مدت زمان این حفاظت از برند تجاری متفاوت است ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد.
محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند و به کمک وکیل تجاری تایید می شود.
از دیدگاه وسیع تر، علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.
حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاش های رقبای غیر منصف، مثل متقلبان، برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند. این نظام، آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.
قوانی حمایتی از ثبت برند
قانون حمایت ناشی از تقاضای ثبت علامت تجاری:
بر اساس قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶ قانونگذار در بند د ماده ی ۴۰ ، به محض ارائه ی اظهارنامه ی ثبت علامت تجاری به اداره ی مالکیت صنعتی، می توان از یک علامت تجاری حمایت نموده و اعتبار آن نیز ده سال خواهد بود.
قانون حمایت ناشی از ثبت علامت تجاری:
به موجب این قانون، پس از ثبت علامت تجاری، مالک علامت تجاری، اجازه ی طرح شکایت جهت تامین خسارت از جعل کنندگان علامت تجاری را خواهد داشت و با توجه به برخورداری از حقوق ناشی ثبت علامت، و تنها او حق استفاده انحصاری از علامت تجاری خود را خواهد داشت.
حقوق برند یا علامت تجاری را باید به دو بخش تقسیم کرد. حقوق مادی و حقوق معنوی.
حقوق مادی
حقوق مادی در واقع انحصار این برند در خصوص بهره بردای و دخل و تصرف و جابه جایی و هرگونه اعمال حقوقی در خصوص برند برای صاحب برند می باشد ولی این نوع حقوق دارای یک خصیصه مهم هستند و آن هم محدودیت زمانی است. یعنی اینکه در طول مدتی می توان از این حقوق بهره مند بود و با پایان این دوره این حقوق از دست خواهد رفت.
حق استفاده و بهره برداری
اولین و مهم ترین حق مادی برند با علامت تجاری حق استفاده از برند می باشد. صاحب برند پس از ثبت برند می تواند از ان به نفع خود بهره برداری کند. در واقع مالک برند می تواند به هر شکل از این برند بر روی محصولات و خدمات در نظر گرفته شده که برند را در طبقات آن به ثبت رسانده استفاده کند. این موضوع منحصر به خود او بوده و کسی نمی تواند این حق را از او صلب کند.
حق انتقال برند
صاحب برند می تواند در صورت صلاحدید و مطابق با قوانین و مقررات حقوقی خاص حق استفاده از برند خود را به خص حقیقی و یا حقوقی دیگر انتقال بدهد. این موضوع باید در اداره مالیکت معنوی نیز مشخص و تعیین شود. در این حالت در واقع مالک برند و یا علامت تجاری برند خود را واگذار و یا می فروشد. مطابق با قوانین تجاری انتقال برند هم می تواند قهری باشد و هم اختیاری.
جلوگیری از استفاده دیگران
حق استفاده از برند و علامت تجاری انحصاری است و تا زمانی که صاحب برند این اجازه را به دیگران ندهد آن ها نمی توانند از ان بهره برداری نمایند. بنابر این در صورت مشاهده چنین شرایطی مالک برند می تواند از راه قانونی و با مراجعه به مراجع قضایی ادعای طلب کرده و ضمن جلوگیری از استفاده از برند توسط شخص خاطی جریمه و تبعاتی را هم برای او به همراه داشته باشد.
مطالبه ضرر و زیان
به موجب انصاری که برند برای صاحب خود دارد در صورت نقض این انحصار و مجرم شدن خاطی باید تمامی ضرر و زیان وارده به صاحب برند مطابق با حکم قضایی به او پرداخت شود.
حقوق معنوی
اما به غیر از حقوق مادی ثبت برند و یا علامت تجاری برای مالک برند حقوقی معنوی را نیز به همراه دارد. این نوع حقوق با شخصیت خالق برند در هم تلاقی پیدا کرده و نمی تواند به غیر انتقال داده شود و همچنین محدودیت زمانی ندارد. یعنی گذر زمان نمی تواند این حق را از مالک برند صلب کند.
شناسه : 845