از نگاهداری علائم را به عهده خواهند گرفت .
5 - کمیسیون مختلط مامور خواهد بود علائم جابجا شده را در محل خود نصب نموده و به ساختن علائم آسیب دیده یا از بین رفته - بر مبنای نقشه ها و مدارک مذکور در ماده اول پروتکل حاضر - و با توجه به این که در هر حال محل علائم تغییری حاصل نشود - مبادرت نماید. در این مورد کمیسیون مختلط صورت جلسه ای از کارهای انجام یافته تنظیم نموده و آن را به مقامات ذیصلاحیت هر یک از دو دولت تسلیم خواهد نمود.
6 - مقامات ذیصلاحیت هر یک از دو دولت اطلاعات مربوط به وضع علائم را به منظور تامین بهترین طرق و وسائل برای حفاظت و نگهداری آنها مبادله خواهند نمود.
7 - طرفین متعاهدین متعهد می شوند که کلیه تدابیر لازم را جهت تامین حفاظت علائم و تعقیب افراد مقصر به جابجا کردن و آسیب رساندن یا تخریب علائم مزبور اتخاذ نمایند.
ماده 6 - طرفین متعاهدین توافق دارند که مفاد پروتکل حاضر که بدون هیچ قید و شرط به امضا رسیده - کلیه مسائل مرزی بین ایران و عراق را در آینده حل و فصل می نمایند. طرفین بر این مبنا رسما متعهد می شوند مرز مشترک و قطعی فیمابین را محترم بشمارند.
بغداد 13 ژوئن 1975
وزیر امور خارجه - عباسعلی خلعتبری وزیر امور خارجه عراق - سعدون حمادی
با حضور جناب عبدالعزیز بوتفلیقه عضو شورای انقلاب و وزیر امور خارجه الجزایر به امضا رسید.
صورت جلسه
نمایندگان امضاکننده زیر که از طرف ایران و عراق دارای اجازه لازم می باشند راجع به شرح مرز زمینی ایران و عراق منظم به پروتکل راجع به علامت گذاری مجدد مرز زمینی ایران و عراق مورخ 13 ژوئن 1975 در مورد ترتیبات زیر موافقت نمودند:
1 - درباره شرح خط مرز بین علائم شماره 101 و 1/101 توافق گردید که خط مرز از وسط دو چشمه ای که مشترکا "چیفتکان " نامیده می شود عبور می کند. علیهذا شرح مندرج در ضمیمه شماره 1 پروتکل راجع به علامت گذاری مجدد مرز زمینی بین ایران و عراق بدین مضمون :
امرز به خط مستقیم تا نقطه واقع بین دو چشمه که مشترکا "چیفتکان " نامیده می شود امتداد یافته و از آنجا به خط مستقیم به طرف خطالراس کوه سورکو صعود می نماید بدین معنی که خط مرز واقعا از وسط چشمه های مذکور که در حدود پنج متر از یکدیگر فاصله دارند عبور می نماید. درباره تقسیم آب چشمه های فوق الذکر رویه فعلی (دوازده ساعت برای ایران و دوازده ساعت برای عراق در بیست و چهار ساعت ) کماکان معتبر خواهد بود.
از طرف نمایندگان طرفین ارجح تشخیص دادند که - بین علائم شماره 101 و شماره 1/101 یک یا دو میله فرعی - نصب شود تا وضع خط مرز مشخص تر گردد.
2 - شرح خط مرز بین علائم شماره 81 و شماره 82 در ضمیمه شماره 1 پروتکل راجع به علامت گذاری مجدد زیرزمینی بین ایران و عراق - بدین مضمون :
"سپس مرز مسیل دره تکیه را صعود کرده و باغات واقع در آنجا را طوری دور می زند که آنها را در خاک ایران باقی بگذارد. از نقطه ای که این باغات تمام می شوند مرز تالوگ مسیل را طی می کند ..."
صریحا مشخص می دارد که خط مرز واقعا کلیه باغات موجود فعلی را دور زده و آنها را نتیجتا در خاک ایران باقی می گذارد. نمایندگان طرفین در مورد نصب شش میله فرعی توافق نمودند تا وضع خط مرز روشن تر بشود.
3 - موضع میله های فرعی مذکور در بندهای 1 و 2 فوق - توسط نمایندگان مجاور دو کشور - در محل تعیین خواهد شد. ساختمان این میله ها بایستی هر چه زودتر پس از مساعد شدن اوضاع جوی - انجام گیرد.
بغداد 26 دسامبر 1975
از طرف ایران - سرلشگر ابراهیم خلوتی از طرف عراق - علاالدین الصقال
شرح مرز زمینی ایران و عراق (1975)
ضمیمه شماره 1 پروتکل راجع به علامتگذاری مجدد مرز زمینی ایران و عراق
شرح مرز زمینی ایران و عراق (1975)
مرز ایران و عراق پس از دنبال نمودن تالوگ "شطالعرب " از دریا تا ملتقای "نهرالخین " (میله مرزی شماره 1) در قسمت زمینی در نهرالخین ادامه می یابد.
از میله شماره 1 تا میله شماره 1/1: مرز وسط الحیاه "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 1/1 تا میله مرزی شماره 2/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 2/1 تا میله مرزی شماره 3/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 3/1 تا میله مرزی شماره 4/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 4/1 تا میله مرزی شماره 5/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 5/1 تا میله مرزی شماره 6/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 6/1 تا میله مرزی شماره 7/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 7/1 تا میله مرزی شماره 8/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 8/1 تا میله مرزی شماره 9/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 9/1 تا میله مرزی شماره 10/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 10/1 تا میله مرزی شماره 11/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 11/1 تا میله مرزی شماره 12/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 12/1 تا میله مرزی شماره 13/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 13/1 تا میله مرزی شماره 14/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 14/1 تا میله مرزی شماره 15/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 15/1 تا میله مرزی شماره 16/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 16/1 تا میله مرزی شماره 17/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 17/1 تا میله مرزی شماره 18/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 18/1 تا میله مرزی شماره 19/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 19/1 تا میله مرزی شماره 20/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 20/1 تا میله مرزی شماره 21/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 21/1 تا میله مرزی شماره 22/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 22/1 تا میله مرزی شماره 23/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 23/1 تا میله مرزی شماره 24/1: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 24/1 تا میله مرزی شماره 2: مرز وسط المیاده "نهرالخین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 2 تا میله مرزی شماره 3: مرز خط مستقیمی را طی می کند.
از میله مرزی شماره 3 تا میله مرزی شماره 4: مرز خط مستقیمی را طی می کند.
از میله مرزی شماره 4 تا میله مرزی شماره 1/4: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 1/4 تا میله مرزی شماره 2/4: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 2/4 تا میله مرزی شماره 3/4: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 3/4 تا میله مرزی شماره 4/4: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 4/4 تا میله مرزی شماره 5: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 5 تا میله مرزی شماره 1/5: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 1/5 تا میله مرزی شماره 2/5: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 2/5 تا میله مرزی شماره 6: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 6 تا میله مرزی شماره 1/6: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 1/6 تا میله مرزی شماره 2/6: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 2/6 تا میله مرزی شماره 7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 7 تا میله مرزی شماره 1/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 1/7 تا میله مرزی شماره 2/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 2/7 تا میله مرزی شماره 3/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 3/7 تا میله مرزی شماره 4/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 4/7 تا میله مرزی شماره 5/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 5/7 تا میله مرزی شماره 6/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 6/7 تا میله مرزی شماره 7/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 7/7 تا میله مرزی شماره 8/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 8/7 تا میله مرزی شماره 9/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 9/7 تا میله مرزی شماره 10/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 10/7 تا میله مرزی شماره 11/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 11/7 تا میله مرزی شماره 12/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 12/7 تا میله مرزی شماره 13/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 13/7 تا میله مرزی شماره 14/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 14/7 تا میله مرزی شماره 15/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 15/7 تا میله مرزی شماره 16/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 16/7 تا میله مرزی شماره 17/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 17/7 تا میله مرزی شماره 18/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 18/7 تا میله مرزی شماره 19/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 19/7 تا میله مرزی شماره 20/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 20/7 تا میله مرزی شماره 21/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 21/7 تا میله مرزی شماره 22/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 22/7 تا میله مرزی شماره 23/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 23/7 تا میله مرزی شماره 24/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 24/7 تا میله مرزی شماره 25/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 25/7 تا میله مرزی شماره 26/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 26/7 تا میله مرزی شماره 27/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 27/7 تا میله مرزی شماره 28/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 28/7 تا میله مرزی شماره 29/7: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 29/7 تا میله مرزی شماره 8: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 8 تا میله مرزی شماره 1/8: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 1/8 تا میله مرزی شماره 2/8: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 2/8 تا میله مرزی شماره 9: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 9 تا میله مرزی شماره 10: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 10 تا میله مرزی شماره 11: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 11 تا میله مرزی شماره 12: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 12 تا میله مرزی شماره 13: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 13 تا میله مرزی شماره 1/13: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 1/13 تا میله مرزی شماره 14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 14 تا میله مرزی شماره 1/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 1/14 تا میله مرزی شماره 2/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 2/14 تا میله مرزی شماره 3/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 3/14 تا میله مرزی شماره 4/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 4/14 تا میله مرزی شماره 5/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 5/14 تا میله مرزی شماره 6/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 6/14 تا میله مرزی شماره 7/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 7/14 تا میله مرزی شماره 8/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 8/14 تا میله مرزی شماره 9/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 9/14 تا میله مرزی شماره 10/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 10/14 تا میله مرزی شماره 11/14: مرز به خط مستقیم به سمت غرب امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 11/14 تا میله مرزی شماره 12/14: مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد.
مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد .: /A14تامیله مرزی شماره از میله مرزی شماره 12/14
مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد. A14 تا میله مرزی شماره 1A14از میله مرزی شماره
مرزبه خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد .A14تامیله مرزی شماره 2 /A14از میله مرزی شماره1
مرزبه خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد .A14تامیله مرزی شماره 3 /A14از میله مرزی شماره2
مرز به خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد . /A14 تا میله مرزی شماره 4 /A14ازمیله مرزی شماره 3
مرزبه خط مستقیم به سمت شمال امتداد می یابد ./A14تامیله مرزی شماره 5 /A14ازمیله مرزی شماره 4
:سمت شمال امتداد می یابد مرز به خط مستقیم بهA14 تا میله مرزی شماره 6/A14:از میله مرزی شماره5
سمت شمال امتداد می یابد مرز به خط مستقیم بهA14 تا میله مرزی شماره 7/A14:از میله مرزی شماره6
سمت شمال امتداد می یابد مرز به خط مستقیم بهB14 تا میله مرزی شماره 1/B14:از میله مرزی شماره
سمت شمال امتداد می یابد مرز به خط مستقیم به/B14 تا میله مرزی شماره 2/B14:از میله مرزی شماره1
سمت شمال امتداد می یابد مرز به خط مستقیم بهB14 تا میله مرزی شماره 3/B14:از میله مرزی شماره2
سمت شمال امتداد می یابد مرز به خط مستقیم به/B14 تا میله مرزی شماره 4/B14:از میله مرزی شماره3
سمت شمال امتداد می یابد مرز به خط مستقیم به/B14 تا میله مرزی شماره 5/B14:از میله مرزی شماره4

.
از میله مرزی شماره B14 تا میله مرزی شماره 1/B14: مرز به خط مستقیم به
سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 1/B14 تا میله مرزی شماره 2/B14: مرز به خط مستقیم به
سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 2/B14 تا میله مرزی شماره 3/B14: مرز به خط مستقیم به
سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 3/B14 تا میله مرزی شماره 4/B14: مرز به خط مستقیم به
سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 4/B14 تا میله مرزی شماره 15: مرز به خط مستقیم به
سمت شمال امتداد می یابد.
از میله مرزی شماره 15 تا میله مرزی شماره 16: مرز خط مستقیمی را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 16 تا میله مرزی شماره 17: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 17 تا میله مرزی شماره 18: مرز خط مستقیمی را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 18 تا میله مرزی شماره 1/18: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 1/18 تا میله مرزی شماره 2/18: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 2/18 تا میله مرزی شماره 3/18: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 3/18 تا میله مرزی شماره 4/18: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 4/18 تا میله مرزی شماره 5/18: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 5/18 تا میله مرزی شماره 6/18: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 6/18 تا میله مرزی شماره 7/18: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 7/18 تا میله مرزی شماره 19: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 19 تا میله مرزی شماره 20: مرز خط مستقیمی را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 20 تا میله مرزی شماره 21: مرز بستر "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 21 تا میله مرزی شماره 1/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 1/21 تا میله مرزی شماره 2/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 2/21 تا میله مرزی شماره 3/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 3/21 تا میله مرزی شماره 4/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 4/21 تا میله مرزی شماره 5/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 5/21 تا میله مرزی شماره 6/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 6/21 تا میله مرزی شماره 7/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 7/21 تا میله مرزی شماره 8/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 8/21 تا میله مرزی شماره 9/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 9/21 تا میله مرزی شماره 10/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 10/21 تا میله مرزی شماره 11/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 11/21 تا میله مرزی شماره 12/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 12/21 تا میله مرزی شماره 13/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 13/21 تا میله مرزی شماره 14/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 14/21 تا میله مرزی شماره 15/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 15/21 تا میله مرزی شماره 16/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 16/21 تا میله مرزی شماره 17/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 17/21 تا میله مرزی شماره 18/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 18/21 تا میله مرزی شماره 19/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 19/21 تا میله مرزی شماره 20/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 20/21 تا میله مرزی شماره 21/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 21/21 تا میله مرزی شماره 22/21: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 22/21 تا میله مرزی شماره 22: مرز بزرگترین بستر شاخه های دوگانه "شطالعمی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 22 تا میله مرزی شماره 1/22: مرز به خط مستقیم وارد رودخانه "دووریج " شده و وسط المیاه رودخانه "دووریج "را به سمت بالا دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 1/22 تا میله مرزی شماره 2/22: مرز خط مستقیمی را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 2/22 تا میله مرزی شماره 3/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 3/22 تا میله مرزی شماره 4/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 4/22 تا میله مرزی شماره 5/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
جبل فکی را دنبال می کند.
جبل فکی را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 6/22 تا میله مرزی شماره A6/22: مرز خطالراس جبل فکی
را دنبال می کند.
جبل فکی
را دنبال می کند.
جبل فکی
را دنبال می کند.
جبل فکی
را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 8/22 تا میله مرزی شماره 9/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
جبل فکی را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 10/22 تا میله مرزی شماره 11/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 11/22 تا میله مرزی شماره 12/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 12/22 تا میله مرزی شماره 13/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 13/22 تا میله مرزی شماره 14/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 14/22 تا میله مرزی شماره 15/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 15/22 تا میله مرزی شماره 16/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 16/22 تا میله مرزی شماره 17/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 17/22 تا میله مرزی شماره 18/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 18/22 تا میله مرزی شماره 19/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 19/22 تا میله مرزی شماره 20/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 20/22 تا میله مرزی شماره 21/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 21/22 تا میله مرزی شماره 22/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 22/22 تا میله مرزی شماره 23/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 23/22 تا میله مرزی شماره 24/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 24/22 تا میله مرزی شماره 25/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 25/22 تا میله مرزی شماره 26/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 26/22 تا میله مرزی شماره 27/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 27/22 تا میله مرزی شماره 28/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 28/22 تا میله مرزی شماره 29/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 29/22 تا میله مرزی شماره 30/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 30/22 تا میله مرزی شماره 31/22: مرز خطالراس "جبل فکی " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 31/22 تا میله مرزی شماره 32/22: مرز خطالراس "جبل حمرین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 32/22 تا میله مرزی شماره 33/22: مرز خطالراس "جبل حمرین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 33/22 تا میله مرزی شماره 34/22: مرز خطالراس "جبل حمرین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 34/22 تا میله مرزی شماره 35/22: مرز خطالراس "جبل حمرین " را دنبال می کند.
از میله مرزی شماره 35/22 تا میله مرزی شماره A35/22: مرز خطالراس"جبل حمرین " را دنبال می کند.
شماره A35/22 تا میله مرزی شماره 36/22: مرز خطالراس



نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1355/02/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.