آئین نامه اجرائی قانون نحوه تشکیل پیام آوران بهداشت

آئین-نامه-اجرائی-قانون-نحوه-تشکیل-پیام-آوران-بهداشت

آئین نامه اجرائی قانون نحوه تشکیل پیام آوران بهداشت


شماره 51591/ت17810هـ 26/1/1376

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی
هیأت وزیران در جلسه مورخ 20/1/1376 بنا به پیشنهاد شماره 13386 مورخ 11/12/1375 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد ماده (6) قانون نحوه تشکیل پیام آوران بهداشت – مصوب 1375 – آیین نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

ماده 1- از تاریخ تصویب قانون نحوه تشکیل پیام آوران بهداشت مصوب 1375 – که در این آیین نامه به اختصار قانون نامیده می شود- مشمولان خدمت وظیفه عمومی که در یکی از رشته های زیر در داخل یا خارج از کشور فارغ التحصیل می شوند مشمول قانون و این آیین نامه هستند :
الف – رشته های پزشکی، دندانپزشکی ، داروسازی، علوم آزمایشگاهی و تخصصهای وابسته .
ب – رشته های پیراپزشکی و وابسته پزشکی شامل : بهداشت عمومی، اپیدیمولوژی ، آموزش بهداشت ، مدیریت بهداشتی درمانی، بهداشت حرفه ای و صنعتی ، بهداشت محیط ، تغذیه و صنایع غذایی، آمار بهداشتی و حیاتی، ضبط آمار و مدارک پزشکی، علوم آزمایشگاهی، قارچ شناسی، انگل شناسی، حشره شناسی پزشکی و ناقلین، میکروبیولوژی پزشکی، خون شناسی و انتقل خون، پرستاری، هوشبری، اطاق عمل، فیزیوتراپی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، گفتار درمانی، تکنولوژی پزشکی، مبارزه با بیماریها و بهیار.
ماده 2- کمیسیون موضوع تبصره (1) ماده (1) قانون در نیمه اول شهریور ونیمه اول اسفند هر سال به دعوت ستاد کل نیروهای مسلح در محل آن ستاد تشکیل و با رعایت حفظ آمادگی رزمی نیروهای مسلح، سهیمه پیام آوران بهداشت را تعیین می کند. نتیجه تصمیم گیری حداکثر ظرف دو هفته توسط ستاد کل نیروهای مسلح به دستگاههای ذی ربط و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می شود.
ماده 3- در اجرای تبصره (2) ماده (1) قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چهار چوب سهیمه تعیین شده از بین مشمولان خدمت وظیفه عمومی که دارای دفترچه آماده به خدمت هستند برای نقاط مجاز تصریح شده در قانون، ثبت نام به عمل آورده و حداکثر ظرف (72) ساعت قبل از روز تعیین سهمیه، فهرست مربوط را به ستاد کل نیروهای مسلح ارایه می کند. ستاد کل نیروهای مسلح فهرست یادشده را جز و سهمیه وزارت مذکور منظور کرده و کسر سهمیه را طبق ضوابط جای معرفی می کند.
ماده 4- دانشگاههای علوم پزشکی می توانند امکانانت زیست ، پوشاک و خوراک مناسب را در محل خدمت و وسیله ایاب و ذهاب یا هزینه آن را (در هنگام اعزام مشمولان به مرخصی استحقاقی) براساس ضوابط ستاد کل نیروهای مسلح، برای مشمولان این آیین نامه فراهم کنند.
ماده 5- مشمولان این آیین نامه در یکی از مراکز آموزش نظامی که توسط ستاد کل نیروهای مسلح تعیین می شود دوره آموزش نظامی را طی می کنند.
تبصره 1- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است هر سال اعتبارات لازم برای آموزش افراد یادشده را تأمین کرده و در اختیار سازمان آموزش دهنده قرار دهد.
تبصره 2- سازمان آموزش دهنده موظف است مشمولان آموزش دیده را پس از پایان دوره آموزش نظامی به منظور ادامه خدمت دوره ضرورت ، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معرفی کند.
ماده 6- دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی موظفند موارد تخلف مشمولان این آیین نامه را براساس آیین نامه انضباطی نیروهای مسلح به سازمان ذی ربط اعلام کنند.
سازمان مربوط موظف است حداکثر ظرف دو ماه نتیجه رسیدگی و اقدام لازم را به دانشگاه محل خدمت اعلام کند.
تبصره – در صورتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نتواند از افراد مشمول این آیین نامه استفاده کندن موظف است با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص بازگرداندن افراد یاد شده به سازمان مربوط اقدام کند.
ماده 7- مشمولان این آیین نامه در دوران خدمت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مأمور از نیروهای مسلح و با حفظ وضعیت نظامی انجام وظیفه می کنند.
تبصره – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح دفترچه مرخصی برای افراد یادشده تهیه می کند.
ماده 8- حقوق و مزایای مشمولان این آیین نامه در ساعات موظف اداری طبق جدولی است که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می شود.
تبصره 1- مشمولان این آیین نامه ازکلیه مزایایی که برای مشمولان وظیفه عمومی مطابق قانون در نظر گرفته شده یا بشود بهره مند می شوند.
تبصره 2- مشمولان این آیین نامه موظفند به صورت تمام وقت و بدون کار انتفاعی خصوصی خدمت کنند اما با دو نوبت کار موظف، علاوه بر حقوق و مزایای خدمت وظیفه عمومی مجاز به استفاده از اضافه کاری هستند.
تبصره 3- مبنای محاسبه فوق العاده اضاه کار ساعتی، پایه حقوق و مزایای کارکنان هم تراز به لحاظ مدرک تحصیلی در بدو استخدام رسمی براساس قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت است.
تبصره 4- مشمولان این آیین نامه که به طور تمام وقت و با استفاده از امکانات اسکان خدمت می کنند از دیگر مزایای موضوع قانون استخدام کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت که به افراد مشابه آنها تعلق می گیرد برخورار می شوند.
ماده 9- مشمولان این آیین نامه از نظر بیمه عمر و حوادث مشمول قوانین و مقررات مربوط به کارمندان دولت و از نظر بیمه خدمات درمانی مشمول قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور – مصوب 1373- و ضوابط مشمولان قانون وظیفه عمومی مندرج در قانون یادشده هستند.
تبصره – سازمان برنامه و بودجه موظف است سهم سرانه بیمه درمانی مشمولان این آیین نامه را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت کند.
ماده 10- در اجرای تبصره ماده(3) قانون، مرجع رسیدگی به تخلفات خدمتی پزشکی مشمولان این آیین نامه سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران است.
ماده 11- دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی موظفند مشمولان این آیین نامه را در پایان دوره، برای دریافت کارت پایان خدمت به سازمان مربوط معرفی ورونوشت آن را به مرکز تأمین و توزیع نیروی انسانی و پیام آوران بهداشت ارسال کنند.
ماده 12- انجام امور اجرایی قانون و این آیین نامه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مراکز تأمین و توزیع نیروی انسانی و پیام آوران بهداشت است.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/01/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.