اقدام به بیهوشی در چنین شرایطی دور از عقل و احتیاط و مقررات حاکم می باشد

اقدام به بیهوشی در چنین شرایطی دور از عقل و احتیاط و مقررات حاکم می باشد

اقدام-به-بیهوشی-در-چنین-شرایطی-دور-از-عقل-و-احتیاط-و-مقررات-حاکم-می-باشد

وکیل


کلاسه پرونده : 12/12/3737
شماره دادنامه : 218/12
تاریخ رسیدگی : 15/4/71
فرجامخواه : رسیدگی به اعتراض اولیای دم
مرجع رسیدگی : شعبه 12 دیوان عالی کشور
هیات شعبه : آقایان ...

خلاصه جریان پرونده : حسب مندرجات اوراق پرونده دادسرای عمومی ... به اتهام آقایان 1 دکتر (الف ) 2 ذبیح الله ... فرزند ... به ارتکاب قتل غیرعمدی مرحومه (ب ) به علت قصور و بی احتیاطی در امر پزشکی رسیدگی کرده و با توجه به شکایت اولیای دم و ملاحظه پرونده بالینی متوفاه و صورتجلسه تنظیمی کارشناسان پزشکی قانونی مورخ 22/3/69 و تحقیقات انجام شده و قرائن موجود اتهام انتسابی به متهم را محرز دانسته و به استناد مواد 2و6 قانون دیات با رعایت ماده 25 قانون مذکور درخواست تعیین کیفر برای متهم نموده است.
پرونده جهت رسیدگی به شعبه 123 محاکم عمومی کیفری یک ... ارجاع شده (است.) شعبه مذکور پس از رسیدگی به شرح دادنامه شماره 840 20/12/70 توجها" به نظریه کمیسیون که متذکر شده (پزشک بیهوش دهنده مرتکب قصور نگردیده و قصور متوجه کمبود امکانات پرسنلی و فنی پزشکی می باشد) مرقوم داشته است متهمان مرتکب قصور و بی مبالاتی نشده اند فلذا حکم بر برائت آنان صادر می شود.
پس از ابلاغ حکم اولیای دم به رای صادره اعتراض کرده اند. در تاریخ 23/2/71 دادگاه بهنظر خود باقی مانده و پرونده را جهت رسیدگی به تجدیدنظرخواهی اولیای دم به دیوان عالی کشور ارسال داشته است که رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و نظریه کتبی آقای ... دایار دیوان عالی کشور اجمالا" مبنی بر نقض حکم دادنامه شماره فرجامخواسته مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با عنایت به مندرجات اوراق پرونده دادگاه به استناد نظریه مورخ 18/9/70 کمیسیون پزشکی مبادرت به اصداررای برائت متهمان نموده است ، درصورتی که کمیسیون در نظریه مرقوم داشته است : (علت مرگ عبارت است از 1 عوارض ناشی از اقدامات بیهوشی در اتاق عمل 2 پزشک بیهوشی دهنده با توجه به شرایط و امکانات موجود که باید در چند اتاق عمل انجام وظیفه نموده و مراقبت از بیاران را به تکنیسینهای بیهوشی بسپارد، و از امکانات موجود نهایت استفاده را نموده است ، 3 تا زمانی که متخصصین بیهوشی به حد کافی نبوده و دخالت تکنیسین را ایجاب نماید و ضمنا" کامل نبودن وسایل بیهوشی ادامه داشته باشد بروز این نوع عوارض نادر، غیرقابل احتساب می باشد، لذا پزشک بیهوشی دهنده در شرایط بالا مرتکب قصور نگردیده وقصور متوجه کمبود امکانات پرسنلی و فنی است.) با مداقه در نظریه مذکور تناقضات بین دو نشریه مشهود بوده ،هر چند با آگاهی پزشک بیهوشی به کمبود امکانات پرسنلی و فنی اقدام مشارالیه به بیهوشی قصور و بی احتیاطی وی را محرز می دارد و ایفای وظیفه در چند اتاق عمل و سپردن وظیفه خطیر بیهوشی به تکنیسینهای بیهوشی و کمبود پرسنل و وسایل کافی نیز نمی تواندرافع مسئولیت و موجب برائت پزشک مرقوم گردد، اصولا" اقدام به بیهوشی در چنین شرایطی دور از عقل و احتیاط و مقررات حاکم می باشد. بناعلی هذا با پذیرش ایراد واعتراض اولیای دم با استفاده از اختیار حاصله از مواد3و5 قانون تعیین موارد تجدیدنظراحکام دادگاههادادنامه تجدیدنظرخواسته نقض و رسیدگی مجدد به شعبه دیگر دادگاه صادرکننده دادنامه منقوض و یا همعرض نزدیک ارجاع می گردد. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 218

تاریخ تصویب : 1371/04/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.