ضوابط و دستورالعمل های اصلاحی نحوه پرداخت خسارتها مردمی مناطق جنگ زده در سال 1374

ضوابط-و-دستورالعمل-های-اصلاحی-نحوه-پرداخت-خسارتها-مردمی-مناطق-جنگ-زده-در-سال-1374

ضوابط و دستورالعمل های اصلاحی نحوه پرداخت خسارتها مردمی مناطق جنگ زده در سال 1374

شماره 2429 3/3/1374

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه ـ ستاد مرکزی باز سازی و نوسازی جنگ زده کشور
تصمیم نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوطه به باز سازی مناطق جنگ زده که براساس اصل 127 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تصویب نامه شماره 71512 /231 ت هـ مورخ 22/6/1369 به عنوان تصمیم هیات وزیران اتخاذ شده است به شرح زیر جهت
اجرا ابلاغ می گردد :
به استناد تبصره 30 قانون بودجه سال 1374 کل کشور و ماده 4 آیین نامه اجرایی تبصره مذکور ( موضوع مصوبه شماره 1148 /ت 14953 هـ مورخ 6/2/1374 هیات وزیران ) به پیوست مجموعه ضوابط و دستورالعمل های اصلاحی نحوه پرداخت خسارتهای مردمی مناطق جنگ زده در سال 1374 شامل :
الف : نحوه پرداخت خسارات اماکن مسکونی ، صنعتی ، خدماتی و تولیدی مردمی .
ب ـ نحوه پرداخت خسارات امور کشاورزی ؛ دامی و نخیلات .
ج ـ نحوه پرداخت خسارات و مساعدت به منظور تامین لوازم خانگی .
د ـ نحوه کمک و پرداخت خسارات به مالکین شناورهای آسیب دیده .
جهت اطلاع و اقدام مقتضی ارسال می گردد . لازم به ذکر است که صرفاً واحدها یا اشخاصی ( اعم از حقیقی ) مشمول استفاده از این مساعدت ها می گردند . که تا زمان تصویب قانون بودجه سال 1374 تشکیل پرونده داده باشند ( به استثنا افرادی که واحدهای آنان در مناطق ممنوعه قرار دارد ) در کلیه اعتبارات تسهیلاتی این دستور العمل ها جانبازان ، خانواده شهدا و آزادگان دارای اولویت می باشند .
بدیهی است دستورالعمل های قبلی ستاد مرکزی بازسازی در این مورد ملغی بوده و ذیحسابان اعتبارات بازسازی براساس دستورالعمل های جدید بر نحوه هزینه اعتبارات بازسازی نظارت و اسناد هزینه را بررسی و تایید خواهند کرد .
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی
الف ـ دستورالعمل نحوه پرداخت خسارات اماکن مسکونی ، صنعتی ، خدماتی و تولیدی مردمی
کلیات :
مسئولیت تامین و پرداخت کمک بلاعوض در مورد اماکن مسکونی ، صنعتی ، خدماتی و تولیدی که در جریان جنگ تحمیلی یا عملکرد ضد انقلاب در استانهای جنگ زده دچار خسارت گردیده اند با ستادهای بازسازی و نوسازی و بنیاد مسکن استانهای جنگ زده خواهد بود تا براساس ضوابط و مقررات زیر اقدام گردد:
نحوه پرداخت کمکهای بلاعوض ساختمانی مردمی :
ماده 1 ـ تشکیل پرونده برای پرداخت کمک بلاعوض جهت بازسازی و نوسازی اماکن مسکونی ، صنفی ، خدماتی و تولیدی الزاماً با حضور مالک ( نماینده و یا وکیل مالک ) و نماینده و یا وکیل ورثه به همراه اسناد مالکیت و یا مدارک قابل قبول ستاد بازسازی و نوسازی استان و سایر مدارک مورد نیاز امکان پذیر خواهد بود .
تبصره ـ بازسازی و نوسازی واحدهای صنفی ، خدماتی و تولیدی با ارایه جواز کسب و یا مدارک مورد قبول ستاد بازسازی و نوسازی استان با حضور ذینفع قابل اجراست .
ماده 2 ـ بازسازی و نوسازی واحدهای خسارت دیده راساً توسط مالک ورثه یا نمایندگان و وکلای ایشان صورت می گیرد .
تبصره ـ علیرغم اینکه ساخت واحدهای مسکونی خسارت دیده توسط مالکین انجام می شود در موارد زیر و در صورت در خواست مالک با تشخیص ستاد بازسازی و نوسازی استان راساً یا توسط اجرایی استانی و پیمانکاران واجد الشرایط ، پروژه واحد مسکونی را انجام خواهد داد.
الف ـ واحدهای مسکونی افراد ناتوان ، معلول ، بی سرپرست و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( قدس سره )
ب ـ واحدهای مسکونی پدر ، مادر ، همسر و فرزندان شهدا ، مفقودین ، آزادگان و اسرا
ج ـ واحدهای مسکونی جانبازان از 25% به بالا .
د ـ موارد خاص به تشخیص ستاد بازسازی استان و تایید مسئول بازسازی استان .
ماده 3 ) تهیه نقشه و پروانه ساختمانی توسط مالک و یا مجری طرح براساس ضوابط شهرداری صورت می گیرد .
ماده 4 ـ ستاد بازسازی و نوسازی استان موظف است علاوه بر نظارت بر پیشرفت فیزیکی کار تمهیدات لازم را برای حسن انجام کار فراهم نماید
تبصره (1) آوار برداری و حمل نخاله ها ساختمانی و آماده سازی زمین برای شروع بازسازی توسط ستاد بازسازی استان صورت گرفته و از خسارت دیدگان و جهی دریافت نمی شود وجه این عملیات از محل اعتبارت بازسازی تامین می شود . ضمنا کلیه ساختمانهائیکه به تشخیص کارشناسان شهرداری و ستاد بازسازی از حیز انتفاع ساقط و ممکن است باعث بروز خسارات جانی و مالی یا بهداشتی برای شهروندان گردند یک ماه بعد از ابلاغ شهرداری به مالکین و در صورت عدم مراجعه آنها جهت بازسازی یا رفع خطر ، توسط شهرداری محل آوار برداری و رفع خطر گردیده و نهادهای ذیربط موظف به همکاری هستند .
تبصره (2) بابت هزینه پروانه ساختمانی ، وصل مجدد انشعاب آب و برق واحدهای مسکونی و تجاری آسیب دیده از جنگ هیچگونه و جهی دریافت نمی گردد .هزینه های مربوط به این عملیات بعد از برآورد دقیق و اعلام به ستاد بازسازی استان و بعد از طرح و تصویب و تبادل موافقتنامه حسب مورد به شهرداری ، ادارات برق ، آب و یا سازمان مربوط از محل اعتبارات مربوط قابل پرداخت است .
بدیهی است در صورتیکه اعتبارات را مربوط به موارد مذکور توسط ستاد مرکزی بازسازی تامین و به دستگاههای مربوط پرداخت شود هیچگونه وجهی در این موارد توسط ستاد بازسازی استان پرداخت نخواهد شد .
تبصره (3) در موارد واحدهای جدید الاحداث که قبلاً وجوه نداشته اند طبق ضوابط سازمانها ذیربط هزینه صدور پروانه ساختمانی ، انشعاب آب و برق از مالک دریافت می گردد .
تبصره (4 ) هزینه صدور پروانه ساختمانی واحدهای تجاری آسیب دیده از جنگ تا سطح زیر بنای قبل از جنگ ( حداکثر تا سقف 50 متر مربع زیربنا ) و واحدهای مسکونی آسیب دیده تا سقف 120 متر مربع هزینه صدور پروانه ساختمانی برابر ضوابط توسط بازسازی پرداخت می گردد
تبصره (5) هزینه انشعاب آب و برق واحدهای مسکونی در روستاهای جنگ زده ( اعم از اینکه روستا اینگونه خدمات را داشته و یا نداشته باشد ) توسط ستاد بازسازی از اعتبارات بازسازی ( بعد از طرح و تصویب در ستاد بازسازی استان مبادله موافقتنامه مربوطه ) پرداخت می گردد و بایت این عملیات وجهی از روستاییان دریافت نمی شود .
ماده 5 ـ به استناد مفاد تبصره 30 قانون بودجه سال 1374 و بند ج ماده (1) آیین نامه اجرایی آن هزینه های آماده سازی محل اسکان مهاجرین به پیشنهاد ستاد بازسازی استان و تایید ستاد مرکزی بازسازی از محل اعتبارات خسارتهای مردمی استان مربوط قابل پرداخت است .
ماده 6 ـ ستاد بازسازی استان ، خسارت واحدهای مسکونی شهری تا مبلغ پنج میلیون ریال خسارت واحدهای مسکونی روستایی تا مبلغ سه میلیون ریال در یک قسط به صورت یکجا و در صورتی که خسارت برآورده شده بیش از مبالغ مذکور باشد مابه التفاوت آن را در قسط دوم ( تا سقف خسارت تعیین شده در چارچوب این دستور العمل ) پرداخت می نماید . ضمنا خسارت واحدهای تجاری بطور یکجا پرداخت خواهد شد .
تبصره ـ در صورتیکه مالک واحد مسکونی یا تجاری مایل به بازسازی واحد متعلق به خود در منطقه جنگ زده نباشد به تشخیص مسئول بازسازی محل و شرط ارایه تسویه حساب کامل از امور بازگشت و اشتغال مهاجرین یا در صورت زندگی در مجتمع های مهاجر نشین ، تخلیه و تحویل واحد مسکونی مورد استفاده خود یا شرکت در طرح واگذاری واحد مسکونی تحت تصرف خود و سپردن تعهد کتبی مبنی بر نداشتن هرگونه ادعای بعدی در رابطه با بازسازی واحد جایگزین شده اعم از دریافت وام ، هزینه پروانه ساختمانی ، و غیره ، کل خسارت برآورده شده در یک قسط پرداخت و بطور کامل از تحت پوشش امور بازگشت و اشتغال مهاجرین خارج خواهد شد .
ماده 7ـ خسارت واحدهای شهری و روستایی که به دلیل مسایل و مشکلات امنیتی ، نظامی و فنی و عمرانی امکان ساخت در محل قبلی وجود ندارد به صورت یکجا پرداخت خواهد شد .
ماده 8 ـ چنانچه بازسازی و نوسازی واحدهای مربوط شامل توسعه باشد مابه التفاوت هزینه آن مالک تقبل می نماید .
تبصره ـ ستاد بازسازی استان افراد خسارت دیده را در صورت تمایل با توجه به تعیین سقف وام بازسازی مناطق جنگ زده به بانک عامل معرفی می نماید .
ماده 9 ـ اشخاصی که واحدهای مسکونی آنها بیش از یک بار مورد اصابت قرار گرفته باشد طبق مفاد این دستورالعمل خسارت آنها مجدداً توسط ستاد بازسازی و نوسازی استان پرداخت خواهد شد .
ماده 10 ـ برآورد خسارت واحدهای خسارت دیده بر مبنای مصالح ساختمانی مورد مصرف ساختمانی جدید در محل محاسبه می شود .
تبصره 1 ـ در مورد واحدهای خسارت دیده بازسازی شده که در مسیر اجرای طرحها بهسازی ، جامع ، تفصیلی و یا هادی و سایر طرحهای لازم الاجراء شهرها و روستاهای جنگ زده قرار گرفته در صورتیکه اجرای آن از وظایف شهرداری باشد و ضرورتا می بایستی تخریب و به تملک دولت در آیند خسارتهای عرصه و اعیانی براساس قیمت کارشناسی پس از تایید ستاد مرکزی بازسازی از محل اعتبارات خسارات مردمی استان پرداخت گردد در غیر این صورت فقط بها زمین براساس قیمت کارشناسی بوده و خسارتهای اعیانی براساس سقف مندرج در این دستورالعمل ها پرداخت می شود . بها زمین نیز براساس قیمت کارشناسی از محل اعتبارات بازسازی پرداخت می گردد .
بدیهی است در صورتی که به دلیل محدودیت اعتبارات پرداخت بهاء زمین مقدور نباشد یا فرد خسارت دیده به جای بهاء زمین ، متقاضی دریافت زمین آماده سازی شده باشد یک قطعه زمین آماده سازی شده در صورت موجود بودن به نامبرده تحویل خواهد شد . بهرحال ضرورت این گونه موارد بایستی به تایید ستاد بازسازی استان برسد .
تبصره 2 ـ در مورد واحدهای مسکونی ، تجاری و املاک موضوع تبصره 1 ماده 9 این دستورالعمل که در طرح قرار گرفته و فاقد سند یا اشتراک آب و برق هستند نیز کمیسیون موضوع ماده قانون نحوه صدور اسناد مالکیت بررسی و در صورت تایید کمیسیون مذکور براساس تبصره 1 ماده 9 این دستورالعمل اقدام نمایند.
ماده 11 ـ کیفیت واحد بازسازی و نوسازی شده در حد متعارف واحدهای موجود در منطقه بوده و به معنای بازسازی و نوسازی کیفیت قبلی بنا نخواهد بود .
به عنوان مثال : چنانچه واحد مسکونی خشتی بوده است برآورد خسارت ریالی آنها نباید بر مبنای ساختمانی خشتی باشند بلکه برآورد ریالی براساس واحدهای متعارف موجود در منطقه می باشد .
ماده 12 ـ حداکثر سقف قابل پرداخت خسارت با احتساب سوبسید مصالح ساختمانی در بخش های ساختمانی بعد از کارشناسی و برآورد خسارت بر مینای فهرست بهاء سازمان برنامه و بودجه به شرح زیر است :
الف ـ واحدهای مسکونی شهری حداکثر مبلغ 5/8 میلیون ریال برای هر واحد مستقل ( درسطح یا ارتفاع ) براساس آخرین فهرست بهاء ابلاغی سازمان برنامه و بودجه .
ب ـ واحدهای مسکونی روستایی حداکثر 5/4 میلیون ریال .
ج ـ واحدهای صنفی و خدماتی شهری و روستایی حداکثر دو میلیون ریال برای هر واحد .
د ـ پرداخت اقساط تعهد شده سنوات قبل هتلها ، مسافرخانه ها ، جایگاههای پمپ بنزین ، حمایت های عمومی ، مراکز درمانی ، مراکز فرهنگی ، تربیتی و ورزشی غیر دولتی که دارای پرونده هستند ( بشرط بازسازی و تداوم کار ) بنحوی که حداکثر پرداختی آنها 100 میلیون ریال تجاوز ننمایند با تایید استاندار و در صورتی که از اعتبارات عمرانی استفاده نکرده باشند از محل خسارتهای مردمی استان پرداخت می گردد
هـ ـ حسینیه ها پس از تایید اوقاف حداکثر تا ده میلیون ریال .
و ـ واحد های خدماتی بزرگ که دارای زیر بنایی بیش از حد متعارف پرداخت خسارتها ( 2 میلیون ریال ) بوده اند شامل : ( رستورانها ، سالنهای غذا خوری ، کافه قنادیها ، نانوائی ها و گاراژها ، انبارهای بزرگ ) به ازاء هر15 متر دو میلیون ریال حداکثر تا سقف 20 میلیون ریال تامین خسارت می گردد و همچنین به منظور خرید و نصب تجهیزات منهدم شده نانوائی ها از سقف 3 میلیون ریال از محل خسارات مردمی استان قابل پرداخت است .
ز ـ ساختمان ها و تاسیسات واحد های تولیدی (کشاورزی ، دامی ، صنعتی ) حداکثر مبلغ شش میلیون ریال برای هر واحد .
ی ـ برای واحدهای خسارت دیده تولیدی بزرگ که تا زمان تصویب قانون بودجه سال جاری دارای پرونده بوده اند حداکثر تا سقف 100 میلیون ریال براساس پیشنهاد ستاد بازسازی استان و تصویب استاندار از محل اعتبارات بازسازی استان مربوط ، متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می گردد .
تبصره 1 ـ مبالغ موصوف در بند های ذیل ماده 11 این دستورالعمل در مورد مالکین واحدهایی که مصالح ساختمانی دریافت نکرده اند و چنانچه مالکین اینگونه واحد ها مصالح ساختمانی دریافت کرده باشند ، معادل مابه التفاوت قیمت مصالحی که تحویل گرفته اند ( براساس جداول پیوست ) از مبلغ قابل پرداخت به آنان کسر می گردد .
تبصره 2 ـ در صورت نیاز به وام ، ستاد بازسازی اینگونه افراد را به سیستم بانکی معرفی می نماید .
تبصره 3 ـ در صورتی که یک واحد دارای چند مالک بوده و هر کدام اسناد جداگانه در دست داشته باشند و نتوانند به صورت اشتراکی کارهای بازسازی را انجام دهند ستاد بازسازی می تواند برحسب سهم شراکت نسبت به تفکیک و ارزیابی خسارت وارده اقدام و سهم هر کدام از شرکاء را جداگانه پرداخت نماید .
تبصره 4 ـ در واحد هایی که دارای مالک و مستاجر باشد چنانچه مالک و مستاجر با هم تفاهم نمایند خسارت در وجه مالک یا مستاجر حسب توافق به عمل آمده پرداخت می گردد در غیر این صورت و در فاصله زمانی بازسازی مالک بایستی مسائل قانونی خود را با مستاجر حل نماید .
ماده 13 ـ پرداخت خسارت براساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان ستاد بازسازی و نوسازی و بر مبنای آخرین فهرست بها سامان برنامه و بودجه با اعمال ضرایب متعلقه در هر شهرستان حداکثر تا سقف مبالغ مندرج در ماده 11 صورت می گیرد .
ماده 14 ـ در صورتی که به دلایل مختلف از قبیل مسایل حقوقی ، ارث ، اختلاف و غیره واحدی توسط مالک بازسازی نگردد شهرداری محل برابر ضوابط خود تصمیمات لازم را اتخاذ می نماید .
ماده 15 ـ اولویت پرداخت کمکهای بلاعوض ساختمانی مردمی موضوع این دستور العمل و بازسازی واحدهای تجاری و مسکونی با مهاجرینی است که در مجتمع های مسکونی مهاجر نشین زندگی می کنند اسامی اینگونه افراد اوطان اصلی مهاجرین توسط امور بازگشت و اشتغال مهاجرین به ستاد های بازسازی و بنیاد مسکن در مناطق جنگ زده ارسال می گردد و این ستاد ها موظفند باز سازی واحدهای مسکونی و تجاری اینگونه افراد را در اولویت قرار دهند .
ماده 16 ـ با توجه به اینکه مهاجرینی که منازل آنان بازسازی گردیده یا خسارت خود را دریافت نموده و یا اینکه خسارات برآورده شده در دفترچه پس انداز از آنان واریز می گردد، تحت پوشش امور بازگشت و اشتغال مهاجرین خارج می شوند .
ستادهای بازسازی در مناطق جنگ زده موظفند آمار این گونه افراد را پانزده روز یک بار به ستاد مرکزی بازسازی ارسال نمایند . تا ضمن اعلام به افراد ذینفع در مجتمع های مهاجرین نشین اقدامات بعدی یه عمل می آید .
ماده 17 ـ ستاد بازسازی استانها موظفند همه ماه عملکرد خود در مورد پرداخت به خسارت دیدگان را به تفکیک هر شهر با مشخص نمودن تعداد نفرات دریافت کننده به نماینده ویژه رییس جمهور در بازرسان مناطق جنگزده کتبا گزارش نمایند .
این دستورالعمل در 17 ماده و 15 تبصره در جلسه مورخ 27/2/1374 ستاد مرکزی بازسازی به تصویب رسیده و کلیه دستورالعمل های مغایر با آن کان لم یکن تلقی می گردد .
1 ـ ما به التفاوت اقلام مصالح ساختمانی واحدهای مسکونی شهری
نوع مصالح به ریال
سیمان- 500000
تیرآهن -1100000
پروفیل - 300000
ورق - 100000
چتایی - 100000
لوله - 100000
شیشه - 100000
کاشی - 100000
لوازم برقی- 100000
جمع - 2500000 ریال
2 ـ ما به التفاوت اقلام مصالح ساختمانی واحدهای مسکونی روستا
نوع مصالح مابه التفاوت
سیمان - 300000
تیرآهن - 660000
پروفیل - 180000
ورق - 60000
چتائی- 60000
لوله - 60000
شیشه - 60000
کاشی - 60000
لوازم برقی و سایر - 60000
جمع - 1500000 ریال
3 ـ ما به التفاوت اقلام مصالح ساختمانی واحدهای تجاری
( شهری و روستایی )
نوع مصالح - مابه التفاوت
سیمان - 120000
تیرآهن - 260000
پروفیل - 70000
ورق - 30000
چتائی- 20000
جمع - 500000 ریال
ب ـ دستورالعمل نحوه استفاده از اعتبارات تامین خسارات امور کشاورزی دامی و نخیلات در مناطق جنگ زده
الف ـ کلیات مسئولیت تامین خسارات در امور کشاورزی ، دامی و نخلیات در استانها به عهده کمیته تامین کشاورزی و دامی خواهد بود تا براساس ضوابط زیر عمل نماید :
1 ـ در مرکز استانهای جنگ زده کمیته ای به نام کمیته تامین خسارت کشاورزی و دامی استان مرکب از نمایندگان تام الاختیار مسئول ستاد بازسازی و نوسازی استان و نمایندگان ادارات کل کشاورزی و جهاد سازندگی که از این پس اختصاراً کمیته استان نامیده می شود تشکیل کمیته یکی از اعضاء به انتخاب استاندار خواهد بود .
تبصره (1) تصمیمات کمیته با اکثریت آراء لازم الاجرا خواهد بود تبصره (2) کمیته استان در صورت لزوم می تواند کمیته ای به نام کمیته تامین خسارات در بند الف دهد و تمام یا قسمتی از اختیارات خود رابه کمیته مذکور تفویض نماید .
2 ـ در جلسات کمیته به دعوت ستاد بازسازی استان و شهرستان حسب مورد تشکیل و اعضاء آن در چارچوب وظایفشان مسئول و مجری تصمیمات کمیته خواهند بود.
3 ـ استاندار یا مسئول ستاد باز سازی استان یکی از کارشناسان خبره در امور مذکور را به عنوان دبیر و پیگیری کننده مصوبات کمیته استان تعیین خواهد نمود .
4 ـ کمیته استان می تواند در جلسات خود نمایندگی از سازمانها و نهاد های ذیربط در مناطق را حسب مورد دعوت نماید .
5 ـ کمکهای موضوع این دستورالعمل به صورت بلاعوض بوده که در قالب اعتبارات تخصیص یافته استانی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و بر اساس موافقتنامه مبادله شده ستاد بازسازی استان برنامه و بودجه استان به افراد ذینفع پرداخت می گردد .
6 ـ خسارات وارده به افراد مشمول این دستورالعمل بوسیله نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهر ستان حسب مورد بررسی و میزان و نوع کمک بلاعوض پیشنهادی از سوی نمایندگان مذکور پس از تصویب کمیته استان قابل پرداخت خواهد بود .
7 ـ نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان می توانند از اعضا کمیته یا کارشناسان و مطلعین شاغل در دستگاههای اجرایی یا نهادهای انقلاب اسلامی باشند که به پیشنهاد کمیته و حکم اداره متبوع خود عهده دار این وظیفه می شوند فوق العاده ماموریت و هزینه های سفر اینگونه مامورین از محل اعتبار موضوع این دستور العمل طبق تصمیم کمیته قابل پرداخت خواهد بود .
8 ـ حداکثر خسارات پرداختی به یک فرد در مجموع موارد ،شش میلیون ریال با پیشرفت فیزیکی خواهد بود .
تبصره (1) برای شرکتهای تعاونی و سایر تشکیل های رسمی حقوقی در صورتیکه درزمان وقوع خسارت به شکل تعاونی با خصوصی تشکیل شده باشد و تشکیل خود را حفظ با احیاء نمایند و تا تاریخ تصویب قانون بودجه سال جاری دارای پرونده بوده و در مجموع خسارت وارده بیش از شش میلیون ریال باشد حداکثر معادل دو میلیون ریال به هریک از اعضا ( تا 50 نفر ) به نسبت خسارت تعیین شده توسط کمیته به تعاونی ذیربط پرداخت خواهد شد .
تبصره 2 ـ پرداخت دیون سنوات گذاشته به اشخاص براساس تامین خسارت مصوب و با رعیت سقف مجاز قابل پرداخت در همان سال که به دلیل کمبود اعتبار پرداخت نشده است . از اعتبارات سال جاری مجاز خواهد بود .
ب ـ شرایط کمک گیرندگان
1 ـ کلیه تولید کنندگان محصولات کشاورزی و دامی که به تشخیص کمیته استان در اثر سوانح و حوادث ناشی از جنگ تحمیلی و توسط ضد انقلاب دچار آسیب و خسارت شده اند از کمکهای بلاعوض این دستور العمل در موارد زیر مشروط براینکه در مناطق مجاز ساکن شده باشند استفاده خواهندکرد .
1 ـ1 ـ محصولات زراعی و علوفه 0
2 ـ1 ـ باغات قلمستان نهالستان و نخلستان .
3 ـ 1 ـ دامداری ها و مرغداریهای دارای پروانه .
4ـ1 ـ ماشین آلات و ادوات کشاورزی دامداری و موتور پمپها
5 ـ 1 ـ سایر خسارات وارده در ارتباط با تولیدات کشاورزی و دامی به تشخیص کمیته استان .
تبصره 1 ـ عشایر منطقه و یا افرادی که بنا به دلایل و مدارک لازم با تشخیص استانداری عدم حضورشان در منطقه مواجه باشد و یا اینکه قصد بازگشت به منطقه را نداشته باشند به شرط توصیه حساب کامل با امور بازگشت و اشتغال مهاجرین تخلیه مجتمع ها برای ساکنین مجتمع های مهاجر نشین و خروج از تحت پوشش امور بازگشت مهاجرین از شرط فوق مستثنا خواهند بود .
تبصره 2 ـ تامین خسارت حتی الامکان باید به صورت غیر نقدی صورت گیرد .
تبصره 3 ـ مسئولین توزیع این قبیل اقلام موظفند تامین درخواست های کمیته استان را در اولویت قرار دهند .
ج ـ نحوه بررسی خسارت
1 ـ نمایندگان منتخب کمیته استان یا شهرستان حسب مورد با استفاده از گزارشات موجود بازدید از محل قرائن و شواهد و آثار با استشهاد از معتمدین و نهاد های محلی گزارش خسارت و پیشنهاد کمک و تهیه و جهت رسیدگی کمیته به دبیر کمیته استان یا شهرستان تسلیم می نماید .
2 ـ ملاک برآورد خسارت تعیین میزان کمکهای بلاعوض با رعایت بند 8 این دستور العمل به شرح زیر خواهد بود .
1 ـ2 ـ دام تیور حداکثر معادل ارزش متعارف آنها .
2 ـ 2 ـ باغات ، نهلستان ، قلمستان حداکثر معادل هزینه کاشت و داشت تا زمان بازدهی معادل ارزش متعارف آنها و نخلستان به ازای هر اصل نخل 10 هزار ریال .
3 ـ 2ـ محصولات زراعی حداکثر معادل هزینه تمام شده تولید .
4 ـ2 ـ ماشین آلات و ادوات کشاورزی دامداری و مرغ داری حداکثر معادل قیمت تمام شده .
5 ـ 2 ـ تامین خسارت مربوط به بازسازی ساختمانها تاسیسات طبق بند (ز) ماده 1 دستورالعمل بازسازی اماکن مسکونی ، تجاری ، صنعتی ، خدماتی و تولیدی انجام خواهد شد .
3 ـ اعتبار لازم برای ارایه خدمات کشاورزی به نخلستان های مناطق جنگ زده هزینه تامین و توزیع پا جوش کشاورزان و نهاد های کشاورزی از قبیل پودر بذر و سم و آبیاری نخلیات مهاجرین به پیشنهاد ستاد بازسازی استان و تایید ستاد مرکزی از محل خسارتهای کشاورزی قبل پرداخت است .
ستاد بازسازی استان موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که بر مصارف کمک های بلا عوض این دستورالعمل نظارت شود .
در کلیه تسهیلات پیش بینی شده در این دستورالعمل جانبازان ، خانواده
شهدا ،آزادگان دارای اولویت می باشد .
این دستورالعمل در سه بخش و 12 بند و 7 تبصره در جلسه مورخ 27/2/1374 مطرح و به تصویب نماینده ویژه و رییس جمهور در باز سازی و نوسازی مناطق جنگ زده رسید و جایگزین دستورالعمل های قبلی گردیده است .
ج ـ دستور العمل به تامین لوازم خانگی آسیب دیدگان در شهر و روستاهای جنگ زده در حال بازسازی .
به منظور کمک به باز گشت استقرار مهاجرین جنگ تحمیلی در موطن اصلی آنها ستاد مرکزی بازسازی تصویب نمود به افرادی که در اثر جنگ تحمیلی اموال و زندگیشان در شهر ها و روستاهای جنگ زده اط بین رفته مبلغ بسته به امکانات بازسازی به صورت بلاعوض به شرح زیر پرداخت نماید .
ماده 1 ـ اسامی شهر های این دستورالعمل عبارتند از آبادان ، اروند کنار ، خرمشهر ، رفیع ،گیلان غرب ، سر پل ذهاب ، قصر شیرین ، مهران ، دهلران ، موسیان ، نفت شهر ، سومار ، نوسود و خسروی .
تبصره ـ روستاهای مشمول این دستورالعمل روستاهایی می باشند که قبلا به عنوان روستاهای جنگ زده شناخته شده اند .
ماده 2 ـ کمکهای موضوع این دستورالعمل به افرادی تعلق می گیرد. که قبل از وقوع جنگ تحمیلی متاهل بوده و در شهر ها یا روستاهای موضوع این دستورالعمل ساکن بوده اند و در حال حاضر نیز در این مناطق ساکن باشند کلیه خانوارهایی که قبلا از جنگ دارای واحد مسکونی بوده و واحد های خود را بازسازی کرده و یا در حال بازسازی باشد اعم از اینکه واحد مسکونی به نام مرد باشد یا زن ساکن محسوب گردیده و نیازی به احراز مجدد سکونت ندارد .
ماده 3 ـ کلیه افراد واجد شرایط این دستورالعمل می بایست قبل از دریافت کمکهای ذکر شده با امور بازگشت و اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی تسویه حساب نموده باشند و چنانچه در مجتمع ها و اردوگاههای مهاجر نشین ساکن بوده اند این محل ها را تخلیه کرده با داوطلب تخلیه بوده و یا اینکه در طرح خرید مجتمع های مسکونی که توسط ستاد مرکزی بازسازی ابلاغ گردیده شرکت کرده باشند .
تبصره 1 ـ مسئول تایید تسویه حساب و تخلیه اردوگاهها همچنین شرکت در طرح خرید مجتمع های مسکونی امور بازگشت و اشتغال مهاجرین می باشد .
تبصره 2 ـ فهرست اسامی مهاجرین داوطلب خرید واحدهای مسکونی مستقر در مجتمع های مهاجر نشین توسط ستاد مرکزی باز سازی جهت پرداخت کمکهای موضوع این دستورالعمل به ستاد بازسازی استان مربوط اعلام خواهد شد .
بدیهی است ستاد بازسازی استان کمکهای متعلق به افراد مذکور در لیست های ارسالی را به حسابی که توسط ستاد مرکزی بازسازی اعلام خواهد شد واریز می نماید .
تبصره 3 ـ فهرست اسامی مهاجرین ساکن در مجتمع های مهاجر نشین که داوطلب تخلیه مجتمع محل سکونت خود بوده و قصد بازگشت به شهر ها و روستاهای جنگ زده محل سکونت اولیه خود را ندارند توسط ستاد مرکزی بازسازی جهت صدور چک و مساعدت های پیش بینی شده در این دستورالعمل به ستاد باز سازی استان ارسال می گردد .ستاد بازسازی استان نیز موظف است نسبت به صدور چک به نام افراد واجد الشرایط اقدام و آنان را تحویل ستاد مرکزی بازسازی دهد تا بعد از تخلیه مجتمع ها چک های صادره تحویل افراد ذی نفع گردد .
ماده 4 ـ پرداخت کمکهای نقدی موضوع این دستورالعمل بابت بهای کالاهای اساسی 5/1 میلیون ریال محاسبه و بدون در نظر گرفتن تعداد همسر یا تعداد افراد خانوار در یک قسط به واجدین شرایط سرپرست خانوار که تا کنون هیچ گونه کالایی دریافت نکرده اند پرداخت می گردد .
ماده 5 ـ در صورت فوت سرپرست خانواده مهاجر واجد شرایط همسر متوفی و اولاد صغار نامبرده مشمول این دستورالعمل می شود و در مورد خانواده هایی که به علت طلاق از هم جدا شده اند با ارایه سند ازدواج و طلاق کمکهای یاد شده بالمناصفه تقسیم و پرداخت می شود و چنانچه قیومیت و سرپرستی فرزندان به عهده یک نفر از آنان گذاشته شده با ارایه گواهی سرپرستی از دادگاه صلح کمکها به طور کامل به طور کامل و به سرپرست ، قیوم قانونی پرداخت می شود .
ماده 6 ـ در خصوص مساعدتهای پیش بینی شده این دستورالعمل جانبازان ، خانواده شهدا و آزادگان دارای اولویت می باشند .
این دستورالعمل در شش ماده و چهار تبصره در جلسه مورخ 27/2/1374 مطرح و به تصویب رسید .
د ـ دستورالعمل نحوه مساعدت ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده کشور جهت بازسازی شناور های تجاری آسیب دیده .
مقدمه
با توجه به خسارت وارده به انواع شناورهای تجاری در طول جنگ تحمیلی دستورالعمل پرداخت خسارت به شرح زیر تعیین و ابلاغ می گردد .
الف ـ نحوه بررسی و خسارت و میزان آن .
1 ـ شناورهایی مشتمل دریافت و خسارت می شوند که به تایید سازمان بنادر و کشتیرانی در اثر جنگ عوارض ناشی از آن و یا توقف طولانی ناشی از جنگ دچار خسارت شده و به صورت غیر فعال در آبراه کارون بهمن شیر یا اروند بلا استفاده مانده باشند .
تبصره ـ قایقهایی که در اثر جنگ تحمیلی در مناطق آبی ، دشت آزادگان از بین رفته اند بعد از اطمینان از انهدام یا غارت شناور توسط دشمن و مشروط به داشتن وارئه سند قانونی مالکیت و در صورت تایید خسارات و همچنین مورد قبول واقع شده سند توسط کمیسیون سه نفره ای مرکب از فرماندار نماینده ستاد باز سازی استان و فرمانه نیروی انتظامی شهرستان مشمول این دستورالعمل می گردند . و خسارت برآورده شده طبق جداول پیوست از محل اعتبارت مربوط و توسط ستاد بازسازی استان تامین و پرداخت می گردد .
2 ـ سازمان بنادر و کشتیرانی با توجه به ضوابط و دستورالعملهای اجرایی نسبت به تعیین مالکیت و میزان خسارت وارده حسب نوع و شناورهای آسیب دیده براساس جدول پیوست اقدام می نماید .
3 ـ سازمان بنادر و کشتیرانی با عنایت به جدول مربوط به شرح پیوست نسبت به برآورد خسارت و مبلغ قابل پرداخت اقدام و خسارت دیدگان را جهت دریافت مساعدت های پیش بینی شده به ستاد باز سازی استان معرفی خواهد نمود .
تبصره ـ اولویت پرداخت خسارت از سوی سازمان بنادر و کشتیرانی به واحد های شناور و خسارت دیده موجود در منطقه که امکان پاک سازی و شناور سازی آنها و حسب نظر سازمان بنادر و کشتیرانی می باشد .داده خواهد شد .
تامین خسارت
پرداخت خسارت به واحد های آسیب دیده که قابل رویت که پاک سازی و شناور سازی آنها میسر می باشد به صورت 50% در مرحله نخست و 50% باقیمانده پس از پیشرفت قابل قبول شناور سازی یا اسکراب که توسط مالک انجام می گیرد خواهد بود .
تبصره ـ چنانچه بعد از اعلام مفقود الاثر بودن شناور مالک مجدداً اعلام کشف موقعیت شناور را نماید در رابطه با سلب مالکیت مندرج در بند 2 سازمان بنادر پرداخت خسارت منوط به پیشرفت فیزیکی مطابق بند 1 خواهد بود .
3 ـ هرگونه فعالیت مالکین جهت پاکسازی و شناور سازی می بایستی پس از اخذ مجوز از سازمان بنادر و کشتیرانی صورت گیرد .
4 ـ ستاد بازسازی و مناطق جنگ زده استان با توجه به منظور پیشرفت فعالیت و رفع موانع هماهنگی های لازم را بایستی با نیروهای انتظامی و دیگر مراجعه ذیربط معمول نماید .
5 ـ شناورهایی که از طریق ستاد بازسازی و یا شرکت شیلات و یا هر ارگان دیگری در سالهای گذشته دریافت خسارت نموده اند مشمول تامین خسارت برابر این دستورالعمل نمی شوند .
6 ـ سازمان بنادر و کشتیرانی با رعایت مربوط نسبت به صدور پروانه بهره برداری برای شناورهای صد درصد آسیب دیده و تامین خسارت شده که توسط مالکین آماده بهره برداری گردیده اقدام می نماید .
7 ـ اعتبار ریالی مورد نیاز این دستورالعمل توسط ستاد بازسازی استان از محل خسارتهای مردمی استان برآورده و پرداخت خواهد شد .
8 ـ در کلیه اعتبارات تسهیلاتی این دستورالعمل جانبازان ، خانواده شهدا و آزادگان دارای اولویت می باشند .
این دستورالعمل در 2 بخش 11 بند و 3 تبصره در جلسه مورخ 27/2/74
ستاد مرکزی به تصویب رسید .

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 14636

تاریخ تصویب : 1374/03/03

تاریخ ابلاغ : 1374/03/17

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور - ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.