قانون اصلاح قانون دیوان محاسبات کشور مصوب 1361 11 11 مجلس شورای اسلامی والحاق یک ماده به آن

قانون-اصلاح-قانون-دیوان-محاسبات-کشور-مصوب-1361-11-11-مجلس-شورای-اسلامی-والحاق-یک-ماده-به-آن

قانون اصلاح قانون دیوان محاسبات کشور مصوب 1361 11 11 مجلس شورای اسلامی والحاق یک ماده به آن


ماده 1 - بند "ج " ماده 1 قانون دیوان محاسبات کشور به صورت زیر اصلاح می گردد:
ج - تهیه و تدوین گزارش تفریغ بودجه به انضمام نظرات خود و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی .
ماده 2 - تبصره زیر به ماده 9 الحاق می گردد:
تبصره - دیوان محاسبات کشور از لحاظ مقررات مالی تابع آیین نامه خاصی خواهد بود که ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب این اصلاحیه تهیه و با رعایت اصل 74 قانون اساسی جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم می گردد.
ماده 3 - ماده 12 قانون به شرح ذیل اصلاح و تبصره آن حذف می گردد:
ماده 12 - دیوان محاسبات کشور دارای یک دادسرا و حداقل سه و حداکثر هفت
هیات مستشاری می باشد. هر هیات مرکب از سه مستشار است که یکی از آنها رئیس هیات خواهد بود.
ماده 4 - بندهای "الف " و "ج " ماده 15 به شرح ذیل اصلاح می گردد:
الف - چهار معاون
ج - تعداد کافی حسابرس و کارشناس .
ماده 5 - ماده 16 قانون به صورت زیر اصلاح و دو تبصره به شرح ذیل به آن اضافه می شود:
ماده 16 - انتخاب هیات های مستشاری از طریق زیر به عمل می آید:
رئیس دیوان محاسبات کشور پس از دریافت حکم حداقل اسامی پانزده نفر از افراد امین و متدین و کاردان را حتی الامکان از میان افراد واجد شرایط دیوان محاسبات کشور به کمیسیون دیوان محاسبات ، بودجه و امور مالی مجلس پیشنهاد خواهد نمود. کمیسیون از بین افراد مذکور حداقل 9 نفر را به عنوان اعضای اصلی هیات مستشاری و سه نفر را به عنوان اعضای جانشین انتخاب و به رئیس دیوان محاسبات کشور معرفی خواهد کرد.
تبصره 1 - افزایش تعداد هیات های مستشاری ، تعیین روسای هیاتها و صدور حکم مستشاران از وظایف رئیس دیوان محاسبات کشور می باشد.
تبصره 2 - در صورت نیاز به افزایش هیات های مستشاری رئیس دیوان محاسبات کشور به ازای هر هیات پنج نفر را که واجد شرایط مذکور در این ماده باشند، به کمیسیون دیوان محاسبات ، بودجه و امور مالی مجلس معرفی خواهد نمود.
کمیسیون از میان افراد پیشنهادی سه نفر را به عنوان عضو اصلی هیات مستشاری و یک نفر را به عنوان عضو جانشین انتخاب و به رئیس دیوان محاسبات کشور معرفی خواهد کرد.
ماده 6 - ماده 17 قانون حذف می شود.
ماده 7 - تبصره های ذیل به عنوان تبصره های 1 و 2 و 3 به ماده 21 اضافه می گردد:
تبصره 1 - هر گاه در مواعد مقرر حساب ماهانه یا سالانه و صورت های مالی و هر نوع سند و یا مدرک مورد نیاز در اختیار دیوان محاسبات کشور قرار نگیرد، دادستان دیوان محاسبات کشور موظف است به محض اعلام ، علیه مسئول یا مسئولین امر دادخواست تنظیم و جهت طرح در هیات های مستشاری به رئیس دیوان محاسبات کشور ارسال نماید.
تبصره 2 - دادستان دیوان محاسبات کشور موظف است به مورد کسری ابوابجمعی مسئولین و موارد مذکور در ماده 23 این قانون و همچنین سایر مواردی که رسیدگی به آنها در صلاحیت دیوان محاسبات کشور می باشد، رسیدگی و پس از تکمیل پرونده با صدور دادخواست مراتب را جهت طرح در هیات های مستشاری به رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام دارد.
تبصره 3 - رئیس دیوان محاسبات کشور مکلف است حداکثر ظرف ده روز دادخواست دادستان را به هیات های مذکور ارجاع دهد.
ماده 8 - صدر ماده 23 و بند "ه " آن به صورت زیر اصلاح و بند "ی " به صورت زیر به آن اضافه و تبصره آن به شرح ذیل به سه تبصره تغییر می یابد:
ماده 23 - هیاتهای مستشاری علاوه بر موارد مذکور در این قانون به موارد زیر نیز رسیدگی و انشا رای می نمایند:
ه - سو استفاده ، غفلت و تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی و یا هر خرج یا تصمیم نادرست که باعث اتلاف یا تضییع بیت المال شود.
ی - رسیدگی و صدور رای نسبت به گزارش های حسابرسی و گواهی حساب های صادره توسط دیوان محاسبات کشور.
تبصره 1 - هیاتها در صورت احراز وقوع تخلف ضمن صدور رای نسبت به ضرر و زیان وارده متخلفین را حسب مورد به مجازات های اداری ذیل محکوم می نمایند:
الف - توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی .
ب - کسر حقوق و مزایا حداکثر یک سوم از یک ماه تا یک سال .
ج - انفصال موقت از یک ماه تا یک سال .
د - اخراج از محل خدمت .
ه - انفصال دائم از خدمات دولتی .
تبصره 2 - هیاتها در صورت احراز وقوع جرم ضمن اعلام رای نسبت به ضرر و زیان وارده ، پرونده را از طریق دادسرای دیوان محاسبات کشور برای تعقیب به مراجع قضایی ارسال خواهد داشت .
تبصره 3 - آرای هیات های مستشاری در موارد بندهای "الف " و "ب " و "ج " تبصره 1 این ماده قطعی و لازم الاجراست و در مورد بندهای "د" و "ه " در مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ در هیاتی مرکب از سه نفر از مستشاران که در پرونده مطروحه سابقه رای نداشت باشند با تعیین رئیس دیوان محاسبات کشور قابل تجدید نظر می باشد.
ماده 9 - ماده 30 به شکل زیر اصلاح و تبصره های ذیل به عنوان تبصره های 1 و 2 به آن اضافه می گردند:
ماده 30 - رسیدگی به پرونده ها در هیات های مستشاری و محکمه تجدید نظر تابع تشریفات آیین دادرسی نبوده و هیات های مستشاری و یا حاکم شرع از طریق دیوان محاسبات کشور دستور تعیین وقت رسیدگی خواهند داد. دفتر بلافاصله به هر نحوی که ابلاغ وقت ممکن باشد، وقت رسیدگی را به اطلاع اشخاصی که حضور آنان در جلسه رسیدگی لازم است ، می رساند. هیات و یا محکمه پس از استماع نظر دادستان و یا نماینده او مبادرت به صدور رای و یا حکم می نماید. ابلاغ آرای هیات های مستشاری و محکمه تجدید نظر نیز بلافاصله به ترتیب فوق انجام
می گیرد. عدم حضور اشخاص ذیربط پس از ابلاغ وقت مانع رسیدگی نخواهد بود.
تبصره 1 - در صورتی که ابلاغ وقت به وسیله دفتر دیوان محاسبات کشور میسر نباشد، ضابطین دادگستری سراسر کشور مکلف به ابلاغ اوراق دفتر مذکور می باشند.
تبصره 2 - ابلاغ آرای هیات های مستشاری و محکمه تجدید نظر نیز بلافاصله به ترتیب فوق انجام می گیرد.
ماده 10 - ماده 35 قانون به شرح ذیل اصلاح می گردد:
ماده 35 - دادسرای دیوان محاسبات کشور می تواند درخواست تامین خواسته و یا محکوم به را از محکمه تجدید نظر بنماید. محکمه مذکور در صورتی که دلایل درخواست تامین را کافی بداند، قرار مقتضی صادر می نماید. قرار مذکور طبق مقررات اجرایی مربوط به احکام تامین خواسته قابل اجرا می باشد.
ماده 11 - ماده 36 قانون و تبصره آن به شرح ذیل اصلاح می شود:
ماده 36 - هیات عمومی با حضور حداقل سه چهارم از مستشاران اصلی دیوان
محاسبات کشور با دعوت و به ریاست رئیس دیوان محاسبات کشور برای رسیدگی به موارد زیر تشکیل می شود. تصمیمات هیات با رای اکثریت مطلق حاضرین در جلسه معتبر است .
الف - ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در انجام وظایف هیات های مستشاری ب - صدور رای در خصوص تفریغ بودجه و گزارش نهایی آن .
ج - سایر مواردی که رئیس دیوان محاسبات کشور تشکیل هیات عمومی را لازم بداند.
تبصره - تاریخ جلسات هیات عمومی و دستور جلسه به دادستان دیوان محاسبات کشور اعلام می شود و دادستان مکلف به حضور در این جلسه بوده و دارای حق رای می باشد.
ماده 12 - ماده 37 قانون به صورت زیر اصلاح می شود:
ماده 37 - تخلفات اعضای هیات های مستشاری با اعلام رئیس دیوان محاسبات کشور در کمیسیون دیوان محاسبات ، بودجه و امور مالی مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار می گیرد. دستورالعمل اجرایی این ماده توسط کمیسیون دیوان محاسبات مجلس تصویب خواهد شد.
ماده 13 - تبصره زیر به ماده 39 اضافه می شود:
تبصره - مدت و نحوه نگهداری ، حفظ اسناد، دفاتر صورت حساب های مالی و مدارک مزبور که توسط دستگاهها به دیوان محاسبات کشور ارسال می شود و یا مدارکی که توسط دیوان محاسبات کشور تهیه می گردد، به صورت عین و همچنین طرز تبدیل آنها به عکس یا فیلم یا میکروفیلم و یا میکروفیش یا نظایر آن و همچنین طریقه محو اسناد و مدارک مزبور به موجب دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد رئیس دیوان محاسبات کشور به تصویب کمیسیون دیوان محاسبات ، بودجه و امور مالی مجلس شورای اسلامی خواهد رسید. اسناد تبدیلی به نحو فوق در حکم اسناد اصلی است .
ماده 14 - مواد 38 و 43 قانون دیوان محاسبات و ماده واحده اصلاحیه قانون مزبور و تبصره ها و بندهای آن مصوب سوم خرداد 1363 مجلس شورای اسلامی لغو می گردد.
ماده 15 - این ماده به عنوان ماده 47 به قانون دیوان محاسبات ملحق می گردد:
ماده 47 - ادامه عضویت دیوان محاسبات کشور جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی موسسات عالی حسابرسی (اینتوسای ) و سازمان آسیایی موسسات عالی حسابرسی (آسوسای ) بلامانع می باشد.
قانون فوق مشتمل بر پانزده ماده و سیزده تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیستم مرداد ماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 27/5/1370 به تایید شورای نگهبان رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی




نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1370/05/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.