آئین نامه اجرائی بند (3) تبصره (9) قانون بودجه سال 1365کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-بند-(3)-تبصره-(9)-قانون-بودجه-سال-1365کل-کشور

آئین نامه اجرائی بند (3) تبصره (9) قانون بودجه سال 1365کل کشور


شماره 7922 13/3/1365

وزارت برنامه و بودجه
هیئت وزیران درجلسه مورخ 28/2/1365بنابه پیشنهادمشترک وزاتخانه های برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارائی و کشور و جهاد
سازندگی و وزارت دفاع ، در اجرای مفاد بند (3)تبصره 9 قانون
بودجه سال 1365 آئیننامه نحوه مصرف اعتبار عمرانی ردیف 503041
قانون مذکور را بشرح زیر تصویب نمودند:

ماده 1-اعتبار عمرانی ردیف 503041 قانون بودجه سال 1365 کل کشور برای بازسازی و نوسازی ابنیه و تاسیساتی که در اثر آتش مستقیم
و یا اشغال توسط ضدانقلاب دچار خسارت گردیده وتامین خسارت وارده
به اشخاص ناشی از موارد فوق و همچنین ایجاد تاسیسات و ابنیه ای
که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای طرحهای فوق الذکر لازم است با
رعایت قانون بودجه سال 1365 ومفاد قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی
که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات
عمومی دولت مستثنی هستند در چارچوب ضوابط این آئیننامه درقالب
طرحها و برنامه هائی که بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرائی و یا
نهادهای انقلاب اسلامی و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه
یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد بتصویب ستاد مرکزی
بازسازی و نوسازی و یا ستاد بازسازی استان مربوطه میرسد براساس
تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه وبودجه ویا
سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد قابل مصرف میباشد ومنحصرا
از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی است 0
تبصره - وزارت برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه استان
حسب مورد حداکثر ظرف مدت 20روز از تاریخ دریافت پیشنهادات نظرات خود را نسبت به طرحهای دریافتی از دستگاههای اجرائی به ستاد
بازسازی و نوسازی مربوطه اعلام خواهد نمود0
ماده 2-در اجرای جزء (ب )بند(3)تبصره 9قانون بودجه سال 1365حداقل 50% از اعتبار عمرانی ردیف 503041 قانون مذکور منحصرابه ترتیب 20% جهت امور کشاورزی و عمران و مسکن روستایی و30% جهت اماکن و ساختمانهای دولتی و مسکونی بصورت استانی مصرف خواهد شد ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و وزارت برنامه و بودجه در پیشنهاد و تصویب طرحها و تخصیص اعتبار موظفند همواره این نسبت را رعایت کنند0
ماده 3-مبلغ پنج میلیارد (000/000/000/5)ریال ازاعتبارات عمرانی
استانی موضوع ماده 2 توسط ستاد بازسازی و نوسازی به بنیادمسکن
انقلاب اسلامی و یا واحدهای تابعه آن در استانها اختصاص می یابد
تا با کمک و خودیاری مهاجرین جنگ تحمیلی که توسط بنیاد امور
مهاجرین معرفی میشوندبه مصرف خانه سازی در استانهای جنگی جهت
مهاجرین جنگی برسد 0
ماده 4-مبلغ دو میلیارد و پانصد میلیون (000/000/500/2)ریال از
اعتبار50% ملی ردیف 503041 قانون بودجه سال 1365 توسط وزارت
برنامه وبودجه جهت تامین مخارج شهرداریهای شهرهای جنگی دراختیار
وزارت کشور قرار میگیرد تا بر اساس مبادله موافقتنامه مربوطه
بمصرف برسد 0
سهم هر یک از شهرداریهای مذکور توسط وزارت کشور
تعیین و ابلاغ خواهد شد0
ماده 5-در اجرای جزء (ه)بند 3 تبصره 9 قانون بودجه سال 1365
حداکثر50% از اعتبار موضوع ماده 2 این آییننامه بر طبق دستور-
العملی که به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده
خواهد رسید صرف تامین خسارات وارده به اشخاص خواهد شد0
ماده 6-ضوابط تشخیص تاسیسات و ابنیه ای که برای فراهم آوردن
مقدمات اجرائی طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم است
مشترکا توسط وزارتخانه های کشورو جهاد سازندگی و مسکن وشهرسازی و برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ خواهدشد و این ضوابط برای کلیه ستادهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجراء است 0
ماده 7-از محل اعتبار موضوع این تصویبنامه اعتبار لازم بوسیله
وزارت برنامه و بودجه برای طرحهای ملی و استانی بازسازی مناطق
جنگزده که براساس تصویب ستاد مرکزی تفکیک و مشخص شده است تامین و جهت طرحها و برنامه هائی که موافقتنامه آن بین وزارت برنامه وبودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد و دستگاه
اجرائی مربوطه مبادله میشود اختصاص میابد0
تبصره - تعیین ، تغییر و جابجائی اعتبارات طرحهای دستگاههای
اجرائی ملی و سهم اعتبارات استانی با تصویب ستاد مرکزی است 0
ماده 8- سهم اعتبارات استانی از محل اعتبار موضوع این آییننامه
براساس پیشنهاد ستاد بازسازی و نوسازی استان مربرطه و تایید
وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستادمرکزی بازسازی و نوسازی مناطق
جنگزده تفکیک و به ستاد بازسازی و نوسازی و سازمان برنامه و
بودجه استان مربوطه ابلاغ میگردد0
ماده 9-طرحهای استانی با پیشنهاد دستگاههای اجرائی ذیربط درچار
چوب سیاستها وضوابط کلی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده بارعایت
بند 3 تبصره 9 قانون بودجه سال 1365 پس از بررسی و اظهار نظر
سازمان برنامه و بودجه استان به تصویب ستاد استان خواهدرسید0
ماده 10-وجوه لازم برای انجام هزینه های موضوع این آییننامه در
حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مفاد مواد(11 و 12)این
آییننامه با درخواست وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی
دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک مرکزی جمهوری
اسلامی ایران و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران که به
همین منظور افتتاح شده و یا میشود واریز خواهد شد0 تبصره -در مورد دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب
در مورد اعتبارات طرحهای ملی به عهده مسئول امور مالی دستگاه و
درمورد اعتبارات استانی به عهده مسئول امور مالی استان دستگاه
مربوطه که توسط دستگاه ذیربط برای انجام عملیات مالی موضوع این
آییننامه به وزارت امور اقتصادی و دارائی معرفی میشود با رعایت
مفاد تبصره ماده 12 این آییننامه انجام خواهدشد0
ماده 11-25% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با در
خواست ذیحساب به حساب بانکی موضوع ماده 8 این آییننامه واریز
و پرداختهای بعدی به پیشنهاد دستگاههای اجرائی و تایید وزارت
برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ
زده واعلام وزارت برنامه وبودجه به وزارت امور اقتصادی و دارائی
انجام خواهد شد 0
ماده 12-10 % سهم هر استان که بشرح ماده 8 این آییننامه به ستاد
استان ابلاغ شده است بادرخواست وجه در اختیار ذیحساب طرحهای
عمرانی استان ذیربط قرار می گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه
بین دستگاههای اجرائی محلی و سازمان برنامه و بودجه استان به
مصرف هزینه های بازسازی ونوسازی مربوطه برسد 0پرداختهای بعدی
خزانه موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام نظر وزارت
برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ
زده و اعلام از وزارت برنامه و بودجه به وزارت اموراقتصادی و
دارائی انجام خواهد شد0
تبصره - ذیحساب طرحهای عمرانی سهم اعتباری هریک از دستگاههای
اجرائی فاقد ذیحساب استان مربوطه از محل سهمیه دریافتی موضوع
این ماده را براساس درخواست وجه مسئول امور مالی دستگاه به
حساب بانکی دستگاه مربوطه موضوع ماده 10 این آییننامه واریزمینماید
وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال جاری توسط خزانه براساس
اعلام ذیحساب منضم به درخواستهای وجوه مسئول امور مالی و گواهی
های بانکی مبنی بر واریز وجوه ، از حساب دریافتی ذیحساب طرحهای
عمرانی استان کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب منظور
خواهد شد0
ماده 13-دستگاههای اجرائی اعم از ملی و یا استانی موظفند گزارش
پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده درمورد وجوه دریافتی قبلی
را به منظور دریافت وجوه مجدد تهیه و پس از تایید ذیحسابی
مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و از نظر فیزیکی به وزارت
برنامه و بودجه ارسال دارند0
ماده 14-مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی یامقام مجازاز طرف ایشان وتامین اعتبار
و پرداخت به عهده ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب موردمیباشد0
ماده 15-نصاب و نحوه انجام معاملات اعتبارات موضوع این آییننامه
با رعایت ضوابط مقرردربند (د) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی
که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات
عمومی مستثنی هستند بشرح زیر تعیین میشود:
الف - معاملات جزئی ، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال
تجاوز نکند به مسئولیت مامور خرید0
ب - معاملات متوسط ، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون و یک
(001/000/1)ریال تا پنج میلیون (000/000/5)ریال باشد با تایید
مامور خرید ، یا واحد تدارکاتی حسب مورد و تصویب بالاترین مقام
دستگاه اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او0
ج - معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون و یک
(001/000/5)ریال بیشتر باشد به تایید و مسئولیت بالاترین مقام
دستگاه اجرائی ذیربط یا مقامات مجاز از طرف ایشان 0
تبصره 1-انجام معاملات بیش از دویست میلیون ( 000/000/200)ریال
صرفا با تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط مجاز
خواهدبود0 تبصره 2-معاملات بالاتر از دویست میلیون ( 000/000/200 ) ریال با انتشار آگهی مناقصه عمومی انجام میشود و در مواردی که انجام مناقصه با تشخیص وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی مربوطه میسر و یا به مصلحت نباشد مراتب باید با ذکر دلائل توجیهی به ستاد
مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده اعلام گردد تا به ترتیبی
که ستاد مذکور تعیین خواهد نمود معامله انجام شود0
تبصره 3-سایر شرایط مربوط به نحوه انجام معاملات موضوع این ماده
تابع دستورالعملی خواهد بود که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی
تهیه و به تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده
خواهد رسید0
ماده 16-درمواردی که به منظورایجاد تسهیلات لازم درپرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت داشته باشد ذیحساب یا مسئول امور مالی مربوطه هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا 25% اعتبار مربوطه را به عنوان تنخواه
گردان به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرائی و یا مقام مجاز از
طرف ایشان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه ذیربط واریز نماید و
پرداختهای بعدی در قبال ارائه سند هزینه مجاز خواهد بود0 درهر
صورت مبلغ اعتباری که در اختیار دستگاه اجرائی پس از مبادله
موافقتنامه قرارداده میشود بیش از 25% کل اعتبارآن طرح نخواهدبود0
ماده 17-دستگاههای اجرائی مجازند به تشخیص و دستوربالاترین مقام
دستگاه اجرائی و یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با
نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان 10% مبلغ قرارداد بصورت
پیش پرداخت در مقابل ضمانت نامه بانکی و یا تضمین مناسب دیگربه
تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی در اختیارطرف قرار
داد بگذارد0
ماده 18-اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند (و) قانون نحوه
هزینه کردن اعتباراتی که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات
عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند ومقررات این آیین - نامه پس ازتنظیم وگواهی مسئولین مربوطه به امضاء مشترک بالاترین
مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجازازطرف ایشان و ذیحساب یامسئول
امور مالی حسب مورد بشرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است 0
الف - تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد
اضطراری که نیاز به تامین کالااز قبل قابل پیش بینی نباشد وخرید
به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت و موسسات وابسته بدولت
و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع
آن به نحوی ازانحاء مداخله یا مباشرت نداشته باشند0تشخیص موارد
اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه
اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود0
ب -در مورد خریدهای داخلی فاکتور خرید یاصورتمجلس خرید بارعایت مفاد بند الف فوق ، قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا0
ج -در مورد خریدهای خارجی اعلامیه بانک ودر موارد جزئی صورتحساب فروشنده ، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا0
د - در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و هر نوع پرداخت
پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز وامضای گیرنده
وجه و یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع 0
ه - در مورد کالاهائی که به پیمانکار محول میشود قرارداد مربوطه
و تایید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قراردادتوسط بالاترین
مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او0
تبصره - مسئول امور مالی وزارت جهادسازندگی میتواند در صورت
لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده که از محل
اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام میشود را کلا یا جزا به
مسئول امور مالی جهاد استان مربوطه تفویض نماید0
ماده 19-خرید خودرو و ماشین آلات با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفا برای انجام طرحهای بازسازی ونوسازی مناطق جنگزده متناسب باحجم عملیات اجرائی طرح و رعایت تبصره 63 قانون بودجه سال 1364 مجاز میباشد0
ماده 20-آن قسمت ازاموال وتاسیساتی که بمنظور فراهم آوردن موجبات
اجرای امر بازسازی و نوسازی و ابنیه و تاسیسات موضوع بند 3
تبصره 9 قانون بودجه سال 1365 خریداری و یا ایجاد میشوداموال
دولتی محسوب میگردد0
ماده 21-ذیحسابیهاو مسئولان مالی ومسئولان کلیه دستگاههای اجرائی
موظفند تا پایان فروردین ماه سال 1366 مانده وجوه استفاده نشده
و مانده تنخواه گردان مشمول این آییننامه را به خزانه واریزنمایند0
ماده 22-دستگاههای اجرائی موضوع این آییننامه مکلفندحساب اعتبار
موضوع این آییننامه را نگهداری و در مواعدی که از طرف دیوان
محاسبات کشور تعیین و اعلام میشود به دیوان مزبور و وزارت امور
اقتصادی و دارائی ارائه نمایند ودیوان محاسبات کشور حساب مذکور
و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد0
ماده 23-کلیه دستگاههای مجری طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده مکلفند هر سه ماه یکبار گزارش عملیات انجام شده را به وزارت برنامه و بودجه ارسال نمایند و وزارت برنامه و بودجه موظف است گزارشات واصله را جمع بندی و تلفیق نموده و همراه با عملکرد
اعتبارات موضوع این آییننامه و اظهار نظر مستدل بصورت گزارش شش
ماهه جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی برای نخست وزیرارسال نمایند
ماده 24-تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی ونوسازی دستگاههای اجرائی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات مصوب بودجه سال مربوطه به وجود آمده باشد با تایید وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی ازمحل اعتبار موضوع این آیین نامه پرداخت میگردد0
ماده 25-نحوه مصرف اعتبارات منظور در پیوست شماره 1 قانون بودجه
سال 1365 که تحت عنوان بازسازی منظور شده است به استناد جزء(و)
بند 3تبصره 9 قانون مذکور خارج از قانون محاسبات عمومی بوده و
تابع ضوابط مقرر در این آیین نامه میباشد0
نخست وزیر-میرحسین موسوی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12026

تاریخ تصویب : 1365/02/28

تاریخ ابلاغ : 1365/03/24

دستگاه اجرایی : سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.