آئین نامه اجرائی تبصره (96) قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

آئین-نامه-اجرائی-تبصره-(96)-قانون-برنامه-پنجساله-دوم-توسعه-اقتصادی،-اجتماعی-و-فرهنگی-جمهوری-اسلامی-ایران

آئین نامه اجرائی تبصره (96) قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


شماره 55634/ت 16234هـ 6/3/1376

وزارت صنایع – وزارت پست و تلگراف و تلفن – وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
هیأت وزیران در جلسه های مورخ 24 و 28/2/1376 بنابه پیشنهاد شماره 1017429 مورخ 14/11/1374 وزارتخانه های صنایع، پستو تلگراف و تلفن و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به استناد تبصره (96) قانون برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1373 – آئین نامه اجرائی تبصره یادشده را به شرح زیر تصویب نمود :

فصل اول – تعاریف
ماده 1- در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می رود :
صنایع الکترونیکی : به کلیه فعالیتهای تولیدی و خدمات مهندسی مربوط به قطعات ، وسایل و تجهیزاتی که تکنولوژی الکترونیک در آنها به کار گرفته شده است اطلاق می شود.
صنایع مخابراتی: صنایعی است که با استفاده از دستگاهها، المانها و قطعات الکترونیکی لوازم و تجهیزات مورد استفاده در مخابرات را تولید و عرضه می نماید.
صنایع اتوماسیون: صنایعی است که ابزار و تجهیزات خودکنترلی یا اتوماسیون یا قطعات مربوط به آنها را تولید می کنند و نمونه بارز آن کامپیوتر و لوازم مربوط است.
صنایع اپتیک: به کلیه فعالیتهای تولیدی و خدمات مهندسی مربوط به قطعات، وسایل و تجهیزاتی که تکنولوژی نور توأم با الکترونیک در آنها به کار گرفته شده است اطلاق می شود.
صنایع الکترونیک : به صنایع الکترونیکی ، مخابراتی ،اتوماسیون و اپتیک اطلاق می شود.
برنامه پنجساله دوم : برنامه پنجساله دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1373- .
تبصره 1: کدهای استاندارد بین المللی این صنایع عبارتند از : (3210)، (3220)، (3230)، (3000)، (3311)، (3312)، (3313)، (3320)، (7210) تا (7290).
تبصره 2: هر گونه تغییر در تعاریف یا در مصادیق فوق با تصویب شورای موضوع ماده (2) این آئین نامه است.
ماه 2- به منظور سازماندهی و تقویت نظام تولید و مصرف صنایع الکترونیک کشور وسیاستگذاری و سرمایه گذاری متمرکز و هماهنگ موضوع تبصره (96) قانون برنامه دوم شورایی تحت عنوان شورای الکترونیک که از این پس به اختصار «شورا» نامیده می شود، با حضور وزرای صنایع ، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، پست و تلگراف و تلفن ، نیرو و نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل می شود.
ماده 3- دبیرخانه شورا در وزارت صنایع تشکیل و دبیر آن با تصویب شورا انتخاب خواهد شد. تغییرات بعدی نیز ب تصویب شورا صورت خواهد گرفت.
ماده 4- وظایف شورا به شرح زیر تعیین می شود:
الف – تعیین و تبیین سیاستهای اجرائی جهت تحقق اهداف مندرج در تبصره (96) قانون برنامه دوم و اجرای مفاد مندرج در این آئین نامه .
ب – ایجاد صندوق حمایت از تولید کنندگان داخلی صنایع و ایجاد تسهیلات بانکی ارزان قیمت.
پ – هدایت و نظارت در امر تحقیق و آموزش با استفاده از صندوق یادشده در بند «ب» این ماده و ارایه تسهیلات بانکی، ایجاد بانک اطلاعات و شبکه ارتباطی بین مراکز تحقیقاتی و آموزشی و تولید کنندگان و مصرف کنندگان عمده با استفاده از امکانات ملی.
ت – ایجاد محدودیت در خرید های خارجی بدون انتقال تکنولوژی ، در خصوص خریدهای نظامی حتی المقدور با انتقال تکنولوژی انجام شود.
ث – تشکیل نظام مهندسی صنایع الکترونیک.
ج – تصویب ضوابط انتقال تکنولوژی ، آموزش نیروی انسانی، تعمیر و نگهداری و ضمانتهای مربوط برای تأمین منافع ملی که لازم است در قراردادهای خارجی پیش بینی شود.
چ – تبیین سیاست تشویق و ترغیب و ایجاد زمینه رقابت در تولید و جلوگیری از انحصار در جهت ارتقاء و رشد صنایع الکترونیک کشور.
ح – الزام به ارتقای سطح کیفیت تولیدات به منظور رسیدن به استانداردهای بین المللی.
خ – ایجاد زمینه توسعه صادرات تولیدات و خدمات مهندسی صنایع الکترونیک کشور.
د – شناسایی و جمع آوری مستمر اطلاعات مربوط به کلیه نیازمندیهای عمده الکترونیکی، مخابراتی، اتوماسیون و اپتیکی کشور برای برنامه پنجساله با همکاری دستگاههای ذی ربط.
ذ – شناسایی و جمع آوری مستمر اطلاعات مربوط به کلیه امکانات و توانمندیهای تولیدی و خدمات مهندسی صنایع الکترونیک کشور با همکاری دستگاههای ذی ربط.
ماده 5- شورا پس از دریافت نیازمندیها نسبت به تعیین و اعلام اقلام عمده ای که قابلیت طراحی و ساخت داخل در مورد آنها وجود داشته و یا امکان کسب یا توسعه تکنولوژی برای آنها میسر باشد اقدام نموده و قابلیت و تواناییهای طراحی و ساخت داخل و نحوه کسب دانش فنی از طریق بهره گیری از خریدهای خارج را برنامه ریزی و اعلام می نماید.
فصل دوم – بررسی و شناخت نیاز
ماده 6- کلیه دستگاههای دولتی موظفند نیازهای عمده خود و بخشهای مربوط را به سیستمها و یا تجهیزات صنایع الکترونیک اعم از مخابراتی ، اتوماسیون و اپتیکی ، به تفصیل و همراه با مشخصات و استانداردهای ملی و جاری برای برنامه پنجساله دوم به تفکیک سالانه به دبیرخانه شورا اعلام نمایند.
ماده 7- وزارت صنایع موظف است برآورد نیازهای الکترونیکی، مخابراتی، اتوماسیون و اپتیکی بخشهای غیر دولتی را به تفصیل و همراه با مشخصات و استانداردهای ملی وجاری تعریف شده برای برنامه پنجساله به تفکیک سالانه به دبیرخانه شورا اعلام نماید.
ماده 8- وزارت بازرگانی و گمرک جمهوری اسلامی ایران موظفند آمار واردات و صادرات تولیدات و خدمات الکترونیکی ، مخابراتی، اتوماسیون واپتیکی را به صورت فصلی در اختیار دبیرخانه شورا قرار دهند.
ماده 9- سازمان برنامه و بودجه موظف است فهرست پروژه های عمده الکترونیکی ، مخابراتی ، اتوماسیون و اپتیکی برای برنامه پنجساله به تفکیک سالانه همراه با بودجه های تصویبی مربوط به دستگاههای مختلف را به دبیرخانه شورا اعلام نماید.
ماده 10- کلیه دستگاههای دولتی موظفند نیازهای الکترونیکی، مخابراتی، اتوماسیون و اپتیکی خود را با در نظر گرفتن کیفیت مورد نیاز مصرف کننده که متناسب با استانداردهای ملی و جاری دستگاه اعلام شده می باشد از تولید کنندگان داخلی تأمین نمایند و در صورت خرید از خارج ، ضوابط مربوط در مورد انتقال تکنولوژی ، آموزش نیروی انسانی، تعمیر و نگهداری و ضمانتهای مربوط که به تصویب شورا خواهد رسید را رعایت نمایند.
فصل سوم – ظرفیتهای تولید
ماده 11- کلیه دستگاههای دولتی موظفند امکانات و توانمندیهای تولیدی و خدمات مهندسی خود را در زمینه صنایع الکترونیک با در نظر گرفتن کیفیت مورد نیاز مصرف کننده که متناسب با استانداردهای ملی و جاری اعلام شده می باشد به دبیرخانه شورا اعلام نماید.
ماده 12- شورا از طریق سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاههای اجرائی در چهارچوب تبصره (96) قانون برنامه پنجساله دوم، فهرست موسسات و شرکتهای تولید و مهندسی موضوع ماده (7) این آئین نامه را که از نظر فنی و اجرائی دارای صلاحیت هستند تهیه و اعلام می نماید. فهرست مذکور هر شش ماه یک بار حسب ضرورت اصلاح خواهد شد.
فصل چهارم – سیاستهای حمایتی
ماده 13- شورا موظف است تشکلهای لازم را از واحدهای تولید، مهندسی و تحقیقاتی پیش بینی کند و وزارتخانه ها موظفند نسبت به سازماندهی مناسب اقدام نمایند.
ماده 14- دستگاههای دولتی موظفند در قراردادهای خرید خارجی عمده یا مکرر خود، موضوع انتقال تکنولوژی را درج نمایند و شرایط لازم را جهت انتقال تکنولوژی به تشکلهایی از واحدهای تولیدی و شرکتهای خدمات مهندسی داخلی پیش بینی نمایند.
ماده 15- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند تا تسهیلات لازم در مقابل ضمانت نامه مورد قبول دستگاه که بخشی از آن به میزان حداقل ده درصد (10%) ضمانتنامه بانکی و مابقی به تشخیص دستگاه مربوط خواهد بود، فراهم شود.
تبصره 1- به منظور تقویت بنیه مالی مؤسسات و شرکتهای داخلی برنده مناقصه و انجام سریع تجهیز کارگاه و سایر مقدمات ضروری طرح، دستگاههای دولتی می توانند تا سی درصد(30%) ارزش قرار داد را به عنوان پیش پرداخت، تأدیه نمایند و بانکها نیز ضمانتنامه بانکی را برابر مفاد این ماده صادر نمایند.
تبصره 2- بانکها می توانند درصدی از ارزش قرار داد کار، به مؤسسه مربوط اعتبار پرداخت کنند. این اعتبار در قبال ارایه ابلاغیه رسمی ارجاع کار یا قرار داد معتبر پرداخت خواهد شد، دریافت کننده اعتبار باید از محل دریافتهای خود نسبت به تسویه حساب آن اقدام نماید و دستگاههای اجرائی می توانند درصد مذکور را از محل مطالبات پیمانکار در صورت اعلام بانک پرداخت نمایند.
ماده 16- به منظور حمایت از تولیدات داخلی و تنظیم امور مربوط به واردات قطعات الکترونیک ، وزارت صنایع موظف است با تأیید شورا و متناسب با توان تولید کنندگان داخلی در طراحی و ساخت قطعات الکترونیک ، سالانه نسبت به پیشنهاد سود بازرگانی و شرایط ورود برای قطعات و تجهیزات و محصولات الکترونیک وارداتی اقدام نماید.
ماده 17- به منظور کمک به تأمین زیر بناهای توسعه صنایع موضوع این آئین نامه از فبیل شهرکها و مجتمعهای الکترونیک، سازمان برنامه و بودجه موظف است براساس پیشنهادات شورا اعتبارات لازم را در بودجه های سالانه پیش بینی نماید.
ماده 18- دستگاههای خریدار موظفند متناسب با پیشرفت کار موضوع قرار داد، ساخت قطعات و تجهیزات الکترونیکی نیاز نقدینگی تولید کنندگان داخلی را در مقابل اخذ وثیقه کافی تأمین نمایند.
ماده 19- به منظور توسعه صنایع الکترونیک، تقویت فعالیتهایی نظیر تحقیقات ، خرید تکنولوژی و دانش فنی و ایجاد ضمانتهای لازم برای تولیدات صنایع الکترونیک داخلی، وزارت صنایع موظف است صندوق حمایت از صنعت الکترونیک کشور را ایجاد نماید.
ماده 20- به منظور ارتقای سطح تکنولوژی و برخورداری از آزمایشگاههای مجهز و مراکز تحقیقاتی عمده و حسب مورد خرید تکنولوژی و امکان کمک به بخش خصوصی، سازمان برنامه و بودجه موظف است با همکاری دستگاههای ذی ربط، اعتبار لازم در بودجه سالانه کل کشور را پیش بینی نماید.
معاون اول رئیس جمهور - حسن حبیبی

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1376/02/28

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت صنایع - وزارت پست و تلگراف و تلفن -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.