ضمانت متخصص بیهوشی قابل تصدیق نیست

ضمانت متخصص بیهوشی قابل تصدیق نیست

ضمانت-متخصص-بیهوشی-قابل-تصدیق-نیست
کلاسه پرونده : 9/26/3391
شماره دادنامه : 522
تاریخ رسیدگی : 13/7/70
مرجع رسیدگی : شعبه 26 دیوان عالی کشور

خلاصه جریان پرونده : آقایان دکتر (الف ) فرزند. .. ، پزشک جراح و دکتر (ب ) فرزند ... متخصص بیهوشی ، متهمند به شرکت در قتل غیرعمدی مرحومه خانم (ج ) در اثر سهل انگاری در عمل جراحی.
پزشکان متخصص در جلسه مشاوره تخصصی فقط دکتر جراح را مقصر شناخته اند ولی پس از ارسال پرونده به مرکز، دادیار دادسرای انتظامی نظام پزشکی نوشته اند:(پرونده در جلسه کارشناسی مطرح شد هم پزشک جراح و هم متخصص بیهوشی به یک میزان ومشترکا" مرتکب قصور شده اند که نظریه مورد تایید دادستان انتظامی نظام پزشکی نیر می باشد. )
بر اساس شکایت شاکی و تحقیقات انجام شده دادسرای عمومی ... طبق کیفرخواست شماره 4111/2/69 تقاضای تعیین کیفرنموده ودادگاه کیفری یک ... با تشکیل جلسه دادگاه واستماع شکایت شاکی واظهارات متهمان رای به بزه انتسابی را محرز دانسته و رای به پرداخت پنج ههزار درهم توسط نامبردگان (مشترکا" و متناصفا") به اولیای دم داده است که رای دادگاه از جانب متهم ردیف دوم مورداعتراض واقع شده و با بقای دادگاه به رای خود پرونده به دیوان عالی کشورشعبه 26 ارسال گردیده است.
هیات شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید وپ س از قرائت گزارش آقای ... عضو ممیز و اوراق پرونده و دادیار دیوان عالی کشوراجمالا" مبنی بر ... مشاوره نموده چنین رای می دهند:
(بسمه تعالی. با توجه به محتویات پرونده واظهارات همسر متوفی و دفاعیات پزشکان مربوط و با ملاحظه نظریه کمیسیون پزشکی قانونی و نظر پزشکان در مرحله اخیر در مجموع باید گفت با تامل در استدلال مذکور در کار شناسی (مورخه 15/8/68، ص 74) می توان نتیجه گرفت که نظریه کمیسیون پزشکی که در مورخه 19/11/66 انجام شده صحیح است ، زیرا آقایان در مقصر بودن آقای دکتر (ب ) متخصص بیهوشی گفته اند(جراح و متخصص بیهوشی را نمی توان در مورد بروز این عارضه مقصر دانست ، ولی سپس متخصص بیهوشی (را) به علت اینکه از دکتر انجام عمل تراکتوستومی را نخواسته (است ) مقصر دانسته اند، در حالی که این دلیل اثبات ضمانت نمی نماید و این برای پیشگیری از مرگ بوده والا این عمل جراحی بوده که سبب (فوت ) شده است. در نتیجه نظریه کمیسیون پزشکی قانونی که با امضای پنج پزشک ضمیمه پرونده شده از اعتبار کافی برخوردار است و نظریه کارشناسی درتشخیص ضامن با آن معارض نمی باشد و لذا ضمانت متخصص بیهوشی قابل تصدیق نیست و رای دادگاه مبنی بر تنصیف دیه نقض می گردد. بنابراین با تقاضای تجدیدنظرآقای (ب ) موافقت می شود. پرونده وفق بند الف ماده 10 قانون تجدیدنظرو ماده 5 همین قانون جهت ارجاع به شعبه همعرض ارسال می گردد. )

مرجع :
کتاب قتل شبیه عمد و خطای محض ، جلداول ، تالیف یداله بازگیر
ازانتشارات ققنوس ،چاپ اول ،چاپ دیبا، سال 1376

78

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 522

تاریخ تصویب : 1370/07/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

ضمانتنامه-بانکی---فسخ-پیمان--شرایط-عمومی-پیمان

ضمانتنامه بانکی - فسخ پیمان -شرایط عمومی پیمان

آیین‌نامه-انتخاب-اعضای-هیات‌های-تشخیص

آیین‌نامه انتخاب اعضای هیات‌های تشخیص

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.