آئین نامه اجرائی ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور

آئین-نامه-اجرائی-ردیف-(2)-بند-«الف»-تبصره-(46)-قانون-بودجه-سال-1376-کل-کشور

آئین نامه اجرائی ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور


شماره 50942/ت17871 هـ 19/1/1376

وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت کشاورزی – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
هیأت وزیران در جلسه مورخ 10/1/1376 بنا به پیشنهاد شماره 4200/8455-102 مورخ 21/12/1375 سازمان برنامه و بودجه و به استناد ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور، آیین نامه اجرایی ردیف مذکور را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- تسهیلات اعتباری موضوع ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور از طریق بانک کشاورزی – که از این پس در این آیین نامه به اختصار بانک عامل نامیده می شود – براساس مقررات این آیین نامه پرداخت خواهد شد.
ماده 2- مبلغ دویست و بیست میلیارد (220000000000) ریال تسهیلات مورد نیاز طرحهای مربوط به ایجاد و توسعه، تجهیز و تکمیل و راه اندازی تعاونیهای تولید روستایی و اجرای طرحهای لازم در حوزه عمل این واحدها (طرحهای زراعت و باغبانی، آب و خاک و تهیه و تأمین ماشین آلات کشاورزی) ، طرحهای توسعه و احیای منابع طبیعی و آبخیزداری و شیلات و آبزیان بدون اخذ وثیقه و براساس مقررات این آیین نامه توسط بانک عامل و با معرفی وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ، حسب مورد به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت خواهد شد.
تبصره 1- از تسهیلات اعتباری این آیین نامه ، میزان یکصد وده میلیارد (110000000000)ریال برای ایجاد ، توسعه ، تجهیز، تکمیل و راه اندازی شرکتهای تعاونی تولید روستایی و اجرای طرحهای لازم در حوزه عمل این واحدها (طرحهای زراعت و باغبانی ، آب و خاک و تهیه و تأمین ماشین آلات کشاورزی) با معرفی وزارت کشاورزی و یکصد وده میلیارد (110000000000) ریال برای طرحهای توسعه و احیای منابع طبیعی ، آبخیزداری ، شیلات و آبزیان با معرفی وزارت جهاد سازندگی توسط بانک عامل پرداخت خواهد شد.
تبصره 2- در اعطای تسهیلات اعتباری توسط بانک عامل، اولویت با طرحهای مصوب نیمه تمام سالهای گذشته خواهد بود.
ماده 3- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب سیاستهای پولی و اعتباری، تسهیلات اعتباری موضوع ردیف (2) بند «الف» تبصره (46) قانون بودجه سال 1376 کل کشور را براساس اعلام نیاز وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی ، از طریق بانک عامل تأمین نماید.
ماده 4- سهم استانی تسهیلات موضوع این آیین نامه جهت اجرای طرحهای موضوع ماده (2) این آیین نامه حداکثر تا پایان فروردین ماه 1376 توسط وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی و با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و به بانک عامل ابلاغ خواهد شد. تغییر در جدول سهم استانی توسط وزارتخانه های مزبور حداکثر برای یک بار در سال مجاز خواهد بود.
ماده 5- تهیه طرح، وضعیت مالکیت، مشخصات فنی پروژه، برآورد هزینه ها، مدت زمان لازم برای اجرای طرح، زمان شروع بازپرداخت و سایر ویژگیهای طرح بر عهده وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی خواهد بود.
تبصره 1- مدت استهلاک تسهیلات بر حسب نوع طرح بر عهده کمیسیونی مرکب از وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
تبصره 2- بانک عامل موظف است تسهیلات اعتباری طرحهای موضوع ماده (5) این آیین نامه را که دارای توجیهات فنی، مالی و اقتصادی بوده و فقط از نظر سهم سرمایه گذار یا وثیقه با مقررات بانک وفق نمی دهد، با رعایت مفاد مواد مربوط در این آیین نامه و متناسب با پیشرفت عملیات، پرداخت نماید.
تبصره 3- بانک عامل موظف است در مقاطع پایان شهریور ماه و آذر ماه 1376 و براساس منابع اطلاعاتی خود، گزارش عملکرد تسهیلات اعطایی، شامل میزان تسهیلات، نوع طرحها، ظرفیت تولید، وضعیت منطقه اجرای طرح، میزان بدهی ناشی از مطالبات معوق، میزان کارمزد و سود سهم دولت و طرحهای در دست بررسی را به تفکیک استانها به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه ارسال نماید.
تبصره 4- جابجایی سهم تسهیلات اعتباری هر یک از وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی براساس نتایج گزارش پایان آذرماه 1376 با تأیید سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا پایان دی ماه 1376 به بانک عامل اعلام خواهد شد.
ماده 6- بازپرداخت تسهیلات اعتباری از زمان اولین پرداخت تسهیلات ظرف پنج سال پس از بهره برداری خواهد بود.
ماده 7- سهم آورده مجری طرح برای طرحهای آبخیزداری و منابع طبیعی هفت درصد (7%) و سایر طرحها حداقل هفت درصد (7%) است.
ماده 8- سازمان برنامه و بودجه موظف است به نیابت از دولت، مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات، همچنین کارمزد و سود تسهیلات اعطایی از محل تسهیلات این آیین نامه را تضمین و در لوایح بودجه سالهای آتی منظور کند. تضمین مربوط به سود و کارمزد، برای طرحهای آب و خاک، آبخیزداری، احیا و توسعه منابع طبیعی هفتاد درصد (70%) و برای سایر طرحهای موضوع ماده (2) این آیین نامه به میزان پنجاه درصد (50%) است.
ماده 9- تضمینهای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه عبارت است از :
1- تضمین سازمان برنامه و بودجه به شرح مذکور در ماده (8) این آیین نامه.
2- ارتهان کلیه مستحدثات ، اموال و داراییهای ناشی از اجرای طرحهای مذکور در ماده (2) این آیین نامه ، توسط بانک عامل.
3- تضمین تسهیلات طرحهای اجرایی با اخذ سفته خواهد بود.
تبصره 1- تضمین دولت – موضوع ماده (8) این آیین نامه – نافی وظایف بانک عامل جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری موضوع این آیین نامه نبوده و بانک عامل مکلف است برای حفظ حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف و بازپرداخت تسهیلات اعطایی به شرح زیر نظارت نماید:
1- نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات اعطایی متناسب با پیشرفت اجرای طرح.
2- پیگیری بازپرداخت بدهیهای ناشی از تسهیلات اعطایی.
3- نظارت فنی بر اجرای طرحهای موضوع ماده (2) این آیین نامه در هر مورد بر عهده وزارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی خواهد بود.
تبصره 2- استفاده کنندگان از تسهیلات اعطایی موضوع این آیین نامه موظفند اقساط تسهیلات دریافتی را به موقع باز پرداخت نمایند.
معاون اول رئیس جمهور – حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران - وزارت امور اقتصادی و دارائی - وزارت جهاد كشاورزی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.