آئین نامه شورای عالی قضایی
شماره م -13083/1 1/7/1364
بسم الله الرحمن الرحیم
"کلیات "
فصل اول
الف -درتشکیل شورایعالی قضایی وارکان آن :
ماده 1-شورایعالی قضایی که دراین آئیننامه شوری نامیده میشود طبق قانون اساسی مرکب ازرئیس دیوانعالی کشورودادستان کل کشوربا انتصاب رهبروسه عضودیگرباانتخاب قضات کشورتشکیل میگردد:
ماده 2-رئیس دیوانعالی کشوررئیس شوری نیزمیباشد.
ماده 3-نخستین جلسه هردوره که مدت آن پنجسال است حداکثردوروزپس ازصدوراعتبارنامه اعضاءانتخابی توسط قضات ازطرف هیئت سه نفره ناظربرانتخابات تشکیل میشود.
ماده 4-نخستین جلسه بنابه دعوت رئیس دیوانعالی کشورودرغیاب وی بنابه دعوت دادستان کل کشورتشکیل میگردد.
ماده 5-رئیس شوری میتوانددرحضورخوداداره جلسه رابه دادستان کل کشورودرنبودایشان به یکی ازاعضاءواگذارنماید.
ماده 6-جلسات باحضورحداقل سه نفرازاعضاءرسمیت می یابد.
تبصره :درجلساتی که باحضورسه نفرازاعضاءتشکیل میشوددرمصوبات اتفاق آراءلازم است .
ماده 7-اجرای آئین نامه ،تعیین دستورجلسات -اداره جلسه -دعوت از کسانی که حضورآنان راشوری لازم میداندویاکسانی که درخواست حضور درجلسه شوری رانموده اندوبتصویب شوری رسیده است بارئیس شوری میباشد.
ماده 8-شوری یکنفرراازمیان خودبعنوان سخنگوبمدت یکسال انتخاب میکندکه درپایان هرهفته مصوبات وگزارش جلسات شوری راازطریق رسانه هاباطلاع جامعه میرساند.
ماده 9-زمان جلسات وساعات آن برای هرششماه باتصویب اکثریت اعضاء ازطرف رئیس شوری اعلام میشود.
ماده 10-شوری میتواندبرای حسن انجام وظایف قانونی خودمشاورینی داشته باشدونیزهریک ازاعضاءدررابطه باوظایف خودبعنوان عضوشوری میتواندیکنفرمشاورداشته باشد.
ب -درتشکیل کمیسیونهاوارکان آن :
ماده 11-چنانچه هریک ازاعضاءشوری بخواهداستعفاءکند،استعفاءخود راکتباباذکردلائل آن به رئیس شوری تسلیم می نماید.رئیس شوری مکلف است استعفای وی رادرنخستین جلسه شوری اعلام نمایدوباطلاع حضرت امام مدظله برساند،چنانچه عضومستعفی ازتاریخ اعلام استعفاء درجلسه شوری تا15روزاستعفاءخودرامستردندارداستعفاءمذکورقطعی میشودوبلافاصله دراولین جلسه شوری تصمیم برای اقدامات قانونی جهت تعیین جانشین وی درمدت باقیمانده دوره بعمل خواهدآمد.
تبصره :بدیهی است درمورداستعفاءدوعضوانتصابی تصمیم نهایی با حضرت امام خواهدبود.
ماده 12-بمنظوربررسی مسائل گوناگونی که برطبق اصول صدوپنجاه و ششم وصدوپنجاه وهفتم ودیگراصول قانون اساسی ونیزطبق قوانین عادی جزءوظایف قوه قضاییه وتکالیف شورایعالی قضایی است وهمچنین تهیه مقدمات درزمینه های تصمیم گیری ،تعیین خط مشی ،برنامه ریزی ، سازماندهی هماهنگی ونظارت وارزیابی دستگاه قضایی کشور،کمیسیونهای زیرتشکیل میشود:
1-کمیسیون نظارت برحسن اجرای قوانین
بمنظوررسیدگی به شکایات ازبازرسی کل کشورودیوانعدالت اداری و دادسراودادگاه انتظامی وقضات وبازرسی دیوانعالی کشورودادگاهها ودادسراهاکه به شوری میرسدویاشکایات این بخشهاازدستگاههای اجرایی وقضایی ورسیدگی به گزارشات بازرسی کل کشورودیوانعالی کشورکمیسیونی مرکب ازپنج تاهفت نفرتشکیل میشود.
2-کمیسیون تدوین قوانین
بمنظورتهیه لوایح قضایی متناسب باجمهوری اسلامی کمیسیون تدوین قوانین مرکب از5نفرتشکیل میگردد.
3-کمیسیون آموزش وبرنامه ریزی آموزشی
بمنظورآموزش وبرنامه ریزی آموزشی دادگستری ونیزمسائل مربوط به دانشکده علوم قضایی آموزش حین خدمت ونظایراینهاکمیسیونی مرکب از 3نفرتشکیل میگردد.
4-کمیسیون اموراجرایی وتشکیلات
بمنظوررسیدگی به اموراداری وتشکیلاتی دادگستری ،امورمربوط به پلیس قضایی ،پزشکی قانونی ،ثبت ،روزنامه رسمی ،شورای سرپرستی زندانها،کمیسیونی مرکب از5تا7نفرتشکیل میگردد.
5-بمنظوربررسی وبرنامه ریزی جهت پیشگیری ازوقوع جرم کمیسیونی مرکب از7نفرتشکیل میگردد.
6-بمنظوراجرای بند3ازاصل 157قانون اساسی کمیسیونی بنام کمیسیون استخدام مرکب از5نفرتشکیل میگردد.
7-شوری میتوانددرمواقع لازم برای بررسی موضوعات مهم وتهیه گزارش برای شوری کمیسیون ویژه ای بطورموقت تشکیل دهد.تعدادافراد کمیسیون ویژه رانیزدرهرموردشوری تعیین خواهدکرد.
ماده 13-هریک ازکمیسیونهادرنخستین جلسه خودیکنفررابعنوان رئیس ویکنفررابعنوان نایب رئیس ویکنفرمخبرویکنفرمنشی تعیین میکند.
ماده 14-مسئولیت هماهنگی درکارکمیسیونهاوایجادارتباط دقیق میان آنهاویکسان ساختن تصمیمات واموردیگرازاین قبیل ازطرف شورایعالی قضایی به وزیردادگستری واگذارمیگردد.
ماده 15-کمیسیونهامیتواننددرمواردیکه لازم میدانندازافرادمتخصص بعنوان مشاوراستفاده کنند.
ماده 16-کمیسیونهای 7نفری باشرکت حداقل 5نفرو5نفری با4نفرو3نفری با2نفررسمیت می یابدمصوبات کمیسیونهاباستثناءکمیسیون آموزش که همواره حداقل 2رای لازم است بااکثریت مطلق اعضای حاضرمعتبراست .
طرزکارکمیسیونهاوشورایعالی قضایی
فصل دوم الف -طرزکارکمیسیونها
ماده 17-مسائلی که میتوانددردستورکارشوری قراربگیردابتداءبه دبیرخانه فرستاده میشوددبیرخانه این مسایل رابه کمیسیون های مربوطه ارجاع مینمایدوکمیسیونهاپس ازبحث وبررسی گزارش آنراتهیه نموده وبه دبیرخانه جهت طرح درجلسه شوری تسلیم مینماید.
ماده 18-چنانچه برخی ازموضوعات دارای جنبه های مختلف باشد دبیرخانه کمیسیون اصلی وکمیسیونهای فرعی راتعیین خواهدکرد.
کمیسیون فرعی درباره آن قسمت که ازطرف دبیرخانه تعیین شده است بررسی کرده وظرف حداکثریک هفته گزارش خودرابه کمیسیون اصلی ارسال مینمایداین مدت باموافقت کمیسیون اصلی تایک هفته دیگرقابل تمدیداست .
کمیسیون اصلی گزارش بررسی خودرابارعایت نظرات کمیسیونهای فرعی تهیه نموده وبرای طرح درجلسه شوری به دبیرخانه تسلیم مینماید.
ماده 19-درموردمسائلی که ارتباط اساسی آن بایک کمیسیون روشن نباشدویامربوط به چندکمیسیون باشدکمیسیون خاصی مرکب ازبرخی از اعضاءکمیسیونهابه ریاست یکی ازاعضاءشوری تشکیل میشود.
ماده 20-دستورجلسات کمیسیونهابایدبه ترتیب وصول مطلب ازدبیرخانه به کمیسیون ازطرف رئیس کمیسیون تهیه وباطلاع اعضاءبرسد،تعیین مدت بحث برای هرموضوع درکنیسیون بارئیس کمیسیون است .
ماده 21-درجلسات کمیسیونهاکسانی که عضویت ندارندبادعوت وبااجازه رئیس کمیسیون بدون داشتن حق رای میتوانندحاضرشوند.
ماده 22-کسانی که مسائل مربوط به آنهادرکمیسیون طرح میشود میتوانندبه دعوت رئیس کمیسیون درکمیسیون مربوطه حاضرشوندوتوضیحات لازم رادرخصوص آن مسائل ویاپیشنهادهایی که کرده اندبدهند،کمیسیون موظف است حداقل 24ساعت قبل ازطرح مطلب ازپیشنهاددهندگان دعوت بعمل آورد.
تبصره -کمیسیونهاموظفنددرموقع رسیدگی به طرحهای مربوط به وزارتخانه ها وسازمانهای وابسته به دولت ونهادهای انقلابی موسساتی که شمول قانون برآنهامستلزم ذکرنام است ازمسئولان آنهاحداقل 24ساعت قبل ازتشکیل جلسه دعوت بعمل آورند.
ماده 23-گزارش هزمطلبی که به کمیسیون ارجاع میشودحداکثرظرف یکماه بایدبه دبیرخانه شوری بازگردانده شودمگردرمواردی که شوری فوریت امرراتاکیدومدت کوتاهتری رامعین کندویامدت یکماه راتاحدودی که لازم میداندبااکثریت آراءتمدیدنمایدگزارش کمیسیونهابایدحداقل 48ساعت قبل ازطرح درشوری بین اعضاءشوری توزیع گردد.
ماده 24-شوری حداقل یکنفرمنشی دراختیارکمیسیون میگذارد،منشی مذکورشخصایابه کمک یک یاچندهمکارعهده داراموراداری ازقبیل ارتباط بادبیرخانه ومسئول هماهنگی وادارات دادگستری وکمیسیونهای دیگرو تنظیم وتوزیع مراسلات وضبط مذاکرات وبایگانی اوزاق پرونده وسرعت جریان اموراداری وغیراینهامیباشد.
ماده 25-آئین نامه طرزکارکمیسیونهاتوسط دبیرخانه تدوین وبتصویب شوری خواهدرسید.
ب -طرزکارشوری
ماده 26-موضوعاتی که درشوری به بحث گذارده میشودعبارتنداز:
1-گزارشاتی که ازطرف کمیسیونهارسیده است به ترتیب وصول درجلسات مطرح میشودمگراین که رئیس اهمیت بعضی ازآنهاراتشخیص بدهددرآن صورت مقدم برسایرگزارشات میدارد.
2-مسائلی که رئیس یاهریک ازاعضاءمطرح می کندکه شوری به حسب وظایف قانونی خودبایددرباره آنهاتصمیم بگیردکه این مسائل اگر فوریت داشته باشدوفوریت آن بتصویب شوری برشددرهمان جلسه به بحث گذاشته وتصمیم گیری میشودوچنانچه فوریت نداشته باشدطبق ترتیب توسط رئیس درلیست دستورجلسات قرارمیگیرد،درباره هرموضوع که مطرح میشودهریک ازاعضاءیکبارمیتوانندبعنوان مخالف ویاموافق حداکثر پنج دقیقه صحبت کنندودرصورتی که برای باردوم بخواهداظهارنظرکند درصورتیکه رئیس تشخیص بدهدکه لازم است میتواندصحبت کند.
ماده 27-گزارش هریک ازمسائل توسط مخبرکمیسیونهامطرح میشوددر مواردی که مخبرکمیسیون آمادگی نداردویاغائب است گزارش مذکوررا رئیس کمیسیون مربوطه درشوری مطرح میکندمدت صحبت برای مخبردرباره هرگزارش حداکثرده دقیقه خواهدبودوباموافقت رئیس تاده دقیقه دیگر قابل تمدیداست وچنانچه مخبرتشخیص دهدکه موضوع گزارش ازاهمیتی برخورداراست که برای توضیح آن بیش از20دقیقه وقت لازم است به مقداری که شوری موافقت میکندمیتواندصحبت کندآنگاه بترتیب ابتداء یک مخالف وسپس یک موافق نظرخودرادرظرف 5دقیقه ابرازمیکندپس از اظهارنظرکلیه حاضران یابرخی ازآنهاکه ثبت نام کرده اندمخبرکمیسیون حداکثردرظرف 5دقیقه باظهارات مخالفان یاسئوالات اعضاءپاسخ میدهد آنگاه رئیس اعلام رای مینمایدچنانچه درموردطرح مخالفی نباشدو موافقان نمیتوانندصحبت کننددراین صورت براساس گزارش مخبرکمیسیون رای گیری بعمل می آیدچنانچه موافقی موجودنباشدپس ازگزارش مخبر کمیسیون مخالفان می توانندبه ترتبی صحبت کنندآنگاه مخبرکمیسیون به اظهارات مذکورپاسخ میدهدوسپس اعلام رای میشود.
ماده 28-چنانچه فوریت موضوعی درجلسه مطرح شودابتداءپیشنهاددهنده حداکثربه مدت 5دقیقه میدهدوسپس چنانچه اعضاءبخواهندصحبت کنند یکنفرمخالف ویکنفرموافق به ترتیب هریک حداکثر5دقیقه صحبت می کنند وسپس توسط رئیس رای گیری میشود.
ماده 29-تصمیمات جلسات شوری جزءدرمواردی که بموجب قانون اساسی ویاقوانین عادی ویااین آئیننامه حدنصاب دیگری برای آنهاتعیین شده باحداقل 3نفرموافق معتبراست .
ماده 30-مذاکرات کامل جلسات شوری بایدتوسط نوارضبط صوت ضبط شود ومصوبات وتصمیمات جلسه باذکراسامی افرادحاضروافرادغایب ودیرآمدگان وسایرشرکت کنندگاه دردفترمخصوصی ثبت شده ودرجلسه بعدبامضاءاعضاء شوری میرسد.
ماده 31-مصوبات وتصمیمات شوری دردفترمخصوص توسط وزیردادگستری ثبت ودردبیرخانه نگهداری میشود،هرگونه رای گیری درمورداشخاص اعم ازنصب ویاعزل ویاترفیع ونقل وانتقال وغیرذالک ونیزدرموارد مهم باپیشنهاددوعضوازاعضای شوری باورقه ومخفی خواهدبود.
تبصره -درمواردذیل اکثریت مطلق آراءحاضرین معتبراست :
1-هرگونه تعییریااصلاح یاتکمیل آئین نامه .
2-تعیین رئیس بازرسی کل کشور.
3-وزیردادگستری .
4-رئیس دیوان عدالت اداری .
5-رئیس سازمان ثبت .
6-رئیس کل دادگاههای عمومی تهران .
7-دادستان عمومی تهران .
8-دادستان انقلاب اسلامی تهران .
9-روسای کل دادگستری استانها.
10-روسای شعب دیوانعالی کشور.
11-دادستان انتظامی قضات .
12-رئیس محکمه انتظامی قضات .
13-معاون شوری ورئیس تشکیلات ومعاونین ایشان .
14-تعیین رئیس مجمع روزنامه رسمی .
15-رئیس پزشکی قانونی .
16-رئیس شورای سرپرستی زندانها.
17-رئیس پلیس قضایی .
18-رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح .
19-دادستان سازمان قضایی نیروهای مسلح .
20-پخش وچاپ مذاکرات شوری .
21-تعیین نماینده شوری وعضوعلی البدل درشوری سرپرستی صداوسیما. ماده 32-طبقه بندی مصوبات وتصمیمات شوری بانظرخودشوری خواهدبود.
تبصره -نوارمذاکرات شوری سری خواهدبودوافشاءوپخش آن ممنوع است مگرباتصویب شوری .
ماده 33-مصوبات وتصمیمات شوری درروزنامه رسمی به چاپ میرسدمگر مواردی که شوری مصلحت نداند.
ماده 34-درمواردی که شوری لازم بداندمیتوانددررابطه باانجام وظایف قانونی خودفردی ویاهیئتی رامامورانجام کاری نمایددراینصورت این فردویاهیئت گزارش مکتوب کارخودرابه دبیرخانه تسلیم می نماید دبیرخانه این گزارش رابه کمیسیونهای مربوطه جهت بررسی وتهیه کزارش ارجاع میدهدودرصورتیکه لازم ندانست به کمیسیون ارجاع دهد به تشخیص وزیرباطلاع شوری خواهدرسید.
ماده 35-بمنظورجذب نیروهای لایق وصالح برای تصدی امورمختلف قضایی واحدی زیرنظرشوری بنام واحدجذب نیروتشکیل میگردد،مسئول واعضای این واحدراشوری تعیین میکند.
اموراداری واجرایی
فصل سوم
ماده 36-برای انجام وظایف ذیل دبیرخانه شوری تشکیل میگردد:
1-تنظیم اموراداری شوری وکمیسیونها.
2-دریافت نامه هاوگزارشات وپرونده هاوارجاع آنهابه کمیسیونهای مربوطه .
3-تهیه مدارک واسنادوسایرامورلازم جهت کارشوری وکمیسیونها.
4-آماده کردن گزارشهای کمیسیونهاجهت ارائه به رئیس شوری تادر دستورکارقراردهد.
5-حفظ ونگهداری مدارک واسنادمذاکرات جلسات رسمی شوری وکمیسیونها وسایراسنادمربوطه .
6-ابلاغ مصوبات وتصمیمات شوری .
7-دعوت ازمقامات ،سازمانهای دولتی وغیردولتی ،برای شرکت درجلسات شوری پس ازتصویب شوری .
8-ایجادکلیه ارتباطات لازم بین شوری وسایرارگانهاوشخصیتها..... ماده 37-برای حفظ انتظام وامنیت محل کارشوری وفضای اطراف ساختمان فردی صالح ولایق زیرنظررئیس شوری وباانتصاب وی انجام وظیفه مینماید.
ماده 38-حمل هرنوع سلاح برای کسانی که واردساختمان شوری میشوند باستثناءمامورین انتظامی مستقردرداخل ساختمان ممنوع است .
ماده 39-هرگونه اصلاح ویاتغییردرآئین نامه بایدبصورت طرح وبا امضاءحداقل دونفردرجلسه مطرح وطبق ماده 26عمل شود.
درششمین جلسه ازدوره دوم شورایعالی قضایی روزشنبه 19/5/1364 در39ماده وچهارتبصره بتصویب رسید.
رئیس شورایعالی قضایی -موسوی اردبیلی
قانون اصلاح قانون تعیین حقوق ماهانه پرسنلی که به ترفیع درجه نائل میشوند ماده واحده -ازتاریخ تصویب این قانون مجموع حقوق ومزایای ماهانه پرسنلی که بعلت ابرازرشادت درعملیات جنگی ویاشایستگی درامورخدمتی ویابسبب طی مراحل تحصیلی لازم به ترفیع درجه نائل شده ویامیشوند درهیچ موردی نبایدازمجموع حقوق ومزایای ماهانه آنان دردرجه کمترباشد.
درصورتیکه مبلغ مجموع حقوق ومزایای پرسنل پس ازترفیع ،ازمجموع حقوق ومزایایی که دردرجه قبلی دریافت میداشته اندکمترباشدمابه التفاوت بابت تطبیق حقوق ومزایاتازمانی که مبلغ حقوق ومزایای اینگونه پرسنل باجمع مبلغ حقوق ومزایایی که قبل ازترفیع دریافت میکرده اند، برابریاازآن بیشترنشده باشدپرداخت خواهدشد.تفاوت تطبیق فوق مشمول کسوربازنشستگی است وازهرلحاظ جزءحقوق پرسنل محسوب میشود.
تبصره -هرگاه پرسنل درآخرین درجه ای که برابرمقررات مربوط بوی تعلق میگیردبشهادت نایل شده واعطای درجه بالاترممکن نباشدویامجموع حقوق ومزایای مستمردرجه اعطایی کمترویامعادل مجموع حقوق ومزایای مستمردرجه قبلی شهیدباشددراین مواردحقوق مستمری عائله تحت تکفل عبارت خواهدبود،ازاصل وبیست درصدحقوق درجه قبلی شهیدباضافه مزایای مستمردرجه قبلی یااعطایی وحق بیمه هرکدام که بیشترباشد.
قانون فوق مشتمل برماده واحده ویک تبصره درجلسه روزیکشنبه بیست و چهارم شهریورماه یکهزاروسیصدوشصت وچهارمجلس شورای اسلامی تصویب ودرتاریخ 28/6/1364به تاییدشورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی -اکبرهاشمی
نوع : آیین نامه
شماره انتشار : 11830
تاریخ تصویب : 1364/05/19
تاریخ ابلاغ : 1364/07/18
دستگاه اجرایی :
موضوع :
منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)
آئین نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی اگر شاکی در مقام احقاق حق ورفع ظلم ازخودعلیه کسی شکایت کندوعملی یاامری راصریحاباونسبت بدهدکه قانوناجرم است ولی نتواندصحت این اسناد راباثبات برساندبعنوان مفتری قابل تعقیب ومجازات نیست