اغفال شاکی و توسل به وسایل متقلبانه کلاهبرداری محسوب است

اغفال شاکی و توسل به وسایل متقلبانه کلاهبرداری محسوب است

اغفال-شاکی-و-توسل-به-وسایل-متقلبانه-کلاهبرداری-محسوب-است
تاریخ رسیدگی :30/8/1371 شماره دادنامه :461 فرجامخواه : (الف ) فرجامخواسته : دادنامه شماره 18819/10/70 صادره از شهبه 24 دادگاه کیفری یک تاریخ ابلاغ دادنامه به فرجامخواه : تاریخ وصول دادخواست فرجامی : مرجع رسیدگی : شعبه 16 دیوان عالی کشور هیات شعبه آقایان .... رئیس و000عضو معاون 0

خلاصه جریان پرونده :
در تاریخ 23/1/69 آقای (الف ) به دادسرای عمومی اعلام نموده که (ب ) و چند زن دیگر همسرش به نام (ج ) را اغوا نموده و مقادیری وجه نقد و اموال و اثاثیه متعلق به او رابه نحومتقلبانه برده و حیف و میل کرده اند. شاکی در تحقیقات مقدماتی اظهارداشته همسرش به جادوگری اعتقاد داشته و از طریق بانوئی به نام (د)به (ب ) معرفی شده و مشتکی عنها با اغفال همسرم کلیه لوازم واثاثیه منزلم را از خانه ام خارج کرده و مبالغی پول هم از همسرم گرفته است. همچنین خانم (د) اعلام نموده که با نیسان به خانه زنی به نام (ب ) جهت جام نشینی رفته و مبلغ پنج هزار تومان پول به (ب ) پرداخته است. متهمه اجمالا" اقرار به اعمال انتسابی نموده و آقای دادیار تحقیق دادسرای .... با انجام تحقیقاتی از شاکی و متهمه و چندنفر دیگر نهایتا" در تاریخ 22/7/69 قرارمجرمیت (ب ) فرزند.00را به اتهام کلاهبرداری صادر نموده که به موافقت دادسرا رسیده و در مورد سایر اعلامات نیز قرار منع تعقیب صادر کرده است. با تنظیم کیفرخواست شماره 302563/7/69 به استناد ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری درخواست مجازات متهم شده است. پرونده جهت رسیدگی به شعبه 19 دادگاه کیفری 2 شهرستان .... ارجاع شده و شعبه مزبور با تعیین وقت رسیدگی و احضار شاکی و متهمه و استماع مدافعات طرفین به اعتبار اینکه برابر مقررات قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا000 علاوه بر مجازات حبس ، رد مال مورد کلاهبرداری به عنوان جزای نقدی هم بایستی مورد حکم واقع شود و جزای نقدی پرونده بیش از دو میلیون ریال می باشد که در صلاحیت دادگاه کیفری یک می باشد و لذابه صلاحیت دادگاه کیفری یک .... قرار عدم صلاحیت خود را صادر و پرونده را به دادگاه کیفری یک 000قرار عدم صلاحیت خود را صادر و پرونده را به دادگاه کیفری یک ارسال داشته است. شعبه 24دادگاه کیفری یک .... نیز با رسیدگی به موضوع و با احرازبزهکاری متهمه به موجب رای شماره 18819/10/70 به استناد ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری (ب ) را به تحمل یک سال حبس تعزیری و پرداخت مبلغ شانزده میلیون ویکصدهزارریال جزای نقدی معادل مبلغ مورد کلاهبرداری محکوم نموده است. رای صادره ابلاغ شده شاکی نسبت به رای صادره از حیث مقدار جزای نقدی مورد اعتراض و درخواست رسیدگی تجدیدنظر نموده و چون آقای حاکم صادرکننده حکم به محل دیگری منتقل شده پرونده بدون اظهارنظر قاضی صادرکننده حکم به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید، پس از قرائت گزارش آقای .... عضو ممیز و بررسی اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای .... دادیار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر رد اعتراض وارده مشاوره نموده چنین رای می دهد.
با توجه به محتویات پرونده صرفنظر از اینکه شاکی حق اعتراض ندارد اساسا" نظر به اینکه شاکی ایراد و اعترا ضموجه و مدللی نسبت به دادنامه صادره به عمل نیاورده و رای صادره نیز منطبق با موازین و با رعایت قوانین صادر شده و خالی از خدشه می باشدولذا با رد اعتراض شاکی رای معترض عنه شماره 18816/10/70شعبه 24دادگاه کیفری یک 000تنفیذ و استوار می شود.

مرجع :
کتاب کلاهبرداری ، اختلاس وارتشاءدرآرای دیوان عالی کشور
تالیف یداله بازگیر ،نشرحقوقدان ،چاپ اول ، پائیز 1376
54

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 461

تاریخ تصویب : 1371/08/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

جرم-کلاهبرداری-باگذشت-شاکی-خصوصی-موقوف-نمی-گردد-

جرم کلاهبرداری باگذشت شاکی خصوصی موقوف نمی گردد

قانون-مجازات-اسلامی-بخش-دوم

قانون مجازات اسلامی بخش دوم

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.