آئین نامه تمرکز وجوه درآمد و سپرده موضوع ماده (43) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 6 1

آئین-نامه-تمرکز-وجوه-درآمد-و-سپرده-موضوع-ماده-(43)-قانون-محاسبات-عمومی-کشور-مصوب-1366-6-1

آئین نامه تمرکز وجوه درآمد و سپرده موضوع ماده (43) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 6 1


شماره 25881 26/8/1366

ماده 1ـ برای وصول انواع درآمدها اعم از عمومی اختصاصی منظور در بودجه کل کشور و همچنین درآمدهای شرکتهای دولتی به تعداد لازم حساب تمرکز وجوه با رعایت ماده 124 قانون محاسبات عمومی کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و عنداللزوم حسابهای رابط نزد شعب سایر بانک های دولتی که از طرف بانک مذکور نمایندگی داشته باشند افتتاح می گردد . موجودی حسابهای رابط مذکور با رعایت مقررات به ترتیبی که خزانه تعیین می نماید به حسابهای تمرکز درآمد مربوط انتقال داده می شود .
درامدهای مذکور در این ماده به ترتیب زیر به حساب های مربوط منتقل می گردد :
الف ـ وجوه متمرکز در حسابهای تمرکز وجوه درآمدعمومی به حساب درآمد عمومی کشور .
ب ـ وجوه متمرکز در حسابهای تمرکز وجوه درآمد اختصاصی در حدود بودجه مصوب درخواست ذیحساب به حسابهای ذیربط .
ج ـ وجوه متمرکز در حسابهای تمرکز وجوه درآمد شرکت های دولتی در حدود بودجه مصوب و با درخواست ذیحساب هر شرکت به حساب پرداخت شرکت .
تبصره 1ـ در مواردی که شرکت های دولتی به موجب قانون مکلف به وصول و ایصال قسمتی از درامدهای عمومی می باشند خزانه مجاز است در موارد لزوم راسا نسبت به انتقال وجوه در امدهای مذکور به حساب درآمد عمومی کشور اقدام نماید .
ماده 2ـ در مواردیکه مرکز شرکت دولتی در مراکز استان و یا در شهرستان غیر از مرکز استان باشد ویا شعب شرکت های دولتی در شهرستانها مجاز باشند از درآمدوصولی خود استفاده نماید به تعداد لازم حساب تمرکز وجوه درآمد برای شرکت یا شعبه شرکت به وسیله خزانه دار کل کشور یا مقام مجاز از طرف او در یکی از شعب بانک ملی ایران در صورت داشتن نمایندگی از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در صورت یکه شعبه بانک ملی یاران در محل موجود نباشد در شعبه یکی دیگر از بانکهای دولتی که ازطرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمایندگی داشته باشد افتتاح می شود تا درآمدهای وصولی رفا به حساب مرزبور منتقل گردد استفاده از حساب مذکور با امضای مشترک دو نفر از مقامات خزانه داری کل که کارمند رسمی دولت باشند به معرفی خزانه دار کل کشور و در غیاب او مقامی که طبق حکم وزیر امور اقتصادی و دارائی موقتا عهده دار انجام وظائف او می باشد به عمل خواهد آمد. مقامات مجاز از طرف خزانه دار کل کشور وجوه مورد نیاز را از موجودی این حساب در حدود بودجه مصوب شرکت براساس درخواست ذیحساب شرکت به حساب پرداخت شرکت یا شعبه شرکت منتقل می نمایند.
تبصره 1ـ اجرای مفاد 1و2 این آئین نامه با رعایت تبصره ماده 39 قانون محاسبات عمومی کشور خواهد بود.
تبصره 2ـ مقامات مجاز از طرف خزانه دار کل کشور در شهرستانها بایستی خلاصه حساب ماهیانه دریافت و پرداخت حساب مربوط را حساب مورد به خزانه یا نماتیندگی خزانه ارسال دارند.
ماده 3ـ در مورد حسابهای بانکی موضوع این آئین نامه بانکهای ذیربط در صورت درخواست خزانه و یا نمایندگی خزانه مدارک و صورتحسابهای بانکی را در دو نسخه تهیه می نماید که در مورد حسابهای تمرکز وجوه نسخه اضافی را برای وزارتخانه یا موسسه و یا شرکت دولتی ذیربط و در مورد حسابهای رابط حسب مورد به خزانه و یا نمایندگی خزانه ارسال خواهند داشت .
ماده 4ـ وصول و ایصال درآمدهای مالیاتی به حسابهای خزانه در مرکز و استانها طبق دستورالعملهای مربوط خواهد بود.
ماده 5ـ حسابهای موجود که قبل از تصویب قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1/6/66 برای تمرکز وجوه درامد وزارتخانه ها یا موسسات دولتی و یا شرکتها دولتی افتتاح شده است با رعایت قانون مذکور و با تشخیص خزانه دار کل یا مقام جاز از طرف او کماکان قابل استفاده خواهد بود.
ماده 6ـ برای دریافت وجوه سپرده و یا وجه الضمان و یا وثیقه و یا نظایر آن برای هر وزارتخانه و یا موسسه و یا شرکتهای دولتی در مرکز حساب مخصوصی توسط خزانه در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا شعب سایر بانکها دولتی که از طرف بانک مذکور نمایندگی داشته باشند افتتاح می گردند حسابهای مذکور غیر قابل برداشت بوده و موجودی آنها در پایان هر ماه توسط بانک ذیربط به حساب تمرکز وجوه سپرده خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتقل می گردد.
تبصره 1ـ بانک نگهدارنده حساب پس از انتقال وجوه نسخه ای از اعلامیه بانکی مربوطه را به ضمیمه صورتحساب ماهیانه در اختیار ذیحساب دستگاه ذیربط قرار خواهد داد.
تبصره 2ـ در مورد ادارات تابع وزارتخانه ها و موسسات دولتی در شهرستانها که تابع نظام بودجه استانی نمی باشند وهمچنین در مورد شرکتهای دولتی که مرکز اصلی آنها در مرکز بوده و در شهرستانها دارای واحد تابع می باشند وجوه سپرده موضوع این ماده بایستی به حساب مخصوص درخواست مربوط که در اجرای ماده 6 این آئین نامه در مرکز افتتاح شده است واریز و حواله گردد.درپایان هر ماه عامل ذیحساب هر یک از ادارات وواحدهای مذکور صورت ریز وجوه دریافتی مربوط به خود را با درج در فرم مخصوص تهیه و برای ذیحساب دستگاه متبوع در مرکز ارسال و تایید به دریافت خواهد داشت .
ماده 7ـ واریز درج به حسابهای موضوع ماده 6 این آئین نامه به موجب فرم بانکی مخصوصی خواهد بود که حسب مورد توسط ذیحساب دستگاه اجرائی ذیربط یا عامل ذیحساب در اختیار پرداخت کننده وجه قرار می گیرد. بانک دریافت کننده وجه نسخه ای از اعلامیه های بستانکتر رت که مخصوص ذیحسابی می باشد همه روزه با تنظیم فهرستی در مورد دستگاههای مذکور در متن ماده 6 در اختیار ذیحسابی مربوط قرار داده و در مورد ادارات و واحدهای مذکور در تبصره 2 ماده 6 منحصرا نسخه ای از اعلامیه های بستانکار را به عامل ذیحساب مربوط تحویل خواهد نمود.
تبصره ـ نمونه فرم موضوع این ماده با هماهنگی خزانه و بانک مرکزی جمهوری ایران تهیه می گردد تا تهیه فرم مذکور به ترتیبی تا در کنون عمل می شده اقدام خواهد شد.
ماده 8ـ ذیحساب ها بر اساس اعلامیه بستانکار بانک مبادرت به صدور قبض سپرده نموده و بر طبق دستورالعملهای حسابداری در دفاتر ذیحسابی اعمال حساب می نماید.
ماده 8ـ ذیحسابیها بایستی حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از پایان هر ماه سیاهه ریز سپرده های منتقل شده به حساب تمرکز وجوه سپرده خزانه نزد بانک مرکز ی جمهوری اسلامی ایران را ضمن فرمی که نمونه آن توسط خزانه تهیه خواهد شد به خزانه ارسال و تاییدیه دریافت دارند.
تبصره ـ خزانه بایستی حداکثر ظرف مدت 15 روز تاییدیه فوق الذکر را صادر و به ذیحساب ارائه نماید.
ماده 10ـ برای رد وجوه سپرده در مرکز خزانه از محل حساب تمرکز وجوه سپرده مبلیغ یتا 10 % مبلغ سپرده های رد شده سال قبل هر دستگاه را به عنوان تنخواه گردان رد سپرده در اختیار ذیحساب همان دستگاه قرار می دهد. تنخواه گردان مذکور به حسابی که از طرف خزانه نزد شعبه بانک انجام دهنده عملیات بانکی هر دستگاه افتتاح می گردد واریز می گردد.
تبصره ـ استفاده از حسابهای موضوع این ماده در مورد وزاتخانه ها و موسسات دولتی با امضاء مشترک ذیحساب و یا یکی از مقامات مجاز از طرف او وبالاترین مقام دستگاه اجرائی و یا یکی از مقامات مجاز از طرف او و در مورد شرکتها دولتی با امضاء مشترک مقاماتی که در اساسنامه مربوط مجاز شناخته شده است و ذیحساب شرکت یا مقام مجاز از طرف او به عمل خواهد آمد .
ماده 11ـ رد وجوه سپرده با رعایت مقررات مربوط به خود و بر اساس تایید و دستور کتبی رئیس دستگاه اجرائی و یا مقامات مجاز از طرف آنها و با توجه به مدارک مثبته مجاز خواهد بود .
ذیحساب مکلف است در پایان هر ماه درخواست وجهی که حاوی مشخصات سپرده های رد شده باشد به خزانه ارسال دارد مگر اینکه جمع مبالغ سپرده های رد شده قبل از موعد مذکور به 50% مبلغ تنخواه گردان اولیه بالغ گردد که در این صورت باید بلافاصله برا یپر کردن تنخواه گردان به ترتیب فوق اقدام به درخواست وجوه نماید.
ماده 12ـ در مواردی که برای رد سپرده مانده تنخواه گردان رد سپرده تفاکل ننماید حسب مورد به یکی از دو طریق زیر عمل خواهد شد :
1ـ چنانچه وجوه سپردهه به حساب تمرکز وجوه سپرده خزانه منتقل شده باشد تنخواه گردان و رد سپرده با درخواست ذیحسابی حاوی مشخصات سپرده مذکور در حد رفع نیاز به تشخیص خزانه افزایش می یابد.
2ـ چنانچه وجوه سپرده به حساب تمرکز وجوه سپرده خزانه منتقل نشده باشد ذیحساب درخواست افزایش تنخواه گردان رد سپرده را به ضمیمه تصویر اعلامیه بانکی مربوط مبنی بر واریز وجه به حساب دریافت سپرده را به خزانه ارسال و خزانه تنخواه مربوط را در حد رفع نیاز موقتا افزایش می دهد.
تبصره ـ ذیحسابها موظفن مراتب رد سپرده از محل وجوه دریافتی موضوع بندهای 1و2 این ماده را در اولین درخواست وجه بعدی منعکس نماید تا خزانه معاول وجوه پرداختی از این بابت نسبت به کاهش تنخواه گردان واگذاری اقدام نماید.
ماده 13ـ ذیحساب موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از پایان سال مالی خلاصه حساب وجوه سپرده های ارسال یبه خزانه و وجوه دریافتی از خزانه و موجودی حساب تنخواه گردان رد سپرده سال مالی مربوط را به خزانه ارسال نماید خزانه پس از بررسی و تطبیق آن با دفاتر مربوطه تاییدیه لازم را صادر می نماید.
تبصره ـ در استانها خلاصه حساب فوق الذکر برای نمایندگی خزانه در استان ارسال خواهد شد و تاییدیه لازم نیز توسط نمایندگی مذکور صادر می گردد.
ماده 14ـ برای دریافت وجوه موضوع ماده 41 قانون محاسبات عمومی کشور در استانها حساب خاصی توسط خزانه برای هر یک از دستگاههای اجرائی ذیربط و نیز شرکتهای دولتی که مرکز آنها در استان است نزد شعب بانک ملی ایران در صورت داشتن نمایندگی از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در غیر این صورت در شعب سایر بانکهای دولتی که از طرف بانک مذکور نمایندگی داشته باشد افتتاح خواهد شد.
حسابهای مذکور غیر قابل برداشت بوده و موجودی انها در پایان هر ماه توسط شعبه بانک ذیربط به حساب تمرکز وجوه سپرده خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتقل می گردد. صورت حساب بانکی و اعلامیه بانکی وجوه منتقل شده به حساب اخیر الذکر در دو نسخه برای ذیحسابی مربوط ارسال خواهد شد .
تبصره 1ـ در مورد واحدهای تابعه دستگاههای اجرائی فوق که مستقر در خارج از مراکز استانها می باشد وجوه سپرده موضوع این ماده بایستی در همان محل مستقیما به حساب خاص دستگاه ذیربط که در مرکز استان افتتاح شده است واریز و حواله گردد. در پایان هر ماه عامل ذیحساب با توجه به نسخه ای از اعلامیه های بانکی بابت وجوه واریز به حساب فوق الذکر صورت ریز وجوه دریافتی مربوط به واحد متبوع خود را با درج در فرم مخصوص تهیه و برای ذیحساب همان دستگاه ارسال و تاییدیه دریافت خواهد داشت .
تبصره 2ـ در مورد دستگاههائی که به اقتضای طبع و ماهیت و یا وسعت عملیات به تشخیص خزانه اختصاص بیش از یک حساب برای دریافت سپرده در سطح استان ضروری می باشد، علاوه بر مرکز استان به تعداد لازم افتتاح حساب مذکور در خارج از مرکز استان نیز مجاز خواهد بود. در این قبیل موارد صورت حسابها و اعلامیه بانکی فوق الذکر که در دو نسخه خواهد بود به جای ذیحسابی برای عامل ذیحساب ارسال می گردد.
تبصره 3ـ مفاد ماده 7 این آئین نامه و تبصره آن در مورد حسابهای موضوع این ماده نیز لازم الاجراء است .
ماده 15ـ ذیحساب حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از پایان هر ماه با استفاده از فرم مخصوصی که توسط خزانه تهیه می گردد صورت ریز سپرده های واریز شده به حساب دریافت سپرده خود در مرکز استان به انضمام یک نسخه از صورت حساب بانکی و اعلامیه بانکی مربوطه را برای نمایندگی خزانه در استان ارسال خواهد داشت نمایندگی خزانه در استان بایستی حداکثر ظرف مدت پانزده روز تاییدیه لازم دائر بر انطباق وجوه صورت ریز با وجوه انتقالی به خزانه را در هر مورد صادر و به ذیحساب ارائه نماید.
تبصره ـ در مورد حسابهای افتتاح شده در غیر از مرکز استان عامل ذیحساب صورت ریز سپرده های مربوط به خود را با درج در فرم مربوطه درسه نشخه تهیه و دو نسخه آن را به انضمام یک نسخه صورتحساب بانکی و اعلامیه بانکی انتقال وجه مربوط برای ذیحساب ذیربط ارسال می دارد. ذیحساب پس از دریافت فهرست و مدارک مذکور ضمن رسیدگی و اعمال حساب در دفاتر خود یک نسخه از صورت ریز وجوه دریافتی را به انضمام نسخه ای از صورت حساب بانکی و اعلامیه بانکی انتقال وجه برای نمایندگی خزانه در استان ارسال می نماید.
ماده 16ـ نمایندگی خزانه در استان ضمن نگهداری حسابهای معین سپرده استان وجوه سپرده دریافتی ادارات را که از حسابهای موضوع ماده 14 به حساب تمرکز وجوه سپرده خزانه منتقل شده به حساب سپرده دریافتی خود منظور و معادل همان مبلغ را به حساب ارسالی به خزانه در دفاتر خود اعمال حساب می نماید . متقابلا خزانه نیز وجوه دریافتی فوق الذکر را به عنوان سپرده های دریافتی استان مربوط اعمال حساب تحویل و تاییدیه لازم را برای نمایندگی خزانه ارسال خواهد داشت .
ماده 7ـ برای نمایندگی خزانه در استان حسابی حسابی تحت عنوان تنخواه گردان رد سپرده استان توسط خزانه نزد شعبه بانک ملی ایران در مرکز هر استان در صورت داشتن نمایندگی از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ودر غیر این صورت به تشخیص خزانه در شعبه یکی از بانکهای دولتی دیگر که از طرف بانک مذکور نمایندگی داشته باشد افتتاح می گردد استفاده از حساب مذکور با امضاء های مجاز نمایندگی خزانه در استان به معرفی خزانه به عمل خواهد آمد.
خزانه تنخواه لازم را براساس درخواست نمایندگی خزانه و به تشخیص خود به حساب مذکور واریز می نماید و تامین و تکمیل نماخواه گردان رد سپرده نمایندگی خزانه در استان در قبال فهرست پرداختهای نمایندگی مذکور به ذیحسابان ذیربط ، انجام خواهد شد. نمایندگی خزانه در استان مکلف است از موجودی حساب بانکی مذکور منحصرا تنخواه گردان رد سپرده در اختیار ذیحسابان مربوطه قرار دهد.
تبصره ـ نمایندگی خزانه در استان مکلف است در پایان هر سال مالی خلاصه حساب وجوه وتریز شده بحساب تمرکز وجوه سپرده خزانه و نیز وجوه دریافتی بابت رد سپرده های استان را تهیه و به خزانه ارسال و تاییدیه دریافت نماید.
ماده 18ـ برای رد وجوه سپرده در استانها نمایندگی خزانه در استان مبلغی تا 10% مبلغ سپرده های رد شده در سال قبل از هر یک از دستگاههای اجرائی ذیربط در مراکز استانها و همچنین شرکتهای دولتی که مرکز آنها در استانها باشد در اختیار ذیحساب همان دستگاه قرار می دهد.
تنخواه مذکور به حسابی که از طرف نمایندگی خزانه در استان در بانک ملی لیران شعبه محل در صورت داشتن نمایندگی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در غیر این صورت در یکی از شعب سایر بانکهای دولتی که از بانک مذکور نمایندگی داشته باشد افتتاح می گردد واریز می شود.
نمایندگی خزانه در استان می تواند در موارد لازم تسهیلات مقرر در ماده 12 این آئین نامه را در اختیار ذیحسابان ذیربط قرار دهد و ذیحسابان مربوط مکلف به رعایت تبصره ذیل ماده مذکور می باشند.
تبصره ـ استفاده از حسابهای موضوع این ماده در مورد موسسات دولتی ذیربط و دستگاههای محلی با امضاء مشترک ذیحساب یا مقام مجاز اط طرف او و بالاترین مقام اجرائی یا مقام مجاز از طرف او و در مورد شرکتهای دولتی ، با امضای مشترک مقاماتی که در اساسنامه مربوط مجاز شناخته شده اند و ذیحسابان شرکت یا مقام مجاز ازطرف او به عمل خواهد آمد.
ماده 19ـ در مورد ادارات تابعه وزارتخانه ها و موسسات دولتی در شهرستانها که تابع نظام بودجه استانی به طور کلی و در مورد دستگاههای موضوع تبصره 2 ماده 14 در صورت ضرورت ، خزانه علاوه بر حسابهای موضوع ماده 18 در هر یک از شهرستانها حساب جداگانه ای افتتاح خواهد نمود و ذیحساب مربوط حسب مورد در مرکز و یا در مرکز استان وجه لازم برای رد وجوه سپرده از محل تنخواه گردان رد سپرده در اختیار به حسابهای مذکور واریز خواهند نمود.
تبصره 1ـ استفاده از حسابهای موضوع این ماده با امضاء مشترک مقام مجاز از طرف ذیحساب و رئیس مربوط و یا مقام مجاز از طرف او به عمل خواهد آمد.
تبصره 2ـ شرکتهای دولتی که مرکز اصلی آنها در مرکز می باشد می توانند برای رد وجوه سپرده واحدهای تابعه خود در شهرستانها به ترتیب مقرر در این ماده اقدام نمایند که در این صورت استفاده از حساب مربوط یا امضای مشترک مقاماتی که در اساسنامه مربوط کجاز شناخته شده اند و مقام مجاز از طرف ذیحساب شرکت خواهد بود.
ماده 20ـ نظارت و هماهنگی در نحوه تودیع و رد وجوه موضوع ماده 41 قانون محاسبات عمومی کشور به عهده ذیحساب بوده و به نحوی سپرده های مذکور را رد نماید که موارد زیر رعایت گردد:
1ـ اطمینان حاصل شود که وجه سپرده مورد نظر قبلا حسب مورد به حساب یا حسابهای موضوع ماده 6 و یا 14 این آئین نامه واریز شده باشد.
2ـ رقم پرداختی بابت رد سپرده در هر مورد از رقم تودیعی تجاوز ننماید.
3ـ رد وجوه مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوطه باشد.
4ـ وجوه سپرده مورد نظر قبلا رد نشده باشد.
ماده 21ـ نحوه عمل در مورد وجوه وثیقه یا وجه الضمان و یا نظائر آن مذکور در ماده 41 قانون محاسبات عمومی کشور نیز تابع مفاد این آئین نامه خواهد بود.
ماده 22ـ تا تصویب و تشکیل سازمان و تشکیلات نمایندگی خزانه در استان خزانه راسا وظایف نمایندگیهای مذکور را به عهده خواهد داشت و عند الاقتضا، وظایفی به ادارات کل امور اقتصادی و دارائی استانها خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارائی ـ محمد جواد ایروانی

بسمه تعالی
سال 1366 سال اقتصاد استانها
دستورالعمل اجرائی آئین تمرکز وجوه درآمد و سپرده موضوع ماده 43 قانون محاسبات عمومی کشور:
الف: ثبت فعالیتهای مربوط به انتقال موجودی حسابهای تمرکز وجوه سپرده در اجرای ماده 42 قانون محاسبات عمومی کشور به شرح زیر می باشد:
1ـ موجودی حساب سپرده ذیحسابی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یا نزد شعب بانکهائیکه از طرف بانک مذکور نمایندگی دارند به حساب شماره 3 خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز و آرتیکلهای زیر در دفاتر ثبت می گردد:
حساب 3 خزانه (بدهکار) *
بانک تمرکز وجوه سپرده (بستانکار) *
سپرده نزد ذیحسابی (بدهکار) *
سپرده نزد خزانه (بستانکار) *
2ـ پس از انتقال موجودی ، مانده حسابهای بانک ـ تمرکز وجوه سپرده و سپرده نزد ذیحسابی صفر و آرتیکل تبدیل بقیه سرفصلها بشرح زیر انجام می شود:
حساب خزانه ـ تمرکز وجوه سپرده *
حساب 3 خزانه *
سپرده نزد خزانه *
سپرده های دریافتی *
ب ـ ثبت فعالیتهای مالی مربوط به دریافت ، تمرکز و رد وجوه سپرده بر اساس ماده 41 قانون محاسبات عمومی کشور به شرح زیر خواهد بود:
1ـ عناوین سرفصلهای گروه حسابهای سپرده :
عنوان حساب عنوان حساب معین
*1ـ1 بانک ـ دریافت وجوه سپرده بانک دریافت وجوه سپرده
1ـ2 سپرده های دریافتی سپرده های دریافتی (بتفکیک صاحبان
سپرده )
1ـ3 خزانه ـتمرکز وجوه سپرده خزانه تمرکز وجوه سپرده
*ـ توضیح ـ در صورت استفاده از بیش از یک حساب بانکی جهت دریافت وجوه سپرده ضروری است فقط سرفصل بانک دریافت وجوه سپرده به عنوان بانکهاـ دریافت وجوه سپرده تغییر یافته و حسابهای معین بتفکیک حسابهای بانکی نگهداری شود.
1ـ4 تنخواه گردان رد سپرده تنخواه گردان رد سپرده
1ـ5 بانک ـ رد وجوه سپرده بانک رد وجوه سپرده
1ـ2 کاربرد سرفصلها
1ـ2ـ هنگام دریافت اعلامیه بانکی حاکی از واریز وجوه سپرده بحساب بانک وجوه دریافت سپرده برابر مبلغ مندرج در اعلامیه:
بانک دریافت وجوه سپرده (بدهکار) **
سپرده های دریافتی (بستانکار) **
2ـ2 هنگام دریافت اعلامیه بانکی حاکی از انتقال وجوه سپرده از حساب دریافت وجوه سپرده به حساب تمرکز وجوه سپرده در خزانه معادل مبلغ اعلامیه :
خزانه ـ تمرکز وجوه سپرده (بدهکار) **
بانک ـ دریافت وجوه سپرده (بستانکار **
2ـ3 معادل تنخواه گردان واگذاری از جانی خزانه به منظور رد سپرده ها موضوع تبصره ماده 41 قانون محاسبات عمومی کشور.
بانک ـ رد وجوه سپرده (بدهکار) **
تنخواه گردان سپرده (بستانکار ) **
2ـ4ـ هنگام رد سپرده های قابل استرداد به ذینفع از محل تنخواه گردان رد سپرده :
سپرده های دریافتی (بدهکار) **
بانک ـ رد وجوه سپرده (بستانکار ) **
2ـ5ـ دریافت وجوه استردادی از خزانه به منظور تکمیل تنخواه گردان رد سپرده آرتیکل زیر در دفاتر ثبت می گردد:
بانک ـرد وجوه سپرده (بدهکار) **
خزانه ـ تمرکز وجوه سپرده (بستانکار) **
بین فصلهای گروه حسابهای سپرده رابطه زیر همواره برقرار است :
(مانده بانک ـ دریافت وجوه سپرده )+(مانده بانک ـرد وجوه سپرده)+ (مانده حساب خزانه ـ تمرکز وجوه سپرده )ـ مانده سپرده های دریافتی + تنخواه گردان سپرده .
3ـ عملیات بستن حسابهای گروه سپرده
1ـ3 در پایان سال با توجه به انتقال سپرده ها به حساب خزانه ـ تمرکز وجوه سپرده آرتیکل موضوع بند (2ـ2) در دفاتر ثبت و در نتیجه مانده حساب بانک ـ دریافت وجوه سپرده صفر می شود و آرتیکلهای زیر در دفاتر ثبت می شود:
سپرده های دریافتی (بدهکار) **
تنخواه گردان رد سپرده (بدهکار) **
خزانه ـ تمرکز وجوه سپرده (بستانکار ) **
بانک ـ رد وجوه سپرده (بستانکار) **
4ـ عملیات افتتاح حسابهای گروه سپرده در آغاز سال مالی به شرح آرتیکل زیر است :
خزانه ـ تمرکز وجوه سپرده (بدهکار ) **
بانک ـ رد وجوه سپرده (بدهکار) **
سپرده های دریافتی (بستانکار ) **
تنخواه گردان رد سپرده (بستانکار ) **
در صورت ضرورت و واگذاری تنخواه گردان رد سپرده عامل ذیحساب از طرف ذیحساب و افتتاح حساب تنخواه گردان رد سپرده عامل ذیحساب سرفصل حساب و ثبت حسابداری زیر به حسابهای گروه سپرده اضافه می شود.
عنوان حساب کل عونوان حساب معین
1ـ6 تنخواه گردان رد سپرده عامل ذیحساب تنخوا گردان رد سپرده
عامل ذیحساب (بتفکیک ادارات )
2ـ6 در موقع واگذاری تنخواه گردان رد سپرده توسط ذیحساب به عامل ذیحساب در شهرستان آرتیکل زیر در دفاتر ثبت می گردد:
تنخواه گردان رد سپرده عامل ذیحساب (بدهکار) **
بانک رد سپرده (بستانکار) **
2ـ7 هنگام پرداخت سپرده های استردادی عامل ذیحساب به منظور تکمیل تنخواه گردان رد سپرده عامل ذیحساب آرتیکل زیر در دفاتر ثبت می گردد:
سپرده های دریافتی (بدهکار ) **
بانک ـ رد وجوه سپرده (بستانکار ) **
با واگذاری تنخواه گردان رد سپرده عامل ذیحساب و ثبت آرتیکلهای مذکور بین سرفصلهای گروه حسابهای سپرده با اضافه کردن تنخواه گردان رد سپرده عامل ذیحساب در قسمت بدهکار تساوی همواره برقرار است . و آرتیکلهای مذکور در عملیات بستن حسابهای گروه سپرده حساب تنخواه گردان رد سپرده عامل ذیحساب به بستانکار اقلام بستانکار و در افتتاح حسابها آغاز سال به بدهکار اقلام بدهکار اضافه می شود.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 12497

تاریخ تصویب : 1366/08/26

تاریخ ابلاغ : 1366/10/27

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.