شیوه نامه رسیدگی به مشکلات پرونده های تحصیلی دانش آموزان

شیوه-نامه-رسیدگی-به-مشکلات-پرونده-های-تحصیلی-دانش-آموزان

شیوه نامه رسیدگی به مشکلات پرونده های تحصیلی دانش آموزان


شماره 8/1870/120 22/6/1379
شیوه نامه رسیدگی به مشکلات پرونده های تحصیلی دانش آموزان
در راستای سیاست تمرکززدایی و به منظور تسهیل روابط اداری و تسریع در رسیدگی به مشکلات پرونده های تحصیلی دانش آموزان و با استناد به ماده 7 آیین نامه داخلی شورای عالی آموزش پرورش و کمیسیونهای وابسته به آن و برابر بند 3 شرح وظایف کمیسیون معین شورای عالی ،نحوه رسیدگی به مشکلات پرونده های تحصیلی دانش اموران به شرح زیر خواهد بود:
1- مدیر مدرسه :موظف است با همکاری کارکنان اداری و آموزشی ذیربط ،محداکثر تا یک ماه پس از شروع سال یا نیمسال تحصیلی ،پرونده های دانش آموزان را بررسی و چنانچه در مواردی عدم رعایت قوانین و مقررات مشاهده شد نسبت به رفع نقص اقدام کند .درصورتی که نقص پرونده مربوط به سال های تحصیلی قبل باشد و یا بعد از انقضای مهلت مذکور مشخص گردد . مذبیر مدرسه باید وضعیت تحصیلیدانش آموز را به منظور طرح در کمیسیون خاص موضوع رأی صادره در ششصد و چهل و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 16/10/78 در مورد آیین نامه تشکیل کمیسیون خاص در ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی به اداره آموزش و پرورش گزارش کند.
2- کمیسیسون خاص اداره آموزش و پرورش در موارد زیر بتا رعایت مفاد این شیوه نامه عمل می کند:
1-ثبت نام خلاف مقررات با سن کمتر از سن مجاز در پایه اول ابتدایی .
2-ثبت نام خلاف مقررا ت از مردودین دوره ابتدایی در پایه بالاتر .
3-ثبت نام خلاف مقررات از مردودین دوره راهنمایی تحصیلی و متوسطه در پایه بالاتر .
4-ثبت نام خلاف مقررات با تکرار پایه و یا مشروطی بیش از حد مجاز .
5-ثبت نام خلاف مقررات بدون داشتن ضوابط ورود به رشته یا شاخه .
6 –ثبت نام خلاف مقررات بدون شرکت در امتحان تغییررشته .
7-ثبت نام خلاف مقررات با کبر سن .
8-صدور کارنامه مردودی برای دانش آموز قبول شده و ثبت نام وی در همان پایه قبلی .
9-عدم شرکت در امتحان تجدیدی بر اثر اشتباه مسؤلین .
10-تمدید آرای قبلی مربوط به دانش آموزان مشمول بندهای 3،،،،که موفق به شرکت یا کسب نمره قبولی در امتحان درس یا دروس مربوط به آرای صادره نمی شوند .
11- عدم رعایت پیش نیاز دروس.
12 –عدم رعایت حد مجاز انتخاب واحد در نیمسال ، سال تحصیلی یا تابستانی.
3-اداره آموزش و پرورش پس ازمعرفی متخلف با متخلفین مربوط به بندهای فوق (به جزءبند10که متخلف ندارد )به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری استان ،پرونده تحصیلی دانش آموزرا در کمیسیون خاص مطرح می کند ، چنانچه در موارد استثناء به تشخیص کمیسیون ، پرونده ای دارای متخلف نبوده و یا شناسایی فرد متخلف ممکن نباشد وضعیت تحصیلی دانش آموزقابل طرح در کمیسیون نخواهد بود و در این گونه موارد کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پروش تصمیم گیری خواهد کرد .
تبصره –رسیدگی به مشکلات پرونده های تحصیلی دانش آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور به عهده کمیسیون خاص اداره کل آموزش و پرورش مدارسخارج از کشور و سرپرستی های مربوط خواهد بود .
4-صورت جلسه مربوط به پرونده های تحصیلی دانش آموزان مشمول این شیوه نامه برابر صورت جلسه پیوست توسط دبیر کمیسیون خاص تنظیم و به امضای سایر اعضا می رسد .سپس نتیجه در برگ رأی برابر نمونه های پیوست در سه نسخه به شرح زیر ابلاغ می شود :
1- نسخه اول به اداره کل آموزش و پرورش استان به منظور پیگیری پرونده متخلف یا متخلفین .
2- نسخه دوم به مدرسه محل تحصیل دانش آموز به منظور اجرا و ضبط در پرونده تحصیلی وی .
تبصره –مدرسه باید در ستون ملاحظات دفاتر مربوط و مدارک تحصیلی دانش آموز به شماره نامه ورأی کمیسیون خاص اداره آموزش وپرورش استناد کند .
3-نسخه سوم به انضمام سوابق به منظور بایگانی در ادره آمورزش و پرورش .
5-علاوه بر موارد منردج در بند 2 چنانچه موارد دیگری مشاهده شود ،موضوع ازجمیع جهات در کمیسیون خاص بررسی و نتیجه همراه با اظهار نظر و پیشنهاد کمیسیون از طریق اداره کل آموزش و پرورش استان به دفاتر آموزشی ذیربط ارسال تا برابر مقررات در کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و اتخاذ تصمیم شود .
6 –ادارات کل آموزش و پرورش استانهای ترتیبی اتخاذ می کنند که پروندنه متخلف یا متخلفین تا حصول نتیجه نهایی و صدور رأی از هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری پیگیری شود .
7- ادارات آموزش و پرورش مناطق و ادرات کل استانها بر حسن اجرای این شیوه نامه نظارت کامل خواهند داشت .
8- با تصویب این شیوه نامه ، دستورالعمل قبلی و سایر مصوبات مغایر لغو گردد .
موضوع –شیوه نامه رسیدگی به مشکلات پرونده های تحصیلی دانش آموزان در دویست و سی و هشتمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 8/6/79 به تصویب رسید .صحیح است به مورد اجراءگذاشته شود .
د –1831 دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش –هادی عزیززاده

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1379/06/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.