×

سبب اقوی از مباشر است

سبب اقوی از مباشر است

سبب-اقوی-از-مباشر-است-
کلاسه پرونده : 27/18/3936
شماره دادنامه : 1346
تاریخ رسیدگی : 22/2/72
تجدیدنظرخواه : آقای داود
تجدیدنظرخوانده : اولیای دم و دادگاه
تجدیدنظرخواسته : دادنامه شماره : 711132 صادره از شعبه 10 دادگاه کیفری یک ...
مرجع رسیدگی : شعبه 27 دیوان عالی کشور
هیئت شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : آقای داود فرزند.00،42 ساله ،کشاورزاهل ... متاهل ، فاقد پیشینه کیفری ، مسلمان ، ایرانی متهم است به ارتکاب یک فقره قتل غیرعمدی مرحوم محمود در اثر برق گرفتگی به علت عدم تامین عوامل و جهات ایمنی و استحفاظی دستگاه بلوک زنی متعلق به متهم بدین شرح که متوفی (محمود) کارگر بلوک زن متهم در کارگاه بلوک زنی وی بوده است. در روزی بارانی متوفی با فرددیگری مشغول بلوک زنی بوده اند که در حین اشتغال با دستگاه الکتریکی بلوک زنی به علت نفوذ آب باران در اتصالیهای خطوط برق دستگاه و به سبب نشت جریان برق از طریق هادی (آب ) به بدنه ماشین ، متوفی که در تماس با دستگاه مشغول انجام کار بوده دچار برق گرفتگی " می شود" و سرانجام فوت می کند.
با توجه به شکایت اولیای دم و نظر بازرس اداره کار و تایید همان نظر توسط سه نفر از کارشناسان اداره کار و امور اجتماعی که همگی اظهارکرده اند مبنی بر اینکه دستگاه بلوک زنی الکتریکی باید مجهز به سیستم ارت (اتصال به زمین ) به منظور انتقال نشت جریان برق از بدنه دستگاه به زمین باشد و این دستگاه فاقد آن است و فاقد پوشش مناسب و فاقد سایه بان در محل کار برای فعالیت کارگران در شرایط نامساعد جوی می باشد و بروز حادثه منجر به فوت متوفی ناشی از قصور آشکار ایمنی و استحفاظی از ناحیه کارفرمای کارگاه (متهم ) اعلام گردیده است.
با توجه به گزارش مرجع انتظامی و تحقیقات داسرای عمومی ... به موجب کیفرخواست شماره : 252/1/71 تقاضای تعیین کیفرمتهم نامبرده گردیده است و شعبه 10 دادگاه کیفری یک ... با توجه به محتویات پرونده و شکایت ولی قهری صغار و گواهی پزشکی قانونی و نظریه بازرسان اداره کار و امور اجتماعی دائر به عدم تامین عوامل ایمنی و استحفاظی دستگاه بلوک زنی ازسوی متهم طبق دادنامه شماره 81132/4/71 رای به محکومیت متهم موصوف الذکر به شرح دادنامه مزبور صادر نموده است که رای صادره مورد اعتراض و تجدیدنظر خواهی محکوم علیه واقع " شده است." متعاقب آن دادگاه با رد اعتراض بر رای خود باقی مانده و پرونده بدین مناسبت به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی 0 با توجه به محتویات پرونده واظهار نظر بازرس اداره کار و اظهارنظر کارشناسان اداره کار و احراز مووضع اتهام از سوی دادگاه (از طریق علم قاضی ) و وجود زمینه مناسب و مساعد برای حصول علم به نحو متعارف از جامع اوراق پرونده واینک محکوم علیه (داود) جهت فسخ و نقض دادنامه فوق الاشعار دلیل موثر و مدرک موجهی ارائه ننموده " است " لذاضمن رد درخواست تجدیدنظر و ابرام دادنامه فوق الاشاره پرونه به مرجع مربوط بازگشت داده می شود.)
* * *
مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

79

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 1346

تاریخ تصویب : 1372/02/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.