آئین نامه اجرائی تبصره (31) قانون بودجه سال 1372کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(31)-قانون-بودجه-سال-1372کل-کشور

آئین نامه اجرائی تبصره (31) قانون بودجه سال 1372کل کشور


شماره12789/ت 9 ه - 29/1/1372
نماینده ویژه رییس جمهور در اداره مربوط به بازسازی مناطق جنگزده
هیات وزیران در جلسه مورخ 11/1/1372بنا به پیشنهاد مشترک نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده،سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور و به استناد تبصره(31)قانون بودجه سال 1372کل کشور آیین نامه اجرایی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده1-اجازه داده می شود اعتبارات عمرانی بازسازی مناطق جنگزده منظور در قسمت سوم –ج پیوست شماره یک قانون بودجه سال 1372بر حسب فصل –برنامه بنا به پیشنهاد ستاد باز سازی استان تصویب کمیته برنامه ریزی استان ذی ربط به طرح و پروژه شهر ها و روستاهای در حال بازسازی بین دستگاههای اجرایی استان تفکیک شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان و در چارچوب ضوابط این آیین نامه به مصرف برسد همچنین مبلغ دویست و هشتاد میلیارد (280000000000)ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف 503041قسمت چهارم قانون بودجه سال 1372جهت تامین خسارات آسیب دیدگان از جنگ و همچنین تامین تفاوت سود وکارمزد وامهای اعطایی در این خصوص در چارچوب ضوابط این آیین نامه قابل مصرف می باشد .
تبصره 1-اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنا است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنا هستند –مصوب 1364-و در چارچوب ضوابط این آیین نامه هزینه می شود.
تبصره2-اسامی شهرستانهای جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است:
1-شهرستان آبادان و اروندکنار،2-شهرستان خرمشهر ،3-شهرستان دشت آزادگان ،4-شهرستان مهران ،5-شهرستان دهلران ،6-شهرستان قصر شیرین ،7-شهرستان گیلانغرب،8-شهرستان سر پل ذهاب ،9-شهرستان پاوه ،10-شهرستان بانه و مریوان .
تبصره3-تامین اعتبار برای طرحها و پروژه های نیمه تمام بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ در شهرستانهای خارج از مناطق مندرج در تبصره فوق و نیز نقاطی از مناطق جنگزده قبلی که نیاز به بازسازی دارند با هماهنگی ستاد مرکز بازسازی و وزارت کشور مشمول این آیین نامه می باشد.
ماده2-مراحل تصویب طرحها ،مبادله موافقت نامه ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آیین نامه به شرح زیر انجام می شود:
1-طرحها و برنامه هایی که از طرف ستاد بازسازی استان به کمیته برنامه ریزی استان ارسال می شود ،حداکثر ظرف یک هفته توسط کمیته مذکور بررسی و تصویب می گرددو به دستگاههای اجرایی ذی ربط و سازمان برنامه وبودجه جهت مبادله موافقتنامه ابلاغ خواهد شد.
تبصره-کل اعتبارات تبصره(31)تخصیص یافته تلقی شده و کمیته تخصیص اعتبار مرکز و استانها موظفند ،تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق جنگزده را مقدم بر سایر اعتبارات تعیین و ابلاغ نمایندو وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبارات مربوط اقدام خواهد نمود .
2-دستگاههای اجرایی پس از دریافت ابلاغ موضوع بند (1)این ماده حداکثر ظرف یک هفته موافقت نامه لازم را تنظیم و حسب مورد به سازمان برنامه و بودجه مرکز و استان ارسال می نمایند .سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از دریافت موافقت نامه ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می نمایند رونوشت کلیه موافقت نامه ها از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده ارسال خواهد شد.
3-جابجایی بین طرحهای بازسازی مطابق مفاد تبصره (18)قانون بودجه سال 1372انجام خواهد شد.
ماده3-ذی حساب مربوط مجاز است عندالزوم و بر اساس در خواست دستگاه ذی ربط جهت تهیه وتامین مصالح ساختمانی ،تجهیزات و ماشین آلات طرحها و پروژه های موضوع این آیین نامه وجوه مورد نیاز را (که در موافقتنامه مربوط نیز درج شده است )به حساب کارخانه ها یا شرکتهای دولتی طرف قرار داد واریز نمایند .
تبصره-مقصود از دستگاه ذی ربط ،دستگاهی است که اعتبار آن کسر می گردد.
ماده4-ضوابط پرداخت خسارات وارد شده به اشخاص (موضوع ماده یک این آیین نامه )و اقدامات لازم جهت بازگشت مهاجرین از قبیل پرداخت وام،تامین و تحویل زمین و غیره توسط نماینده ویژهرئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده ابلاغ می شود و این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرحها و پروژه های باز سازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجراءمی باشد .
تبصره-سهم قطعی هر استان جهت تامین خسارات آسیب دیدگان از جنگ توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده و با هماهنگی وزارت کشور تعیین و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط توسط ستاد باز سازی و نوسازی مناطق جنگزده با بنیاد مسکن استان ذی ربط پرداخت شود .
ماده5-وجوه لازم برای پرداخت هزینه های طرحها و پروژه های موضوع این آیین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آیین نامه بر اساس در خواست وجه ذی حساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذی ربط (که از طرف خزانه در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا می شود)واریز خواهد شد.
تبصره1-در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب ،وظیفه ذی حساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسوول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی توسط مسوول امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط (که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع این آیین نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می شود )با رعایت مقررات این آیین نامه انجام خواهد شد .
تبصره2-سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب توسط مسوول امور مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست وبه حساب بانکی موضوع این ماده واریز می شود .وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس درخواستهای مسوول امور مالی و گواهی های بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی نمایندگی خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذی حساب ،منظور خواهد شد.
ماده6-دستگاههای اجرایی ملی و استانی (مجری طرحهای موضوع این آیین نامه )موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (در مورد وجوه دریافتی )به صورت ماهیانه تهیه و پس از تایید ذی حساب مربوط برای نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند.
ماده7-مسوولیت تشخیص ،تعهد،تسجیل و صدور حواله برعهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف او و مسوولیت تامین اعتبار و اعمال نظارت و پرداخت (طبق قوانین و مقررات مربوط )حسب مورد بر عهده ذی حساب یا مسوول امور مالی دستگاه می باشد .
ماده8-در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت داشته باشد .ذی حساب یا مسوول امور مالی هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثر تا بیست و پنج درصد (25%)اعتبار مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او به عنوان تنخواه گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذی ربط واریز نماید.پرداختهای بعدی در قبال ارائه سند هزینه ،مجاز خواهد بود .
ماده9-دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان بیست و پنج درصد(25%)مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی و یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسوولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی ،در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده10-اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند «و»«قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنا هستند –مصوب 1364»ومقررات این آیین نامه پس از تنظیم و گواهی مسوولین مربوط ،با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او و ذی حساب یا مسوول امور مالی دستگاه وبه شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی هستند:
1-تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تامین کالااز قبل قابل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت و موسسات وابسته به دولت و شهرداریها وبانکهاو نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آنها هیچگونه مداخله یا مباشرت نداشته باشند .تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی ربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود .
2-در مورد خریدهای داخلی ،فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند (1)و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا .
3-در مورد خریدهای خارجی ،اعلامیه بانک در موارد جزیی صورتحساب فروشنده ،مدارک ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
4-در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر ،گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یاگواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذی نفع .
5-در مورد کارهایی که به پیمانکار محول می شود ،قرارداد مربوط وتایید تحویل کالا و با انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او .
تبصره-مسوول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می توانند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده را که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام می شود به صورت کلی یا جزیی به مسوول امور مالی استان مربوط تفویض نمایند .
ماده11-خرید خودرو سنگین و ماشین آلات بر اساس مقررات مربوط و با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفا برای انجام طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیات اجرایی طرح مجاز می باشد .
ماده12-آن قسمت از اموال و تاسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تاسیسات موضوع تبصره(31)قانون بودجه سال 1372کل کشور خریداری یا ایجاد می شوند اموال دولتی به شمار می روند و تمامی امکاناتی که از محل اعتبارات بازسازی خریداری شده است مشمول تبصره(30)قانون بودجه سال جاری بوده و بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده تعیین تکلیف می شوند .
ماده13-دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مکلفند حساب اعتبار موضوع این آیین نامه را نگهداری و در مواردی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه نمایند .دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد .
ماده14-تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای باز سازی و نوسازی دستگاههای اجرایی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات باز سازی مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد پس از اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه حسب مورد از محل اعتبار موضوع این آیین نامه قابل پرداخت است .
ماده15-هزینه های جاری ،پرسنلی و ستادی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه فقط از محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است .
ماده16-گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آیین نامه هر چهار ماه یکبار توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده به رئیس جمهور ارائه می شود .
معاون اول رئیس جمهور –حسن حبییبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/01/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.