آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1366 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-16-قانون-بودجه-سال-1366-کل-کشور

آئین نامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1366 کل کشور


شماره 3466/ت61 - 8/2/1366

وزارت کشور
هیات وزیران در جلسه مورخ 26/1/1366 بنا به پیشنهادات وزارتخانه کشور امور اقتصادی و ارایی و برنامه و بودجه آئیننامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1366 کل کشور رت بشرح زیر تصویب نمودند:

1ـ در اجرای تبصره 16 قانون بودجه سال 1366 کلیه دستگاههای اجرائی استانی می توانند جهت اجراء و تکمیل پروژه های عمرانی خود از خودیاری و مشارکت مردم بر طبق این آئیننامه اجرائی استفاده نمایند .
2ـ کلیه وجوهی که بابت تبصره 16 بعنوان خود یاری جهت اجراء و تکمیل پروژه های عمرانی استانی که مردم می خواهند پرداخت نمایند میبایست پس از تصویب کمیته برنامه ریزی استان با معرفی دستگاه اجرائی به حساب خاصی که به همین منظور تحت عنوان « خودیاری » از طرف اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان افتتاح میگردد واریز گردد.
برداشت از حساب مزبور بمنظور اجرای پروژه های ذیربط با امضای مشترک معاون عمرانی استانداری و مدیر کل امور اقتصادی و دارائی استان و یا مقام مجاز از طرف ایشان خواهد بود .
3 ـ در صورتیکه خود یاری اخذ شده بابت اجراء و نکمیل پروژه هائی باشد که بنحوی از بودجه عمومی دولت نیز در سالجاری دارای اعتبار میباشد وجوه حاصله موضوع بند 2 می بایست به حساب و یا حسابهائی که برای ذیحسابی های طرحهای عمرانی بمنظور انجام هزینه برای پروژه های مورد نظر افتتاح میگردد منتقل گردد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف برسد .
4 ـ در صورتیکه خودیاری اخذ شده بابت اجرای پروژه ای که تماما از محل خودیاری مردم تامین اعتبار اجراء و اتمام میگردد وجوه حاصله موضوع بند 2 راسا در اختیار دستگاه اجرائی قرار گرفته هزینه گردد .
دستگاه اجرائی مکلف است گزارش شرح عملیات و خود یاری تامین شده و میزان پرداختها را به تفکیک پروژه هر سه ماه یکبار به اطلاع سازمان برنامه وبودجه استان برساند .
5 ـ در اجرای بند «ب » تبصره 16 ملغ ده میلیارد ریال اعتبار منظور در ردیف 503079 قانون بودجه سال جاری طبق جدول پیوست بین استانها ی کشور توزیع و بدینوسیله ابلاغ می گردد تا به پیشنهاد استاندار و یا مسئول دستگاه اجرائی ذیربط و در صورت تصویب کمیته برنامه ریزی استان به پروژه های کوچک جدید و یا تکمیل پروژه های نیمه تمام استانی که حداقل 30% اعتبار آنها در روستاها و 50% اعتبار آنها در شهرها بویسله مردم تامین شده باشد اختصاص یابد . در هر استان حداکثر 30% اعتبار این ردیفها در شهرها و حداقل 70% آن در روستاهها و مناطق عشایری هزینه میگردد . اعتباراین ردیف خارج از این قانون محاسبات عمومی بوده و تابع قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات دولت مستثنی هستند خواهد بود .
کمیته کمیته تخصیص اعتبارات عمرانی استان موظف است اعتبارات این بند را حسب نیاز در اولویت اول قرار دهد .
چنانچه خود یاری مردم به صورت جنسی و یا نیروی انسانی باشد مراتب می بایست از سوی دفتر فنی استانداری و بر اساس گواهی دستگاه اجرایی یا فرمانداری های تابعه مورد تایید و نضمین قرار گرفته و بر اساس آخرین فهرست بهای مورد عمل تقویم به ریال قرار گیرد . معادل ریالی اینگونه خود یاریها حسب موارد بند های 3 و 4 این آئیننامه مورد عمل قرار خواهد گرفت .
6 ـ صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیاتهای مستقیم می توانند بجای پرداخت تمام و یا قسمتی از بدهی مالیاتی خود نسبت به تامین منابع مالی لازم جهت احداث و یا تکمیل پروژه های عمرانی استانی شهرستانهای خود و یا دیگر شهرستانهای مورد نظر اقدام نمایند .
7 ـ دستگاههای اجرائی موظفند فهرست پروژه هائی را که صاحبان مشاغل می توانند در آن مشارکت نمایند با تعیین میزان اعتبار لازم برای هر پروژه تهیه و به کمیته برنامه ریزی استان ارائه تمایند و کمیته برنامه ریزی استان نیز مراتب را پس از بررسی و تایید به اطلاع اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و دستگاهها برای جلب مشارکت صاحبان مشاغل اقدام لازم بعمل آورند .
8 ـ صاحبان مشاغل می توانند پس از آگاهی از فهرست پروژه هائی که در این خصوص تعیین شده است تمام و یا قسمتی از مالیات شغلی خود را جهت پروژه مورد نظر به حسابی که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارائی برای این منظور در هر استان افتتاح میگردد واریز و رسیدن را دریاقت و جهت منظور نمودن به حساب پرداختی خود را به اداره امور اقتصادی و دارائی محل شغل خود تسلیم دارنده اداره امور اقتصادی و دارائی محل اجرای طرح مکلف است میزان دریافتهای مربوطه را به دستگاههای اجرائی ذیربط و سازمان برنامه وبودجه استان اعلام دارد .
تبصره ـ در صورتیکه صاحبان مشاغل مایل به مشارکت در انجام پروژه های استانی محدود شغلی خود باشند میتوانند وجوه مورد نظر را به حساب واسطه ای که در استان محدوده شغلی وی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی افتتاح خواهد شد واریز نمایند . از وجوه فوق نمی توان بابت پروژه ای که محل اجرای آن شهرستان تهران ، مشهد ، تبریز ، اصفهان و شیراز باشد هزینه نمود .
9ـ دستگاههای اجرائی ذیربط موظفند پس از تامین منابع مالی مراتب را جهت مبادله موافقتنامه به سازمان برنامه و بودجه استان اعلام دارند .
10ـ اعتبار آنها از طریق مالیات مشاغل و یا بیش از 50 % اعتبار انها از طریق خود یاری تامین شده باشد نظر آنها را در نامگذاری پروژه چنانچه مغایر با موازین انقلاب اسلامی ایران نباشد مورد عمل قرار دهند .
11 ـ برداشت از حسابهای موضوع ماده 8 و تبصره ان با امضای مشترک استاندار یا معاون عمرانی استاندار و مدیر کل امور اقتصادی و دارائی استان خواهد بود و وجوه حاصله به حساب یا حسابهائی که برای ذیحسابی های طرحهای عمرانی محل اجرای پروژه بمنظور انجام هزینه برای پروژه مورد نظر افتتاح میگردد منتقل خواهد شد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه وبودجه استان به مصرف برسد .
12 ـ از محل اعتبارات این تبصره اعم از خود یاری و مالیات شروع پرو/ه هائی با بیش از پنجاه میلیون ریال هزینه و همچنین ایجاد هر گونه تعهد مالی برای سالهای بعد ممنوع میباشد .
شروع پروژه جدید از محل مالیات مشاغل در صورتی مجاز است که تعهد تامین تمامی اعتبار لازم اجراء و اتمام پروژه مزبور در سالجاری از طریق مالیات مشاغل توسط دستگاه تجرائی شده باشد .
13 ـ ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها موظفند میزان مالیات وصول شده به حسابهای موضوع ماده 8 و تبصره آن را به تفکیک شهرستانهای تابعه و همچنین ذیحسابهای طرحهای عمرانی استانها نیز میزان وجوه واریز شده به حساب خود را از بابت تهیه و حداکثر تا بیست و پنجم هر ماه و در اسفند ماه تا پانزدهم به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه استان ارسال دارند .
14 ـ تخصیص اعتبار از ردیف 503082 بمنظور احتساب درآمد مالیات مشاغل بر مبنای اعلام وصول ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها به ماخذ وصول به حسابهای بانکی موضوع ماده 8 وتبصره آن انجام و نخصیص اعتبار هزینه طرحهای عمرانی استانی از این بابت بر مبنای اعلام ذیحسابیهای طرحهای عمرانی استانها به ماخذ وجوه واریز شده به حساب ذیحسابی طرحهای عمرانی مربوط انجام خواهد شد .
وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است تخصیص های صادره از ردیف فوق را بلافاصله به اطلاع وزارت برنامه و بودجه برساند. 0ـ 15ـوزارت امور اقتصادی و دارائی مکلف است گزارش وجوه هزینه نشده و برگشتی به خزانه ناشی از پایان مهلت اجرای بند «ب» تبصره 16 قانون بودجه سال 1365 کل کشور را سریعا به وزارت برنامه وبودجه اعلام نماید .
وزارت برنامه وبودجه میبایست پس از اعلام مراتب از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی معادل این برگشتی ها را از ردیف 503082 جهت ادامه پروژه های ذیربط به استانها ابلاغ نماید . دستگاههای اجرایی استانها موظفند اعتبارات دریافتی از این بابت را پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه وبودجه استان جهت ادامه عملیات پروژه های مربوطه طبق مقررات به مصرف برسانند .
16ـ وزارت برنامه وبودجه موظف است در اجرای بند «ه» تبصره 16 هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد ایت تبصره را به کمیسیونهای برنامه وبودجه و امور اقتصادی و دارایی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید 17 ـ استانها در خصوص دریافت مالیات مشاغل بعد از پر شدن سقف اعتبار ردیف 503082 همچنان به فعالیت نسبت به وصول مالیات مشاغل موضوع تبصره 16 ادامه داده و کمیته تخصیص موظف است به نسبت وصول مالیات در این زمینه سقف تخصیص عمرانی را حداکثر تا بودجه مصوب بالا برد .
نخس وزیر ـ میر حسین موسوی
جدول موضوع بند ه آئیننامه اجرائی تبصره 16 قانون بودجه سال 1366
مبلغ به هزار
ردیف نام استان اعتبار
1 مرکزی 800/286
2 گیلان 593/369
3 مازندران 221/582
4 آذربایجان شرقی 007/778
5ــآذربایجان غربی 392/474
6 باختران 430/392
7 خوزستان 351/663
8 فارس 697/592
9 کرمان 264/494
10 خراسان 766/803
11 اصفهان 898/485
12 هرمزگان 128/ 335
13 سیستان بلوچستان 320/369
14 کردستان 939/367
15 همدان 232/295
16لرستان 215/374
17 ایلام 053/268
18 زنجان 852/311
19 چهار محال بختیاری 170/286
20 کهکیلویه و بویر احمد 343/ 280
21 سمنان 463 / 244
22یزد 192/216
23 بوشهر 981/315
24 تهران 693/ 411
جمع 10000000

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12258

تاریخ تصویب : 1366/01/26

تاریخ ابلاغ : 1399/02/15

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.