مصوبه شورای عالی اداری در خصوص طرح جدید ارزشیابی کارکنان دولت

مصوبه-شورای-عالی-اداری-در-خصوص-طرح-جدید-ارزشیابی-کارکنان-دولت

مصوبه شورای عالی اداری در خصوص طرح جدید ارزشیابی کارکنان دولت


شماره 3140/د ش - 28/3/1372

کلیه دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت
شورای عالی اداری در چهل و سومین جلسه مورخ 18/3/1372بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جهت تحقق اهداف برنامه اول توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استقرار نظام مطلوب ارزشیابی و در اجرای ماده9آیین نامه اجرائی قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت که در این مصوبه به اختیار «قانون »نامیده می شود ،طرح جدید ارزشیابی کارکنان دولت را با توجه به سیاست ها و خط مشی های زیر تصویب نمود:
سیاست ها و خط مشی ها:
-گسترش روابط و مناسبات منطقی و عادلانه در محیط اداری .
-ایجاد عدم تمرکز در اجرای برنامه ارزشیابی کارکنان .
-ایجاد فرصت مشارکت همه جانبه برای کارکنان در طرح ریزی فرآیند ارزشیابی .
اشاعه فرهنگ ارزشیابی در جامعه اداری و افزایش توان مدیران در ارزشیابی کارکنان .
-فراهم نمودن زمینه استقرار نظام ارزشیابی مبتنی بر «مدیریت عملکرد».
-اعمال ضابطه شایستگی در تصمیمات اداری و استخدامی و بکارگیری نتایج ارزشیابی در بهسازی نیروی انسانی و افزایش کارائی کارکنان .
اقدامات اجرائی:
1-دستگاههای مشمول قانون مکلفند ضمن پیش بینی تمهیدات لازم ،برنامه ارزشیابی کارکنان خود را با رعایت موارد زیر تنظیم و اجراءنمایند :
الف-بکارگیری روش «مدیریت عملکرد»یعنی برنامه ریزی ،بررسی مستمر ،سنجش و هدایت عملکرد ،در ارزشیابی کارکنان .
ب-استفاده از معیارهای دو گانه در ارزشیابی کارکنان شامل :
-عوامل عملکردی یعنی نتایج یا حاصل کار با توجه به وظایف یا ابعاد مهم شغل یا طرح ها و برنامه های محوله در قالب حدود انتظار یا استانداردهای عملکرد(20امتیاز).
عوامل فرآیندی یعنی رفتارهای شغلی با توجه به کیفیت تلاش ،نحوه فعالیت و توان کارمند ،و رفتار اخلاقی با توجه به رعایت شعائر ،اخلاق و رفتار اسلامی (10امتیاز).
ج-برگزاری جلسات گفتگو و ترجیحا مصاحبه در آغاز و پایان دوره ارزشیابی .
2-بررسی و ارزشیابی عملکرد امری میتمر بوده و در طول دوره ارزشیابی مدیران و سرپرستان موظفند به ثبت رویدادهای مهم اعم از نقاط قوت و ضعف عملکرد بپردازند و در فرصتهای مناسب کارمندان خود را در مورد هدایت و ارشاد قرار دهند .
3-دستگاههای مشمول قانون مکلفند با توجه به گسترش وظایف واحد های ارزشیابی در ارتباط با طرح جدید ارزشیابی کارکنان و بمنظور نظارت ،بازرسی و رسیدگی به شکایات ،اقدامات لازم و توجه کافی در جهت تامین نیروی انسانی در سقف پستهای بلا تصدی و نیز تقویت و تجهیز واحد های مزبور به عمل آورند .
در دستگاههائی که واحد ارزشیابی ایجاد نشده است یا رعایت مفاد این بند نسبت به ایجاد واحد مزبور اقدام نمایند .
4-دستگاههای مشمول قانون مکلفند نتایج ارزشیابی را در تصمیمات اداری ذیل :تشخیص خدمت برجسته ،افزایش فوق العاده شغل ،پرداخت پا داش معادل دو ماده حقوق و مزایا ،پرداخت فوق العاده کارانه ،انتصاب به پستهای مدیریت و سرپرستی ،تعیین ضریب سنواتی ،ارتقاءگروه،تعیین نیازهای آموزشی و بهسازی کارکنان ،تغییر شغل ،کاهش فوق العاده شغل و اخراج بکارگیرند.
5-دستورالعمل ها و ضوابط مربوط به هر یک از موارد فوق توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب مراجع ذیربط خواهد رسید.
6-دستگاههای مشمول قانون مکلفند بمنظور آشنا نمودن مدیران و سرپرستان با طرح جدید ارزشیابی کارکنان و اشاعه فرهنگ ارزشیابی ،اقدامات لازم را جهت برگزاری دوره های آموزشی به عمل آورند .
7-سازمان امور اداری و استخدامی کشور در جهت اجرای بهینه طرح ارزشیابی همکاریهای لازم را از نظر ارائه راهنمائی ها و برنامه های آموزشی در دستگاهها معمول خواهد داشت .
8-به منظور تمرکز اطلاعات مربوط به سوابق عملکرد و آگاهی از نقاط قوت و ضعف کارکنان جهت استفاده در برنامه ریزیهای نیروی انسانی ،آموزش کارکنان و بهسازی در هر دستگاه بانک اطلاعات ارزشیابی،حتی المقدور با استفاده از روشهای مکانیزه تشکیل می شود .
9-کلیه کارکنان رسمی یا ثابت و پیمانی یا موقت یا عناوین مشابه در دستگاههای مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت مشمول مقررات این طرح میباشد .
10-سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است ظرف مدت 15روز دستور العمل ارزشیابی کارکنان دولت ،ضوابط و فرمهای مربوط را تهیه و به دستگاههای مشمول قانون ابلاغ نمایند .
11-طرح ارزشیابی موضوع این مصوبه از ابتدای سال 1372به مرحله اجراءدر می آید و از این تاریخ کلیه ضوابط و مقررات مغایر با آن ملغی می گردد.
12-سازمان امور اداری و استخدامی کشور نظارت بر حسن اجرای طرح ارزشیابی کارکنان دولت را بر عهده خواهد داشت .
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری-سید منصور رضوی

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1372/03/18

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.