آئین نامه اجرائی تبصره (30) قانون بودجه سال 1374 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(30)-قانون-بودجه-سال-1374-کل-کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (30) قانون بودجه سال 1374 کل کشور


شماره 1148 / ت 14953 ه 6 /2/ 1374

وزارت کشور ـ ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور ـ سازمان برنامه و بودجه
هیئت وزیران در جلسه مورخ 3/2/1374 بنا به پیشنهاد مشترک نماینده ویژه رییس جمهور در اداره مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور و به استناد تبصره (30 ) قانون بودجه سال 1374 کل کشور آیین نامه اجرایی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1 ـ اجازه داده می شود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده کشور منظور در قانون بودجه سال 1374 کل کشور به شرح زیرپس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه ( مرکز یا استان مورد ) و در چارچوب ضوابط این آیین نامه به مصرف برسد :
الف ـ مبلغ دویست و بیست و دو میلیارد و پانصد میلیون ( 222500000000) ریال اعتبارات عمرانی استانی طرحها و پروژه های بازسازی مناطق جنگزده منظور در جدول جداگانه پیوست قانون بودجه سال 1374 کل کشور ( مطابق جدول پیوست این آیین نامه ) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی و تایید ستاد بازسازی استان ذیربط برای شهر ها و روستاها یدر حال بازسازی تعیین می شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف برسد .
ب ـ مبلغ یکصد و بیست و پنج میلیارد ( 125000000000 ) ریال اعتبار عمرانی پروژه های مربوطه به طرحهای عمرانی ملی باز سازی مناطق جنگزده منظور در جدول جداگانه پیوست قانون بودجه سال 1374 کل کشور ( مطابق جدول پیوست این آیین نامه ) حسب فصل و بنا به پیشنهاد دستگاه اجرایی ذیربط و تایید ستاد مرکزی بازسازی تعیین می شود تا پایان از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان ( حسب مورد ) به مصرف برسد .
ج ـ مبلغ سیصد و چهل میلیارد (340000000000 ) ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف 503041 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1374 کل کشور جهت تامین خسارات آسیب دیدگان از جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده اند و تا تاریخ تصویب قانون بودجه سال جار یدارای پرونده می باشند . و همچنین تامین خسارات وارده به اشخاص ناشی از موارد فوق و هزینه آماده سازی محل اسکان مهاجران و تامین تفاوت تسهیلات اعطایی در این خصوص قابل مصرف خواهد بود .
تبصره 1 ـ اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی کشور و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون محاسبات عمومی کشور و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند ـ مصوب 1364 ـ و در چارچوب ضوابط این آیین نامه هزینه می شود .
تبصره 2 ـ اسامی شهرستانهای مناطق جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است :
1 ـ شهرستانهای آبادان
2 ـ شهرستان خرمشهر
3 ـ شهرستان دشت آزادگان
3 ـ روستاهای غرب کرخه از شهرستان شوش
5 ـ روستاهای دارخوین
6 ـ شهرستان مهران
7 ـ شهرستان دهلران
8 ـ شهرستان قصر شیرین
9 ـ شهر ستان گیلان غرب
10 ـ شهرستان سر پل ذهاب
11 ـ روستاهای شهرستان جوان رود و بخش ثلاث بابا جانی
12 ـ روستاهای شهرستان پاوه و شهر نوسود
13 ـ شهرستان بانه
14 ـ شهرستان مریوان
تبصره ـ تامین اعتبار برای طرحها و پروژه های نیمه تمام بازسازی و پرداخت خسارتهای مردمی مناطق آسیب دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در تبصره فوق ونیز نقاط یا پروژه هایی از مناطق جنگزده قبلی یا مناطق آسیب دیده از جنگ که نیاز به بازسازی دارند پس از تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مشمول این آیین نامه می باشند .
تبصره 4 ـ واحدهایی که در مناطق ممنوعه قرار گرفته و مالکان آنها به دلیل معارض نظامی تا تاریخ بودجه سال 1374 کل کشور قادر به تشکیل پرونده نشده اند ، بعد از تایید شورای تامین استان مبنی بر اینکه روستا یا منطقه ای که واحد مذکور در آن قرار گرفته و تا زمان تصویب قانون و بعد از آن جزو مناطق ممنوعه بوده و به همین دلیل تشکیل پرونده داده نشده و برآورده خسارت نگردیده اند در صورت آزاد شدن محل برای بازسازی ، تامین خسارت مهاجران خسارت دیده مذکور مشمول کمک های پیش بینی شده در این آیین نامه خواهد بود .
ماده 2 ـ مراحل مبادله موافقتنامه ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آیین نامه به شرح زیر انجام می شود :
1 ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی ملی و استانی موظفند طبق ( الف و ب ) تبصره (30 ) قانون بودجه سال 1374 کل کشور بلافاصله پس از ابلاغ قانون بودجه سال جاری و این آیین نامه و تایید ستاد مرکزی بازسازی استان ( حسب مورد ) نسبت به مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه های مربوط ، با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان اقدام نمایند . ستادهای بازسازی و دستگاههای اجرایی و سازمان برنامه و بودجه موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه های بازسازی حداکثر تا نیمه خرداد ماه سال 1374 انجام شود .
2 ـ به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژه ها و هزینه نمودن اعتبارات حسب اولویتهای مناطق جنگزده در حال بازسازی ، مفاد موافقتنامه طرحها و پروژه های ملی بین دستگاههای اجرایی و سازمان برنامه و بودجه و همچنین پیشنهاد تخصیص اعتبار طرحهای فوق الذکر منوط به تایید ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور خواهد بود .
3 ـ کل اعتبارات تبصره (30 ) قانون بودجه سال 1374 کل کشور تخصیص یافته تلقی شده و کمیته تخصیص اعتبار و مرکز و استانها موظفند ، تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق جنگزده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود . با توجه به ضرورت بازگشت مهاجران قبل از آغاز سال تحصیلی 1374 ، حداقل بیست و پنج درصد ( 25 %) کل کشور اعتبارات طرحها بازسازی ( ملی و استانی ) با تامین خسارتهای مردمی تخصیص داده خواهد شد .
4 ـ سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقتنامه ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می نماید . رونوشت کلیه موافقتنامه ها از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی بازسازی مناطق جنگزده یا ستاد بازسازی استان ارسال خواهد شد و به استناد بند ( الف ) و (ب ) تبصره (30 ) قانون بودجه سال 1374 کل کشور مفاد موافقتنامه بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی ذیربط نباید مغایر تایید ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد بازسازی استان ( حسب مورد ) باشد.
5 ـ جابجایی بین طرحهای بازسازی پس از موافقت ستاد مرکزی بازسازی یا استان (حسب مورد ) طبق مفاد تبصره (18 ) قانن بودجه سال 1373 انجام خواهد شد .
ماده 3 ـ ذی حساب مربوط مجاز است در صورت لزوم و براساس در خواست دستگاه ذیربط جهت تهیه و تامین مصالح ساختمانی ، تجهیزات و ماشین آلات طرحها و پروژه های موضوع این آیین نامه وجوه مورد نیاز را ( که موافقتنامه مربوط نیز درج شده است ) به حساب کارخانه ها یا شرکتهای دولتی طرف قرارداد واریز نماید .
تبصره ـ مقصود از دستگاهی است که اعتبار آن کسر می گردد .
ماده 4 ـ ضوابط و دستورالعملهای پرداخت خسارت وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی ( موضوع ماده 1 این آیین نامه ) و اقدامات لازم برای مهاجران از قبیل پرداخت وام ، تامین و تحویل زمین ، نحوه توزیع هزینه آماده سازی محل اسکان مهاجرین در مناطق مختلف جنگزده کشور و تامین تفاوت تسهیلات اعطایی به مهاجرین و اشتغال و اسکان همچنین هزینه های جاری ، جانبی و پرسنلی برای اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده و سایر موارد توسط نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده و سایر موارد توسط نماینده ویژه جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی جنگزده کشور ابلاغ می شودو این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجرا می باشد .
تبصره ـ سهم قطعی هر استان برای تامین خسارات آسیب دیدگان از جنگ توسط نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط توسط ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده یا بنیاد مسکن استان ذیربط به خسارت دیدگان پرداخت شود.
ماده 5 ـ وجوه لازم برای پرداخت هزینه های طرحها و پروژه های موضوع این آیین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آیین نامه بر اساس در خواست وجه ذی حساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد .
تبصره 1 ـ در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب ، وظیفه ذی حساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسوول امور دستگاه و در مورد اعتبارات استانی مسوول امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط ( که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع اینآیین نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می شود ) با رعایت مقررات این آیین نامه انجام خواهد شد .
تبصره 2 ـ سهم اعتباری هریک از دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب توسط مسوول امور مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان در خواست و به حساب بانکی موضوع این ماده واریز می شود . وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس در خواستهای مسوول امور مالی و گواهی های بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب در یافتی نمایندگی خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذی حساب ، منظور خواهد شد .
ماده 6 ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانی ( مجری طرحهای موضوع این آیین نامه ) موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده (را در مورد وجوه دریافتی ) به صورت ماهیانه تهیه و پس از تایید ذی حساب مربوط ( در مورد هزینه ها) برای نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند.
ماده 7 ـ مسوولیت تشخیص تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف او و مسوولیت تامین اعتبار و اعمال نظارت و پرداخت (طبق مقررات و قوانین مربوط) حسب مورد بر عهده ذی حساب یا مسوول امور مالی دستگاه می باشد.
ماده 8 ـ در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت داشته باشد ذی حساب یا مسوول امور مالی هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثر تا بیست و پنج درصد (25%) اعتبار مربوط به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او به عنوان تنخواه گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز نماید، پرداختهای بعدی در قبال ارائه سند هزینه مجاز خواهد بود . به هر حال ذیحسابهای مرکز یا استانها حق پرداخت هیچگونه وجهی که در موافقتنامه قید نگردیده یا افزون بر ارقام مندرج در موافقتنامه باشد تحت هیچ عنوان ندارند و در صورت پرداخت ، ذیحساب مسوول می باشد.
ماده 9 ـ دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان بیست و پنج درصد(25%) مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی و یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسوولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده 10ـ اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند(و)قانون هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستندـ مصوب 1364ـ و مقررات این آیین نامه پس از تنظیم و گواهی مسوولین مربوط با امضای مشترک بالاترین مقام اجرایی یا مقام مجاز از طرف او و ذی حساب یا مسوول امور مالی دستگاه و به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی هستند:
1 ـ تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تامین کالا از قبل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت و موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آنها هیچ گونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند . تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
2 ـ در مورد خریدهای داخلی ، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند (1) این ماده و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
3 ـ در مورد خریدهای خارجی اعلامیه بانک در موارد جزیی صورت حساب فروشنده مدارک ترخیص کالا و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
4 ـ در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا موضوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع .
5 ـ در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می شود ، قرارداد مربوط و تایید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او .
تبصره ـ مسوول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می توانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده را که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام می شود به صورت کلی یا جزیی به مسوول امور مالی استان مربوط تفویض نمایند.
ماده 11 ـ خرید هر گونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آیین نامه تابع مقررات مربوط به قانون بودجه سال 1374 کل کشور خواهد بود.
ماده 12 ـ آن قسمت از اموال تاسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرایی امر بازسازی ابنیه و تاسیسات موضوع تبصره (30) قانون بودجه سال 1374 کل کشور خریداری یا ایجاد می شوند اموال دولتی به شمار می روند و تمامی امکاناتی که از محل اعتبارات بازسازی شده است ، مشمول تبصره (31) قانون بودجه سال 1374 کل کشور بوده و بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره یادشده تعیین تکلیف می شوند.
ماده 13 ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مکلفند حساب اعتبار موضوع این آیین نامه را نگهداری و در مواردی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه نمایند. دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط رسیدگی خواهد کرد.
ماده 14 ـ تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات بازسازی مصوب بودجه سال مربوط بوجود آمده باشد با رعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است .
ماده 15 ـ هزینه های جاری ، پرسنلی و ستادی ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبار قابل پرداخت است .
ماده 16 ـ گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آیین نامه هر سه ماه یک بار توسط دستگاههای اجرایی ذیربط استانی و ملی به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد شد . دستگاههای اجرایی ملی نیز گزارش عملکرد طرحهای بازسازی مربوط به خود را هر سه ماه یک بار به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد نمود .
ماده 17 ـ پنج نفر از نمایندگان شهر های جنگزده شامل خوزستان سه نفر استان ایلام یک نفر و استان کرمانشاه یک نفر با تصویب و معرفی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر اجرای مفاد تبصره (30) قانون بودجه سال جاری و به دعوت ستاد مرکزی بازسازی یا ستاد نوسازی استان ( حسب مورد ) در جلسات بازسازی شرکت خواهند نمود .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 14610

تاریخ تصویب : 1374/02/03

تاریخ ابلاغ : 1374/02/13

دستگاه اجرایی : وزارت كشور - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.